KATSOJANA JUMALAN TEATTERISSA
Tämän päivän oman kotipaikkakuntani pravda, Etelä-Suomen Sanomat käsittelee pariakin uskonnolliseen elämään ja ihmisen hengellisyyteen liittyvää teemaa. Mielenkiintoinen merkki ajastamme, jota elämme. Kaikenlainen uskonnollisuus ja hengellisyys ovat läsnä elämässä ja arkipäivässä. Nykyisessä jälkimodernissa tilanteessamme uskoa ei enää samalla lailla rajata mihinkään yksityisen elämän alueelle, kuin aiemmassa modernin maailmankuvan kontekstissa, vaan se nähdään osana arkipäivän elämäämme - niin hyvässä kuin huonossakin mielessä.
Ensimmäinen juttu on hallituksen ministereiden muuttuminen taloudellisen laman myötävaikutuksella sananjulistajiksi. Jutussa lainataan uunituoretta Mikkelin piispaa Seppo Häkkistä, jonka havaintojen mukaan varsinkin valtionvarainministeri Jyrki Kataisen ja pääministeri Matti Vanhasen puheisiin on tullut terminologiaa, jota on aiemmin totuttu kuulemaan enemmänkin saarnaspöntöistä kuin ammattipoliitikkojen suusta. Puhutaan uskosta, toivosta, luottamuksesta ja lähimmäisenrakkaudesta.
Toisaalta Häkkinen näkee hyvänä että puhutaan arvoista niiden oikeilla nimillä, muta toisaalta hän pitää tällaista artikulointia merkkinä tietynlaisesta neuvottomuudesta taloudellisten ongelmien edessä. Vaarana on se, että tällainen arvohehkutus jääkin vain puheiden tasolle, eivätkä ne johda mihinkään konkreettisiin tekoihin. Vai onko niin, että nykyisen kaltaisessa tilanteessa kansalaisilta peräänkuulutetaan tällasia hyveitä (uskoa, rakkautta, luottamusta ja lähimmäisenrakkautta), kun valtiovalta samaan aikaan tekee inhorealismiin perustuvia leikkauksia ja säästöjä?
(Vähän aiheesta poiketen: uskonnollisen terminologian hyväksikäyttö politiikassa ei ole sinänsä mikään uusi juttu, mutta se on pitkään ollut vasemmiston yksinoikeus, jota ei ole saanut kyseenalaistaa. Vai mitä mieltä olette proletariaatin arkkivirren Kansainvälisen sanoista, joissa ensinnäkin tulee esille ajatus "työn orjien sorron yöstä nousemisesta" (so. valitun kansan ahdistettu olotila diasporassa), miten ei ole muuta johtajaa kuin "kansa kaikkivaltias" (eli psalminkirjoittajaa lainaten, "minä nostan silmäni vuoria kohti: mistä tulee minulle apu?") ja miten sitten lopulta päädytään tilanteeseen, jossa "huomispäivänä kansat kaikki on veljet keskenään" (eli messiaaninen toivo saa täyttymyksensä). Kertosäkeessä korostuu vielä valitun kansan kauan odotetun Harmageddonin lopullisen ratkaisutaistelun näkemisen ja kokemisen toivo: "Tää on viimeinen taisto, rintamaamme yhtykää...", jossa vielä tulee esille ekumeeninen näkökulma. )
Toinen juttu oli sitten toimittajan mielenkiintoinen ekskursio muutamaan lahtelaiseen uskonnolliseen yhteisöön. Koko juttu oli otsikoitu haastavasti: "Katsojana Jumalan teatterissa". Tässä kohtaa tuntuu, että toimittajahan on ydinkysymysten äärellä, kun näkökulma on "katsoja vai osallistuja?". Tämähän on monen meitä viisaamman seurakuntatutkijan mielestä länsimaisen kristillisyyden perusongelma: viisisataa seurakuntapassiivia katsoo kun viisi aktiivia rehkii itsensä näännyksiin stagella. (Nämä viisisataa tietysti tarvitsisivat tuota liikuntaa kahta vertaa enemmän, mutta kun seurakunnassa jo on palkattu seurakunnan työn tekijä.)
