Johdanto
Mielenkiintoni kohteena on jo pitempään ollut modernin
jälkeinen tilanne länsimaissa ja erityisesti kristillisten yhteisöjen piirissä.
Lesslie Newbigin käyttää modernin jälkeisestä vaiheesta länsimaisessa kulttuurissa
eri nimityksiä, kuten postmoderni kulttuuri, modernismin postmoderni
kehitysvaihe tai postmodernit reaktiot moderneihin ideoihin. Postmoderni
kulttuuri on hänen mukaansa modernin kulttuurin nykyinen ja toistaiseksi viimeinen
vaihe. Tästä syystä termi myöhäismoderni (late
modern) kuvaa parhaiten niitä merkityksiä, joita liitetään modernin
kulttuurin nykyvaiheeseen. Mistään automaattisesta jonkin aikakauden
päättymisestä ja toisen jatkumisesta ei kuitenkaan ole kysymys. Postmoderni
voidaan Baumannin mukaan tulkita täysin kehittyneeksi moderniksi. Postmoderni
aika voidaankin nähdä modernin jatkeena, koska siinä moderni on jo ikään kuin
tullut tietoiseksi itsestään. Postmoderni aika on ikään kuin viisaampi ja
vaatimattomampi modernin muoto, johon ovat vaikuttaneet kokemukset sodasta,
nationalismista ja totalitarismista. Se on yhtä lailla valistuksen ajan
perillinen, mutta ei niin utopistinen ja tiedeuskovainen.
Modernus
Postmoderni ajattelu haastaa perinteisen länsimaista
kulttuurista tilannetta ja maailmankuvaa jo pitkään hallinneen modernin
paradigman. Tähän on kuulunut usko kehitykseen, valinnanvapauteen ja
tieteellisiin metodeihin, joilla totuus voidaan saavuttaa. Tämän ajattelun
juuret ulottuvat kuitenkin kauemmas länsimaisen teologian ja filosofian
historiaan. Latinan kielen sanaa modernus
käytettiin jo 5. vuosisadalla jKr. erottamaan vanha pakanallinen ja uudempi
kristillinen aikakausi toisistaan. Eri teorioiden mukaan tämä aika alkoi
Augustinuksesta, jonka individualismi ja kehityksen filosofia edustavat tätä
ajattelua. Moderni nähdään ennen kaikkea länsimaiden ilmiönä, jonka merkittäviä
rajapyykkejä ovat olleet 15. vuosisata sekä valistuksen aika 1800-luvulla.
Modernin yhteiskunnan merkittäviä piirteitä ovat yhteiskunnan sekularisaatio,
eri elämänalueiden irtaantuminen toisistaan sekä lisääntyvä moniarvoisuus.
Modernin projektin
loppu?
Postmodernismi on ollut alun perin taiteen ja
arkkitehtuurin piirissä käytetty termi, mikä merkitsee modernin jälkeen
tulevaa. Se on sittemmin levinnyt myös humanististen ja sosiaalitieteiden
piiriin. Postmodernismi edustaa sekä epäluuloa että epäilyä em. modernia
ajattelua ja sen edustamaa maailmankuvaa kohtaan. Modernin jälkeen usko tieteen
kykyyn ratkaista kaikki ihmiskunnan ongelmat on horjunut. Median, kielen ja
vallankäytön sekä historian kontekstissa nähdään yhä herkemmin erilaisia väärinkäytöksiä.
Postmodernissa kontekstissa on puhuttu myös arvojen muutoksista, joiden
taustalla on ollut vaikuttamassa länsimaiden elintason nousu toisen maailmansodan jälkeen. Materiaalisiin perustarpeisiin ei enää mene niin paljon rahaa, eikä niitä ole niin vaikeaa hankkia, kuin ennen. Tällöin uusia tarpeita nousee esimerkiksi koulutuksenm ja tutkimuksen piiristä.Taloudellinen turva saa ihmiset kääntymään uusien arvojen puoleen. Postmodernille
ajalle länsimaissa ovatkin ominaisia ns. postmaterialistiset arvot, joita ovat
esteettiset, itsetuntemukseen liittyvät sekä ympäristöarvot.
