Historia on voittajien kirjoittamaa
Brittikirjailija Kate Mosse on kirjoittanut historiallisen romaanin Labyrintti (WSOY, 2006), joka sijoittuu sekä nykyaikaan että ristiretkiajalle eteläiseen Ranskaan. Kerronnan kohteena ovat vanhat (hoho-hoijaa...) myytit Pyhästä Graalista etc. Mielenkiintoista ja ajallemme ominaista on myös se, että mukaan on sotkettu keskiajalta peräisin oleva ”eriuskolaisliike” kataarit. Tämä uskovien kastetta ja raamatullista seurakuntanäkemystä edustanut, katolisen kirkon julmasti ristiretkilläkin vainoama vapaaseurakuntaliike edustaa kirjassa oikeaan gnoosikseen vihittyjen salaseuraa.
Mosse kirjoittaa:”Kataarit arvostivat sisäistä uskoa enemmän kuin uskon ulkoisia merkkejä. He eivät tarvinneet pyhättöjä eivätkä taikauskoon perustuvia rituaaleja, eivätkä he vaatineet nöyristelevää tottelevaisuutta, jonka tarkoituksena oli erottaa tavallinen kansa Jumalasta. He eivät palvoneet kuvia eivätkä polvistuneet jumalankuvien tai kidutusvälineiden eteen. Bon Chrétienille Jumalan voima piili Hänen sanassaan. He tarvitsivat vain kirjoja ja rukouksia, sanoja, jotka luettiin ja lausuttiin ääneen. Pelastumisella ei ollut mitään tekemistä almujen, pyhäinjäännösten tai pelkästään pappien ymmärtämällä kielellä lausuttujen rukousten kanssa.” (s. 298)
Okei, so far, so good. Kataarit olivat siis yksi monista toisiinsa linkittyneistä ja keskenään verkottuneista ei-kirkollisista hengellisistä herätysliikkeistä vuosisadoilta ennen uskonpuhdistusta. Ehkä on vain makuasia, mitä termiä heistä käytämme – kataarit, bogomiilit, valdolaiset – nimet ovat joka tapauksessa heidän vastustajiensa heille antamia. Perimmäiseltä identiteetiltään nämä nöyrät, yksinkertaiset uskovat olivat nimittäin vain Jeesuksen opetuslapsia.
Mutta sitten Mossen tekstissä tapahtuu jotain: ”Kataarien silmissä kaikki olivat samanarvoisia Pyhän Isän armossa – juutalaiset, saraseenit, miehet ja naiset, metsän eläimet ja ilmojen linnut. Helvettiä ei ollut, ei liioin tuomiopäivää, sillä Jumalan armosta kaikki pelastuisivat, vaikka monet joutuisivatkin elämään useamman elämän, ennen kuin pääsisivät Jumalan valtakuntaan.” (s. 298)
Nimitys kataarit oli siis ennemmin heidän vastustajiensa heille antama pilkkanimi kuin heidän oman identiteettinsä kuvaus. Sana tulee kreikan kielen puhdasta tarkoittavasta sanasta ja siitä myöskin on johdettu harhaoppista tarkoittava sana kerettiläinen. Kirjailija on käyttänyt lähteenään lähes tulkoon ainoita kataareista peräisin olevia historiallisia dokumentteja, jotka taas ovat peräisin roomalais-katoliselta kirkolta. Nämä dokumentit on koottu joko kidutettujen eriuskolaisten tunnustuksista (jolloin on tulokseksi saatu käytännössä juuri se, mitä on haluttukin) tai sitten omien pappien ja teologien tarkoitushakuisesti vääristelemien selontekojen pohjalta. Mitään näiden vapaiden kristittyjen omia kirjoituksia ei meille ole säilynyt, koska ne paavin kirkon toimesta poltettiin. Kirkkohistoria kun jo tuolloin oli poliittisen ja uskonnollisen vallankäytön välikappale – ja edelleenkin on.
Niin, historia on aina voittajien kirjoittamaa. Sen tähden, kun kuulen sanat ”virallinen kirkkohistorian tulkinta” poistan aseeni varmistimen. Aivan samoin kuin katoliset levittivät tahallista väärää informaatiota alueillaan liekehtineistä Jumalan tulista, niin myös luterilaiset tekivät samaa ns anabaptistisella uskonpuhdistuksen haaralle etelä-Saksassa ja Sveitsissä 1500-luvulla. Ja vainosivat käytännössä samalla tavoin.
