Thursday, September 22, 2011

Vielä kasteesta 3.

Onko kaste portti jonkun tunnustuskuntaseurakunnan jäsenyyteen? Vastaus on, että se voi joidenkin mielestä olla sitä. Jotkut seurakunnat esim. vapaissa suunnissa jopa edellyttävät sitä tyyliin "jollet liity seurakuntaamme, et saa kastetta".

Tästä (valitettavasti) vallitsevasta käytännöstä emme kuitenkaan voi vetää sitä johtopäätöstä, että näin tulisi olla. Emme nimittäin löydä tälle menettelylle mitään tukea UT:sta. Siellä kerrotaan vain kasteesta, jonka uskoontulleet ihmiset ottivat, oli heidän seurakuntayhteytensä siitä eteenpäin mikä tai missä hyvänsä. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa Saulus eli apostoli Paavali, jonka opetuslapsi Ananias kastoi pian uskoontulon jälkeen - ja loppu onkin sitten kirkkohistoriaa.

En itse uskalla rajoittaa kastetta mihinkään muuhun kuin Kristuksen seuraamiseen. Käsitykseni mukaan kaste ei siis ole liittämistä johonkin jonkun kirkkohistoriallisen skisman tai henkilöristiriidoista johtuvan splitin tuloksena syntyneeseen uskonnolliseen yhteisöön. Kaste liittää meidät uskon kautta Kristukseen, Hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa ja Hänen ruumiiseensa, joka on seurakunta. Tämä on hyvä muistaa ja tätä tosiasiaa on syytä kunnioittaa.

Onko kaste sitten välttämätön pelastukselle? Ei ole, ihmisiä pelastuu ilman kastettakin. Perusesimerkkinä vaikkapa ryöväri ristillä. Jeesus kuitenkin liittää kastamisen opetuslapseuttamiseen. Kaste on siis pelastukseen kuuluva asia, mutta ei itse asia. Pelkkä toimitus itsessään ei vielä pelasta ketään, tehtiinpä se missä iässä tai kenen toimesta tai mitä toimitustapaa, liturgiaa, sanamuotoa, raamatunkäännöstä tms. hyvänsä käyttäen. Vesikään ei pelasta ketään, siinä ei ole mitään maagista. Kaste uskoon liitettynä pelastaa.

Suuret historialliset kirkkokunnat aina konstantinolaisen paradigman alusta asti ovat mielellään käyttäneet kastetta painostuskeinona liittämällä sen pelastuksen ehdoksi. Ja tekevät niin edelleen. Osittain sen takia kastekiistoilla on niin suuri merkitys niille. (Toinen merkittävä syy on raha, mutta ei mennä nyt siihen sen enempää.) Niiden oppien mukaan kaste sakramenttina on välttämätön pelastukseen ja kun sakramentteja saavat jakaa ja toimittaa vain papisto, niin vallankäytön kuvio ns. tavalliseen kansaan nähden onkin jo valmis.

Mutta joo, kaste liitetään UT:ssa enemmän kuin läheisesti pelastukseen. Kastetuksi tuleminen ei siis pelasta ketään, mutta se on pelastuneen julkinen tunnustautuminen Kristuksen opetuslapseksi. Paavali sanoo (Roomalaiskirjeen 6. luvussa), että meidät on kasteen kautta haudattu kuolemaan yhdessä Kristuksen kanssa ja kasteessa me myös olemme yhdessä Kristuksen kanssa nousseet kuolleista. Kaste on tämän hengellisen tosiasian ulkonainen, näkyvä tunnus.Tämä ei kuitenkaan ole vielä koko totuus, vaan kasteessa on vahva hengellinen lataus ja sillä on arvaamattoman suuri siunaus ottajalleen. Eli kyse ei siis kuitenkaan ole pelkästään ulkonaisesta tunnusteosta.

