Törmään
aina silloin tällöin väitteisiin, joiden mukaan ”emme tarvitse mitään teologiaa
tai uskontunnustuksia, kunhan vain elämme käytännössä todeksi Raamatun sanaa, niin
se riittää”. Kuitenkin kun joku alkaa harrastamaan teologiaa ja syventymään
siihen, hän väistämättä joutuu tekemisiin niiden tunnustusten kanssa, joihin
tietyssä historiallisessa kehitysvaiheessa kristityt ovat kiteyttäneet uskonsa
ydinkohdat. Edelleen, jos henkilö haluaa työskennellä jossain kirkollisessa tai
muuten teologiaa sivuavassa tehtävässä, hän saa varautua siihen, että nämä
kristologiset tunnustukset ovat osa arkipäivän työtä. Niin opin muodostuksen
kuin kirkon historiankin kannalta ne ovat olleet olennainen osa kristinuskoa.
Suhtaudun itse näihin
tunnustuksiin kunnioituksella, joskin ymmärrän niihin liittyvän problematiikan.
En siis ole (joidenkin kaltaisteni tavoin[i]) hylkäämässä niitä, vaan
näen niillä olevan tietty paikkansa kristittyjen piirissä globaalistikin
ajateltuna. Lopulta kuitenkin aina kommunikoidessamme uskoamme relevantilla
tavalla omassa kulttuurisessa kontekstissamme ”syyllistymme” enemmän tai
vähemmän niin uskontunnustuksen käyttöön kuin teologiankin harjoittamiseen.
Uskontunnustusten alkuperäinen motiivi on ollut
kasteen yhteydessä lausuttu kastettavan suun tunnustus omasta uskostaan, mutta
myös kastetta edeltänyt opetus, kuten myös muu opetus ja julistus
seurakunnassa.[ii]
Aikaa myöten niistä kehittyi poleeminen vastavoima niin erilaisille
harhaopeille kuin pakanuuden vaikutukselle muutenkin.[iii] Alkukirkon apologeetit
olivat uskon tunnustajinakin teologeja. Samaan aikaan tunnustusten
apologeettinen agenda oli pyrkiä kääntämään kristillisen uskon sanoma antiikin
filosofiasta tutulle kielelle ja käsitteistölle. Näin erityisesti idässä, kun
taas lännessä juridinen terminologia oli vallitseva.[iv]
Käytännön seurakuntaelämää ajatellen eräs tärkeä
seikka on ollut seurakunnan jumalanpalveluselämän kautta esiin tuleva
uskontunnustus.[v]
Mielenkiintoinen yksityiskohta on uskontunnustuksen käyttö eksorsismin ja
parantamisen yhteydessä.[vi] Edellä mainitut seikat
ovat määritelleet tunnustuksen muotoa, tyyliä, rakennetta ja sisältöä.
Tunnustusten sidonnaisuus tiettyyn historialliseen tilanteeseen onkin eräs
merkille pantava seikka niitä tutkittaessa.
Yksinkertaisesta kastettavan ihmisen suun
tunnustuksesta siirryttiin seurakuntaelämän vakiintuessa ja kirkollisten
rakenteiden muotoutuessa eräänlaisiin uskon sisällön tiivistelmiin, jotka
sitten muotoutuivat symboleiksi.
Latinan kielinen sana credo korvasi
tämän sanan latinaa puhuvilla alueilla.[vii] Tunnustuksissa kertautuvat
monet Uuden testamentin tiivistelmät, kuten Room. 10:9 – 10:ä, jossa Paavali
edellyttää kastettavalta tunnustusta ”Herra (on) Jeesus” (kyrios Iesous). Tästä ja muista vastaavanlaisista uskonlauseiden
tiivistelmistä on vaikea päätellä, kuinka niitä on käytetty, ennen kuin niitä
lainattiin Uuden testamentin kaanoniin otetuissa kirjeissä.[viii] Uuden testamentin ja
tunnustusten välillä on siis olemassa selvä yhteys.[ix]
Nikean
tunnustuksen käyttämiselle modernin jälkeisessä tilanteessa ja globalisoituvassa
maailmassa on olemassa tiettyjä haasteita. Käsittelen kahta tällaista
haastetta, jotka on otettava huomioon tarkasteltaessa Nikean tunnustuksen
merkitystä nykyajan kristityn ja kirkon itseymmärrykselle. Nämä kaksi,
jälkitunnustuksellisuus ja karismaattisuus, nivoutuvat toisiinsa, jolloin on
ymmärrettävä niiden taustalla olevia tekijöitä. Näitä ovat perinteisen
konstantinolaisen paradigman murtuminen länsimaissa, modernin jälkeinen
kulttuurinen murros ja globalisaatio uskontoon vaikuttavana tekijänä.
