Friday, April 23, 2010

Kelpo vaimon ylistys á la C.S. Lewis

"Hyvään vaimoon sisältyy niin monia henkilöitä. Mitä Helen ei olisi ollut minulle? Hän oli tyttäreni ja äitini, oppilaani ja opettajani, alaiseni ja hallitsijani ja aina, kaiken tämän lisäksi, luotettava toverini, ystäväni, laivakumppaninini ja aseveljeni. Rakastajattareni, mutta samalla kaikkea sitä, mitä kuka tahansa miesystävä (ja minulla on ollut hyviä) on koskaan minulle ollut. Ehkä vielä enemmän. Jos emme olisi koskaan rakastuneet, olisimme joka tapauksessa olleet aina yhdessä ja aiheuttaneet skandaalin. Tätä tarkoitin, kun kerran ylistin häntä hänen ´miehisistä hyveistään´. Mutta hän lopetti puheeni lyhyeen kysymällä, mitä pitäisin siitä, jos minua ylistettäisiin naisellisista hyveistäni. Rakkaani, se oli terävä vastaus. Kuitenkin hänessä oli jotain amatsonimaista, jotain Penthesileiaa ja Camillaa muistuttavaa. Ja sinä, samoin kuin minä, iloitsit, että se oli olemassa. Olit iloinen kun huomasin sen.

Salomo kutsuu morsiantaan sisareksi. Voisiko nainen olla täydellinen vaimo, ellei hetken ajan, tietyllä tuulella ollessaan, miehen tekisi mieli kutsua häntä veljeksi?"

C. S. Lewis, Muistiinpanoja surun ajalta

No comments: