Anselmin aikalainen, Pierre Abélard puhuu omassa
sovitusopissaan Jumalan käsittämättömän rakkauden teosta, jonka tulisi herättää
ihmisessä vastarakkautta ja yhdistää hänet uudelleen Jumalaan. Kristitty ei
siis olisi ”vain” Jumalan kanssa, vaan ”Hänessä”. Näitä ns. subjektiivisen
sovitusopin rakennusaineita on myöhemmin käyttänyt niin liberaali
protestantismi kuin pietismikin, niin kaukana kuin nämä virtaukset toisistaan
muuten ovatkin.
Kysymys vastarakkauden heräämisestä kristityn mielessä
vie meidät uudelleen alkuun ja klassisen ja latinalaisen sovitusopin
leikkauskohtaan: onko teologiamme enemmän juridiikkaa kuin palvontaa?
Johanneslaisessa kirjallisuudessa puhutaan siitä, että me rakastamme, koska
Jumala on ensin rakastanut meitä (1.Joh. 4:19). Millaisia ajatuksia tai tunteita
sovitus ja lunastus kristityssä herättää? Vai onko vanhurskauttaminen vain
forenssista, jossa ihminen jossain kaukana, oman itsensä ulkopuolella julistetaan
joksikin?
Vanhurskauttamisessa nähdäänkin olevan myös ns. effektiivinen puolensa, josta on ehkä
oikeampaa puhua pyhityksenä, joka kristityn elämässä on vajaata, asteittaista
ja aina keskeneräiseksi jäävää. Tämä ajatus vie meidät lähelle ortodoksisen
kristillisyyden hellimää theosis-ajatusta. Sitä ei ole otettu esim. luterilaisuuden
piirissä kovin innokkaasti vastaan, koska on nähty sen vievän helposti pohjaa
pois uskonvanhurskaudelta.
Kun taas tarkastellaan alkukirkon kirkkoisien
kirjoituksia voidaan nähdä esim. Athanasioksella ajatus, että Jumala tuli
ihmiseksi, jotta ihminen tulisi jumalaksi. Hänellä theosis-käsite esiintyy vaihdannaisena
ilmaisuna uusitestamentillisen armo-käsitteen rinnalla. Itse theosis-ajatus
esiintyi jo antiikin filosofiassa ihmisen määränpäänä, luonnollisesti ilman
inkarnaatioteologiaa. Theosis voisi kirkkoisien luomiskäsitysten perusteella
merkitä valtaa yli luomakunnan, rationaalisuutta, vapautta tai eettistä
täydellisyyttä. Jumalan kuva ja kaltaisuus merkitsee kuitenkin eskatologian
kannalta ennen muuta kuolemattomuutta.
Vaikka tuolloinen terminologia onkin ollut radikaalia ja
vaikka se antaa ymmärtää kristityn olomuodon tai peräti olemuksen muuttuvan
jumaloituvassa ihmisessä, sen sisältö on kuitenkin UT:sta tuttua kuvausta
iankaikkisesta elämästä Jumalan yhteydessä. Tähän yhteyteen moni kirkkoisä liittääkin
antiikin filosofiasta tutun ajatuksen osallisuudesta jumaluuteen. Ihminen ei
kuitenkaan muutu jumalaksi oman persoonansa menettäen, vaan hän pääsee
osalliseksi Jumalan ominaisuuksista. Niinpä Kyrillos Jerusalemilainen toteaa
ihmisestä tulevan ehtoollisessa ”Kristuksen kantajan”: ”...osallistumalla
Kristuksen ruumiiseen ja vereen tulet yhdeksi ruumiiksi ja vereksi hänen
kanssansa... Näin me autuaan Pietarin mukaan tulemme ´jumalallisesta luonnosta
osallisiksi´.”
Voimme siis seurata näitä kahta sovituksen teemaa alkukirkon
ajoista alkaen halki kirkkohistorian aina tähän päivään saakka. Theosis on sen
soteriologisen ajattelun taustalla, jota on edustanut kristikunnan itäinen
perinne sekä patristisena aikana että modernin kreikkalaisen ja venäläisen ortodoksisen
teologian piirissä. Tämä tulkinta on vahvasti sidoksissa inkarnaatio-oppiin.
Athanasioksen mukaan pelastus on osallistumista (partisipaatio) Jumalan
olemukseen.
Läntisen teologian piirissä taas Lutherin kipuilu
armollisen Jumalan löytämiseksi on lyönyt leimansa kristillisyyteen. Luther
liitti kysymyksen pelastuksesta siihen, miten syyllisyyden vaivaama ihminen voi
saavuttaa sellaisen vanhurskauden, joka kestäisi Jumalan edessä.Tämä
problematiikka johti luonnollisesti juridisten kategorioiden käyttämiseen – ja
edelleen tekee niin. Näitä teemoja on sitten edelleen kehitetty niin
protestanttisen puhdasoppineisuuden kuin esim. angloamerikkalaisen
herätyskristillisyydenkin piirissä, ja hyvällä menestyksellä. Ilmeisen
ajankohtaista problematiikkaa siis.
Lopulta herääkin kysymys, onko molemmissa kuitenkin kyse ”vain”
Jumalan pelastusteon eri puolista? Mutta tätä seuraa toinen, käytännöllisempi
kysymys: kuka siis on se viisas, joka hallitsee kokonaisuuden?
Kirjallisuutta aiheesta:
af Hällström Gunnar, Anni Maria Laato & Juha Pihkala,
Johdatus varhaisen kirkon teologiaan (Kirjapaja, 2005)
Eskola Timo, Uuuden testamentin narratiivinen teologia
(Perussanoma, 2011)
Gassman Günther & Hendrix Scott, Johdatus
luterilaiseen tunnustukseen (Kirjapaja, 2005)
Kirkkoraamattu, v. 1933/38 ja v. 1992 käännökset
McGrath Alister E., Kristillisen uskon perusteet –
Johdatus teologiaan (Kirjapaja, 1996)
Pihkala Juha, Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta – Johdatus
dogmatiikkaan (Edita, 2009)
Thurén Jukka, Sovituspaikka ja sovinto (Kirkon
tutkimuskeskus, 1991)
Aiheesta internetissä:
Vanhurskauttaminen jumalallistumisena Gregorios
Palamaksen ja Martti Lutherin
teologiassa Reinhard Flogausin mukaan (http://karimies.uskojarukous.net/Artikkelit/Theosis.PDF)
No comments:
Post a Comment