Ensimmäisenä kohteena on Kääntöpiirin celebraatio, jota verrataan normi rokki-iltaan, jossa bändi soittaa ja väki touhuaa mitä touhuaa. Loppuillasta tapahtuman intensiteetti hieman löystyy - kuten loppuiltoina usein käy. Eräs pääteema tässä kohtaa on "arjesta vapautuminen", joka näkyy esim. siinä, miten moni paikallaolija "aloittaa uskonnollisen elehtimisen heti saliin saavuttuaan - arki ja pyhä erottuvat kuin leikaten".
Toinen fokusoinnin kohde on evankelis-luterilaisen kirkon perhemessu. Tämä kohta on otsikoitu "Katsomossa katsomassa": messu kun on esitys kansalle, joka penkeissään istuu ja jossa ammattimaiset esiintyjät (kanttori, urkuri ja kuoro) ja viime kädessä pappi "seremoniamestarina" pitävät huolen, että kaikki menee ennakkosuunnitelman mukaisesti. Tätä ennakkoon laadittua suunnitelmaa kutsutaan uskonnollisessa kielenkäytössä "liturgiaksi". Tämä ammattitaitoinen esitys sitten tarjotaan valmiina tuotteena katsojan kulutettavaksi.
Toimittaja kysyykin lopussa aiheellisesti: "tarvitseeko näin siloiteltu esitys seurakuntalaisia ollenkaan. Esityshän pyörisi ilmankin!"
Helluntaiseurakunnan jumalanpalveluksessakin näkyy tämä jännite "katsojan" ja "esiintyjän" välillä. Toimittajan kokemuksen mukaan "erityistä on se, miten kovasti tapahtuma kamppailee omaa esityksellistä luonnettaan vastaan". Seurakuntalaiset kun ilmaisevat aktiivisesti halunsa olla osa näytelmä. "Raja näyttämön ja katsomon välillä tuntuu häilyvältä." Tapahtuma tuntuu toimittajasta "väljänlaisesti käsikirjoitetulta" ja sen loppunousu on spontaani, kun lopussa, ehtoollisen jälkeen näyttämön ja katsomon välissä oleva jännite tihentyy. "Kielillä puhutaan ja muutamat tarttuvat mikrofoniin puhuakseen, mitä mieleen juolahtaa".
Yhteisöjä käydään läpi samanlaisella "osallistuvan havainnoinnin" metodilla: "Tumman puvun vertauskuva" (mormonikirkko), "Katsojasta näyttelijäksi" (Valonkantajat), "Järki ja tunteet" (Jehovan todistajat) ja "Yhteisön ulkopuolella" (esikoislestadiolaiset seurat). Viime mainitun yhteydessä suoritetaan vertaileva vierailu toisen lestadiolaisen ryhmän seuroihin (Rauhanyhdistys). Tämä vertailu tuottaa hätkähdyttävän lopputuloksen: "Jos Tapparakadulla (esikoislest.) toivotaan Jeesuksen "pieksevän kovia sydämiä, kunnes ne pehmenevät", niin Porvoonjoentiellä (Rauhanyhd.) "iloinen joukko kulkee taivaan tietä". Toimittajan mukaan "eroa on kuin Vanhalla ja Uudella testamentilla".
Adventtiseurakunta saa kristillisistä yhteisöistä meikäläisen näkökulmasta kaikkein rohkaisevimman maininnan: "Keskusteleva seurakunta". Ehkä tämä selittyy joukon koolla (n. 20 henkeä). Toisaalta tämä pieni joukko on hyvin aktiivista väkeä. Lopussa hypoteesi adventistien keskustelevuudesta vahvistuu, kun vuorovaikutus lisääntyy ja raamattuopetuskin käydään enemmän dialogimaisesti. Toimittajan mukaan "ihan sokraattiseen dialogiin ei päästä, mutta ripaus riparitunnelmaa tässä on".
Mieleeni tuli, millaiseksi toimittajamme olisi kokenut olonsa sellaisessa esim. jonkun jäsenen kotona kokoontuvassa kristillisessä seurakunnassa, jossa tätä "katsojana Jumalan teatterissa"-teemaa ja sen tuomaa jännitettä "esiintyjän" ja "katsojien" välillä ei olisi ollut tai se olisi ollut hyvin vähäinen?
