Mitä nyt on pinnalla?
Homous. Yhteiskuntamme elää parhaillaan ennen näkemätöntä homofilian aikaa. Homous tunkee esille kaikkialla mediassa, siitä puhutaan joka käänteessa - ainakin julkisuudessa. Prosentuaalisesti ns. julkkisten piirissä näyttäisi olevan huomattavasti enemmän homoja kuin keskivertokansalaisten piirissä noin yleisesti. Valtiollinen kirkko on suorastaan rähmällään homouden edessä. Oikein kukaan uratietoinen tai trendihakuinen teologi ei uskalla sanoa ylipäätään mitään negatiivista homouteen liittyen. Moniarvoisuutemme suossa se on tällä hetkellä ehkä kaikkein varmimpia tapoja tulla tuohon suohon upotetuksi.
Kuuntelin eilen iltapäivällä Ylen Lahden radion lähetystä, jossa paikallinen helluntaipastori sekä lahtelainen kokoomuksen kansanedustaja keskustelivat mm. homokysymyksestä. Helluntaipastorille täytyy nostaa hattua onnistuneesta koskenlaskusta kieli keskellä suuta: sen enempää homot kuin konservatiivitkaan eivät varmasti saisi helluntaiveljeä kiinni sanoistaan. Lahtelaiskansanedustajan puheesta taas nousi esille hyvin yleinen homohehkutus, jonka mukaan homot ovat taiteellisia ja älykkäitä ihmisiä - miltei poikkeuksetta ja ikään kuin se johtuisi homoudesta, voisi joku siihen lisätä.
Näitä nykypäivän "keisarin uusia vaatteita" ei kukaan oikein uskalla ääneen kyseenalaistaa. Miksei kukaan vastapainoksi lausahda mitään homouden ja pedofilian valisistä ilmeisistä yhteyksistä, homosuhteiden lyhytkestoisuudesta tai erilaisten tautien valtaväestöä yleisemmästä esiintymisestä homojen keskuudessa? Nämä nyt vain ikään kuin esimerkkeinä asioiden toisesta, realistisemmasta puolesta.
Tämän hetkinen vyörytys näyttää ilman muuta harkitulta ja suunnitellulta. Todellisuudessa tätä trendimuokkausta manipuloiva porukka on hämmästyttävän pieni ja suppea ja sen tarkoituksena on murtaa yhteiskuntamme vielä jäljellä oleva perinteisten arvojen selkäranka. Poliittiset puolueet - ilmeisesti vielä kristillisiä ja perussuomalaisia lukuunottamatta - etsivät kilvan julkihomoja ehdokkaikseen. Ne, jotka eivät tätä myllytystä halua edistää, joutuvat poliittisesti epäsuosioon ja toiminnallisesti paitsioon. Maanosamme merkittävin viihdelaulukilpailu on julkisesti homouden foorumina ja tietoisena asennemuokkaajana varsinkin nuorten suuntaan merkittävä tekijä. Homoystävällisyys korotetaan kaikessa elinkeinon harjoittamisessa yhdeksi ylimmäksi asiakaspalvelun ja kulttuurihenkisyyden tunnusmerkiksi.
Samoin valtiokirkko on entistä enemmän alkanut muistuttaa tiellä holtittomasti heittelehtivää ja ympäristölleen vaarallista ajoneuvoa, jonka ratin takana istuu alkuperäisen sukupuolensa joko vaihtanut tai nyt vasta sukupuolisen suuntauksensa "oikeasti" löytänyt luterilainen pappi. Tämä yliopistoteologian kasvatuksen tulos ja uskonnon ammattilainen on ottanut elämäntehtäväkseen ohjata hallinnassaan oleva ajoneuvo törmäyskurssille Jumalan ilmoituksen ja sen hylkäämisen seurausten kanssa. Pelkääjän paikalla istuu piispa, joka ei oikein mihinkään kysymykseen löydä mitään varmaa vastausta Raamatusta ja joka on pessyt kätensä koko kysymyksestä asettamalla työryhmän phtimaan asiaa. Mikäli joku takapenkillä istuva vilpitön, hiljainen ja hyvää tarkoittava kirkkouskovainen yrittää jotain sanoa, piispallinen ylhäisyys vaientaa hänet matalan kirkollisella äänellään puhumalla jotain epämääräistä jostain "yhteisestä kivusta tässä herkässä ja rosoisessa ongelmassa" tai "monenlaisista käsityksistä puolesta ja vastaan tässä hankalassa tilanteessa, kun komiteatyöskentely on vielä kesken". Vielä siinäkin vaiheessa kun mennään jo pusikkoon niin että pelti kolisee, piispa muistuttaa kaikkia autossa olijoita siitä, että "tärkeintä on, ettei nyt anneta tunteille valtaa, vaan kuunnellaan toisiamme..."
