Miten asiat alussa olivat?... Ja mitä sitten tapahtui?
Juttelin tuossa juuri äsken ystäväni Pekan kanssa ja juttelimme Hannu Takkulan "omaelämänkerrasta", jota hän parhaillaan lukee. Jännä juttu, jonka oon noteerannut jo aiemminkin, että on aika paljon yhtäläisyyksiä jonkun polliittisen puokueen ja sen aatteellisen toiminnan sekä jonkun seurakunnallisen tai kirkkokunnallisen instituution toimintatavoissa ja lainalaisuuksissa muutenkin. Jos pärjäät perinteisissä seurakunta/kirkkokuntaympyröissä, niin pärjäät takuuvarmasti politiikassakin. Eikö vaikkapa Ilkka Kantolan esimerkki kerrokin juuri tästä?
Nyt joku sanoo tietysti, että "mitäs pahaa siinä nyt on?" tai että "eikös nämä ole yleisiä ihmiselämään kuuluvia juttuja?" jne. En tiedä Sinusta, hyvä lukijani, mutta itse olen oppinut kavahtamaan tuota vesitetyn kristillisyyden kukkasta, joka hokee asian kuin asian alkuun: "no mitäs pahaa siinä nyt sitten on...?" Tällä salakavalalla sanonnalla nimittäin voidaan perustella lähes tulkoon mitä vaan - ja niin tehdäänkin.
Mutta joo, yleisestä ihmiselämään kuuluvasta ilmiöstä tässä ehdottomasti on kyse. Eri asia vaan on se tarkoittiko Herramme koskaan seurakuntaa ottamaan mallia näistä "yleisistä ihmiselämään kuuluvista jutuista"? Raamattu kutsuu niitä nimittäin "lihan teoiksi", joille meitä käsketään kuolemaan.
Amerikkalais-israelilais-saksalainen sosiologi Amitai Etzion esittelee kirjassaan Nykyajan organisaatiot (1970, Helsinki) byrokraattisen organisaation ominaispiirteet:
1) sääntöjen noudattaminen jatkuvuuden turvaamiseksi
2) pätevyyteen perustuva työnjako, jossa kullakin on selvästi määritellyt tehtävät
3) hierarkkinen valtarakenne, jossa jokaiselle löytyy ylempi esimies
4) hallinto ja varsinainen toiminta ovat erotetut toisistaan
5) byrokraattinen organisaatio ei ole yhden ihmisen ohjattavissa, vaan se on vapaa toimimaan omien sääntöjensä pohjalta
6) säännöt ja ohjeet ovat kirjallisessa muodossa
No, jokainen voi näiden pohjalta itse päätellä täyttääkö joku perinteiseen tunnustuskuntaan kuuluva seurakunta byrokraattisen organisaation tunnusmerkit. Näin ei kuitenkaan ollut alussa, eikä näin ollut suinkaan tarkoitus olla Herran suunnitelmissa. Kuten olen jo aiemmin todennut, niin olen harrastanut kesälomani ratoksi pienimuotoista kirkkohistoriallista tutkiskelua alkukristilliseen aikaan liittyen. (Jos joku luikijoista haluaa sivistää minua lisää, niin otan mielelläni hyviä lukuvinkkejä vastaan.)
Mielenkiintoinen juttu tuli vastaan, kun luin Didakheen löytämisestä 1800-luvulla ja sen vaikutuksista alkukristillisen ajan tutkimukseen. Yksittäisten seurakuntien elämää ja järjestystä ajatellen se ei tuonut kovin paljon uutta, mutta Adolf von Harnack, joka oli tuon ajan merkittävimpiä kirkkohistorian tuntijoita, löysi tämän yksityisen seurakunnan hallintoa hoitavan järjestelmän (kaitsijat, vanhimmat ja seurakuntapalvelijat) ohella myös toisen, selvästi karismaattisen ja kiertävän palvelutoimen, nimittäin apostolit, profeetat ja opettajat. Heidän roolinsa oli selvästi kiertävä, kaikkiin seurakuntiin ulottuva, heidän valtuutuksensa selvästi armolahjaperusteinen ja roolinsa selvästi hengellinen (eli ei siis mitenkään "hallinnollinen").
He eivät olleet siis minkään yksittäisen seurakunnan palveluksessa, vaan eri paikkakuntien seurakuntia kiertäen he palvelivat koko Kristuksen ruumista. Heitä ei myöskään ollut mitenkään valittu tai valtuutettu jonkun ulkopuolisen taholta, vaan he olivat saaneet valtuutuksensa suoraan Jumalalta. Toisin kuin jonkun paikallisen seurakunnan kaitsijat, vanhimmat tai diakonit, joita pidettiin myös käytännöllisten asioiden hoitajina, nämä olivat omistautuneet pelkästään sanan julistamiseen ja sen opettamiseen.
Tämä oli siis yleinen käytäntö ja normi alusta lähtien. Didakheen ja Hermaan Paimenen esimerkit vain vahvistavat, että kiertävä palvelutyö toimi ainakin vielä toisen vuosisadan puolella jKr. Ehkä juuri tähän viittaa myös Jaakob kirjeessään, kun hän varoittaa kirjeensä lukijoita liian innokkaasti pyrkimästä opettajiksi (3:1). Eli oliko apostolisena aikana (ja myöhemminkin) yleistä tällainen ryhtyminen kiertäväksi julistajaksi ja opettajaksi Jumalan kutsun perusteella?
Muistan joitain vuosia sitten kirjoittaneeni ns. viisitahoisesta palveluvirasta (Ef. 4:11:n mukaan) erääseen vapaiden suuntien lehteen. Toin kirjoituksessani esille vahvan epäilyni sen suhteen, että nykyinen seisova tilanne läntisen kristikunnan keskuudessa johtuisi osaltaan siitä, että me emme sen enempää tunnista kuin tunnustakaan erityisesti apostolista palveluvirkaa. Tämä koskee erityisesti ns. perinteisiä seura- ja kirkkokuntia. Saamani kiivas palaute ko. yhteisön johtavalta teologilta paljasti minulle erään asian: apostoliutta vastustetaan, ei vain oletettujen tai todellisten väärinkäytösten takia, vaan ennen kaikkea siksi, että juuri tämä palveluvirka ennen muita haastaa kirkolliset rakenteemme. Apostoli ei nimittäin saa kutsua keneltäkään muulta kuin Herralta itseltään. Näin ollen hän on virallisten, hierarkkisten kirkollisten rakenteiden tavoittamattomissa niin, että ne hylkivät häntä ja hänen kutsunsa yhtä lailla niitä.
