Heprealaiskirjettä on kutsuttu "matkamiehen jumaluusopiksi". Sen punainen lanka on ajatus jostain paremmasta, suuremmasta ja enemmästä, kuin mitä heidän aiempi uskonnonharjoituksensa on heille tuonut. Ensinnäkin Jumalan Poika on enkeleitä suurempi ja Hänen nimensä on jalompi. Niinpä myös Jeesuksen tuoma pelastus on suurempi kuin minkään uskonnon. Myös tämän pelastuksen tunnusmerkit, ihmeet ja monenlaiset voimalliset teot ovat suurempia kuin mitkään ihmisen uskonnolliset aikaansaannokset.
Heprealaiskirje on nimensä mukaisesti kirjoitettu Jeesukseen Messiaanaan uskoville juutalaisille. Niinpä Jeesus mainitaan Moosesta suurempana. Kun Mooseksen edustamaan vanhaan liitton liittyi toisaalta vapina Jumalan hirmuisuuden edessä, toisaalta alinomainen ponnistelu kelvata Jumalalle, niin Jeesuksen ristintyöllään perustaman uuden liiton tunnuspiirre on lepo Jumalan hyväksyvässä rakkaudessa ja asioiden tekeminen siitä käsin. Tämän pohjalta kirjoittaja kehottaakin käymään uskalluksella armon valtaistuimen eteen. Samoin tältä pohjalta mekin haluamme uskoa parempaa veljistämme ja sisaristamme.
Uusi liitto on siis parempi kuin vanha. Sen perään ei kannata enää haikailla, koska vasta uuden liiton myötä Jumalan laki on kirjoitettu Pyhän Hengen kautta sydämiimme. Tämä kaikki perustuu uskoon, ei omiin tekoihimme, ja se takaa paremman ylösnousemuksen. Jumala on siis varannut meitä kohtaan jotain parempaa, jo tässä ajassa, mutta ennen kaikkea iankaikkisuudessa. Miksi näin? Koska Jeesuksen veri puhuu parempaa kuin Aabelin veri.
2. Korinttilaiskirjeessä Paavali kirjoittaa siitä, miten Jumala oli Kristuksessa ja sovitti koko maailman itsensä kanssa. Tämän Jeesuksen sovitustyön tuloksena meillä on rauha Jumalan kanssa ja sitä kautta myös toinen toistemme kanssa, alkaen sovinnosta itsemme kanssa. Sotatila niin suhteessa Jumalaan kuin muihinkin on peruttu. Toisaalla Efesolaiskirjeessä hän puhuu siitä, miten Jeesus tuli ja teki yhdeksi niin juutalaisen kuin pakanankin, Sisällä olijan, kotona syntyneen ja ulkopuolisen, pystymetsästä uskoon tulleen välinen vihollisuus ja erottava väliseinä on purettu. Nyt emme siis enää ole vieraita, emmekä muukalaisia, vaan Jumalan perheväkeä ja pyhien kansaa. Tältä pohjalta Paavali sanoo meidän saaneen sovituksen viran julistaa tätä Jumalan tekemää sovintoa Kristuksessa kaikkialla.
Sitähän se parempi ääni meille kertoo.
No comments:
Post a Comment