Samaan aikaan toisaalla muut kirkkokunnat, seurakunnat ja herätysliikkeet seuraavat katseella mitä nyt tapahtuu. Lahtelaisen helluntaipastorin sanoin, on hankalaa mennä sanomaan mitään ehdotonta ja varmaa naapurikirkkokunnan sisäisistä asioista. Käytännössä nämä perinteisesti "vapaat" suunnat tulevat kohtaamaan samat kysymykset kuin luterilainen velipuolensakin. Tämä tapahtuu joko häikäilemättömän sisdään soluttautumisen kautta tai sitten yllyttämällä jotain näiden kirkkojen jäsentä "tulemaan ulos kaapista" homoutensa kanssa. Näin saadaan kärjistämällä tilanne hankittua ennakkotapaus ja sitä koskeva päätös, joka käytännössä tulee sanelemaan näiden muiden kirkkokuntien toimintavapauden ja rahoituksen maassamme. (Ja kun tällaista kirjoittaa, niin ennemmin tai myöhemmin ilmaantuu lähistölle "asiasta perillä olevia lähteitä", jotka supattavat korvaan jotain tällaisesta kehityksestä jo ilmenneen vapaiden suuntien piirissä jne.)
Mutta mitään selvää pasuunan ääntä niiden piiristä ei ole vieläkään kuulunut, eikä varmaan kuulukaan. Todennäköistä onkin, että selvemmin pasuuna antaa äänensä kuulua luterilaisen kirkon sisältä. Osa joukoista varmaan lähtee kirkosta - ja perustaa uuden luterilaisen kirkon Suomeen. Tai sitten useampia: oikea ja vieläkin oikeampi luterilainen kirkko astuu julkisuuteen. Tämä ei kuitenkaan ole muuta kuin itse perusongelman siirtämistä paikasta toiseen. Mitään radikaalia liikettä raamatullisempaan suuntaan tämä kehitys ei sinänsä edusta. Syvällä istuu ihmisessä uskonnollisuuden peikon vaikuttama pelko.
Itseäni tämä nykyinen kehitys panee lukemaan Raamattuani entistä tarkemmin. Erityisesti olen alkanut tutkia niitä Raamatun kohtia niin Uudessa kuin Vanhassakin testamentissa, joissa puhutaan Jumalan tuomioista: niiden syistä, käytännön ilmenemismuodoista ja siitä, mitä ne opettavat meille tässä ja nyt. Esimerkkeinä vaikkapa psalmit, joiden teemana on "Valitus yleisestä turmiosta". Nämä nimittäin ovat sellaisia tekstejä, joita ei voida ohittaa, ei turhentaa, eikä vääntää jotakin tiettyä aikaa koskevaksi.
Ilmeistä on - Raamatun todistuksen mukaan - että Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan. Näin on käynyt ennen ja näin on käyvä tulevaisuudessakin. Tuomio kohtaa niitä, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa. Tällaiset ihmiset väittävät olevansa viisaita, mutta he ovatkin itse asiassa tulleet tyhmiksi. Näin käy kun totuus vaihdetaan valheeseen. He vääristävät Jumalan luomistyön toiseksi, irvikuvakseen ja Jumala hylkää heidät näiden himojensa valtaan. Hyväksymisestä ja suvaitsemisesta ei puhuta mitään, päinvastoin kuin länsimaisen humanismin syövyttämä kristillisyyden näkemys aina muistaa meille uskotella.
Katso itse tarkemmin Roomalaiskirjeen 1. luvusta. Olisiko nyt aika ottaa nämä Herramme apostolin sanat, Pyhän Hengen inspiroimana kirjoitetut, vakavasti?
Näihin teemoihin palataan vielä uudelleen, niin polttavan ajankohtaisia, ellei suorastaan kansallemme kohtalokkaita ja sen tulevaisuudelle ne ovat.
11 comments:
Jeremia 51:6 Paetkaa Baabelista ja pelastakoon kukin henkensä, älkää hukkuko sen syntiin. Sillä tämä on Herran koston aika, hän maksaa sille, mitä se on ansainnut.