Uskonnon
alueella modernin jälkeinen kehitys on merkinnyt kiinnostuksen vähenemistä
järjestäytynyttä, konventionaalista uskonnollista traditiota kohtaan. Samaan
aikaan kiinnostus spiritualiteettia ja pyhää kohtaan kasvaa.[x] Näiden määrittelyjen
kautta on selvästi nähtävissä, että uskonnollinen tilanne perinteisesti
kristillisessä Euroopassa on muuttunut, mikä puolestaan on synnyttänyt uusia
uskonnollisuuden ilmenemismuotoja perinteisten tunnustuskuntien ulkopuolelle,
mutta myös niiden sisäpuolelle. Ketola toteaakin pääosan uudentyyppisistä
karismaattisista liikkeistä toimivan myös perinteisten kirkkojen sisällä,
vaikuttaen niiden omaan perinteeseen uudistavasti.[xi]
Muuttuneessa
uskonnollisessa tilanteessa länsimaissa perinteinen tunnustuskuntauskollisuus
on vähentynyt. Uskonnonharjoitus on epävirallista, koska se ei ole enää minkään
virallisen tahon kontrolloimaa.[xii] Perinteisten kirkkojen
on ollut vaikeaa hyväksyä kristillisen yhtenäiskulttuurin murenemista. On jopa
puhuttu konstantinolaisesta käänteestä alkunsa saaneen kristikunta-aikakauden (christendom) päättymisestä. Länsimaisen
kirkon on nähty olevan epävarmuuden tilassa, joka on synnyttänyt voimattomuuden
tunteen.[xiii]
Kiinan protestanttisen kirkon kokemukset
jälkitunnustuksellisuudesta käytännössä ovat tässä suhteessa mielenkiintoisia.
Kiinan kirkko on eräs nopeimmin kasvavia kirkkoja maailmassa. Joka vuosi siihen
liitetään kasteen kautta noin miljoona aikuista ja joka päivä perustetaan
maahan uusi seurakunta. On arveltu, että tulevaisuudessa kiinalaisella
kristillisyydellä on merkittävä vaikutus kristinuskoon globaalisti. Kuitenkin
Kiinan protestanttinen kirkko on hyvin hajanainen ja kompleksinen kokonaisuus,
jossa paikallisilla seurakunnilla on suuri itsemääräämisoikeus, valtion asettamissa
rajoissa luonnollisesti.[xiv]
Kiinan tilanne on siinä mielessä
mielenkiintoinen, että valtion toimien seurauksena kaikki perinteiset
kirkkokunnat ovat kadonneet. Tämä on merkinnyt sitä, että niitä oppiriitoja,
jotka ovat leimallisia länsimaiselle kristillisyydelle ei ole kiinalaisten
kristittyjen keskuudessa. Käytössä on erilaisia kastetapoja, samoin kuin
erilaisia käsityksiä ehtoollisen vietosta. Länsimaisen teologin mielestä
opillinen kirjavuus näkyy kaikkialla seurakuntaelämässä ja harjoitetussa spiritualiteetissa
yleensä. Jälkitunnustuksellisuuden kolme tärkeintä tunnuspiirrettä Kiinassa
ovat seuraavat:
1. historialliset
tunnustuskunnat omine opillisine korostuksineen nähdään nimenomaan länsimaisena
ilmiönä;
2. valtiollisen
yhtenäisyyden korkea arvostus kiinalaisten kristittyjen keskuudessa;
3. kiinalaisen
kristillisyyden käytännöllisyys, yhteisöllisyys ja raamatullisuus, jolloin
opille ei ole annettu niin paljon painoarvoa.[xv]
Kiinan kirkko pitää Apostolista
uskontunnustusta oppinsa perustana, mutta myös Nikean tunnustus on aktiivisesti
käytetty esimerkiksi katekismuksessa. Teologisissa seminaareissa hyödynnetään