Tämä juttu nimittäin opettaa meille sen, että massakokoontumisia osataan kyllä järjestää ammattimaisestikin, mutta todellisen ja aidon vuorovaikutuksen syntyminen onkin sitten jo toinen juttu. Se ei nimittäin onnistu teatterimaisessa kirkkorakennuksessa. Kun tähän vielä lisätään UT:n idea seurakunnasta yhteisönä, jossa me palvelemme toisiamme omilla lahjoillamme, niin koko tämä vastakkainasettelu "esiintyjä" - "katsojat" poistuu näyttämöltä.
Kokonaan toinen juttu on sitten se, kuinka moni sekulaari(kaan) toimittaja olisi kokenut tuota yhdessäoloa "seurakunta-" tai "kirkkomaiseksi". Se kun voi olla hyvin kaukana uskonnollisia ennakko-odotuksia vastaavasta kokoontumisesta.
Ja jos menemme vielä syvemmälle tässä yhteentulemisproblematiikassa, niin esille nousee kysymys siitä, mitä seurakunnan jäsenissä tulee tapahtua, jotta Jumalan Hengen eläväksi tekevä vaikutus voisi tulla läsnäolevaksi heidän kokoontumisessaan. Se, että aletaan pitää kokouksia jonkun olohuoneessa ei vielä takaa yhtään mitään. Vanhaa kokousrumbaa voidaan pyörittää ihan yhtä hyvin siellä kuin rukoushuoneellakin.
Tarvitaan jotain enemmän: uskovien avoimuus ja vilpittömyys toisiaan kohtaan, sitoutuminen elämän jakamiseen yhdessä, heidän janonsa Jumalan puoleen, antautuminen Herralle ja Hänen johtoonsa, Hänen kasvojensa etsiminen niin palvonnassa kuin hiljaisuudessakin. Pyhä Henki ei ole manipuloitavissa mukaan, vaan Hän laskeutuu aina sinne, missä ollaan avoimia Hänelle ja valmiita Hänen johtoonsa. Tätä ei saada aikaan ulkonaisilla metodeilla eikä vippaskonsteilla. Kaikki lähtee ihmisen sisimmästä ulospäin.
Muistan nuoruudestani erään tilanteen, jossa Jumalan Henki oli hyvin voimakkaasti ja selvästi koettavana läsnä meidän nuorten rukousillassamme. Kun jälkeen päin muistelen tuota ihmeellistä iltaa, niin muistan vieläkin hyvin sen, miten jotkut meistä kokouksen alussa tunnustivat syntinsä toisilleen ja pyysivät anteeksi toisiltaan pahoja sanojaan ja tekojaan. Uskon, että se avasi meille pääsyn Jumalan Hengen ihmeeliseen läsnäoloon.
14 comments:
Tämä juttu on kuin teatterikoulusta todelliseen elämään. Aina voi oppia jotain uutta koko matkan. Kiitos mieltä puskee kun jotkut näin myyttejä murtaen etenevät elämän tiellä. Ystävät puhukaa suunne puhtaaksi ja sydämenne täyttyköön Jeesuksen todellisuudella. Hän on tie rakkaudessa totuuteen ja aitoon elämään. Jos joku sinulta kysyy: Mihin sinä kuulut? Vastaa hänelle: Ristille, joten tavataan siellä, kuolleina tälle maailmalle ja itsellemme.
Siunauksin Timo ja ystävät.
Onneksi (kristillinen) elämä on paljon, paljon, paljon muuta kuin ohjelma- ja rakennuskeskeisten kirkkokuntien jumalanpalvelukset. Ne ovat valitettavan usein "Jumalan teatteria", joihin seurakuntalaiset osallistuvat vain katsojina. Etlarin toimittajan havainnot ovat varsin osuvia ainakin niiden yhteisöjen osalta, joita tunnen.
Raamatun opetus kristittyjen yhteen tulemisesta on kohtuullisen selkeästi se, että jokaisella on jotakin annettavaa - aivan samoin kuin perheessä jokainen jäsen on omalla paikallaan korvaamaton. Perhe antaa hyvän mallin seurakunnan elämälle. Ei se ole teatteria. Teatteriinhan mennään istumaan peräkkäisille penkkiriveille parhaissa kamppeissa, meikattuina ja epäaitoina . Siellä katsellaan näytelmää, joka sellaisenaan voi olla ihan puhutteleva ja todellisuushakuinen, mutta se on irti oikeasta elämästä.