Ko. johtava teologi kyseenalaisti näkemykseni sen suhteen, että evankeliumin voimakas leviäminen alkukristillisenä aikana olisi johtunut nimenomaan apostolisesta (ja myös muista kiertävistä palveluviroista) tai että sen leviämisen pysähtyminen tilanne johtuisi niiden puuttumisesta. Kirkkohistoriaa tutkiessa ei kuitenkaan voi välttyä juuri tältä vaikutelmalta. Apostolien tekojen valossa näyttää siltä, että evankeliumin leviäminen tapahtui nimenomaan apostolien toimesta. Mielenkiintoinen defenssireaktio kirkollisen järjestelmän taholta...
Jännä juttu on sekin, että alkukristillisen ajan seurakuntien yhtenäisyys ja yhteys perustui nimenomaan näiden kiertävien julistajien ja opettajien työpanokseen. Huomaa tämä: Kristuksen seurakunnan yhtenäisyyttä ei pohjustettu, saavutettu, eikä säilytetty kirkollisen hierarkkian tai organisaation syntymisen kautta. (Pikemminkin kävi päinvastoin...) Mikäli tätä kiertävää palvelutyötä ei olisi ollut, useimmat (ja varsinkin syrjäseutujen) seurakunnat olisivat kehittyneet itsekseen ilman kosketusta muihin kristillisiin seurakuntiin. Esim. alueelliset ja kulttuuriset eroavaisuudet - teologien hellimä ajatus siitä, miten "kieli ja maantiede vaikuttavat teologiaan" - olisivat tällöin saaneet liian suuria mittasuhteita.
Toinen teologien hellimä ajatus on se, että mitä apostolisen ajan jälkeen (ja siitä lähtien eteenpäin) kristinuskolle tapahtui, oli, jos ei nyt aivan "ennalta säädettyä", niin ainakin tarkoituksenmukaista ja loogisen kehityksen tulos. Puhun nyt siitä samasta kirkollistumiskehityksestä, minkä näyttävät historian valossa läpi käyvän kaikki herätysten pohjalta syntyneet kirkot ja tunnustuskunnat. Tämä kehitys nähdään yleisesti oppineiden piirissä oikeana ja hyväksyttävänä. Itse kutsun sitä degeneraatioksi, koska se hävittää apostolisen ja profeetallisen dna:n uskovien keskuudesta.
Käytännössä se myös johtaa monet yhteisöt eräänlaiseen "jatkuvan ilmoituksen" tilaan, jossa Raamatun ohella määrääviksi tulevat kirkollinen traditio, tunnustuskirjat tai muuten vain "se, miten täällä on aina ennenkin totuttu tekemään". Rooman kirkko on ainoa, joka rehellisesti tunnustaa julkisesti näin tekevänsä ja on vielä ylpeä siitä. Ehkäpä tämän harhaisen "Sola Scriptura"-periaatteen loistavin kukinto onkin sitten "maailman luterilaisimman maan" oma luterilainen kirkko kaikkine Raamatun maahan polkevine päätöksineen...
Joka tapauksessa kiertävistä, karismaattisista palveluviroista näyttää kirkkohistorian valossa ensimmäisenä kadonneen apostolin virka. Tuntuu yllättävältä, mutta jo toiselle vuosisadalle tultaessa useimmat merkittävät apostolinimet ovat häipyneet menneisyyteen. Vaikka Didakheessa annetaan ohjeita apostolien vastaanottamisesta yms. niin heistä ei muita mainintoja enää löydy. Tämän ei tietenkään tarvitse tarkoittaa sitä, että he kerralla kokonaan olisivat hävinneet. Voi olla myös niin, että heitä edelleen oli liikeellä, mutta verrattaessa heitä aiempiin "isoisiin apostoleihin" heitä ei enää noteerattu samanarvoisiksi. Näinhän nykypäivänäkin helposti käy. Voisiko olla myös niin, että toimeliaimmat apostoliset ja profeetalliset työntekijät yritettiin virallisen kirkon hiljentää harhaoppisiksi leimaamisella, heidän kirjoitustensa tai kirjeenvaihtonsa tuhoamisella yms.? Tällaisia ajatuksia herää aina silloin tällöin kirkkohistoriaa tutkiessaan.
Profeetanviran kohdalla kehitys ei näytä käyneen yhtä nopeasti, vaan profeetallisia hahmoja on tavattu seurakuntien elämässä pitempään. Kerrotaan mm. kirkkoisä Kyprianuksen olleen profeetallisten näkyjen näkijä. Kuitenkin tämän luonteeltaan selvästi karismaattisen palveluviran kohdalla esiintyvät sielulliset lieveilmiöt ja suoranaiset harhaopit ja väärät käytännöt tarjosivat hyvät edellytykset koko lahjan hiipumiselle seurakunnan piirissä.
Opettajanvirka sensijaan säilyi katolisoituvan kirkon rakenteissa kaikkein pisimpään, jopa vuosisatoja teenpäin. Kuitenkin tässä lahjassa näkyy kaksi merkittävää juttua, jotka koskettivat koko seurakuntaa sen varhaisina vuosisatoina. Nämä asiat ova samalla toistensa kääntöpuolia. Toisaalta tämänkin lahjan karismaattinen luonne näyttää hävinneen. Toisaalta taas se näyttää saavan yhä enemmän vaikutteita myöhäisantiikin hellenistisestä sivistyksestä, filosofiasta, retoriikasta yms. Näin siis apostolisesta sananjulistajasta tuli filosofin viittaan sonnustautunut oppinut, jolla oli toisessa kädessä Raamatun pyhät kirjoitukset ja toisessa kädessä Platonin teokset.
Kerro minulle, Sinä lukijani, joka urhoollisesti olet jaksanut kanssani tänne asti, kuinka monen kristillisen yhteisön piirissä sama kuvio onkaan toistunut ja tuleekaan toistumaan: herätyksen ensimmäisen sukupolven karismaattisia julistajia, näkijöitä, pahennuksen herättäjiä ja kansanvillitsijöitä ei enää toisen tai varsinkaan kolmannen sukupolven edustajat kestä katsella tai kuunnella. Tilalle astuu korkeakoulutuksen saanut virkamies, jolla oppiarvon ohella on säännöllinen virka ja palkka, yhteiskuntakelpoinen esiintyminen ja muutenkin kunnollisen ihmisen status. Apostolin sijaan tulee virkamies. Joka tätä kutsuu "väistämättömäksi historialliseksi kehitykseksi" on hengellisesti sokea.