Kasteessa on siis monta ulottuvuutta: puhdistautuminen ja pesu, hauta (vrt. edellä kuolema ja ylösnousemus), mutta myös kohtu (uudestisyntyminen). Kyseessä on peruuttamaton luopuminen entisestä elämästä; vanha kuolee ja haudataan ja uusi nousee ylös. Tästä eteenpäin, Lutheria lainaten, meidän on jokapäiväisessä parannuksenteossa haudattava vanha ihmisemme kuolemaan kasteen hautaan. Uskovan ihmisen elämää ja vaellusta leimaa tämä jännite, jonka Paavali tuo esille Kolossalaiskirjeen 3. luvussa: "te olette kuolleet ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa... kuolettakaa siis maalliset jäsenenne..." (v. 3, 5).

Lähetyskäskyn täyttämistä ajatellen kasteessa on selkeä ja yksinkertainen opetuslapseuttamisen toimintamalli. Se voidaan haluttaessa toteuttaa missä olosuhteissa hyvänsä, eikä se välttämättä vaadi mitään sen kummempia järjestelyjä.  Se sisältää vahvan yhteisöllisyyden idean: olemme kaikki kastetut saman ruumiin jäseniksi ja olemme pukeneet päällemme Kristuksen. Jumalan idea on se, että yksi opetuslapsi kastaa uskoontulleen, joka taas voittaa uuden ihmisen Kristukselle, jonka kastaa jne. Opetuslapsen tekeminenhän tapahtuu Jeesuksen mukaan "kastamalla ja opettamalla" (Matt. 28:19). Kasteella on suuri todistusarvo, kuten edellisessä postauksessani ollut esimerkki USA:n länsirannikon orgaanisen kotiseurakuntaliikkeen piiristä kertoo.

Toisaalta kasteessa on myös pelottava puolensa: kyseessä on julkinen tunnustautuminen Kristuksen omaksi kaikkien ihmisten ja näkymättömien henkivaltojen edessä. Niin kuin Jeesuskin kasteensa jälkeen joutui erämaahan sielunvihollisen kiusattavaksi, niin samoin voi moni todistaa, että sielunvihollinen ei jätä rauhaan ketään sellaista, jonka näkee olevan menettämässä.

David Pawson kertoi (em. "suuressa kastekeskustelussa") palvelleensa sotilaspastorina Britannian Kuninkaallisissa ilmavoimissa jossain arabimaassa sijainneessa tukikohdassa. Tuossa islamilaisessa ympäristössä hän tapasi monia muslimeja, jotka lähtivät seuraamaan Jeesusta, tutkivat innokkaasti Uutta testamenttia ja kävivät seurakunnassa. Mutta kun he kävivät kasteella, he menettivät henkensä.


9 comments:

iikka said...

Mitenkäs sitten selität tämän Raamatun paikan, jos kerran kaste ei pelasta:
1.Piet.3:20. ... kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.
21. Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta...

Timo Koivisto said...

Vanhaa hyvää periaatetta "Raamattua on selitettävä Raamatulla" soveltaen: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen" (Mark. 16:16).

Anonymous said...

Nooa ja hänen 7 aikuista perhekuntalaistaan pelastuivat veden kautta vanhasta maailmasta, joka hukkui. Hän ei pelastunut veden kautta Jumalan yhteyteen, koska hän oli sitä jo ennen tätä kasteen vertauskuvaa. Jo ennen vedenpaisumusta Nooa oli vanhurskas ja vaelsi Jumalan yhteydessä 1.Ms.6:9.

Pietari kirjoittaa, että TÄMÄN vertauskuvan mukaan vesi pelastaa kasteena. Se pelastaa vanhasta maailmasta, kasteen kautta haudataan kuolemaan. Ei kaste saa sitä aikaan, vaan alkukielen mukaan: kasteen KAUTTA yhdessähaudattu, koska meidät on kastettu Kristuksen kuolemaan. Viimekädessä yhdistyminen hänen kuolemaansa, saa aikaan vanhan ihmisemme kuoleman.

