Thursday, January 14, 2010

Suomeen uusi luterilainen piispa

Kohtaus F.F. Coppolan elokuvasta Kummisetä II, jossa Michael Corleone antaa murskaavan arvion Kuuban sotilasdiktatuurin kyvystä voittaa kommunistikapinalliset.

- Luulen, että he tulevat häviämään sodan.

Jotenkin tähän tapaan Michael Corleone tiivistää v. 1959 Kuubassa näkemänsä ja kokemansa. Erityisesti eräs välikohtaus Havannan kaduilla on jäänyt hänen mieleensä: siinä kapinallissotilas ennemmin räjäyttää itsensä ja hänet vanginneen upseerin käsikranaatilla, kuin antautuu elävänä vangiksi. Corleonen viesti mafiakavereilleen on selvä: jos he eivät piittaa edes omasta hengestään, eivätkä epäröi käyttää näin äärimmäisiä keinoja, niin he eivät voi hävitä tätä sotaa.

Jotain tällaisia ajatuksia tuli mieleen, kun eilen kuulin uutisen siitä, että Luther-säätiö saa oman piispan Suomessa. Hommaan tultaneen nimittämään entinen Kansanlähetyksen pääsihteeri Matti Väisänen. Samalla ollaan ajauduttu melkoiseen juupas-eipäs-tilanteeseen, jossa virallinen Suomen evl. kirkko toteaa ykskantaan, että se on kerrasta poikki, pojat, ovi on tuossa. Samaan aikaan toisaalla säätiön asiamiehet toteavat, että "ne, jotka eivät pysy kirkon uskossa ja opissa, niin ne saavat perustaa kirkkonsa. Me jatkamme isiemme uskoa ja tätä luterilaista hengellistä perintöä Suomessa."

On siis syntynyt tilanne, jossa maassa on kaksi kirkkoa, oikea ja väärä. On virallinen kuuba ja kapinalliset. Se kumpi on kumpi, on tässä suomalaisessa kontekstissa vain epäselvää...

Se, mihin ei voi olla kiinnittämättä huomiota on se, miten paljon nuoria aikuisia ja nuoria perheitä lapsineen näkyy heidän "messussaan". Tämä tulee selvästi esille eri tv-ohjelmissa ja dokumenteissa sekä monissa eri uutiskuvissa ja heidän omilla nettisivuillaan. Samoin heidän pastorinsa ovat lähes poikkeuksetta nuorehkoja, alle keski-ikäisiä miehiä. Nämä ovat merkille pantavia seikkoja ja erottavat selvästi säätiön perinteisistä valtakirkon seurakunnista, papeista ja kirkkokansasta. Niin, ja miehiä papit ovat tietysti...

Mistä tämä johtuu? Täysin ulkopuolisen silmin asiaa tarkastellen näyttäisi siltä, että kyse on perinteisiin kristillisiin arvoihin ja perinteiseen raamatuntulkintaan pitäytyvien ja uskonasiat vakavasti ottavien nuorten aikuisten protestiliikkeestä evl. kirkon maallistumiskehitystä vastaan. Tämän pukee sanoiksi Kuopion Pietari-yhteisön messuun osallistunut mies: "Täällä julistetaan tätä sanaa paremmin kuin tuossa valtakunnan kansankirkossa."

Joka tapauksessa näyttää siltä, että yksi tietoinen ja vakavasti otettu askel Suomen evl. kirkon hajoamiseen on otettu. Mitä seuraa tämän jälkeen esim. samaa sukupuolta olevien parien vihkimiskäytännön tultua hyväksytyksi?

1 comment:

Hanne said...

Ja taas yksi kirkko lisää Suomeen. Niitä kun ei vielä tarpeeksi ole ennestään. Uskosta osattomat on ihan pihalla näiden kaikkien mahdollisten eri yhteisöjen keskellä. Tuntuu aina tosi karulta selittää jollekin, joka kysyy, että mitä ero on helluntailla ja vapiksella? Vastaus: no ei periaatteessa mitään.. Johon jatkokysymys: No miksi ne sitten on molemmat olemassa? NO NIINPÄ NIIN! Ou shit Sherlock, eikkarit tajuaa tän pointin paljon paremmin. Siinä missä valtaosa uskovaisista leikkii omia piirileikkejään omien seiniensä sisällä, pelastumattomat ihmiset ei tiedä mistä yhteisöstä sitä hengellistä apua lähtisi etsimään, kun niitä on niin hiivatin monta.

OK, meni vähän out of topic ja lieväksi kiihkoiluksi :D pannaan tän murhaflunssan piikkiin!
Hanne