Olemme länsimaisessa kristinuskossa menneet vakavasti harhaan erityisesti tässä kohtaa: luulemme, että kirkollisen hierarkkian ja organisatorisen rakenteen syntyminen pelastaa meidät harhaopeilta ja auttaa meitä saavuttamaan historiallisen missiomme täyttämisen - evankeliumi kaikille luoduille! Jumalan tie on kuitenkin selvästi toinen: niin kuin Isä lähetti Jeesuksen, niin Jeesuskin lähettää meidät eli apostolinen dna. Ajattelen, että Kristuksen seurakunnan - so. meidän! - tulee ensimmäisenä saada takaisin se, minkä ensimmäisenä menetimme joskus 100-luvulla jKr. eli apostolisuuden. Tämän Jumala tulee tekemään nostamalla esiin uuden apostolisten ja profeetallisten julistajien, vaikuttajien ja tekijöiden sukupolven. Tämä tulee vapauttamaan myös muut palveluvirat niiden vuosisataisista kahleista ja rakentamaan sitä kautta kaikki uskovat valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiinrakentamiseen.
Käytännössä ajattelen tämän tarkoittavan sitä, että esim. evankelistan palveluviran haltija ei enää välttämättä pidä yksinään evankelioimiskokoussarjoja, vaan hän ennemminkin varustaa kaikki muut uskovat evankelioimaan omaa lähiympäristöään. Näin Lehtisestä tulee virtanen.
Opettajan palveluviran kohdalla ajattelen koko tämän kehityskulun johtavan siihen, että emme enää pane niin painoa oppiarvoille tai sivistykselle, kuin Hengen voimalle ja ilmestykselle Sanan ymmärtämisessä ja selittämisessä muille. Erityisesti ajattelen tämän koskevan ilmestystä seurakunnasta Kristuksen ruumiina sekä paikalisesti että universaalisti.
25 comments:
valitan jo etukäteen jos ymmärsin väärin, mutta sanoit siis jossain tuossa, että apostoli saa kutsun vain Jumalalta, ja siksi sitä virkaa vastustetaan. Tarkoitatko tällä että apostoli ei siis ole alamainen johtajuudelle, koska on saanut kutsun yksin Jumalalta? Mietin nimittäin tässä Paavalia ja Barnabasta, ja sitä kuinka he lähtivät kutsunsa mukaan sitten kun seurakunta heidät lähetti.
Itselläni ei tietääkseni ole apostolin lahjaa/kutsua (kutsu sitä sitten lahjaksi tai kutsumukseksi) mutta tunnen erään jolla tämä lahja on hyvin selvästi. tällä ihmisellä on myös hyvin selkeä kutsu Jumalalta tiettyyn "uuteen alueeseen" mutta Jumala on johdattanut niin, vähän niin kuin Paavalinkin, että hän on nyt seurakunnassa joka tukee vahvasti tätä kutsua ja näkee hänessä myös apostolin viran/lahjan. Näin hänellä on kutsu suoraan Jumalalta, mutta on myöskin seurakunnan yhteydessä ja sen johtajuuden alaisuudessa. Kaikki yhdessä ovat tietenkin suoraan Jumalan alaisuudessa!
27. Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne Poikaa kuin Isä, eikä Isää tunne kukaan muu kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa.
28. Tulkaa minun tyköni, kaikki työtä tekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.
29. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
30. Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä." (Matt. 11: 27 - 30)
Olen lueskellut tätä blogia ja todennut, kuinka tämä Sana on ajankohtainen. Kristuksen sisäisen tuntemisen kautta vasta uskovat löytävät seurakunta yhteyden ja oman tehtävänsä siinä.
Rakkaus on vain oikea oppi, ilman sitä ei toimi mikään oikealta näyttävä julistus tai kirjoitus.
Jos Jumala suostuu voitelemaan kirjoittajan, niin että hänen tekstinsä voi muuttua käytännöksi lukijan sydämen elämässä. Herramme veri on tarkoitettu kiertämään hänen ruumiissaan ja puhdistamaan sen jäsenet sisäpuolelta, niin ulkopuolikin puhdistuu aikanaan.
3. Niin kuin minä Makedoniaan lähtiessäni kehoitin sinua jäämään Efesoon, käskeäksesi eräitä kavahtamaan, etteivät vieraita oppeja opettaisi
4. eivätkä puuttuisi taruihin ja loppumattomiin sukuluetteloihin, jotka pikemmin edistävät turhaa mietiskelyä kuin Jumalan armotaloutta, joka perustuu uskoon, niin kehoitan nytkin.
5. Mutta käskyn päämäärä on rakkaus, joka tulee puhtaasta sydämestä ja hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta. (1 Tim. 1:3 - 5)
Vieraat opit tuovat levottomuuden.
Meidän Rabbimme tuo levon itsensä ja opetuksensa kautta sydämiimme. Herramme Jeesuksen levosta käsin luottakaamme ja pysykäämme hänessä kun odotamme asettavan kaikki ennalleen ensirakkauteen.
Hyvä kysymys, Anonymous!
Ykskantaan voisi heti heittää provosoivan vastakysymyksen: kenen johtajuudelle apostolin sitten olisi oltava alamainen? Jos hän on kerran saanut kutsunsa ja valtuutuksensa itseltään Jumalalta, ei ihmisiltä (vrt. Gal. 1:1), niin mille johtajuudelle hänen sitten olisi oltava alamainen - muiden kuin Herran itsensä?
Tiedän näin sanomalla tarjoavani mahdollisuuden tahalliseen ja suorastaan herkulliseen väärinymmärtämiseen ja sitä kautta ties mihin. Teen sen kuitenkin näin, koska en usko Anonymouksen tarttuvan tähän tilaisuuteen.
Ajattelen, että ehkä lähdemme liikkeelle väärästä päästä kun katsomme koko ajan tästä meille niin rakkaasta johtajuusnäkökulmasta. (Sarkasmia, heh...) Tämä vie meidät helposti väärille urille, koska UT puhuu enemmänkin palvelemisesta kuin johtamisesta.
