Monday, August 29, 2011
Sanontojen voima
Esim. omassa kotiseurakunnassani meillä on sanonta "seurakuntaa koolla...". Se toistuu joka kerta kun laitetaan liikkeelle tekstiviestikutsu yhteiseen kokoontumiseen. Esimerkiksi näin: "Seurakuntaa koolla Möttösillä sunnuntaina klo 15.00...". Kun tätä slogania aletaan purkaa, paljastuu tietty ajattelutapa ja tiettyjä arvoja, jotka ovat meille tärkeitä. Ensinnäkin koolla on seurakuntaa eli kyse ei ole mistä hyvänsä kissanristiäisistä (joissa ei sinällään ole välttämättä mitään pahaa). Kyse on kuitenkin Jumalan omien kokoontumisesta yhteen. Toiseksi koolla on siis seurakuntaa, ei seurakunta. Seurakuntaa on siis koolla täällä Lahessa muuallakin kuin vain tuossa kutsussa mainitussa osoitteessa: seurakuntaa on koolla myös helluntaiseurakunnassa, Vapaakirkossa, Kohtaamispaikalla jne. (Ja syy miksi en luetellut tässä kaikkia eri vaihtoehtoja on yksinkertaisesti se, että Jumala yksin tietää sen, missä kaikkialla seurakuntaa onkaan koolla.)
Ajatus - eikä vain ajatus! - Kristuksen ruumiin kokonaisuudesta on meille hyvin tärkeä. En väitä, että itsekään aina olen osannut elää tämän totuuden edellyttämän arvon mukaisesti, mutta haluan opetella sitä ja sitoutua siihen. Meitä on erilaisia ja eri-ikäisiä ja erilaisista traditioista tulevia, mutta yhtä kaikki kaikissa on Kristus. Näin ollen en siis voi rajata seurakuntaa vain oman kotiseurakuntamme sisäpuolelle. Mutta ainakin siellä sitä seurakuntaa on siis koolla...
Aina silloin tällöin joku kysyy, mikä on seurakuntamme nimi. No, ehkä se on tämä "Seurakuntaa koolla"-seurakunta. (Lisää asiaa näistä seurakuntien nimistä löytyy itse asiassa Colen blogista.)
Toinen esimerkki tällaisesta elävästä sanonnasta voisi olla: "Paljon tärkeämpää kuin pyytää Jumalaa siunaamaan sitä, mitä teemme, on tehdä niitä asioita, joita Jumala siunaa." Tämä ei ole yhdentekevää, hiuksiahalkovaa semantiikkaa, vaan on olemassa vissi ero näiden kahden välillä. Voimme koko elämämme ajan tehdä asioita, jotka nousevat pääasiassa omista tarpeistamme tai yhteisömme traditiosta tai mistä muusta hyvänsä, mutta ei Jumalan Hengen inspiraatiosta. Voimme toki pyytää Jumalaa siunaamaan näitä - ja nin Hän usein armossaan tekeekin! - mutta yhtä kaikki, siinä on koko ajan ihmistekoisen puuhastelun maku. Sensijaan meidän tulee antautua niin Hengen vietäviksi, että Hän saa inspiroida, johdattaa ja olla käyttövoimana palvelutyössämme.
Painopisteen pitää siis siirtyä pois minusta Kristukseen. Johannes Kastaja, tuo kaikkien selfmadeministryjen ensimmäinen surmaaja, puki sen sanoiksi: "Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä" (Joh. 3:30).
Sanonnoilla on siis voimaa ja merkitystä, varsinkin silloin, kun ne ilmentävät jo jotain olemassaolevaa kulttuuria. Cole kutsuu niitä orgaanisen seurakuntaliikkeen sananlaskuiksi, joiden tarkoitus on järkyttää olemassaolevia käsityksiämme ja tuoda esille vaihtoehtoinen tapa katsoa asioita.