Kristillisyys on kokonaisvaltainen juttu, elämä, tie. Suurin osa elämää on aivan arkista puuhastelua ilman kristillistä ohjelmaa tai työmuotopöhöä. Siihen kuuluvat kristittyjen kokoontumiset. Ne ovat aidoimmillaan silloin, kun ihmiset kohtaavat Jumalan ja toinen toisensa. Syntyy molemminpuolista vuorovaikutusta. Pelkäänpä, että useimmissa "Jumalan teattereissa" tämä kaksisuuntainen vuorovaikutteisuus jää kohtuullisen vähäiseksi.
Monille kristillisyys on vain kapea sektori elämän koko kirjossa. Silloin kun ihminen tarvitsee veroprosentin muutosta, otetaan yhteyttä verotoimistoon. Kun tauti iskee eikä poistu, mennään terveyskeskukseen hakemaan antibioottikuuri. Kun tulee jonkinasteinen hengellinen tarve, mennään johonkin jumalanpalvelukseen tai papin puheille.
On parasta elää Jumalan kanssa. Osallistua elämäänsä ja antaa Jumalankin osallistua...Silloin se ei ole kirjoitettua näytelmää teatteriin, vaan tosi omaelämänkertaa koko ajan.
Pekka Sahimaa
Etlarin juttu oli kerrassaan osuva. Se oli toimittajan havainnointia kirkkokuntien päätilaisuuksista, jotka ovat toimintarutiinien huipentumaa...
Nastolan hellaripappi Kyyhkynen kommentoi kirjoitusta yleisöosastolla ärtyneenä ja väitti toimittajan pilkkaavan. Kuulostaa vähän siltä kuin toimittaja olisi Kyyhkysen mukaan havainnoinut väärin.
Tulee väistämättä mieleen Eero Heinäluoman sanat demarien hävittyä eduskuntavaalit: Viesti ei mennyt perille. Itseasiassa viesti oli mennyt perille ja äänestäjät puhuivat - demareille nöyryyttävällä tavalla.
On luonnollista, että Jumalan teatterin kapellimestarit - palkatut "työntekijät" - älähtävät, jos heidän järjestämäänsä ohjelmaa arvioidaan. Heillehän jumalanpalvelus ja sen oheistoiminnot ovat pastoritoimen kliimaksia.
Kovin ovat kirkot ajautuneet kauas alkuperäisestä kristillisestä moniulotteisesta elämästä. Kirkkokunnissa keskitytään ohjelman ja työmuotojen pyörittämiseen - niissä sinänsä voi olla ihan hyviäkin elementtejä. Ne ovat kuin yrityksiä, joilla on omat toiminnalliset laatustandardinsa.
Seurakuntalaiset ovat katsojia, maksajia ja toiminnan ylläpitämisen mahdollistajia. Oravanpyörä pyörii, mutta miksi ja ketä varten?
Puritaani
Sanoit Timo: Kun tähän vielä lisätään UT:n idea seurakunnasta yhteisönä, jossa me palvelemme toisiamme omilla lahjoillamme, niin koko tämä vastakkainasettelu "esiintyjä" - "katsojat" poistuu näyttämöltä.
Tässä ilmenee mielestäni sama ongelma kuin Pagan Christianity -kirjassa. Asiat ajatellaan joko-tai -akselilla, vaikka ne selvästi ovat sekä-että.
Näet sen jo Uudesta Testamentista, että seurakunnan kokouksia oli sekä kodeissa että myös suuremmissa tiloissa, joissa saattoi yksi ihminen puhua niinkin pitkään, että joku nukahti ja tippui ikkunasta maahan. Missä oli se vuorovaikutus ja kaikkien osallistuminen tuolloin?
Mielestäni nämä ovat käytännöllisesti ratkaistavia kysymyksiä, joihin Sanakaan ei anna "pakottavaa kaavaa". Seurakunta kokoontuu kodeissa. Näin se on aina tehnyt. Mutta sillä on lupa kokoontua suuremmissakin tiloissa. Sitäkin se on aina tehnyt.