Apostolin, kuten yhtä hyvin minkä tahansa muunkin viran tai lahjan omaavan henkilön, tulee olla alamainen Hyvän Paimenen johtajuudelle ja sitä kautta palvella muita. Hierarkkioissa meillä on johtajia, orgaanisissa, verkostomaisissa srk-yhteisöissä taas palvelijoita. (No, eihän asia nyt tietenkään ihan NIIIIN yksinkertainen ole, mutta periaatteessa näin. Sori kärjistys.) Mutta näin toimimalla palvelemme toisiamme, rauha säilyy srk:ssa ja asiat menevät eteenpäin jne.
Mutta tämä on syy siihen, miksi apostoliutta niin helposti ja niin usein vastustetaan virallisten, hierarkkisesti järjestäytyneiden systeemien taholta. Kuka ikinä asettaa ensimmäiseksi kuuliaisuuden kohteekseen Pään itsensä, asettuu vastustamaan sitä, joka yrittää tuurata tätä Päätä täällä maan päällä (vrt. Vicarius Filii Dei). Jeesus on srk:n Pää nytkin, tällä hetkellä, ei kukaan ihminen.
Pieni kommentti myös tähän Paavalin ja Barnabaan lähtemiseen apostolinkyydeilleen: missään ei sanota, että Antiokian srk olisi lähettänyt heidät. Luukas kertoo vain, että koolla oli paastoamassa ja rukoilemassa "profeettoja ja opettajia" etc. Eli tämän joukon keskeltä Jumala heidät erotti ja tämä konklaavi heidät siunasi ja lähetti matkalleen.
Entä tunteeko UT ylipäätään tällaista srk:n lähettämismallia? Otan mielelläni opetusta vastaan näissä kysymyksissä.
Se mitä kerrot tuntemastasi apostolisen kutsun omaavasta henkilöstä kuvaa hyvin sitä, miten asiat toimivat käytännössä. Vertaus Paavalin valmistautumiseen on osuva ja toimii. Sitten on myös hyvä huomata, ettei esim. Paavalilla tai Barnabaalla ollut Antiokian srk:ssa toimiessaan mitään erityistä apostolista kutsua tai voitelua. He olivat "ihan tavallisia" Sanan opettajia tuossa tilanteessa (Apt. 11:26).
Eli henkilöllä saattaa olla apostolin kutsu ja voitelu, mutta omassa kotisrk:ssaan hän ei ole apostoli. Hän voi olla vanhin, opettaja tai diakoni täällä, mutta apostolius hänessä aktivoituu vasta kun hän menee tuolle "uudelle alueelle". Tämä valmistautuminen vaatii joskus aikaa ja hän on luonnollisesti alamainen paikallisen srk:n vanhimmille tai periaatteessa kenelle hyvänsä toimiessaan oman kutsunsa pohjalta (Ef. 5:21). Kutsumme on palvella toisiamme omilla lahjoillamme ja oman virkamme puitteissa, ei niinkään etsiä itsellemme jotain asemaa hierarkkiassa, paikkaa organisaatiokaaviossa tai muuta statusta.
"Eli henkilöllä saattaa olla apostolin kutsu ja voitelu, mutta omassa kotisrk:ssaan hän ei ole apostoli."
Timo odotin sinun esittävän kutsun tälle apostolille Lahteen.
Luulin sinun etsivän paikkakuntasi parasta näin hengellisesti? Tartuit heti vain sivuseikkoihin, joten kiitos siitä. Sinua ei todellisuudessa kiinnosta apostolin palvelus Lahden seurakunnalle. Ehkä haluat olla paikallinen kontrolli? Herramme Jeesus pysyy aina johtajana kuitenkin. Alä pelkää!
Hän voi olla vanhin, opettaja tai diakoni täällä, mutta apostolius hänessä aktivoituu vasta kun hän menee tuolle "uudelle alueelle". Tämä valmistautuminen vaatii joskus aikaa ja hän on luonnollisesti alamainen paikallisen srk:n vanhimmille tai periaatteessa kenelle hyvänsä toimiessaan oman kutsunsa pohjalta (Ef. 5:21)."
Miten henkilö, jonka Jumala on kutsunut asettamaan ja voitelemaan paimenet tehtäviinsä olisi yhtäkkiää heidän komennossaan? Eikö hän ollut tullessaankin suoraan Kristuksen käskyläisenä?
"Kutsumme on palvella toisiamme omilla lahjoillamme ja oman virkamme puitteissa, ei niinkään etsiä itsellemme jotain asemaa hierarkkiassa, paikkaa organisaatiokaaviossa tai muuta statusta."
Sinulla näyttää olevan vielä jonkinlainen orjuuden henki suhteessa näihin hierarkisiin systeemeihin. Sen tähden et pysty vielä vapaudessa vastaanottamaan apostolia Lahteen.
Paavali oli Jumalan kutsuma, mutta tämä ei tarkoita sitä, että hän olisi ollut yksinäinen susi, joka tekee mitä haluaa muista välittämättä. Hänellä oli suuri joukko työtovereita, jotka olivat hänen rinnallaan eri tavin ja eri vaiheissa (alkaen Barnabaasta). Hän tarkistutti sanomansa Jerusalemin apostoleilla ja piti yhdessä heidän kanssaan neuvonpitoa tärkeistä asioista. Jne. Tässä "hierarkiakysymyksessä" Paavali olisi siis varmaan puhunut lähinnä keskinäisestä alamaisuudesta Jerusalemin srk:n vanhimpien/apostolien kesken.
Tänä päivänä tilanne on vähän ongelmallisempi. Itsensä (tai lähipiirin gurun) apostoliksi nostava tietysti vakuuttaa olevansa Jumalan kutsuma ja vain hänelle kuuliainen. Mutta jos PH vaikuttaa kristikunnassa muissakin uskovissa johtajissa eivätkä nämä tunnista kaverin "apostolista voitelua", niin missä mennään? Vain yksi ainoa Jumalalle uskollinen henkilö on jäljellä - tai sitten "apostoli" on haukannut vähän isomman palan kuin mitä Herra on todellisuudessa antanut. Siksi olisikin mukavaa, jos tämä yksin Jumalalle kuuliainen apostoli voisi Paavalin sanoin todeta, että "olenhan teidän keskuudessanne todistanut olevani oikea apostoli, kun olen tehnyt tunnustekoja, ihmeitä ja voimatöitä yhden toisensa jälkeen" (2 Kor. 12:12).