opetuksessa myös Kalkedonin ja Athanasiuksen tunnustusta. Kiinan
protestanttinen kirkko hyväksyy siis kristillisten kirkkojen perinteiset
käsitykset kolminaisuudesta ja kristologiasta.[xvi]
”If a church is "postdenominational" (hou zongpai) it means
that she can remember and to some extent even appreciate her denominational
past. Some theological, spiritual, or liturgical peculiarities or traditions of
that past must and will be tolerated within a newly formed
"postdenominational" church, but all of the denominational
administrative structures must go. In contrast, another kind of a concept of an
"after- or nondenominational" (zongpai hou) church exists, which
means that theology, ecclesiastical order, liturgy, and other ecclesiastical
practices are completely unified.”[xvii]
Kiinalaisilla kristityillä on korkea
toleranssi, mitä tulee erilaisiin seurakunnallisiin malleihin, liturgiaan tai
yleensä teologiseen traditioon. Tarvetta on kuitenkin teologiselle reflektiolle
näiden välillä sekä seurakunnallisen rakenteen tarkempaa pohtimista. Syynä
tähän on ollut Kiinan protestanttisen kirkon ”liian nopea” siirtyminen
jälkitunnustuksellisuuteen valtion toimenpiteiden seurauksena. Tällä hetkellä
vallitsevana on kongregationalistinen ja presbyteerinen malli.
Jälkitunnustuksellinen ajattelu edustaa uutta ja radikaalia ekumeenista mallia
harjoittaa yhteyttä paikallistasolla sovituksen hengessä.[xviii]
Tältä pohjalta voidaankin esittää kysymys,
millaiset edellytykset tarvitaan, jotta tällaiseen tilanteeseen voitaisiin
päästä? Tuleeko edelleen vain pitäytyä Nikean ja Apostolisen tunnustuksen
kaltaisiin historiallisiin tunnustuksiin vai olisiko jonkinlainen perustan
teologinen päivittäminen tarpeen? Vai syntyykö tällainen tilanne
yksinkertaisesti harjoitetun kristittyjen paikallistason yhteyden myötä?[xix] Joka tapauksessa näyttää
siltä kuin tunnustuksellisuus uskonnollisena ilmiönä olisi vähenemässä
globaalisti. Tämä on tilanne myös USA:ssa ja Euroopassa. Entä mitä sitten, kun
syntyy uusia, paikallisia kristillisiä yhteisöjä, jotka jo lähtökohtaisesti
ovat jälkitunnustuksellisia?[xx]
Nikean tunnustusta tarkasteltaessa ei voi olla huomaamatta
sen pneumatologisen aineiston ohuutta. Tekstimääräisesti mitaten toinen
uskonkappale (Usko Lunastajaan) on niin itse tunnustuksessa kuin
kommentaarissakin ehdottomasti laajin.[xxi] Tämä luonnollisesti
heijastelee Nikean tunnustuksen syntytilannetta, jonka teologisissa keskusteluissa
pääpaino on ollut muissa kysymyksissä. Kyrillos pyrki välttämään turhaa
spekulointia Hengestä, eikä halunnut syyllistyä varomattomaan puheeseen
Hengestä.[xxii]
Vaikka eräs Nikean konsiilin johtavista teologeista Gregorios Nyssalainen
olikin suopea tietynlaiselle karismaattisuudelle, niin tunnustuksen loppu
tuntuu töksähtävältä.[xxiii] Tämä seikka
osoittautuu haastavaksi arvioitaessa Nikean tunnustuksen merkitystä
nykykristityn itseymmärrykselle.
