Sunday, March 27, 2011

Virtanen ja kirkolliskokousedustaja

EVVK:n (Eurooppalainen virallinen valtiokirkko) kirkolliskokous pidettiin tänä vuonna Oloiselan lähellä sijaitsevassa Malkasalmen kurssikeskuksessa ja Virtasen pitkäaikainen nuoruudenystävä oli siellä jäsenenä. He olivat sopineet ystävän kanssa, että kun pitkällinen kokousrumba oli saatu päätökseen, Virtanen tulisi hakemaan tätä Malkasalmesta, mentäisiin Virtasille, lämmitettäisiin sauna ja juteltaisiin mukavia.

Virtanen oli ajattellut mielessään matkalla syitä, miksi joku hakeutui tällaiseen hommaan. Hänen itsensä oli vaikeata nähdä mitään järkevää syytä siihen. Ei se sitä ollut, etteikö Virtanen olisi nähnyt sisältä päin, millaista se oli jne. Hän oli itse aikanaan kirkon virassa ollessaan usein leikitellyt ajatuksella, että kun on kyse kirkon johtajiston ja korkeimman päättävän elimen kokoontumisesta, tulisi kaiken hengellisen voiman ja läsnäolon olla korkeimmillaan, mutta kattia kanssa.

Kun tämä Virtasen ystävä oli joitain vuosia aiemmin valittu edustajaksi kirkolliskokoukseen (monien kirkollisten herätyskristittyjen äänin), hän oli uhonnut "alkavansa muuttaa kirkkoa sisältä päin". Joitain vuosia takaperin asiasta kysyttyään Virtanen oli saanut empivän vastauksen siitä, miten "kaikki vie paljon aikaa, muutos on hidasta ja tässä tarvitaan nyt paljon kuuntelemista, kohtaamista ja kärsivällisyyttä".

Virtanen toki allekirjoitti kaiken tämän, mutta odotti mielenkiinnolla tapaamista, koska nyt oltiin tyystin eri tilanteessa kun tuolloin. Muutaman viime vuoden aikana EVVK oli muuttunut paljon - ja ennen kaikkea nimensä kaltaiseksi, mitä tuli raamatulliseen oppiin. Oltiin pikku hiljaa sopimassa samaa sukupuolta olevien pariskuntien kirkollisesta vihkimisestä, lieventämässä kirkon tunnustuksen "Sola Scriptura"-pykälää jne.

Virtanen pysäköi autonsa kokousväen autojen sekaan ja lähti kävelemään kohti kirkolliskokouskahvilaa, johon he olivat sopineet tapaamisen. Kurssikeskuksen käytävällä hän ensi töikseen törmäsi ilmoitustaululla erään kristityn poliitikon kasvokuvaan, joka oli sotkettu tussilla, jolle oli piirretty hitlerviikset ja pirunsarvet ja johon oli heitetty tikkoja (ja ilmeisesti myös syljetty). Tämä poliitikko oli Virtaselle hyvin tuttu ja hän oli itse asiassa usein äänestänytkin tätä eduskuntavaaleissa. Hän oli äänekkäästi vastustanut homoliittoja ja muutakin kirkon nykykehitystä, jota julkisuuteen vuotaneissa salaisissa piispainkokouksen muistioissa oli kutsuttu "Kirkko liberaaliin kuntoon"-ohjelmaksi.

Virtanen ei voinut olla ihmettelemättä, miten monet kirkolliskokousedustajat kiirehtivät kuvan ohi mitenkään reagoimatta asiaan, jotkut jopa avoimesti naureskellen.

Erään kabinetin ovessa luki "Hiljaisuus! Raamattukomitea työssä!". Virtanen tiesi, että tuon oven takana valmisteltiin kirkon työntekijöille (erityisesti teologeille) tarkoitettua raamatunkäännöstä, johon oli eri värisillä teksteillä merkitty se, miten varmasti mitkäkin Jeesuksen sanat olivat hänen sanomiaan, mitkä taas eivät. Punainen väri merkitsi "hyvin varmaa", keltainen "melko varmaa", vihreä "jotakuinkin epäselvää" ja sininen "hyvin epätodennäköistä". Päätös Jeesuksen sanojen todenperäisyydestä tapahtui äänestämällä Kristologisen tutkimusseuran ehdotusten pohjalta.

Virtanen tapasi ystävänsä kahvilassa. Hänen ystävänsä nousi pöydästään heti hänet havaittuaan, keräsi kamppeensa ja tokaisi Virtaselle: - Ja nyt äkkiä pois täältä.