Hyvää kirjoitus - Mutta olen sitä mieltä että kyllä Antiokian seurakunta selvästi lähettää Paavalin ja Barnabaan lähetystyöhön -se tapahtuu käsien päälle laittamisena.
Apt 13: 3
Mutta selvää on se tosiasia että koko seurakunta oli yksimielisesti lähettämässä näitä kahta heppua matkaan ja aikaisemmin mainitsin että Paavali on alussa ikäänkuin Barnabaan suojissa -muutama luke apt. teoissa eteenpäin muuttuu Paavali ja Barnabas asetelmaan.
ja on selvää että Paavalin ja Barnabaan on lähettänyt Antikian seurakunta -ks Apt:n 15 luku.
Mitä tulee alamaisuudelle niin aika samoissa linjoissa menee varmaan vanhimman "koettelussa" 3 todistajaa jos esim alkaa opettaa " yli kirjoitusten" heh
Tosin kirjotusten alituskin on paha..
Tosin en tiedä mihin ollaan menossa näyttää todella siltä että - kirkollis instituutiot -"politikoivat" tässäkin asiassa jos lähdet Raamatulliseen koetteluun saatat saada näpeillesi ja elämä seurakunnassa voi muuttua vaikeaksi.
Ihan näin omasta kokemuksesta -seurakunta on huonossa jamassa jos ei tajua armolahjoja :)
Ks . kirjoitukseni blogista Monoliitin kita -sitä se on pahimmillaan
Tommi Messi
Turun Provinssi
Löytykin se oikea :) minusta ongelmana on myös se että seurakuntiin tuodaan ja otetaan sellaisia kirjoja jotka pönkittää -hallinnollisuutta ja johtajuutta -ja unohtavat Palavelun - ks linkit alla
http://mesopotamias.blogspot.com/2008/05/monoliitin-kita-vs-joh-1721.html
http://mesopotamias.blogspot.com/2008/05/karismaattinen-johtajuus-vs-hengelinen.html
Tommi Messi
Voiko tänä päivänä jokin ns. seurakunta lähettää apostolin työtovereineen? Tämä taitaa kaatua siihen "seurakunta" määritelmään aluksi? Ja toiseksi kuka ja ketkä voidaan hyväksyä apostoliksi? Kolmanneksi, mitkä ihmeet, voimateot ja merkit hyväksytään?
"olenhan teidän keskuudessanne todistanut olevani oikea apostoli, kun olen tehnyt tunnustekoja, ihmeitä ja voimatöitä yhden toisensa jälkeen" (2 Kor. 12:12).
Neljänneksi, missä porukassa oikeesti Pyhä Henki saa puhua, ettei sitä tulkita sielulliseksi tai joksikin muuksi tarkoitushakuisuudeksi henkilökohtaisine yli / alilyönteineen?
Kyllä me ihmiset olemme hukassa ilman Jeesuksen uskoa!
Nimim: Kuka uskoo saarnamme?
Tommi kirjoitti: "Mutta olen sitä mieltä että kyllä Antiokian seurakunta selvästi lähettää Paavalin ja Barnabaan lähetystyöhön -se tapahtuu käsien päälle laittamisena."
Toistan saman minkä aiemmin: missään ei sanota, että Antiokian srk olisi lähettänyt heidät samassa mielessä kuin esim. jokin kirkkokunta tekee niin tänään. Luukas kertoo vain, että koolla oli paastoamassa ja rukoilemassa "profeettoja ja opettajia" ja tässä tilanteessa Pyhä Henki puhui. Profeetat ja opettajat olivat ne, jotka laittoivat kätensä Paavalin ja Barnabaan päälle. Tämän seurauksena Luukas mainitsee, että "näin he Pyhän Hengen lähettäminä menivät..." (Apt. 13:4).
Ymmärrä minut oikein. En tahdo väittää sitä vastaan, etteivätkö Antiokian srk:n uskovat olisi olleet kaikesta sydämestään mukana jutussa. Kuitenkin apostolinen missio sai alkunsa tässä mainittujen profeettojen ja opettajien yhteen tulemisesta ja Herran etsimisestä.
Kaikki näyttää sitten loppupelissä käyneen hyvin nopeasti. Ei puhuta mistään pitkästä valmistautumisajasta Pyhän Hengen kehotuksen jälkeen, vaan sitten käytiin toimeen.
Mitä tämä opettaa meille? Emme saa tulkita Raamattua omista kokemuksistamme, tavoistamme ja kulttuuristamme käsin, vaan päinvastoin: meidän on etsittävä raamatullisia käytäntöjä, joihin meidän on mukauduttava. Eli jos emme löydä UT:sta jotain meille tuttua ja rakasta tapaa tai käytäntöä, niin emme saa sitä ikäänkuin väkipakolla tumpata sinne sekaan. Teemme muuten väkivaltaa Jumalan Sanalle.
Apt. 15. luvussa mainittu Paavalin ja Barnabaan lähettäminen Jerusalemiin oli sitten ihan toinen juttu: nyt oli kyse Juudeasta (so. Jerusalemista) lähteneiden lakiopettajien väärästä opetuksesta, jota vastaan reagoitiin. Syy miksi asiaa mentiin selvittämään Jerusalemiin oli yksinkertaisesti se, että koska koko ongelma (so. judaistinen hapatus) oli lähtöisin sieltä, se piti mennä myös käsittelemään sinne.
Mutta Paavalia ja Barnabasta ajatellen kyse ei ollut mistään apostolisesta missiosta, johon srk olisi heidät varustanut, vaan opillisesta linjanvedosta, johon sitten Jerusalemissa päädyttiin.
Tämän episodin jälkeen Paavali ja Barnabas lähtevät toiselle matkalleen. (Ks. Apt. 15:36-41.) Tämä näyttää tapahtuneen spontaanisti ja Paavalin oman harkinnan mukaan. Tarkoitan, että totta kai he olivat Pyhän Hengen johdossa, mutta Paavali oli tässä selvästi aloitteellinen. Tämä apostolinen tiimi näyttää toimineen siis hyvin suvereenisti.