51:7 Baabel oli Herran kädessä kultainen malja, joka juovutti kaiken maan. Sen viinistä joivat kansat; sentähden kansat tulivat mielettömiksi.
51:8 Äkisti on Baabel kaatunut ja murskaantunut. Valittakaa hänen tähtensä! Hakekaa balsamia hänen kipuunsa, ehkä hän paranee.
51:9 'Me olemme koettaneet parantaa Baabelia, mutta ei hän ole parantunut. Jättäkää hänet ja menkäämme pois, kukin omaan maahansa; sillä hänen tuomionsa ulottuu taivaaseen asti, kohoaa pilviin saakka.
Kuinka hyvin sopivatkaan nämä profeetan lausumat sanat luopiokristillisyyteen, jonka hedelmät ovat esillä silmiemme edessä.
On ihmeellisen ihmeteltävää mitenkä Vanhantestamentin esikuvalliset kirjoitukset avautuvat niin hyvässä kuin pahassakin tänä aikana.
Raamattu uskollisuudesta luopuminen ei ole uusi ilmiö, se vaan on nyt tullut "ulos kaapista", niin kuin kaikki trendikkäästi ajattelevat haluaa asian ilmaista.
Fil.3:18 Sillä monet, joista usein olen sen teille sanonut ja nyt aivan itkien sanon, vaeltavat Kristuksen ristin vihollisina;
3:19 heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä.
Tähän on siis tultu; Ne joilta on virkansa puolesta jotain odotettu ovatkin osottautuneet kaapista tultuaan olevansa "Kristuksen ristin vihollisia." Sillä joka sanoo uskovansa Häneen, on velvollinen vaeltamaan, niin kuin Hän vaelsi.
"Baabelia" ei voi parantaa, se on jätettävä ja siitä on lähdettävä pois niiden, jotka eivät halua olla sen synteihin osallinen.
Ilmestyskirja:
18:2 Ja hän huusi voimallisella äänellä sanoen: "Kukistunut, kukistunut on suuri Babylon ja tullut riivaajain asuinpaikaksi ja kaikkien saastaisten henkien tyyssijaksi ja kaikkien saastaisten ja vihattavain lintujen tyyssijaksi.
Luther tuomitsi katolisen kirkon kovin sanoin. Nyt tuon saman tuomiojulistuksen kärki on kääntynyt luterilaisuutta sekä kaikkea luopumusta kohti.
Kuuntelin viime viikolla Timo Soinin radiohaastattelua, jossa hän kertoi uskonnollisen vakaumuksen syntymisestä ja siirtymisestä katoliseen kirkkoon. Hän kertoi ainakin kaksi syytä siirtymiselleen: luterilaisen kirkon löperö ote naispappeus- ja aborttiasiassa. Soinissa on jotakin sellaista rohkeutta, mitä toivoisi kristillisiltä johtajilta löytyvän nykyajassa löytyvän.
Kansankirkko ajelee ilman valoja pimeässä päin
Mutta ei ole herätyskristillisten
piirien äänikään kuuluvissa. Kovin on protesti laimeaa. Miksi huutavan ääni korvessa on vaimentunut?
Tulevaisuudessa näyttää siltä, että kristittyjen äänen on tultava enemmän ja enemmän kuuluviin ilman liberalisoituneiden kirkkokuntien kehystä.
Mainitsin jossakin yhteydessä Kristityt yhdessä -yhdistyksen Aalloilla julkaisusta, jossa Kuopion homoutta puolustava piispa Wille Riekkinen on saanut palstatilaa. Kirjoitin yhdistyksen johdolle ja esitin toivomuksen, ettei kyseiselle miehelle annettaisi vastaisuudessa kirjoituspaikkaa. Uskoisin, että kaikkien tulevaisuudesta huolta kantavien kristittyjen pitää antaa nyt äänensä kuulua ja tarttua asioihin - niihin, joita Jumala eteen asettaa.
Riekkinen on toukokuussa Helsingin yliopiston teologisen tiedekunnan LAW OF LOVE
Perspectives on sexuality in theology -symposiumissa aiheesta "How to define a theological stand on homosexuality?" Vastapuoli on hereillä ja antaa äänensä kuullua.
Kristityt liikekannalle! Pois viinikuurnasta puimasta vehnää filistealaisten pelosta niin kuin Gideon aikoinaan. Sotaurhot taisteluun!
Pekka Sahimaa
Kuka astuu tähän julkisuuteen ja kertoo, sen kaapin oikean paikan tälle kansakunnalle? Joka ei ole riippuvainen kolehdin määrästä tai sen keräämisestä ylipäänsä ja julistaa Jumalan tietä totuudessa?