- Oho, en tiennytkään, että asiat olivat näin huonosti, hän ei malttanut olla huomauttamatta matkalla autolle. Kaverihan taitaa olla uskossa, hän ajatteli hieman sarkastisesti.

Kotimatkalla hänen ystävänsä sitten kertoili kokemuksiaan kellon ympäri kestäneestä valmistelutyöskentelystä, uuvuttavista istunnoista työryhmissä, kokouskeskusteluista ponsilause-esityksineen ja loputtomine äänestyksineen jne. Eniten Virtasen ystävää huoletti nyt aidosti se, miten välinpitämättömästi melkein kaikki, piispoja myöten suhtautuivat Raamatun ilmoitukseen. Jumalan sana ei enää sitonutkaan ketään, vaan esim. homoliitoille "pyrittiin hakemaan muunlaisia kristillisiä perusteluja". Virtanen ei voinut olla ihmettelemättä, miten tämä ylipäätään saattoi olla mahdollista, kun kerran Raamattu jo jotain oli asiasta sanonut.

Virtasen ystävä tuntui painiskelevan toden teolla omantuntonsa kanssa. Saunan lauteilla hämärässä tämä sitten sai puettua ahdistuksensa sanoiksi: - Olisiko kuitenkin niin, että vain olemalla mukana tuollaisessa saattaakin itsensä syylliseksi samaan syntiin?

Virtasen sydänalaa kouraisi, kun hän kuuli veljensä miltei parahtavan tämän hätänsä ulos suustaan. Hämärässä saunassa, hien puskiessa otsalle ja kasvoille kukaan ei olisi huomannut hänen silmiensä kostuvan. Hän kiitti mielessään Jumalaa, että vielä oli olemassa miehiä, jotka halusivat elää rauhassa omantuntonsa ja arvojensa kanssa.

11 comments:

Teknistä tietoa said...

>>> --- tämä sitten sai puettua ahdistuksensa sanoiksi: - Olisiko kuitenkin niin, että vain olemalla mukana tuollaisessa saattaakin itsensä syylliseksi samaan syntiin? <<<

Ei kai, tai niin toivon? Jos näitä "jätän eriävän mielipiteen" ihmisiä ei olisi, niin huonosti käy. Kyllä noissa karkeloissa on hyvä olla mukana niitäkin jotka asioita pohtii Raamatun läpi.

Nythän on liikkeellä lause että "Setaa on suunniteltu purettavan, koska homoilla on nyt evl.kirkko"

En ota kantaa itse lauseeseen taikka koko ajatukseen, mutta kerroin nyt vaan mitä maailmalla puhutaan ;-)

pau said...

Eräs invalidimies meni mukaan politiikkaan "vaikuttamaan" asioihin, mutta muutaman vuoden jälkene jäi pois. Hänen vaikutuksensa tuntui olevan kuin muru Saharassa, hän turhautui.

Itse olen saanut kaipaamaani opetusta Luther Säätiön tilaisuuksista.

Koen syvää murhetta kirkkomme tilasta. Mutta näin kai asioiden pitää mennä, että erottelu tapahtuu kuten Raamattu sanoo tapahtuvan.

Timo Koivisto said...

Kari, ehkä kyse on enemmänkin tietystä rajasta, jota ennen on aika jättää eriäviä mielipiteitä, mutta jonka ylittämisen jälkeen Virtasen kaverin kysymys on suorastaan viiltävän ajankohtainen.

Anonymous said...

Nyt 2011 on jo melko yksiselitteisen selvää, mikä on Ilmestyskirjan suuri Babylon. Se EVVK on osa sitä. Ilmestyskirjan tapahtumien aikana, jonka alkua arvioni ja ymmärrykseni mukaan jo eletään, sanotaan vain, että lähtekää ulos Babylonista. En tarkoita, että pitäisi jäädä askaroimaan ulkoisten nimen poisottamisten kanssa, vaan kyse on syvemmästä ja suuremmasta asiasta. Ilmestyskirjan aikana Babylonia ei voi enää parantaa.

Kari Kngshrj

Timo Koivisto said...

En usko, Kari, että sitä (nk. "EVVK":a) koskaan todella oikein olisi voitukaan parantaa, mutta ajattelen sillä olleen tietty rooli kansakunnan moraalin vartijana, kristillisten arvojen puolustajana ja evankeliumin työn kontaktipintana suomalaisten keskuudessa. Nyt se ei enää toimi näin. Suola on känyt mauttomaksi ja kelpaa vain pois heitettäväksi.