Kastetta tarkoittava verbi baptidzoo tulee verbistä baptoo = upottaa, peittää.

Pietari pitää tarpeellisena lisätä, että lihan saasta ei silti ole poistunut meistä, vaan kaste on hyvän omantunnon PYYTÄMISTÄ - ei vedoten kasteeseen, vaan "Kristuksen ylösnousemuksen kautta". Tuo pyytäminen (=eperooteema) on käännetty 1992:ssa liitoksi täysin mielivaltaiseksi, vaikka se tarkoittaa yksiselitteisesti pyytämistä tai kysymistä, eikä muuallakaan sitä sanaa ole käännetty liitoksi siinä käännöksessä.

Ulkoinen kaste ei sinänsä saa aikaan mitään, ellei sen hengellinen sisältö ole ihmisessä totta. Korinttolaiset oli kastettu, mutta he elivät kuin "ihmiset ainakin" riitaisesti ym. 1.Kor.3:4.

Kasteesta en lähde riitelemään enkä käymään taisteluita, koska silloin turhentaisin kasteen hengellisen sisällön omassa elämässäni.

Kari Kngshrj

Anonymous said...

Nytkö, Timo, pidät kastetta kuitenkin opetuslapseksi tekemisen välineenä?

nim. Sen aiemman keskustelun käänteistä eri käsitykseen jäänyt

Timo Koivisto said...

Anonyymin kommentaattorin käsityksistä on vaikea päästä selvyyteen, kun en tiedä mistä kohdasta hän puhuu. Se vika anomyymiteetissä nimittäin on.

Anonymous said...

Olet kirjoittanut aiemmin: "...Matt. 28:18-20 on siinä mielessä ongelmallisempi, että suomen kieliseen käännökseen on sisään rakennettu ajatus lapsikasteesta, ikään kuin kyse olisi kansojen opettamisesta ja kastamisesta. (Raamatun käännöskin on siis aina teologian tekemistä ja Raamatun tulkintaa.) Alkuperäinen merkitys tuossa kohtaa on kuitenkin se, että tehdään opetuslapsia, jotka sitten kastetaan ja opetetaan."

Nyt kirjoitat: "Opetuslapsen tekeminenhän tapahtuu Jeesuksen mukaan "kastamalla ja opettamalla" (Matt. 28:19).

Näissähän on nähdäkseni vissi ero.

nim. Sen aiemman keskustelun käänteistä eri käsitykseen jäänyt

Timo Koivisto said...

Kommenttisi vaikuttaa kieltämättä hieman liian semantiikkaan tukeutuvalta ollakseen vilpittömästi keskustelua edistävä. Sääli, mutta tämä ongelmahan tässä anonymiteetissä on.

Nähdäkseni kyse on lähestymistavasta. Pääpaino on kuitenkin koko ajan uskovien kasteessa. Kun uskoontullut kastetaan, alkaa opetuslapseuttaminen. Mikäli on sisäistänyt raamatullisen kastenäkemyksen, ei mitään ongelmaa ole.

Taidat vain haluta väitellä, joten kommentointisi loppuu tähän. Näitä on nähty tämän(kin) blogin palstoilla ihan tarpeeksi, eivätkä ne ole kunniaksi millekään kaste- tai muulle näkemykselle.

Anonymous said...

Opetulapseksi tehdäan julistamalla evankeliumia ( Ja julistettuaan evankeliumia siinä kaupungissa ja tehtyään monta opetuslapsiksi he palasivat Lystraan ja Ikonioniin ja Antiokiaan)apt 14:21 sitten kasteelle....
terv.j.nikkilä

Timo Koivisto said...

Mutta, Jukka hyvä, eihän tuossa siteeraamassasi Apt:n kohdassa noin sanota. Totta kai opetuslapseksi tullaan evankeliumin julistamisella, mutta ei kai se ole pois kasteesta?

Raamattua on siis aina selitettävä Raamatulla: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää." (Matt. 28:19-20)