Kumartaen kokoajan Elävää Jumalaa vain Jeesuksen nimessä.
Näyttää siltä, että tämä on apostolinen tulikoe niille profeetoille, jotka Herramme on kutsunut tähän kuninkaalliseen pappeuteen. Löytyykö sponsoreita?
Luemme Sanasta: 7. Sillä papin huulten pitää tallettaman tieto, ja hänen suustansa etsitään opetus; sillä hän on Herran Sebaotin sanansaattaja. 8. Mutta te olette poikenneet tieltä, olette opetuksellanne saattaneet monet kompastumaan, olette turmelleet Leevin liiton, sanoo Herra Sebaot. 9. Niinpä minäkin teen teidät halpana pidetyiksi ja alhaisiksi kaiken kansan edessä, koska te ette ole pitäneet minun teitäni, vaan olette olleet puolueelliset opetuksessa.
-Mr
Kaikella on hintansa, niin myös mielipiteillä.
Tässä elävä esimerkki eikä kyseessä ole edes usko vastaan maailma vaan rehellinen mielipide.
Kyseessä on Miss USA kisaan osallistuneen haastattelu.
Carrie Prejeanin vastaus kysymykseen homojen välisistä avioliitoista:
- "Minun kotimaassani ja minun perheessäni... Minä uskon, että avioliiton kuuluu olla miehen ja naisen välinen asia. En halua loukata ketään, mutta minut on kasvatettu ajattelemaan niin," Miss California Carrie Prejean sanoi Miss USA -kisoissa.
Homovastaisesta kommentista nousi kohu. Kaikkein härskeimmin Prejeania haukkui homojen välistä avioliittoa koskevan kysymyksen esittänyt julkkisbloggari Perez Hilton, joka toimi missikisojen tuomaristossa.
- "Hän antoi missikisojen historian huonoimman vastauksen. Tyhmä narttu! avoimen homoseksuaali Hilton pauhasi blogissaan."
Carrie Prejean totesi eilen MSNBC:n Today Show'ssa tietäneensä jo vastatessaan, että titteli menee sivu suun. Prejean ei kuitenkaan muuttaisi vastaustaan, vaikka saisi toisen mahdollisuuden.
- "Minulle kyse ei ollut poliittisesta korrektiudesta vaan siitä, että olin "raamatullisesti korrekti".
- En muuttaisi mitään. En ota sanomisiani takaisin, olin rehellinen itselleni."
Tämä tapahtui kaukana täältä, mutta asiana tämä on tätäpäivää täälläkin. Sama maailman laajuinen pimeyden henki verhoaa kaiken alleen.
Tässä on kuitenkin jotain opittavaa meille. En tiedä tuon tytön vakaumuksesta mitään, mutta hän oli esimerkillisellä tavalla valmis maksamaan hinnan mielipiteestään. Hän olisi voinut "pelastaa nahkansa" vastaamalla diplomaattisesti kantaa ottamatta.
Tästä tapahtumasta näemme myös niiden asenteen yksipuolisuuden, jotka peräänkuuluttavat suvaisevaisuutta asiansa edistämiseksi.
Tämän päivän suvaitsevaisuus on kovin yksisuuntaista. Sinua ei suvaita, jos olet valtavirtaa vastaan.
"Maailma hukkuu paskaan ja me vaan...", Näin lauletaan eräässä protestilaulussa. Olemme kilttejä ja suvaitsevaisia, vai miten jatkaisit? Rajansa kaikella, eikö nyt jos koskaan Pyhienyhteys ole yhtä juhlaa, joka muuten jatkuu taivaassa. On aika Herran kansan löytää keskinäinen rakkaus ja kokoontua yhteen, jokaisella paikkakunnalla. Pitää esillä puhdasta evankeliumia, joka on Jumalan voima. Herra elää kansansa kiitoksessa! Hallelujaa!!! aamen!
Ymmärtääkseni jokaisella on ensiksikin velvollisuus huolehtia oman oppinsa puhtaudesta: tiedä mitä uskot ja osaa perustella se. Tuskin sitä pystyy toisten mieliä muuttamaan millään palosaarnalla.
Toiseksi meillä on vastuu siitä, että tuomme esiin totuuden aina, kun siihen tilaisuus tarjoutuu.
Kaikki synti on yhtä tuomittavaa, eikä siinä sinänsä ole mitään kummallista, että yhteiskunta turmeltuu aina enemmän.