Sunday, August 28, 2011
Syksy on tulossa
Wednesday, August 24, 2011
Maanosan kuulumisia
Muistaakseni jo viime keväästä asti on tämänkin blogin palstoilla oltu näkevinään Euroopan unionissa kehittymistä liittovaltiota kohti, joskin koko prosessi federaatiota kohti näyttää kulkevan euron kriisin kautta. Tämä kehitys näyttää olevan ikäänkuin sisäänrakennettu koko EU:n ytimeen. Se on sen luonnollinen suunta, jota kohti kuljetaan vääjäämättä, sanoivatpa poliitikot, ennusteet tai media mitä hyvänsä. Itse asiassa nyt, taloudellisen kriisin ytimessä, alamme havahtua muutoksen nopeuteen. Eurooppa muutaman vuoden kuluttua on todennäköisesti hyvin erilainen, kuin mihin olemme tähän asti tottuneet.
Friday, August 19, 2011
Perustan pohjalta
Trilogiasta on nimittäin löydettävissä kaksi hyvin erilaista soturityyppiä. On Gondorin käskynhaltijan Denethor II:n poika Boromir. Gondor on Lännen viimeinen etuvartio Mordorin ja Idän laumoja vastaan. Jos Gondor sortuu, Länsi on tuhon oma. Melkein kaikki haltijatkin ovat jo muuttaneet pois Suuren meren länsipuolelle. Boromir edustaa siis tätä vanhaa läntistä traditiota ja on sen viimeisiä tulenkantajia. Gondor on jo ajan patinan ja vihollisen uhan heikentämä ja edustaa monessa mielessä kohta mailleen painuvan, kuolevan kulttuurin viimeisiä epätoivoisia yrityksiä torjua vihollisen uhka.
Sitten on Aragorn, Arathornin poika, joka itse asiassa olisikin Gondorin itseoikeutettu kuningas, mutta hän on (eri vaiheiden seurauksena) luopunut kuninkuushankkeestaan ja viettää kuljeksivaa elämää pohjoisen levottomilla rajaseuduilla. Hän on samoojia ja hänet tunnetaan näissä piireissä paremmin nimellä Konkari. Perinteinen "chevaliér disgusé"-hahmo siis.
Mutta yhtä kaikki, Aragorn on kuningas ja lopulta ottaa taas paikkansa ja kruununsa (ja kuningattaren etc.). Hänellä ei kuitenkaan ole mitään omaa agendaa Sormuksen suhteen, vaan hän on alistanut itsensä ja sotilastaitonsa Sormuksen tuhoamisen missiolle. Aragorn itse asiassa edustaa uutta ja tulevaa aikaa, jonka ensi säteet on vasta hädin tuskin havaittavissa horisontissa.
Boromir taas katselee asiaa täysin oman valtakuntansa näkökulmasta ja häneltä löytyy nopeasti myös intressejä Sormuksen suhteen. Hän näkee siinä oivan välikappaleen Gondorin taistelussa Mordoria vastaan, mutta ei ymmärrä sitä, että juuri tämän välikappaleen käyttö turmelee käyttäjänsä...
-------
Jotain hyvin voimakasta allegoriaa olen tässä näkevinäni. Jos alamme puolustaa jotain kristillistä traditiota itse pääasian kustannuksella, joudumme helposti ojasta allikkoon. Juutumme helposti hyödyttömään puolustustaisteluun kulttuurisista arvoista tai joistain sinänsä kehällisistä asioista. Jumalan valtakunta ei kuitenkaan ole tästä maailmasta. Kaikki kunnia kaksituhatvuotiselle kristilliselle perimälle Euroopassa ja sen vaikutukselle taiteen, kulttuurin ja muun yhteiskuntaelämän piirissä. Ymmärrämme sen inspiraation lähteenä olleen juutalaiskristillinen ajattelu ja arvomaailma (yhtä aikaa pakanallisen hellenistisen vaikutuksen kanssa).
Meidän on kuitenkin herkeämättä etsittävä ja pysyttävä kiinni siinä, mikä on tulossa. Jumalan valtakunta tulee, eikä se aina joka kohdassa tule olemaan sen näköinen ja oloinen, mitä ajattelemme sen olevan katsoessamme asioita omien kulttuuristen silmälasiemme läpi. Meiltä vaaditaan tulevaisuudessa - ja jo nyt! - joustavuutta, mukautumiskykyä ja herkkyyttä Hengen äänen kuulemiselle.