Kolmannen uskonkappaleen osa (Usko Pyhittäjään) on
Nikean tunnustuksessa melko lyhyt ja keskittyy pääasiassa Hengen suhteeseen
muihin Kolminaisuuden persooniin. Lyhyt viittaus profeetallisuuteen on
likipitäen kaikki, mitä tunnustukseen on sisällytetty Hengen karismaattista
toimintaa ajatellen. Apostoli Paavalin mukaan kristillinen seurakunta on
rakennettu ”apostolien ja profeettojen perustukselle”.[xxiv] Tämän voidaan ymmärtää
kahdella tavalla. Ensimmäinen vaihtoehto on ymmärtää se niin, että Paavalin
omana aikana kristillisen kirkon perustuksen loivat profeetat ja apostolit,
jotka elivät ja vaikuttivat tuolloin. Toinen vaihtoehto on ymmärtää tämän
kohdan puhuvan seurakunnasta yleensä, jolloin sen perusluonteeseen kaikkina
aikoina on kuulunut ja edelleen kuuluu tämä apostolis-profeetallinen
ominaisuus.[xxv]
Tämän lisäksi kolmannen uskonkappaleen yhteyteen on
tässä liitetty varsinaisen pneumatologisen aineiston ohella myös lyhyitä
viittauksia ekklesiologiaan ja eskatologiaan.[xxvi] Thurén & Thurén on
otsikoinut tämän osion ”Pyhän Hengen toiminta kirkossa”.[xxvii] Vertailun vuoksi
todettakoon, että kirkon varhaisemmissa tunnustuksissa, kuten esimerkiksi
Vanhassa Nikean tunnustuksessa, tämä pneumatologinen aineisto oli, jos
mahdollista, vieläkin ohuempaa.[xxviii] Apostolisessa
uskontunnustuksessa pneumatologinen osuus oli vieläkin vähäisempää,[xxix] kun taas
Konstantinopolilaisessa tunnustuksessa on alun perinkin ollut tarkoituksena
saattaa kirkon pneumatologinen opetus linjaan kristologisen opetuksen kanssa.[xxx]
Tämä Nikean tunnustuksen piirre herättää huomiota
ajateltaessa kristinuskon tilannetta globaalisti. Tällä hetkellä globaalisti
voimakkaimmin kasvava kristinuskon haara on helluntailais-karismaattinen
kristillisyys.[xxxi]
Tämä kristinuskon muoto operoikin hyvin vahvasti juuri kolmannen uskonkappaleen
ja sitä seuraavan kokemuksellisuuden alueella.[xxxii] Kuva, joka
kristinuskosta välittyy Euroopan ja muiden länsimaiden tilanteen kautta, ei
siis välitä meille sitä, mitä globaalisti tapahtuu.[xxxiii] Kuitenkin juuri
Eurooppa ja sen perinteiset tunnustuskunnat ovat niitä yhteisöjä, joiden
piirissä historialliset tunnustukset ovat syntyneet ja joiden piirissä niitä
eniten myös vaalitaan.
Edellä olen viitannut jälkitunnustuksellisuuden
nousuun uutena ilmiönä erityisesti tällä vuosituhannella, mikä länsimaissa on
liittynyt läheisesti konstantinolaisen käänteen raukeamiseen, jolloin
kristillistä uskoa ei enää liitetä johonkin ”uskomisinstituutioon” kuulumiseen.
Toisaalta voidaan puhua koko läntisen kulttuurin irtiotosta suhteessa koko
kristilliseen perinteeseen.[xxxiv] Tunnustuksellisuuden
korostamisen aika näyttää nyt olevan ohi ja tilalle on tunnut aiempaa väljempi,
osin jopa epämääräisempi oppikäsitys, joko korostaa tunnetta ja
henkilökohtaista sitoutumista.[xxxv]
Eräänä jälkitunnustuksellisuuden piirteenä mainitaan
virallisen opin hylkääminen. Moraalin ja elämänhallinnan kysymykset ovat
monille helluntailais-karismaattisen kristillisyyden edustajille niin yksilön
kuin yhteisönkin tasolla keskeisempiä kysymyksiä kuin opilliset pohdinnat.
