Jossain mielessä voidaan siis sanoa juridiikan olevan enemmän
luonteenomaista kristinuskon läntiselle traditiolle ja latinalaiselle
sovitusopille. Hieman karrikoiden voidaan sanoa, etteivät länsiroomalaiset –
toisin kuin itäiset kristiveljensä – mitään mystikkoja olleet. He olivat
enemmän pragmaatikkoja ja systemaatikkoja, hyviä hallintovirkamiehiä.
Latinalaisen sovitusopin näkökulmasta Kristuksen pelastustekoa onkin
tarkasteltu enemmän sovituksen näkökulmasta. Yleensä on käytetty juridista
terminologiaa, joka nousi roomalaisesta oikeuskäytännöstä. Tukena ovat
kuitenkin olleet Paavalin tekstit (erityisesti Room. ja Gal.kirje), joissa on vahva
juridinen lataus. Kristuksen työtä on tarkasteltu uhrin, rangaistuksen ja
sijaisuuden näkökulmasta. Pääpaino on ollut ihmisen syyllisyydessä Jumalan
edessä ja tähän problematiikkaan haetaan vastausta: kuinka ja millä tavoin
Jumala voi vanhurskauttaa syntisen?
Vanhurskauttamisteologian isällä, apostoli Paavalilla
oli, juutalaisen rabbin taustasta nousten, kolme vanhatestamentillista näkökulmaa
tähän. Ensinnäkin oli VT:n uhrikäytäntö, erityisesti suuren sovituspäivän uhri,
jossa kansan synnit vertauskuvallisesti siirrettiin uhrieläimeen. Myös
profeetta Jesajan kutsumusnäkyyn liittyvä kokemus syyllisyydestä Pyhän Jumalan
edessä löytyy taustalta. Kolmantena näkökulmana voidaan pitää samaisen Jesajan
kuvausta Herran kärsivästä palvelijasta, josta voidaan löytää selvä toisen
puolesta tapahtuvan rangaistuskärsimyksen ajatus.
Tältä pohjalta Paavali näkee Jeesuksen kuoleman ristillä
rangaistus- ja sijaiskärsimyksenä sekä sovitusuhrina. Nämä teemat toistuvat
vahvoina hänen em. teksteissään. Paavali puhuu Jeesuksesta johdonmukaisesti
Kristuksena eli Voideltuna (hepr. mashiach),
josta on nyt tullut sovitusuhri Jumalan
edessä (Room. 3:25, RK 38: ”armonistuin”).
Paavali käyttää tässä samaa koineekreikan sanaa hilasterion, joka niin Septuagintassa kuin siihen liittyen
hellenistisessä kirjallisuudessakin tarkoittaa liitonarkun kansilevyä, jolle
ylipappi pirskotti uhrieläimen verta. Aiempi termi armonistuin on Lutherin käännöksen peruja.
Paavalin ajatus lunastuksesta siis on:
Lunastus
on Kristuksessa Jeesuksessa,
jonka
Jumala on asettanut syntien sovituksen paikaksi,
(se
on) hänen veressään, (joka on vuodatettu)
ennen
tehtyjen syntien anteeksiantamisen tähden.
Paavalin lähestymistapa on ymmärrettävä ja looginen. Hän
on juutalainen rabbi ja hänen, samoin kuin Jeesuksenkin, ajattelu nousee
pakkosiirtolaisuuden jälkeisen ja toisen temppelin ajan juutalaisuuden
maaperästä. Juuret ulottuvat siten aina ensimmäisen temppelin aikaiseen
juutalaiseen profeettakirjallisuuteen, jossa jo ennakoitiin niin
pakkosiirtolaisuuden kurimusta kuin sitä seuraavaa messiaanisten lupausten
toteutumisen aikaa. Jeesuksen oman julistuksen painopiste olikin juuri tässä:
Jumalan valtakunta on nyt tullut läsnäolevaksi, pakkosiirtolaisuuden aika (myös
hengellisesti) on ohi. Paavalille tämä merkitsee ennen kaikkea koko ihmiskunnan
perusproblematiikan ratkaisua Kristuksen sovitustyön kautta.
Ihan pelkästään roomalaisesta maaperästä tämä sovitusoppi
ei siis noussut, mutta vahvasti ”länsiroomalaisesti” värittyneenä se on kuitenkin
lyönyt leimansa koko länsimaiseen kristillisyyteen ja teologiaan. Vahva systemaattisuuden
ja loogisuuden periaate ja sen tavoitteleminen näkyy keskiajalla niin Anselm
Canterburylaisen kuin myöhemmin Tuomas Akvinolaisenkin teoksissa. Sijaishyvitysopiksi
kutsutun näkemyksen mukaan Jumala, kaikkivaltiaana kuninkaana, vaatii ehdotonta
kunnioitusta. Tätä periaatetta on ihmisen synti loukannut ja se edellyttää joko
hyvitystä (satisfactio) tai sitten rangaistusta (poena).
Synti nähdään siis ennen kaikkea majesteettirikoksena
kaikkein korkeinta hallitsijaa kohtaan. Kyse ei siis ole niinkään ihmisen ja
hänen Luojansa välisen suhteen katkeamisesta, puhumattakaan lapsen ja Isän
välisen suhteen onnettomasta nykytilasta. Kyse on majhesteettiin kohdistuvasta
kunnialoukkauksesta, joka vaatii toimenpiteitä. Vaihtoehtoina ovat joko ikuinen
rangaistus tai inkarnaatio, Jumalan tuleminen ihmiseksi, joka ihmisenä hyvittää
ihmisen rikkomuksen.
No comments:
Post a Comment