Uskonto
Uskonnon alueella tämä kehitys merkitsee kiinnostuksen
vähenemistä järjestäytynyttä, konventionaalista uskonnollista traditiota
kohtaan. Samaan aikaan kuitenkin kiinnostus spiritualiteettia ja ”Pyhää”
kohtaan kasvaa. Näiden määrittelyjen kautta on selvästi nähtävissä, että
uskonnollinen tilanne perinteisesti ”kristillisessä” Euroopassa on muuttunut,
mikä puolestaan on synnyttänyt lukuisia erilaisia uusia uskonnollisuuden
ilmenemismuotoja perinteisten, historiallisten tunnustuskuntien ulkopuolelle,
mutta myös niiden sisäpuolelle. Uskonnon asema modernissa läntisessä maailmassa on siis
muuttunut. Uskontososiologiassa yleisen ns. sekularisaatioteorian mukaan
uskonnon aiempi virallinen asema keskiössä on muuttunut ratkaisevasti.
Rajoittaako modernisaatio sitten uskonnon asemaa ja
vaikutusta yhteiskunnassa? Nykyisin tämän sosiologisen klassikkoteorian
merkityksen on kuitenkin nähty olevan hiipumassa, koska koko ilmiö on
huomattavasti laajempi ja kompleksisempi. Uskonnon merkityksen onkin nähty
modernissa yhteiskunnassa olevan yhä useammin rajoitettu yksityiselle
elämänalueelle. Tämä monille yhteinen kokemus yhteiskunnallisen ilmapiirin
kehityksestä voi selittyä länsimaille tyypillisellä pluralisaatiolla, kun
millään maailmankatsomuksella sinänsä ei ole enää monopoliasemaa
yhteiskunnassa. Länsimaissa 1960-luvulla iskulauseenomaisesti omaksuttu
sekulaarin yhteiskunnan ihanne ei ole sellaisenaan toteutunut, vaan tuloksena
on Newbiginin mukaan ollut uuspakanallinen yhteiskunta (pagan society, neopaganism). Hänen mukaansa moderni kulttuuri on
siirtynyt ”post-aikaan”, mikä merkitsee elämää post-ideologisessa maailmassa, jossa
uskonnon merkitys toisaalta jopa kasvaa, mutta jossa toisaalta organisoidun
uskonnonharjoituksen ja uskonnollisten instituutioiden vaikutus sinänsä vähenee.
Myöhäismoderni ja sekularisoitunut ihminen onkin hyvin altis omaksumaan
erilaisia uskonnollisia käsityksiä ja maailmanselityksiä, joita kyetään
liittämään yhteen varsin joustavasti. Eräänä postmodernin kulttuurin piirteenä
onkin pidetty kykyä yhdistää eri taustoista nousevia symboleja ja tarkoituksia
keskenään.
Muuttuneessa uskonnollisessa tilanteessa länsimaissa myös
perinteinen tunnustuskuntauskollisuus on vähentynyt. Uskonnolliseen yhteisöön
integroituminen näyttääkin täyttävän tietyt Meredith McGuiren esittämän
”epävirallisen” (nonofficial)
uskonnollisuuden kriteerit. Hänen mukaansa uskonnonharjoitus on epävirallista,
kun se ei ole enää minkään virallisen tahon kontrolloimaa. Hän toteaakin, että
uskonnon virallisen muodon tutkiminen ei enää autakaan itse uskon ymmärtämistä
niin kuin aiemmin on kuviteltu. Käytännössä tämä voisi tarkoittaa sitä, että
esim. ulkonainen kuuluminen tai kuulumattomuus uskonnolliseen yhdyskuntaan ei
enää kerrokaan välttämättä mitään oleellista yksilön uskonnollisuudesta.
Suomalaistutkimusten mukaan tällainen jäsenrekisteri
onkin varsin epätarkka menetelmä uskonnollisen kentän jäsentämiseen.