Kuten edellä todettu, käytännössä jälkitunnustuksellisuus ja
uushelluntailaisuus-karismaattisuus siis liittyvät toisiinsa. Tätä vahvistaa
näihin suuntauksiin liittyvä kokemuksellisuuden painotus ja opillisten
muotoilujen vierastaminen.[xxxvi] Toisaalta on
todettava, että niin evankelikaalin kuin helluntailais-karismaattisenkin
teologian piirissä juuri pneumatologia ja sen oikein ymmärtäminen Uuden
testamentin kirjoitusten pohjalta ajatellaan luovan vakaan pohjan kristinuskon
harjoittamiselle ja levittämiselle. Tämän kristinuskon haaran teologiassa
kysymys Pyhän Hengen roolista ja vaikutuksesta niin yksilön kuin yhteisönkin
tasolla nähdään olevan avainasemassa.[xxxvii]
Tältä pohjalta voidaan kysyä, miten hyvin Nikean
tunnustus toimii nykytilanteessa suhteessa helluntailais-karismaattiseen
kristillisyyteen globaalisti? Kommunikoiko se tältä osin vain perinteisten
tunnustuskuntien piirissä? Millaista tukea se antaa uusien seurakuntien ja
nuorten kirkkojen itseymmärrykselle helluntailais-karismaattisen
kristillisyyden piirissä?
Toisaalta helluntailais-karismaattisessa
kristillisyydessä ei käytännössä ole kyse opin täydellisestä puuttumisesta.
Kyseessä näyttää pikemminkin olevan historiallisesti analyyttisen ajattelun
hämärtymisestä tai jopa puuttumisesta kokonaan. Mielestäni tämän ilmiön sinänsä
voidaan nähdä olevan tyypillistä jälkimodernin ajan ajattelulle yleensä. Omien
opillisten ratkaisujen ajatellaan nousevan suoraan Raamatusta, mutta tällöin ei
huomata sitä, miten aikaisemmat kristillisen opin tulkinnat käytännössä
kuitenkin ohjaavat omaa hermeneuttista työskentelyä.[xxxviii] Tässä suhteessa
syventyminen vanhojen kristologisten tunnustusten teksteihin voi toimia
kristillistä ymmärrystä avaavana ja laajempaa kristillisyyden näkemystä
syventävänä tekijänä.
Esimerkkinä tällaisesta vaikutuksesta voi olla Nikean
tunnustuksen korostus Kristuksen kaksiluonto-opin luovuttamattomuudesta. Tässä
kohtaa viitataan doketismiin, jonka kannattajat tunnustivat Kristuksen tosi
jumaluuden, mutta kielsivät hänen todellisen ihmisyytensä. Doketistit sanoivat
Jeesuksen olleen lihaa ja verta vain näennäisesti.[xxxix] Johanneslaisessa
corpuksessa puhutaan toisista, jotka ”menevät eteenpäin” eli eivät siis ”pysy
Kristuksen opissa”.[xl] Kirkkoisä Kyrillos
vastusti doketistista ajatusta Jeesuksen näennäisestä ihmisyydestä toteamalla,
että Maria ei ollut maailmaan tulevalle Jumalan Pojalle pelkkä kulkuväylä, vaan
hän omaksui Mariasta todellisen lihan.[xli] Inkarnaatiossaan Poika
edustaa koko ihmisyyttä, mikä pitää sisällään ajan, paikan, rodun, sukupuolen
ja koko sosio-kulttuurisen kontekstin.[xlii]
Vaarana voidaan siis nähdä olevan yhtä lailla hairahtuminen
joko ylä- tai alakristologiaan.[xliii] Niin teologiassa läpi
kirkkohistorian kuin erityisesti omana aikanamme voidaan sanoa olevan tarpeen
tietynlainen varuillaanolo doketistista oppia ja sen nykysovellutuksia vastaan,
joita voi ilmetä erityisesti erilaisissa new age-opeissa, mutta myös
menestysteologiassa. Karismaattisuutta ajatellen Nikean tunnustukseen
perehtyminen voi siis toimia raittiiseen ja tasapainoiseen kristillisyyteen
ohjaavana. Homouusion käsite tulee
ymmärtää käsittämään niin Jeesuksen todellista ihmisyyttä kuin tosi
jumaluuttakin.