Siinä mielessä kritiikki osuu oikeaan, että mitään erityisellä tavalla sakraaleja tiloja Uusi Testamentti ei tunnista. Eikä pappeja jonkinlaisina salaisuuksiin vihittyinä uskonasioiden asiantuntijoina.
Edelliselle anonyymille: Katsopa aihetta (uskovien kokoontumistilat) sivuavaa keskustelua täältä (relevantti materiaali alkaa vasta kommenttiketjussa).
Anonyymi kitjoitti:
"Näet sen jo Uudesta Testamentista, että seurakunnan kokouksia oli sekä kodeissa että myös suuremmissa tiloissa, joissa saattoi yksi ihminen puhua niinkin pitkään, että joku nukahti ja tippui ikkunasta maahan."
En näe tällaista, koska Apt:ssa (20:7)Paavalin sanotaan käyneen enemmänkin keskustelunomaista, vuorovaikutteista dialogia paikallisten uskovien kanssa, ei mitään tuntikausien monologia.
Edelleen: "Seurakunta kokoontuu kodeissa. Näin se on aina tehnyt. Mutta sillä on lupa kokoontua suuremmissakin tiloissa."
Minusta tässä ei ole kyse mistään luvasta kokoontua jollain tietyn kokoisella porukalla yhteen, vaan ennemminkin siitä, millaisessa kokoontumisessa vuorovaikutteinen toinen toisilleen jakaminen ja palveleminen voivat onnistua. 1.Kor. 14:26 kuvaa juuri tällaista tilannetta, eikö?
Kyllähän kotona kokoontuvan seurakunnan juttu voi olla yhtä hyvin Jumalan teatteria kuin kirkossa tapahtuva "jumalanpalvelus".
Olen ollut elämäni aikana monissa kotiseuroissa, joissa saarnatautiset karvahattumiehet ovat vieneet oman shownsa läpi kuin Benny Hinn tai Rodney Howard-Brown konsanaan omilla foorumeillaan.
Kysymys ei nähdäkseni ole ulkoisesta muodosta. Teatteria voi olla olohuoneessa ja katedraalissa - harvemmin saunan lauteilla. Vuorovaikutteisuus on ykkösjuttu. Jumalan ja ihmisen välinen ensin, sitten ihmisten keskinäinen jakaminen.
Kuluneella viikolla tuli TV1:ltä Voimala-ohjelmassa vanhoillislestadiolaisuudesta
Mukana olleet lestadiolaisnaiset eivät omien sanojensa mukaan uskoneet (nöyrästi) voivansa antaa mitään liikkeelleen, vaan liike antaa heille. Tämä on vääränlaisen hengellisen johtajuuden tulosta. Raamatun mukaan jokainen jäsen seurakunnassa on yhtä tärkeä kuin jokainen ruumiinosa kehossa.
Kotona - tai muussa teatterimaisessa kokoontumistilassa - kokoonnuttaessa on vaan helpompi toteuttaa raamatullisia periaatteita jakamisesta, armolahjoista jne. Toisaalta joskus on tosi hienoa esimerkiksi ylistää isossa joukossa Jumalaa ja kokea "löyhää" yhteyttä suuremman kristittyjen joukon kanssa.
Kristittyjen yhteyden olisi hyvä ulottua arkisiin askareisiin, harrastuksiin jne. Siellä ei tarvitse istua teatterissa, vaan voi jakaa koko elämänsä.
Elämässä pelaavat kaikki. Seurakunnan jumalanpalveluksissa useimmiten vain ammattilaiset esittävät kikkojaan yleisölleen, joka ulvoo tai istuu hiljaa kuin Pelicans-fanit Isku-Areenassa.
Jortikka
Jortikka puhuu asiaa: "Kyllähän kotona kokoontuvan seurakunnan juttu voi olla yhtä hyvin Jumalan teatteria kuin kirkossa tapahtuva "jumalanpalvelus".
Olen ollut elämäni aikana monissa kotiseuroissa, joissa saarnatautiset karvahattumiehet ovat vieneet oman shownsa läpi kuin Benny Hinn tai Rodney Howard-Brown konsanaan omilla foorumeillaan."