Luukas mainitsee lopuksi vain, että "veljet jättivät hänet (so. Paavalin) Herran armon haltuun ja hän lähti matkaan" (Apt. 15:40). Ei mainita erikseen, keitä nämä "veljet" olivat eli emme tästäkään voi vetää mitään pitkälle meneviä johtopäätöksiä oliko kyseessä jokin seurakunta, sen vanhimmat vai 13. luvun alussa mainitut "profeetat ja opettajat"?
Ilmeisesti joitain evankeliumin asialle vihkiytyneitä veljiä paikalla oli, koska Luukas mainitsee heistä Paavalin lisäksi Barnabaan, Johannes Markuksen ja Silaksen, josta sitten tulikin Paavalin matkatoveri tälle toiselle apostoliselle matkalle.
Sama kuvio näyttää toistuvan sitten tämän toisen matkan jälkeen: Apt. 18:20-23. Meidän päiviemme järjestäytyneiden kirkkokuntien ja lähetysseurojen toimintaan verrattuna Paavalin toiminta on ollut aika "villiä". Tiedän näin sanoessani syyllistyväni joidenkin lukijoiden mielestä nykypäivän kristityn pahimpaan majesteettirikokseen aikamme "pyhää lehmää" eli ns. seurakuntafundamentalismia vastaan. Sorry, folks, mutta tältä ne asiat vain näyttävät UT:n valossa. Mikäli joku heittää kehiin jotain parempia raamatullisia argumentteja, niin olkaa hyvät. Otan mielelläni opetusta vastaan tässä asiassa.
Summa summarum: monet asiat alkukristillisenä aikana ovat tapahtuneet toisin kuin miltä me soisimme niiden näyttävän oman aikamme kirkollisesta näkökulmastamme katsottuna. Tämä seikka kannustakoon meitä parempaan Sanan tutkimiseen ja tuntemiseen ja sitä kautta myös vanhasta poisoppimiseen.
Anonymous kirjoitti: "Timo odotin sinun esittävän kutsun tälle apostolille Lahteen.
Luulin sinun etsivän paikkakuntasi parasta näin hengellisesti? Tartuit heti vain sivuseikkoihin, joten kiitos siitä. Sinua ei todellisuudessa kiinnosta apostolin palvelus Lahden seurakunnalle. Ehkä haluat olla paikallinen kontrolli? Herramme Jeesus pysyy aina johtajana kuitenkin. Alä pelkää!"
Millä perusteella Timon pitäisi tehdä tällainen kutsu? Siksikö koska tämä blogi jossa keskustelua käydään on hänen nimissään?
Onko Timon rooli Lahdessa sellainen, että hän edustaa koko Lahden seurakunta elämää ja voisi tuosta vaan kutsua tänne "apostolin"?
Tunteeko Timo jonkun apostolin, joka voisi asettaa Lahden seurakuntaan palvelijat?
Koskeeko tuo asettaminen koko Lahtea, vai jotain erityisiä "kuppikuntia" Lahden sisällä?
Löytyykö Uudestatestamentista esimerkki tapausta apostolin kutsumisesta jollekkin paikkakunnalle tuota erityistehtävää suorittamaan?
Anonymous kirjoitti: "Sinulla näyttää olevan vielä jonkinlainen orjuuden henki suhteessa näihin hierarkisiin systeemeihin. Sen tähden et pysty vielä vapaudessa vastaanottamaan apostolia Lahteen."
??????????
"Ymmärrä minut oikein. En tahdo väittää sitä vastaan, etteivätkö Antiokian srk:n uskovat olisi olleet kaikesta sydämestään mukana jutussa. Kuitenkin apostolinen missio sai alkunsa tässä mainittujen profeettojen ja opettajien yhteen tulemisesta ja Herran etsimisestä."
Olisiko niin että apostolisen voitelun lähdettyä liikkeelle Jerusalemista se olisi ollut jo läsnä näissä profeetoissa ja opettajissa ennen tätä lähettämisen tilannetta? Tätä seikkaa puolustaa Pyhän Hengen aktiivinen läsnäolo.
Ehkä Jerusalemista apostoli(t) olisivat aiemmin vierailleet Antiokiassa?
Voitelu kun siirtyy käsien kautta tietääkseni. Paavalin kohdalla uskon Herramme itse voiteli hänet tiellä ilmestyessään.
Kieltämättä samanlaisia ajatuksia, kuin "uteliaalla", on itsellänikin liikkunut tuon "anonyymin" kommenttien pohjalta. Luulen kuitenkin, että hän on eri henkilö kuin ensimmäisenä kommentoinut "anonyymi". (Eli tämä on se huono puoli tämän anonymiteetin sallimisessa.)
Mutta todellakin: millä perusteella juuri minun pitäisi kutsua joku apostoli tänne Lahteen? Onko minulla jokin sellainen asema, että voisin näin tehdä? Käsittääkseni ei. Minulla voi olla asema hengellisenä vanhimpana, mutta apostolin kutsuu Jumala, ei ihminen.
Toisekseen, kenestähän tässä nyt on kyse eli kuka minun asiallisesti ottaen olisi tänne sitten kutsuttava? Mitä jos astuisit esille? Tällainen "apostolisuus" ei kyllä herätä mitään luottamusta.
Utelias kirjoitti myös, että "löytyykö Uudesta testamentista esimerkkitapausta apostolin kutsumisesta jollekin paikkakunnalle tuota erityistehtävää suorittamaan?"
Tämä on hyvä kysymys. Ei nimittäin löydy, koska apostolisuudessa on aina kysymys uuden aloittamisesta, uusille alueille menemisestä ja perustan laskemisesta seurakunnalle. Lahdessa havaintojeni mukaan tämä seurakunta on jo olemassa, joten mitä ihmettä tällä nyt ajetaan takaa?
Mitä tulee näihin syytöksiin halustani olla jokin "paikallinen kontrolli" täällä Lahdessa, niin keitähän tämä nyt sitten koskee? Eli keitä ihmeessä minä haluaisin tai voisin kontrolloida?