Ennemmin kuin ohjaisin uskoontulleen edesmenneen tradition piiriin, haluan kannustaa häntä elämään uskoaan rohkeasti todeksi uudessa tilanteessa (ja jopa uusien haasteiden edessä!). Kun hän näin tekee, hän tulee samalla - tahtomattaan, tietämättään - luoneeksi uutta toimintatapaa ja kulttuuria. Kun hän tarkastelee eri kristillisiä traditioita tästä uudesta tilanteestaan käsin, hän osaa myös antaa arvoa niiden sisältämille kultahippusille Jumalan valtakunnasta.
Monday, August 15, 2011
Kaupungin puolesta rukoileminen
Paavali kirjoittaa galatalaisille, että kun aika oli kypsä, niin silloin Jumala lähetti Poikansa maailmaan. Silloisen maailmanhistorian kulun kannalta ainutlaatuinen Pax Romanan aika antoi suotuisat mahdollisuudet evankeliumin leviämiselle räjähdysmäisen nopeasti yli koko tuon aikaisen tunnetun maailman. Kun nyt seuraamme mellakointia Isossa-Britanniassa, taloudellisia ongelmia ja yhteiskunnallista kuohuntaa eri maissa, niin meidän on enemmän kuin hyvät syyt tehdä näin.
Nyt tarvitaan "kaupungin porteissa seisojia" ja jos tämä kaanaankielinen ilmaisu ei heti aukea Sinulle, niin tarkoitan sillä kristittyjä esirukoilijoita eri yhteiskunnan osa-alueiden työ- ja luottamustehtävissä valvomassa, vaikuttamassa ja rukoilemassa oman kotipaikkakuntansa puolesta. Jokainen meistä on kutsuttu tekemään tätä oman kutsumuksensa pohjalta. Jälkikristillisenä ja -modernina aikana kristittyjen on läpäistävä yhteiskunta hengellisellä vaikutuksellaan, joka ulottuu ns. maallisiin asioihin. Kyse ei ole niinkään minkään yksittäisen seurakunnan hartaudenharjoituksesta, vaan koko Kristuksen ruumiin profeetallisesta vartijan tehtävästä kaikilla yhteiskunnallisen elämän osa-alueilla.
Jollei tätä tapahdu, niin olemme niinkuin se entisen jalkapallovalmentajan joukkue, jonka pelissä valmentaja aina oli näkevinään jotain hyvää ja kiitettävää, vaikka tosiasia oli, että takkiin tuli joka matsissa. Mutta jos näin tapahtuu, voimme osoittaa Kristuksen ruumiin olevan rukousten kautta elävä ja voimakas vaikuttaja paikallisella tasolla. Siihen Herra meitä haluaa ohjata.
Sunday, August 14, 2011
Sunnuntaiaamun skenariointia
Saturday, August 13, 2011
Thursday, August 11, 2011
Viime päiviltä...
Kun ajattelemme Herran työn eteenpäin menoa, niin kaikki lähtee liikkeelle rukouksesta. Mutta mikä saa aikaan tuon hellittämättömän rukouksen? Rakkaus Jeesukseen. Jos vainot saavat sen aikaan, niin hyvä, rukoilen meillekin vainoja. Mutta USA:n länsirannikolta orgaanisen kotiseurakuntaliikkeen herätyksen piiristä kuuluu huhuja, että siellä uskoontulleilla narkkareilla, huorilla ja jengiläisillä olisi sama palava rakkaus Jeesukseen, eikä siellä vainot ole todellisuutta. Jotain tällaista ratkaisevaa muutosta mekin tarvitsemme ja se, mitä tiedän, on se, että rukous on avain siihen. (Varsinainen kehäpäätelmä siis, mutta käytännössä näin.)
