Olen mielenkiinnolla lukenut Hännisen veljesten kirjaa Tuhansien aatteiden maa ja sen luomien kuvien pohjalta miettinyt, millainen olisi huomispäivän Suomi? Tämä on nyt näiden skenaarioiden heittoa, ei profetoimista, vaikka toki minullakin on Herran Henki.
Ensin toki muutama sana kirjasta. Se ei ole tieteellinen tutkimus, eikä Kirkon tutkimuskeskuksen "Mihin Suomi tänään uskoo?"-tyyppinen katsaus. Se on selkeästi subjektiivinen, pamfletinomainen teos, joka värittyneellä, mutta melko tasapuolisella otteella käy läpi erilaisia uskonnollisen ja poliittisen kentän marginaali-ilmiöitä tämän päivän Suomessa. Se sisältää paljon hyviä oivalluksia ja tarpeellista informaatiota, mikä laskettakoon sen plussaksi. Toisaalta opus sisältää paljon sellaista, joka on harmittomimmillaan lähinnä tahattoman humoristista ja pahimmillaan asenteellista disinformaatiota.
Mutta mutta. Kirja kuvaa toisaalta hyvin sitä, miten nykyisessä kulttuurisessa tilanteessamme erilaisista ääri-ilmiöistä yllättävän nopeastikin sukeutuu salonkikelpoista mainstreamia. Toisaalta taas se, mikä aiemmin edusti yleistä keskivertoa onkin nyt jäämässä reuna-alueelle. Ainakin näin meille mediassa erilaisin kyselytutkimuksin, otantalaskelmin yms. keinoin yritetään uskotella.
"2010-luvun alussa elämme kiihkoilijoiden aikaa. Uskonnollinen ja poliittinen ääriliikehdintä on kasvanut, eikä se pysyttele vain marginaalissa.", todetaan kirjassa s. 254. Tältä pohjalta tulevaisuuden Suomi voisi näyttää tällaiselta:
- pirstoutuminen perinteisten instituutioiden sisällä yleistyy, eikä tule rajoittumaan enää vain esim. luterilaiseen kirkkoon
- myös muut kirkkokunnat tulevat saamaan omat marginaaliryhmänsä, jotka aiemmasta käytännöstä poiketen pysyttelevätkin niiden sisäpuolella
- perinteisen näkemyksen mukaan tämä on ristiriitaista, mutta myöhäismodernissa pragmaattisuudessa tämä ei enää paljon paina - sitäpaitsi, miksi lähteä ulos jostain, jossa on jo valmiina hyvät toimintamahdollisuudet?
- tiukan hierarkkista ja jäykkää organisoitumista yleisemmäksi tavaksi tulee löyhä ja joustava verkostoituminen, joka mahdollistaa uusien yhteistyökumppanien löytymisen myös uskonnollis-teologisen kentän toiselta laidalta
- uskonnon merkitys ihmisten elämää ja valintoja ohjaavana tekijänä tulee voimistumaan ja rikkomaan perinteisiä luterilaisen regimenttiajatelun rajoja eri yhteiskunnallisen elämän alueilla
- toisaalta taas se kristinuskon muoto, mikä perinteisesti on nähty raamatullisena tulee olemaan entistä marginaalisempi ilmiö ja jopa vainottu vähemmistö
- perinteinen kristillinen sananjulistus parannuskehotuksineen ja pyhitysvaatimuksineen tullaan suurelta osin siirtämään "viharikos"-nimikkeen alle ("kiihotus kansanryhmää vastaan")
- tämän uuden uskonnollisen vähemmistön piirissä ne ryhmät, jotka osaavat parhaalla mahdollisella tavalla hyödyntää tätä extreme-asemaansa ja -imagoaan ovat tulevaisuudessa vahvoilla
- samalla tavoin kuin islam kiinnostaa ehdottomuudellaan relevativismiin ja moniarvoisuuteen kyllästynyttä länsimaista ihmistä, niin samoin raamatullisen kristinuskon vahvuutena tulee olemaan sen selkeät arvot ja jumalakuva
- vastaavasti toiset saman orientaation ja arvot omaavat yhteisöt tulevat ghettoutumaan entisestään ja pyrkivät muodostamaan omia suljettuja alakulttuurejaan suojellakseen jäseniään ja lapsiaan pakanalliselta valtavirralta
- yhteiskunnallinen pirstoutuminen tulee jatkumaan aatteiden maailmassa
- tulemme näkemään radikaalin islamin nousun myös Suomessa ja sen vastapainona tulemme näkemään myös voimakkaita nationalistisia purkauksia, jotka eivät enää kanavoidu perinteisen parlamentarismin kautta
- entä tulemmeko 2010-luvulla näkemään myös militantteja kristillisiä ryhmiä, jotka pitävät Vanhan testamentin sodankäyntikuvauksia itselleen ohjeellisina?
- vastaavasti yhteiskunnallisen valvontakoneiston ote tulee tiukkenemaan ja sen resurssit tulevat kasvamaan entisestään, joskin samalla sen avoimuus tulee vähenemään ja valvominen hankaloitumaan
- monia niistä viranomaisten erityisoikeuksista ja toimintatavoista, jotka alunperin oli suunnattu järjestäytyneen rikollisuuden ja terrorismin torjuntaan, tullaan käyttämään tavallisten kansalaisten ja myös uskonnollisten vähemmistöjen valvontaan
Tältäkö Suomi siis näyttää joskus vuonna 2020?
No comments:
Post a Comment