Mitä taas tulee tähän omaamaani "orjuuden henkeen" ja siihen, etten "pysty vapaudessa vastaanottamaan apostolia Lahteen", niin vastaan niinkuin Paavali, että "siitä minä hyvin vähän välitän, että te minua tuomitsette tai joku inhimillinen oikeus; en minä itsekään tuomitse itseäni, sillä ei minulla ole mitään tunnollani, mutta en minä silti ole vanhurskautettu, vaan minun tuomitsijani on Herra. Älkää sentähden lausuko mitään tuomiota, ennenkuin aika on, ennenkuin Herra tulee, joka myös on saattava valoon pimeyden kätköt ja tuova ilmi sydänten aivoitukset; ja silloin kukin saa kiitoksensa Jumalalta." (1.Kor. 4:3-5)
Olisiko nyt aika "pimeyden kätköjen" ja ihmisen oman "sydämen aivoitusten" tulla ilmi eli kuka tällaista kirjoittaa nimettömänä ja kuka on se apostoli, joka minun/meidän/Lahden tulisi vastaanottaa?
Olisiko kuurupiilon aika jo ohi? Se voi olla jonkun mielestä kivaa, mutta kristillistä se ei missään nimessä ole.
12.57 kirjoittaneelle "anonyymille":
Esität hyvän huomion. Pyhä Henki on nimittäin se priimus motor kaiken apostolisuuden takana. Eli kun Pyhä Henki ensimmäisestä helluntaista lähtien on vuodatettu koko ihmiskunnan ylle, niin Hän sitten aktivoi tämän apostolisuuden uskovissaan. Toisaalta asia voidaan sanoa juuri niin, että Jerusalemista siirtyi Antiokiaan apostolinen dna (Apt. 11:19-21), joka sitten siellä taas poiki uutta hedelmää (13:1-4).
"Ehkä Jerusalemista apostoli(t) olisivat aiemmin vierailleet Antiokiassa?" - Tästä emme tiedä mitään muuta kuin sen, että Jerusalemista vainon takia hajaantuneet uskovat tulivat aina Antiokiaan asti evankeliumi mukanaan, jossa se sitten "räjäytti pankin" pakanoiden (eli ei-juutalaisten) keskuudessa. Huom. Apt. 11:19-20!
"Voitelu kun siirtyy käsien kautta tietääkseni. Paavalin kohdalla uskon Herramme itse voiteli hänet tiellä ilmestyessään." - Jos Herra kerran voiteli itse Paavalinkin ilman kätten päälle panemista, niin mikä estöää Häntä tekemästä niin yhä uudelleen ja uudelleen? Tällä en tietenkään halua väheksyä srk:n vanhinten tai viisitahoisen palveluviran haltijoiden (Ef. 4:11) kätten päälle panemisen merkitystä. Haluan enemmänkin korostaa Pyhän Hengen aktiivista roolia koko apostolisessa missiossa, niin kuin itsekin kirjoitit.
"Tämä on hyvä kysymys. Ei nimittäin löydy, koska apostolisuudessa on aina kysymys uuden aloittamisesta, uusille alueille menemisestä ja perustan laskemisesta seurakunnalle. Lahdessa havaintojeni mukaan tämä seurakunta on jo olemassa, joten mitä ihmettä tällä nyt ajetaan takaa?"
Lahdessa on siis ikään kuin apostolinen voitelukiintiö täynnä! Mistä sen huomaa? Te kai olette Suomessa ensimmäinen paikkakunta tässä mielessä ja käytännössä. Minkä niminen apostoli on ottanut teidät voitelunsa alle vai oliko heitä useampikin? Oliko tämä "Tiitus"?
Apostolin tehtävä teillä alkoi paimenten asettamisesta yms. Onko tosi?
Kutsutteko vierailemaan ja katsomaan "seurakunta apostolisessa voitelussa" tyyliä?
Apostoli keskustelua ulkopuolelta seuranneena en voi välttää uteliaisuuteni heräämistä joissakin kommenteissa esiintyvää oman apostoliuden vahvistamisen vaadetta kohtaan.
Kuuluuko apostolin vaatia apostoliutensa tunnustusta ihmisiltä? Myöskin niiltä, jotka eivät häntä tunne?
Kuinka ne, jotka eivät tunne tiettyä apostolia voisivat kutsua hänet paikkakunnalle asettamaan ketään kutsumuksensa mukaiseen toimeen?
Jos apostolin rooli olisi sellainen, että seurakunta täyttäisi statuksensa vasta kutsuttuaan apostolin vahvistamaan tai nimittämään kunkin toimeensa ja apostoli pidättäisi vielä itselleen mandaatin valvoa seurakuntaa niin, että asiat etenevät hänen tarkoittamallaan tavalla, niin miten tällainen järjestys poikkeaisi Vatikaanin mallista?
Tilanne on toki toinen jos apostoli julistaa evankeliumia siellä, missä asia on uusi ja monet ottavat sen ilolla vastaan, silloin tuo asettaminen on tietenkin paikallaan, mutta siellä, missä jo on vanhimmat toimessaan, minkä lisän se antaisi, että heidät uudelleen asetetaan virkaansa.
Lahdesta jollain tuntumalla jotain tietävänä luulen, ettei siellä kukaan tässä blogissa kirjoittava lahtelainen kuvittele sellaista, että Lahti olisi jo nyt malli esimerkki kaikille muille, ei lahtelaiset niin pöyhkeästi täällä ole esiintynyt.
Näyttää kuitenkin siltä, että Lahdessa on potentiaalia, sydäntä ja intoa etsiä ja löytää Jumalan tahdon mukainen malli seurakunnasta.
Siunausta Suomen Lahteen!
En ole missään väittänyt, että Lahdessa olisi jokin "anonyymin" mainitsema "apostolinen voitelukiintiö täynnä". (UT:n kannaltahan tämä on täysin absurdi ajatus, koska evankelioitavia alueita kyllä riittää niin täällä Lahdessa kuin muuallakin.)
Tarkoitin vain sitä, että Kristuksen seurakunta on jo olemassa täällä Lahdessa. Toki Herralle voitettavia ihmisiä täällä edelleen on valtaosa väestöstä. Siinä mielessä tilanne on vähän samankaltainen kuin vaikkapa Tampereella. "Uteliasta" lainaten, minkä lisän se antaisi jos uudelleen asetettaisiin se, minkä Herra jo on asettanut?
Ja edelleen: mistä tämä yllättävän suuri mielenkiinto juuri Lahtea kohtaan?
Mutta sitten tuota "uteliaan" viimeisintä kommenttia lukiessani havahduin huomaamaan sen, että kysehän ei tämän salaperäisen ja meille vielä tuntemattoman "apostolin" kohdalla olekaan apostoliudesta. Apostolihan on aina kiinnostunut "uusista metsästysmaista", eikä siitä, missä joku on jo työtä tehnyt, ettei hän rakentaisi toisen laskemalle perustukselle. (Room. 15:20)
Enemmänkin tämä todellakin haiskahtaa Vatikaanilta. Enemmänkin kyse näyttää olevan halusta olla piispallista arvonantoa nauttiva henkilö.