Toisaalta eräät oman aikamme teologit ovat
aiheellisesti huomauttaneet, että Nikean tunnustus sivuuttaa kokonaan Jeesuksen
maanpäällisen elämän ja julkisen toiminnan vaiheet, kuten julistuksen Jumalan
valtakunnasta, johon liittyivät ihme- ja tunnusteot.[xliv] Tässä suhteessa Nikean
tunnustuksen teksti ja koko orientaatio eroaa alkuseurakunnan julistuksesta,
mutta myös monien helluntailais-karismaattisten kokemuksesta ja julistuksesta.
Tämä vaihe Jeesuksen elämässä liittyy juuri tässä käsiteltävänä olevaan teemaan
Pyhän Hengen roolista ja vaikutuksesta kristityn elämässä ja kirkon
toiminnassa. Tässä kohtaa voidaan todeta oikeutetusti olevan tunnustuksen
päivittämisen kohta meidän aikaamme ajatellen.
Nikean tunnustus syntyi tietyssä historiallisessa
tilanteessa, jolle oli tyypillistä Rooman imperiumin poliittiset kiistat ja
dikotomia latinaa puhuvan lännen ja kreikkaa puhuvan idän välillä. Myös
vastikään laillistetun ja ainoaksi sallituksi julistetun kristillisen kirkon
piirissä esiintyi tiettyjä jännitteitä, jotka osittain jo tuolloin
noudattelivat latinalaisen ja kreikkalaisen kulttuuripiirin jakoa.[xlv] Jo Nikean tunnustusta
edeltäneissä tunnustuksissa oli vedetty rajalinjoja suhteessa erilaisiin
harhaoppeihin, erityisesti gnostilaisuuden suuntaan.[xlvi] Tältä pohjalta on ymmärrettävää,
että Nikean ja muiden varhaisten tunnustuksen ymmärtäminen edellyttää tämän
historiallisen taustan tuntemista.
On kuitenkin aiheellista kysyä, mitkä ovat Nikean
tunnustuksen yhtymäkohdat oman aikamme kulttuuriseen murrokseen länsimaissa
1900-luvun jälkimmäisellä puoliskolla? Kuten edellä on käynyt ilmi,
jälkimoderni tilanne merkitsee usein länsimaiden kulttuurisen perimän
kriittistä uudelleenarviointia. Sama näyttää koskevan myös suhdetta
kristilliseen traditioon. Jälkikristillinen aika arvoineen esittää myös omat
haasteensa evankeliumin eteenpäin välittämiselle.
Kaikki edellä mainittu herättää kysymyksen vanhojen
tunnustusten kontekstualisuudesta nykypäivän maailmassa. Kun ne ovat syntyneet
tietyssä kulttuurisessa tilanteessa ja kun tämä kulttuurinen tilanne muuttuu,
niin mikä on niiden oikea ”myöhempi” käyttö? Kommunikoivatko ne edelleen kristillisen
sanoman relevantilla tavalla nykyisessä tilanteessamme vai edustavatko ne
pelkästään traditiota? Entä mitä sitten, jos ja kun traditiotakin pitää
kontekstualisoida, jotta se saadaan ymmärrettäväksi?[xlvii] Eikö pelkän keerygman
kontekstualisointi riitä? Jälkikristillisen maailman sekularisaation ja
uusateismin haasteiden[xlviii] edessä olemme
kristillisenä seurakuntana aivan uudenlaisessa missiologisessa tilanteessa.