Olen samaa mieltä näistä ulkoisten nimien ym. kanssa askaroinnista. Kyse on enemmänkin ihmisen - yksilön sekä yhteisön - sisäisestä hengellisestä tilasta. Tämän tähden en usko uuden luterilaisen kirkon perustamisella sinänsä voitettavan mitään oleellista Suomessa.

Ehkäpä "pieni on kaunista"-pirstaloituminen onkin hyvää ja verkostoituminen samoja arvoja jakavien kanssa siltä pohjalta kannatettavaa.

DrMark said...

Kari K:

Tämä menee nyt vähän aiheesta sivuun, mutta Ilmestyskirjan tutkijana en pysty allekirjoittamaan tulkintaasi Babylonista. Tästä ei toki tarvitse - eikä varmaan pidäkään - tässä blogissa sen enempää keskustella, kunhan halusin vain rekisteröidä pöytäkirjaan eriävän mielipiteeni :-)

Timo Koivisto said...

Vinkki Dr Markille: mikäli keskustelu ko. aiheesta tuntuu mahdottomalta täällä, niin heitä settiä Babylon-teemasta omassa blogissasi (esim. pohjalta "Valtiokirkkoko lopun ajan suuri portto?"). Aiheenahan tämä olisi äärimmäisen mielenkiintoinen.

Ei niin etteikö tuota keskustelua voitaisi käydä täälläkin...

DrMark said...

Kiitos Timolle vinkistä :-) Olen tuota ehdotustasi harkinnut aina silloin tällöin, mutta vielä en ole päässyt ajatuksista tekoihin. Ehkäpä jossain vaiheessa onnistuu...

Sitä odotellessa on toki tarjolla asiaa osittain sivuava kirjoitus: Ilmestyskirjan taloudellinen kritiikki.

Ongelma ei minusta ole siinä, etteikö Babylonilla olisi Ilmestyskirjassa kytköksiä vääränlaiseen uskontoon. Ongelma on siinä, että "Babylon = valtiokirkko" -ajattelu jättää huomiotta paljon isompia ja merkittävämpiä asioita. Voisi melkein kärjistäen sanoa, että jos Babylon nähdään valtiokirkoksi, on se onnistunut propagandassaan erinomaisesti.

Anonymous said...

DrMark, eriävä mielipide rekisteröity :)

Timo, on totta varmastikin, että EVVK on toiminut moraalinvartijana, vaikkakin usein kaksinaismoraalin. Todelliseen moraaliin on vaikuttanut Jumalan synnyttämä elämä herätysten muodossa. Lappi pelastui hukkumasta paloviinaan ja herätykseen tullut Isontalon Anttikin laittoi puukon tuppeen. Kaikkien herätysten aikana suomalainen versio EVVK:sta on toiminut niitä vastaan. Sitten kun savuavat jäänteet herätysten tulesta on hyväksytty EVVK:ssa, niin tuli on jo talttunut.

Kari Kngshrj

Anonymous said...

DrMark, voisiko olla, niinkuin ajattelen tänä päivänä, että Babylon on valtionkirkko plus kaikkea muutakin.. Eihän valtionkirkkoon kuuluvatkaan välttämättä ole osana Babylonista?

DrMark said...

Anonyymille:

Minusta pelkästään tuo kysymys viittaa siihen, että ennen siihen vastaamista meidän pitäisi keskustella monesta muusta Ilmestyskirjan tulkintaan liittyvästä asiasta, joissa pelkään meidän lähestyvän tekstiä hyvinkin erilaisilla tavoilla.

Mutta lyhyesti: minusta - ja tässä uskon edustavani myöskin evankelisen raamatuntutkimuksen laajempaa konsensusta - "Babylon" on/oli ensi sijassa Johanneksen ajan johtava taloudellis-sotilaallinen maailmanmahti. Siksi joku valtiokirkko sopii aika huonosti (ainakin tällä hetkellä) sen manttelinperijäksi (vrt. edellisessä kommentissani viittaamani kirjoituksen kommenttiosio).

Toki ymmärrän, miksi valtiokirkko saatetaan nähdä Ilmestyskirjan Babylonissa. Ken jaksaa, voi tutustua Ian Boxallin aihetta käsittelevään kirjoitukseen The Many Faces of Babylon the Great.