Erityisesti uudempien liikkeiden piirissä halutaankin tehdä ero joko uskonnon
käsitteeseen tai virallisiin organisaatioihin. Uskonnollisuus olisikin hyvä
nähdä prosessina, eikä niinkään institutionalisoitumisen tuloksena. Myös ihmisen uskonnollinen identiteetti
näyttää olevan jatkuvassa muutoksen tilassa ihmisen elämän aikana.
Käytännössä tämä on johtanut tilanteeseen, jossa myöhäismodernin ajan ihminen
kykenee sanomaan, ”uskon, vaikka en niin kuin kirkko opettaa”.
Desakralisaatio
Modernisaatio saatettiin aiemmin nähdä väistämättömänä
sekularisaationa länsimaisessa yhteiskunnassa. Modernismin on nähty vaikuttavan
neljällä tavalla uskontoon: sen vähentymisenä, sen mukautumisena ja
uudenlaisena selittämisenä, konservatiivisena reaktiona ja innovaationa. Vain
ensin mainitun voidaan suoraan sanoa sisältävän sekularisaation käsitteen.
Monet eri uskontojen edustajat voivatkin (edellä kuvatun tavoin) nähdä uskonnon
aseman huonona, mutta toisaalta muuttunut tilanne voidaan myös nähdä uskonnon
vapautumisena. Tällaista ajattelua voidaan myös havaita kotiseurakuntien
piirissä. Monet sen käytännöistä edustavat myöhäismodernille ajalle ominaista
ajattelua. Tämä näkyy kysymyksessä ”pyhän” ja ”profaanin” välisen rajan
häviämisestä seurakunnan voidessa käytännössä kokoontua melkein missä hyvänsä.
Kotiseurakuntaliikkeen ajattelun mukaan ei ole olemassa mitään erityistä
”pyhää” paikkaa, jossa seurakunnan tulisi kokoontua ollakseen seurakunta sanan
täydessä merkityksessä, vaan seurakunnan muodostavat koolla olevat kristityt,
eivät rakennukset tai muut ulkonaiset puitteet.
Tällaisessa tilanteessa todellisuuden voidaan nähdä
”desakralisoituneen”, mutta samaan aikaan sen voidaan nähdä myös antavan tilaa
”puhtaammalle” hengellisyydelle. Kotiseurakuntaliikkeessä tällaista ajattelua
ei nähdä merkkinä sekularisaatiosta, vaan kyse on spiritualiteetin kokemisesta
käytännössä arkipäivän tilanteissa. McGuire kutsuu tätä ilmiötä ”eletyksi
uskonnollisuudeksi” (”lived religion”)
ja hän väittää tämän ilmiön haastavan perinteisen länsimaisen kuvan uskonnosta
yhtenäisenä, organisatorisesti tarkasti määriteltynä ja suhteellisen stabiilina
kokoelmana kollektiivisia uskomuksia ja käytäntöjä. Hän näkee tällaisen
”arkipäivän uskonnollisuuden” (”everyday
religion”) hyvin kompleksisena ja moninaisena asiana, jolle on ominaista
se, että ”kirkon” ja ”uskonnon” välillä ymmärretään olevan selkeä ero. Näistä
viime mainittu on se, jolla nähdään olevan todellista merkitystä ihmisten
elämässä. Vaikka painotus onkin vahvasti individualistinen, niin kyse ei
kuitenkaan ole pelkästään yksilön subjektiivisista kokemuksista, vaan ennen
kaikkea yhteisesti rakennetuista ja jaetuista kokemuksista.
McGuiren mainitsema arkipäivän elämässä eletty
uskonnollisuus näkyy selvästi kotiseurakuntien elämässä. Tähän ilmiöön kuuluu
se, että nimenomaan ihmisen henkilökohtaisella kokemuksella nähdään olevan
todellista merkitystä ihmisten elämässä. Vaikka painotus onkin vahvasti
individualistinen, niin kyseessä ei kuitenkaan ole pelkästään yksilön
subjektiivisista kokemuksista, vaan ennen kaikkea yhteisesti rakennetuista ja
jaetuista kokemuksista. Neil Colen mukaan tällainen ilmenee
kotiseurakuntaliikkeen piirissä puheena siitä, miten ”meidän liikkeessämme on
sanonta, että…” tai että ”orgaanisten seurakuntien liikkeessämme olemme
oppineet ymmärtämään…”. Yhteisesti rakennettu ja jaettu kokemuksellisuus
synnyttää yhteisiä sanontoja yhteisten kokemusten pohjalta.