Mutta niin kauan kuin tätä keskustelua käydään tällaisella kuurupiilomentaliteetilla, niin asia ei etene mihinkään. "Uteliasta" lainaten: "Kuuluuko apostolin vaatia apostoliutensa tunnustusta ihmisiltä? Myöskin niiltä, jotka eivät häntä tunne?"
Ilmestyskirjan 2. luvun alussa on Herran sana Efeson srk:lle, missä Herra mainitsee hyvänä asiana srk:lle sen, että se on koetellut apostoleiksi itseään kutsuvia ihmisiä. Heidät on sitten havaittu vääriksi apostoleiksi ja valehtelijoiksi. Tämä on raamatullinen tapa toimia ja tähän astisen lukemani perusteella tässä puheena oleva "anonyymi apostoli" herättää pelkästään epäilyksiä.
Uteliaalle:
"Tilanne on toki toinen jos apostoli julistaa evankeliumia siellä, missä asia on uusi ja monet ottavat sen ilolla vastaan, silloin tuo asettaminen on tietenkin paikallaan, mutta siellä, missä jo on vanhimmat toimessaan, minkä lisän se antaisi, että heidät uudelleen asetetaan virkaansa."
Tämä asia on koko Suomessa uusi käytännössä. En ole vielä tavannut ketään apostolin voitelemaa vanhinta/paimenta, paitsi näitä kirkollisia/herätyskristillisiä kylläkin. Heidän valintansa on tapahtunut usein oman kuppikunnan jäsenyyden yms. perusteella.
Toivottavasti tilanne muuttuu pian!
Hyvät kommenttipalstan käyttäjät!
Identifioikaa itsenne jollain tavalla (esim. nimimerkillä), jotta jotenkin pystyy seuraamaan kuka sanoo mitäkin. Oletan nimittäin edellisen "anonyymin" olevan eri anonyymi kuin em. näkymätöntä apostolia kaupitellut "anonyymi" (jotka hekin voivat kyllä olla yksi ja sama henkilö).
Joten nimimerkit käyttöön, ettei tilanne mene ihan mahdottomaksi ja ettei kommentinvalvontaa tarvitse ottaa käyttöön.
Hei ystävät!
Täällähän näyttää juttu luistavan ja kaikki pyrkivät rakentamaan nähtävästi samaa siltaa sille alkuperäiselle seurakunnalle, joka on alistettu Jumalan valtakunnan alaisuuteen Jeesuksessa Herrassamme.
Kyllä tulee hieno ja alkuperäinen malli puhtaine muotoineen ja rakkaudella vaalien Pyhässä Hengessä.
Tämä nöyryys ja itsensä uhraaminen on tarpeen muuten Mestari ei saa teosta valmiiksi.
Katsotaan sitten millaisen teoksensa hän noutaa kun palaa takaisin!
13. Ja hän nousi vuorelle ja kutsui tykönsä ne, jotka hän itse tahtoi, ja he menivät hänen tykönsä.
14. Niin hän asetti kaksitoista olemaan kanssansa ja lähettääksensä heidät saarnaamaan,
15. ja heillä oli oleva valta ajaa ulos riivaajia. (Mark. 3: 13-15)
Tässä ja nyt ensisijaisesti apostolin kutsu on olla Herramme Jeesuksen kanssa ja lähettäminen on seuraava asia.
Olen huomannut kuinka oman lihan kanssa seurustelu on luontevaa, mutta Jeesuksen kanssa ja lähellä häntä lihani joutuu väistymään, muuten yhteyttä Mestariin ei tapahdu.
Omat mielipiteeni eivät rakenna yhteyttä Häneen, joka on ruumiin pää. Paastolla olen saanut tätä lihaani hillittyä ja hallittua.
Herrani on minua kutsunut lähelleen jatkuvasti, siitä myös tiedän kutsuni. Olen luopunut kaikesta.
Omistan vain vaatteeni ja nekin ovat lainassa siihen asti kunnes savisilmäni suljen.
Kysyin Herraltamme: Eiko suhteesi seurakuntaasi "salaisuus" aukea ilman apostolejasi? Hän vastasi:" Ei, koska antamani voitelun kautta jokainen palvelija ymmärtää tehtävänsä syvyyden, korkeuden ja leveyden, siis oman vaikutusalansa minun ruumiissani."
Illalla miettiessäni apostoliutta Raamatun valossa juolahti mieleeni kysymys; toteuttiko kukaan Raamatussa mainituista apostoleista palvelutointaan yksin?
Mielestäni kukin heistä toimi työparinsa kanssa tai useamman hengen tiimissä. Pakanoiden apostoli Paavali ei lähetä edes kirjeitään seurakunnille yksin omissa nimissään, vaan mainitsee aina parinsa tai tiiminsä jäsenet nimeltä.
Ei kai nyt voi olla toisin kuin alussa?
Oikeaan osunut kommentti "uteliaalta"!
4. Tiitukselle, oikealle pojalleni yhteisen uskomme perusteella. Armo ja rauha Isältä Jumalalta ja meidän Vapahtajaltamme Kristukselta Jeesukselta!
5. Minä jätin sinut Kreettaan sitä varten, että järjestäisit, mitä vielä jäi järjestämättä, ja että asettaisit, niin kuin minä sinulle määräsin, joka kaupunkiin vanhimmat, ( Tiit. 1: 4-5 )
Tässä on kysymyksessä apostolinen palvelutyö yhden ihmisen suorittamana. Uskon myös sen että yksin palveleminen ei ole itsetarkoitus vaan tilanteen mukaan mennään. Minä pidän kumppanuudesta, että voin jos mahdollista palvella työparin tai tiimin kanssa.
Vaikka Paavali antaakin Tiitukselle apostolisen tehtävän ei tämä välttämättä toteuttanut sitä yksin. Ajatus työpari- ja tiimityöstä on kuitenkin UT:ssa niin vahva, että on enemmän kuin oletettavaa, että myös hänellä on ollut apunaan ja tukenaan joku työtoveri tmv. eli samaa mitä hän oli nähnyt koko ajan olleen Paavalilla itsellään.
Post a Comment