Historiallisten tunnustuksia ajatellen päivittämisen
aika näyttäisi nyt olevan käsillä. Kristuksen seurakunnan haasteena on miettiä,
miten se osaisi puhua Kristuksesta ymmärrettävästi, johdonmukaisesti ja oman
aikamme ihmistä puhuttelevasti yhtenä ainoana, todellisena Jumalana.[xlix] Vastauksena tähän voidaan
nähdä evankeliumin kontekstualisointi länsimaisessa kulttuurissa, jolloin kyse
on missionaarisen teologian uudelleen hahmottelemisesta ja kirkon aidosti
missionaarisen luonteen uudelleenlöytämisestä.[l] Jos
jälkitunnustuksellisuus nähdään ”sopusointuisessa erilaisuudessa toteutetun
käytännöllisen yhteyden ekumeenisena metodina”, joka toisaalta antaa arvoa eri
traditioille sinänsä, mutta joka toisaalta ei painota kirkkokunnallisia
rakenteita, se voisi toimia hyvinkin pohjana tällaiselle teologiselle
työskentelylle.[li]
Nikean tunnustus sopii toimimaan tässä sekä keskustelun pohjana että raamien
antajana kristilliselle uskolle.
[i] Confessing
the One Faith 1991, 4, kohta 13. Katso
myös Thurén & Thurén 2017, 199, kohta 2.
[ii] Thurén
& Thurén 2017, 11, 17 – 18, 200.
[iii] Thurén
& Thurén 2017, 18, 24, 28 – 30, 205.
[iv] Thurén
& Thurén 2017, 22, 54 – 55. Katso
myös Thurén & Thurén 2017, 202, nootti 24.
[v] Thurén & Thurén 2017, 18, 22
sekä Kelly 2006, 325.
[vi] Kelly 2006, 19, Thurén &
Thurén 2017, 18.
[vii] Thurén & Thurén 2017, 24.
[viii] Thurén
& Thurén 2017, 26.
[x] Furseth
& Repstad 2006, 78.
[xii] McGuire 1997, 108, 139.
[xiii] Keskitalo 1999, 14, 16.
[xiv] Ruokanen 2015, 2. Artikkelissa
viitataan myös rekisteröimättömiin kotiseurakuntiin, joiden jäsenmäärän ja
kasvunopeuden Ruokanen sivulla 1 määrittelee saman suuruiseksi kuin virallisen
kirkonkin.
[xv] Ruokanen 2015, 3. Artikkelin
alkuperäisessä englanninkielisessä versiossa käytetään termiä “postdenominationalism”, mikä voidaan
kääntää tarkoittamaan kirkkokuntien jälkeistä aikaa tai tilannetta.
[xvi] Ruokanen 2015, 10 – 11.
[xviii] Ruokanen 2015, 12 – 13.
Artikkelissa otetaan esimerkiksi tällaisesta kehityksestä länsimaissa
Leuenbergin konkordia, joka on vuonna 1973 laadittu luterilaisten ja
reformoitujen kirkkojen välinen kirkon oppia koskeva sopimus.
[xx] Ruokanen
2015, 15 – 16.
[xxi] Confessing
the One Faith 1991, 12, Thurén & Thurén 2017, 63 – 143.
[xxii] Thurén & Thurén 2017, 145.
[xxiv] Uusi testamentti, Ef. 2:20. Katso
myös Ef. 4:11, jossa Paavali esittelee seurakunnalle annettuja palveluvirkoja,
joista ensimmäisinä mainitaan ”apostolit” ja ”profeetat”.
[xxv] Simson
2004, 118 – 119, 151.
[xxvi] Confessing
the One Faith 1991, 12.
[xxix] Confessing
the One Faith 1991, 14.
[xxxii] Penttilä 2014, 21 – 22. Katso myös
McGrath 2000, 231 – 239.
[xxxvii] Fee 1994, 12 – 13, Ladd 1994, 332
– 333.
[xxxix] Thurén & Thurén 2017, 103.
Käsite ”doketismi” tulee kreikan verbistä dokein,
”näyttää joltakin”.
[xl] Uusi testamentti, 2. Joh. 7 – 9.
[xli] Thurén & Thurén 2017, 106.
[xlii] Confessing
the One Faith 1990, 54.