Hereettinen
imperatiivi
Eräs sekularisoituneelle yhteiskunnalle ominainen piirre
on relativismi, jossa ei enää nähdä olevan tilaa vain yhdelle, kaiken
kattavalle maailmankatsomukselle. Moniarvoisuus onkin eräs sekularisaation
seuraus, jolloin useita vaihtoehtoisia maailmankatsomuksia voi olla tarjolla.
Eräänä myöhäismodernin ajan ominaispiirteenä on myös pidetty ns. ”hereettistä
imperatiivia”, kun enää ei ole olemassa mitään sellaista, jota sanan
perinteisessä mielessä voitaisiin kutsua harhaoppiseksi. Jokaisen yksilön
oletetaan olevan sanan siinä merkityksessä ”hereettinen”, että hänen oletetaan
valitsevan tai rakentavan itse oman totuuskäsityksensä. Ihmiset elävät tällöin ”hereettisen
imperatiivin” alaisina. Kulttuurille myöhäismodernissa kontekstissa on
ominaista se, että alue, jolla yksilö on vapaa tekemään omia valintoja, on
valtavasti laajentunut. Yksilö päättää, mihin hän uskoo ja miten hän
käyttäytyy. Siksi on luonnollista, että uskonnollisten kysymysten alueella
vallitsee em. ”hereettinen imperatiivi”. Ihmisten liikkuma-alue on
yhtenäiskulttuurin murentuessa laajentunut merkittävästi myös
ekklesiologisesti. Tämä luo käytännössä puitteet seurakunnallisen toiseuden
ilmenemiselle, mikä käytännössä ilmenee kotiseurakuntien kaltaisten uusien
uskonnollisten yhteisöjen yleistymisenä. Tutkimuksessa tällaisista yhteisöistä
käytetään usein ilmaisua ”uudet seurakunnat”, erotuksena perinteisiin tunnustuskuntiin
kuuluvista seurakunnista.
Suomalainen
tutkimus
Suomalaisessa tutkimuksessa on todettu modernisaation
johtavan institutionaalisen auktoriteetin heikkenemiseen lähes kaikilla
elämänalueilla. Uskonnon alueella tämä tarkoittaa toisaalta yksilön
voimaantumista ja toisaalta perinteisten uskonnollisten instituutioiden
auktoriteetin ja vaikutusvallan heikkenemistä. Kuten edellä todettu, tämä avaa
uskonnollista kenttää entistä vapaammaksi uusille toimijoille, kuten
esimerkiksi kotiseurakuntaliikkeelle. Tämä näkyy käytännössä uskonnollisen
kirjon jatkuvana laajenemisena ja monimuotoistumisena. Nykyisten
kehitystrendien perusteella tämä uskonnollinen monimuotoistuminen tulee
jatkumaan pitkälle tulevaisuuteen. Suomalaisessa kontekstissa nämä vaikutukset
ovat kuitenkin vasta aluillaan. Jatkuvasti lisääntyvä uskonnollinen moninaisuus
on luultavasti yksi tulevaisuuden suuria teologisia ja yhteiskunnallisia
haasteita. Tämä tarkoittaa sitä, että tarve tutkia kotiseurakuntaliikkeen
kaltaisia uusia uskonnollisia yhteisöjä lisääntyy tulevaisuudessa.
Christendo(o)m?