Minun oppini on elävä persoona, hän on viaton, puhdas ja uskoni antaja. Tulossa hakemaan minut täydellisyyteen.
Ei tässä pelkällä puhtaalla opilla pärjätä.
Jokainen on tietysti vastuussa omasta itsestään ja siitä, että pyrkii elämään Raamatun sanan (ei siitä tehtyjen oppien) mukaan.
Mutta vastuu on suurempi niillä, jotka vesittävät julkisesti Jumlaan sanaa ja johdattavat ihmisiä harhaan. Heitä on ravisteltava kaikin mahdollisin keinoin. Henkilökohtaisilla kontakteilla, palopuheilla, tarvittaessa julkisella haasteella.
Ajatelkaapa jos Lestadius heräisi kuolleista ja näkisi, että luterilainen papisto siunaa homopareja. Tai jos Paavo Ruotsalainen olisi mukana herännäispappien kokoontumisessa, jossa homoutta selitetään synnynnäisenä luonnollisena ominaisuutena. Tai jos Yli-Vainio heräisi 25 vuotta kuolemansa jälkeen ja näkisi, mihin helluntailiikkeen ääni on sammunut. Muistatteko Niilon kaljamarssin? Pikkasen oli kaverilla hätä yhteiskunnan turmeltumisesta. Ja luulenpa, ettei Lutherkaan päätä silittelisi, jos kuulisi, mitä piispat homoudesta ajattelevat.
Abortti, alkoholin vapauttaminen, avoliitto, lasten heitteillejättö, väkivaltaviihde, homous jne. Yhteiskunta rappioituu ja kristityt näyttävät kypsyvän mukana kuin sammakot vähitellen kuumenenevassa vedessä.
Tarvittaisiin miehiä - nimeonomaan miehiä - joilla on auktoriteetti sanoa, vaikuttaa ja muuttaa maamme kohtaloa! Tulkaa esiin!
LarsLeevi
Homoseksuaalisuus on synnin seuraus. Se synti, joka on johtanut yksittäisen ihmisen seksuaalisuuden vinoutumiseen, on suurempi, kuin itse homoseksuaalinen käyttäytyminen.
Valitettavan usein törmää kirjoituksiin, joista paistaa läpi homoseksuaalien halveksunta. He eivät ole sen suurempia syntisiä kuin ketkään muutkaan!
Vain rakastamalla heitä, hyväksymällä heidät ihmisinä, ymmärtämällä heitä, osoittamalla heille myötätuntoa voi heitä auttaa. He ovat jo "lyöntinsä" saaneet (joskus aivan kirjaimellisetkin), jotka ovat horjuttaneet heidän mieltää seksuaalisuuden alueella. Mikään muu ei saa heitä eheytymään, kuin rakkaus; Jumalan, ystävän, isä-/äitihahmon rakkaus; ei uudet lyönnit! Meidän tulee keskittyä rakastamaan heitä, eikä väittelemään juupas-eipäs Raamatun lauseita viskellen.
Eivät homoseksuaalisuutensa kanssa kamppailevat ja siitä eroon haluavat lyöntejä tarvitse, mutta ne seksuaalisesti kieroutuneet (homot tai heterot), jotka julkisesti ja jumalattomasti kaupittelevat synnillistä elämäntapaansa, on torjuttava ja heitä on julkisesti vastustettava.
Samoin ne piispat ja (nais)teologit, jotka hyväksyvät Raamatun vastaisen syntielämän ja ovat valmiita siunaamaan homoliittoja, on ehdottoman tiukasti paljastettava väärinä paimenina ja profeettoina. He ovat nousseet Jumalan luomisjärjestystä vastaan ja viekoittelevat viattomia syntielämään. Heille olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin heidään kaulaansa ja heidät upotettaisiin meren syvyyteen (erään kohtuullisen kuuluisan teologin sanoja lainaten). He kuvittelevat tietävänsä paremmin kuin Raamatun kirjoittajat ihmisen seksuaalisuudesta, vaikka todellisuudessa ovat perkeleen pettämiä valheenpuhujia.
On hyvä, että apua tarvitseville homoille löytyy seurakunnasta tukea ja mahdollisuus eheytymiseen. Mutta ne, jotka eivät halua tehdä parannusta synnistä, eivät tarvitse hyväksyntää sen enempää kuin muutkaan synnintekijät. Heitä on vain yksinkertaisesti kehotettava parannukseen.
Pekka Sahimaa
Post a Comment