Edesmennyt kustannusyhtiö Ristin Voitto teki aikoinaan Suomen Siionille ison palveluksen kun se julkaisi kolme hyvin merkittävää kirkkohistoriallista opusta näiltä tiimoilta; Gunnar Westinin Alkukristillinen aika (RV, 1975) ja Vapaan kristillisyyden historia (RV, 1975) sekä Juhani Kuosmasen Herätyksen historia (RV, 1979). Painos on näistä opuksista jo aika päivää sitten loppunut (ehkä jo kirkkopoliittisen korrektiuden nimissä?), mutta jos törmäätte niihin jossain kirpparilla tai jonkun toimintaansa lopettelevan seurakunnan kirjapöydän poistomyynnissä, niin kannattaa ostaa.
Mutta historia ei ainoastaan ole voittajien kirjoittamaa. Historia myös toistaa itseään. Niin nytkin, samoin kuin ennenkin, lihan mukaan syntynyt vainoaa Hengen mukaan syntynyttä. Niin nytkin, niinkuin ennenkin, Jumalan Hengen uusi työ joutuu käymään läpi samat synnytyskivut.
2 comments:
Olen itsekin lueskellut vähän samansisältöistä kirjaa, kuin mistä Timo veljeni kerroit. Kirjani on nimeltään Suuret maailman pulmat ja niiden ratkaisu. ( Emil Åhren ) Kirja on hyvin luterilais painotteinen ja joudun lukemaan sitä ikään kuin ”rivien välistä”, mutta siinä on mielenkiintoinen katolilaisuutta kuvaava historiallinen osio, joka käsittelee paavin valtaa Danielin profetioiden ja Paavalin opetusten valossa. mm. siitä, miten paavi poisti Jumalan asettamista käskyistä toisen käskyn ja vilpin salaamiseksi jakoi kymmenennen himoitsemista käsittelevän käskyn kahdeksi, että lukumäärä säilyisi ennallaan.
Kirjoittaja tuo esille sen kristillisyyden historian pimeän puolen, josta Paavali kirjoittaa kuvatessaan antikristillistä jo hänen elinaikanaan olemassa olevaa vaikutusta.
Itseäni tällainen tutkailu menneisyyteen herättää katsomaan sitä tilaa missä me itsekin nyt elämme.
Onko minulla rohkeutta nähdä, mistä oman uskonnollisuuteni muodot ovat peräisin….hmmm…Roomasta vai Jerusalemista? Ja elänkö uskonnollisuuden kaapuun verhoutuneena jumalisuuden ulkokuoreen luottaen vai uskossa, jonka Jeesus vaikuttaa.
Matteuksen evankeliumi:
15:13 Mutta hän vastasi ja sanoi: "Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois.
Olen mielistynyt tuohon jakeeseen ja siihen elämään mihin sen toteuttaminen minut vie.
"Joka ei tunne historiaa, on tuomittu tekemään samat virheet uudestaan."
Kirjoitti lukion historian opettajani ensimmäisen kurssin alussa taululle, ja vaikutti kohtalokkaasti tulevaan ura/opiskeluvalintaani =D
Muuten, kerroinko että tein hussiiteista seminaarityön joulukuussa. Yksi tuollainen katolisen kirkon vainoama, ja englannista asti haettiin ristiretkeläisiä heidät vaientaakseen. Vua eipä onnistunut tuo.
Nyt viime viikolla tutkiskelinkin sitten 700-luvun teologisia keskusteluja Roomassa ja Bysantissa Jumalan, siis Jeesuksen luonteesta - oliko Hän sekä ihminen että Jumala vaiko vain Jumalallinen, tekikö hän päätökset "omasta tahdosta", siis vapaasta tahdosta päätyi ristille vai eikö. Se oli 700-luvun suuri teologinen keskustelu. Päätyivät silloin siihen että Jeesus oli sekä man & God. Ennen siihen päätymistä oli yksi paavi antanut henkensä tuon takia, ja yksi teologi (Maximus Confessor) menetti kielensä ja käsivartensa. *Auts*. (ettei voinut levittää "harhaoppiaan" niin katkaistiin kieli ja käsivarsi..) Hmm, mietinkin sitä kuinka usein jonkun täytyy kuolla, "nisunjyvä putoaa maahan", jotta oikeasti muutos tapahtuu ja tulee revolution, ihan niin kuin Jeesuskin..
Tulipa muuten siinä sivussa tai tämän kurssin aikana hieman tutuksi miten Anglikaaninen kirkko vaimensi keltit ja "päätti" seurata vain Roomaa kaikessa..
Post a Comment