Uskonnon on sanottu menettäneen valtaansa ja vaikutustaan sosiaalisissa instituutioissa länsimaissa. Perinteisten kirkkojen on ollut vaikeaa hyväksyä tätä kristillisen
yhtenäiskulttuurin murenemista. On jopa puhuttu konstantinolaisesta käänteestä
alkunsa saaneen kristikunta-aikakauden (christendom)
päättymisestä. Länsimaisen kirkon on nähty olevan epävarmuuden tilassa, joka on
synnyttänyt voimattomuuden tunteen. Vastauksena tähän on nähty tarve evankeliumin
kontekstualisointiin länsimaisessa kulttuurissa, jolloin kyse on missionaarisen
teologian uudelleen hahmottelemisesta ja kirkon aidosti missionaarisen luonteen
uudelleenlöytämisestä. Eräs esimerkki tästä on se, miten kansainvälisen
kotiseurakuntaliikkeen ekklesiologia pyrkii vastaamaan nimenomaan tähän
problematiikkaan.
Yhteisöllisyys
Myöhäismodernin murroksen vaikutuksia voidaan tarkastella
myös yhteisöllisyyden kannalta. Baumanin mukaan yhteisöllisyys on voimakkain
odotettu reaktio modernin elämän yhä nopeampaan norjistumiseen, sekä ennen
kaikkea kasvavaan epätasapainoon yksilönvapauden ja turvallisuuden välillä.
Näin ollen yhteisöllisyyden kaipuuta voidaan pitää loogisena seurauksena
voimakkaasta yksilöllistymisestä. Kuitenkin erityisesti kaupungistuneiden kansankirkkoseurakuntien
haasteena on nähty olevan yhteisöllisyyden puute. Tämä on sikäli
mielenkiintoista, että yhteisöllisyys on merkittävä osa ihmisen
uskonnollisuutta ja ihmisten välisten kokemusten on sanottu sisältävän usein uskonnollisen elementin. Individualistisessa yhteiskunnassa yhteisöllisyyden tarve ei siis suinkaan ole
hävinnyt, vaikka se ilmeneekin eri tavoin kuin aiemmin. Yksilöt irtautuvat
perinteisistä yhteisöistä ja etsivät itselleen paremmin sopivia yhteisöjä,
joissa heidän omat arvostuksensa hyväksytään. Postmodernin ajattelun mukaan
kyse on uudesta yhteisöllisyydestä, jossa nautitaan yhteenkuuluvuudesta, vaikka
se olisi tilapäistäkin. Baumanin mukaan useimmat nykyisistä lyhytikäisistä
eksplosiivisista yhteisöistä on tehty ikään kuin mittatilaustyönä notkealle
modernille ajalle. Hän kutsuukin näitä yhteisöjä ”naulakkoyhteisöiksi”, jossa
ihmisten identiteetti muovautuu aina kunkin tilanteen tai yhteisön vaatimalla
tavalla. Tällöin ihmisen muu identiteettiin kuuluva jätetään ikään kuin
”naulakkoon”. Baumanin havainto sopii kuvaamaan hyvin monia uusia seurakuntia
länsimaissa.
Yhteisöllisyys myöhäismodernissa tilanteessa näyttää
muodostuvan eri periaatteilla kuin aiemmin, jolloin ihmisen identiteetti
rakentui biologisin perustein ja sukusitein. Kuvatessaan ihmisen luonnollista
suhdeyhteisöä Neil Cole käyttää koineekreikan sanaa oikos, joka viittaa kodin tai perhekunnan merkitykseen. Antiikin
aikana sanan käyttö ulottui kuitenkin laajemmalle kuin vain omaantaloon tai
ydinperheeseen. Henkilön oikos
saattoi käsittää perheen ohella myös ystävät, naapurit ja työtoverit. Colen
mukaan nykyisessä tilanteessamme oikos
on ihmisten sosiaalisten suhteiden verkosto. Urbaanissa ympäristössä ihmiset
eivät enää rakenna sosiaalista elämäänsä perheen, vaan samanlaisten
mielenkiinnon kohteiden ympärille. Henkilön oikos
ei enää koostukaan vain sukulaisista, vaan ihmisistä, jotka ovat kiinnostuneita
samoista asioista tai harrastuksista tai ovat samassa työssä. Tähän
yhteisöllisyyden tarpeeseen vastaaminen on tärkeää uskonnolliselle yhteisölle
nykyisessä myöhäismodernissa tilanteessa.
No comments:
Post a Comment