Kun seuraamme uutisista maanosamme tilannetta, niin näemme, että paljon pahemmaksi eivät unioninpoikasemme olot voi enää juurikaan mennä tai sitten ollaan todellisessa kriisitilanteessa. Vai olemmeko jo, mutta sitä ei vaan kerrota meille? Horjuvia valtiontalouksia, palavia kaupunkeja ja ryöstettyjä ostoskeskuksia, kärjistyviä tilanteita politiikan kentässä, kasvavia sosiaalisia ongelmia, puhumattakaan niistä polttavista ongelmista, joista ei ääneen saa puhua. Kaiken tämän sekamelskan keskellä Kuopion piispa Wille Riekkinen on valmis antamaan kirkon tiloja mieluummin muslimeille kuin Luther-säätiön tilaisuuksille (jonka jäsenistä suurin osa kuitenkin kuuluu evl. kirkkoon). Eli tällaista virttä veisaa arkkipiispa Kari Mäkisen lanseeraama "moniääninen kirkko" tänään. Kaiken tämän vihapuhekohun keskellä ei kukaan - eikä varsinkaan median edustaja - muista sitä vihapuheiden tulvaa, jota raamattu-uskolliset kristityt saivat kokea viime vuoden loppupuolella.
Pimentyvän Euroopan lamput sammuvat ja rukouksemme on: "Jumala, älä kulje maanosamme ohi! Me tarvitsemme kipeästi herätystä." Nykyisessä tilanteessamme mietin vakavasti jopa sitä vaihtoehtoa, että alkaisimme rukoilla vainoja. Jospa Jumala niiden kautta saisi herätellä ja puhdistaa meitä. Todennäköistä kuitenkin on, että ne tulevat joka tapauksessa tai ovat jo alkaneet. Viimeksi kuluneen vuoden aikana on tapahtunut jo paljon muutoksia ja seuraava 2000-luvulla syntyneiden uskovien sukupolvi tulee varttumaan nuoresta pitäen ihan erilaisten ympäristön paineiden alla, kuin mitä sinä ja minä olemme joutuneet. Meiltä ei usko ole juurikaan kysynyt hintaa, mutta heidän kohdallaan näen tilanteen jo nyt olevan toinen. Tämä kasvupohja tulee kasvattamaan uuden radikaalimman kristittyjen sukupolven. Näen, kuulen, haistan ja maistan nämä muutokset ilmassa selvästi.
Olen ollut huomaavinani, että parhaat kristilliset hankkeet, jotka oikeasti edistävät Jumalan valtakuntaa tapahtuvat useimmiten jossain muualla kuin kirkkojen piirissä. Ne tapahtuvat tiedeyhteisöissä, bisnesmaailmassa, työelämässä, politiikassa, kulttuurin tai urheilun piirissä. Siellä Jumalan valtakunta voi puhjeta uudella, tuoreella tavalla esille. Jo nyt kaikkein kovin lähetyskenttä ovat perinteiset uskonnolliset yhteisöt ja kirkot ja niiden uskonnollinen eliitti, kuten em. Kuopion esimerkki surullisella tavalla kertoo.
Wednesday, August 10, 2011
Vaikuttamisesta
Sunday, August 07, 2011
Kulttuurivallankumous...?
Saturday, August 06, 2011
Lähettämisestä
- Ehkä meidän ei pitäisikään arvioida seurakunnan kasvua sen mukaan, kuinka monta uutta jäsentä on liittynyt seurakuntaamme, vaan enemmänkin sen mukaan, kuinka monta on joukostamme lähetetty eteenpäin?
- Sen sijaan, että murehtisimme niin monien nuorten lähtevän opiskelemaan toiselle paikkakunnalle ja sitä kautta liittyvän toiseen seurakuntaan (tai, herra paratkoon, jopa vieraaseen kirkkokuntaan!), niin pitäisikö meidän ennemmin ruveta ajattelemaan tuota normaalia aikuistumisprosessia lähtemisen mahdollisuutena? Voimme antaa heille mukaan sitä hengellistä matkaevästä, mitä Herra on juuri meidän seurakunnallemme antanut, jotta he voisivat olla siunaukseksi Kristuksen ruumiille uudella kotipaikkakunnallaan. Voimme lähettää heidät, siunata heidät lähtemään. Lähteminen ei siten olisikaan enää menetys, vaan lähettämisen siunaus. Eikö Sana sanokin, että "lähetä leipäsi vetten yli, sillä..."? Niin, mitä sitten tapahtuukaan? (Ks. Saarn. 11:1.)