[xliv] Thurén & Thurén 2017, 111 –
112. ”Jos uskontunnustusta voisi täydentää meidän aikanamme, siihen
todennäköisesti lisättäisiin jokin sana Jeesuksen elämästä ihmisenä ihmisten
joukossa.”
[xlv] Thurén
& Thurén 2017, 31 – 32.
[xlvi] Kelly
2006, 99, Thurén & Thurén 2017, 33.
[xlvii] Thurén & Thurén 2017, 10, 12. “On
vaarallisempaa, jos tunnustukseen yhdytään, muttei kysytä, mitä se oikein sanoo
ja millä perusteella. Tätä vaaraa torjumaan on tämäkin kirja laadittu.” Katso
myös Confessing the One Faith 1991, 2 (kohta 5).
[xlviii]
Confessing the One Faith 1991, 22 – 25.
[xlix] Thurén
& Thurén 2017, 197.
[l] Keskitalo
1999, s. 16.
Lähteet
Confessing the One Faith
1991 An
Ecumenical Explication of the Apostolic Faith as it is Confessed in the
Nicene-Constantinopolitan Creed (381). (Faith and Order Paper, No. 153, WCC
Publications Geneva).
Kelly J.N.D.
2006 Early Christian Creeds
(Continuum, London & New York).
Tanner N.P.
1990 Decrees
of the Ecumenical Councils. Volume One Nicaea
I to Lateran V (Sheed & Ward and Georgetown University Press).
Thurén
J. & Thurén L.
2017 Kristillinen
usko. Nikean tunnustuksen opas (Perussanoma Oy, Kauniainen).
Kirjallisuus
Fee Gordon D.
1994 God´s
Empowering Presence. The Holy Spirit in the Letters of Paul (Hendrickson
Publishers, Mass., USA).
Furseth I. & Repstad P.
2006
An Introduction to the Sociology of Religion: Classical and Contemporary
Perspectives (Ashgate Publishing Company, USA).
Johnson T.M., Zurlo G.A., Hickman A.W. & Crossing
P.F.
2018 Christianity
2018; “More African Christians and Counting Martyrs”. International
Bulletin of Mission Research. (January
2018, Vol. 41 [1], p. 20 – 28.)
Keskitalo
Jukka
1999 Kristillinen
usko ja moderni kulttuuri. Lesslie Newbiginin käsitys kirkon missiosta
modernissa länsimaisessa kulttuurissa (Suomalainen teologinen
kirjallisuusseura, Helsinki).
Ketola
Kimmo
2008 Uskonnot
Suomessa 2008. Käsikirja uskontoihin ja uskonnollistaustaisiin liikkeisiin
(Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisuja 102, Kirkon tutkimuskeskus, Tampere).
Ladd George E.
1994 A
Theology of the New Testament (Lutterworth Press, Cambridge).
2000 Modernin
teologian ensyklopedia (Kirjapaja, Helsinki).
McGuire Meredith B.
1997 Religion:
The Social Context (4th Edition) (Wadsworth Publishing Company, USA).
Penttilä Maija
2014 Saint
Peter´s New Churches: The Indigenization of Neo-Charismatic Christianity in
Saint Petersburg (Nordic Journal of
Religious and Society, 27 [1]: 19 – 39).
Ruokanen Miikka
2015 Is
“Postdenominational” Christianity Possible?: Ecclesiology In the Protestant
Church of China (The Ecumenical Review,
Vol. 67.1, March 2015, pp. 77-95).
Simson Wolfgang
2004 Houses
That Change the World. The Return of the House Churches (Authentic Media, USA).
Uusi
testamentti
1992 Suomen
evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokouksen vuonna 1992 käyttöön ottama
suomennos (Kirjapaja, Suomen Kirkon Sisälähetysseura).
Vähäkangas
Mika
2009 Maailmanlaajuinen
kristinusko, teoksessa Luterilaisen Suomen loppu? Kirkko ja monet uskonnot.
Toim. Komulainen J. & Vähäkangas M. (Edita, Helsinki).
Muut lähteet
Ruokanen
Miikka