Se, että ruvetaan kokoontumaan jonkun kammarissa ei ratkaise vielä yhtään mitään. Tällaisia tilanteita näkee aina silloin tällöin, missä se sama vanha kokoussapluuna on vain siirretty jonkun olohuoneeseen. Se vain kertoo siitä, että mitään poisoppimista vanhasta ei ole tapahtunut.
Tarvitaan siis jotain syvempää ymmärrystä Kristuksen ruumiin todellisuudesta. Meidän on opeteltava elämään samassa ruumiissa ja saman ruumiin jäseninä. Siitähän seurakunnassa on kysymys. Eli kyse on jostain paljon, paljon enemmästä kuin vain "jossain käymisestä".
Suomen niemi on täynnä hurskaita uskovia, joilla on hyvät ja istumaan harjaantuneet perslihakset niin, että monen tunnin kokouksissa hievahtamatta istuminen onnistuu ah niin autuaasti, mitään sanomatta ja tekemättä ja ehkä aivotkin off-asentoon kytkettynä. Tämä on monen vanhan uskovan käsitys seurakunnasta. (Enkä nyt tarkoita niinkään ikää...)
Mutta kun tulisi antautua yhteyteen, vuorovaikutukseen, keskinäiseen jakamiseen ja läpinäkyvyyteen, niin samat uskonsankarit loistavat poissaolollaan.
Tästä vammasta tai ehkä enemmänkin tulehduksesta kärsii koko Kristuksen ruumis Suomessa.
Yksi perusongelma seurakuntaan nähden on siinä, että luullaan seurakuntaa paikaksi missä käydään sillointällöin. Kuitenkin seurakunta on yhtä todellinen kuin luonnollinen perhekkin, ei siinä käydä, vaan ollaan pysyvästi.
Ei tietenkään kaiken aikaa kasvotusten. Perhe ei ole osoite jossakin, samoin ei ole surakuntakaan. Seurakunnassa ollaan siis kaikenaikaa ja pyhien yhteydessä sillointällöin, mitä useammin, sitä parempi, mitä "arkisemmin" sitä läheisemmässä lämmössä.
Seurakunnan kokoontumisen ei tarvitse olla paikkasidonnainen, siis ei aina samassa paikassa. se on siinä, missä kaksi tai kolme (tai useampikin) on Jeesuksen nimessä koolla.
"Katsojana Jumalan teatterissa". Tässä kohtaa tuntuu, että toimittajahan on ydinkysymysten äärellä, kun näkökulma on "katsoja vai osallistuja?". Tämähän on monen meitä viisaamman seurakuntatutkijan mielestä länsimaisen kristillisyyden perusongelma: viisisataa seurakuntapassiivia katsoo kun viisi aktiivia rehkii itsensä näännyksiin stagella.
Piti kommentoida jo aikaisemmin kun luin tätä blogiasi, mutta se jäi silloin.
Tuosta Jumalan Teatterista tulee mieleen se vanha juttu Turkan teatterista.. :)
Mutta siis seurakuntateatteria. Kansa katsoo kun papit ja julistajat ja vastuunkantajat rehkivät. Ja näin on taas palvelus pulkassa.
On se vaan kummallista tämä länsimainen kristillisyys. Olen kuullut termin McDonald's kristillisyys, jota käytti ainakin eräs Vineyard-liikkeen pastori nimeltään Marc DuPont.
Uskova menee seurakuntaan ja saa aina saman 'paketin' joka 'maistuu' täsmälleen samalta ja pääsee ulos seurakunnasta pikaisesti, kuin pikaruokalasta. Ei tarvitse rasittua jumalanpalveluksesta..tai Jumalan palvelemisesta.
Tosin, en voi sanoa että olisin itse edes mikään kristitty. Olen ollut aiemmin. Loppujen lopuksi, vapaus ennen kaikkea.
Pyhät miehet pyhä ilme kasvoillaan pyhänä kellonaikana pyhässä paikassa pyhää korvausta vastaan pyhässä rakennuksessa - sitähän se kirkkokuntien Jumalan teatteri on!
Kirkot muuttuneet ohjelmatoimistoiksi, jotka pyörittävät alituista ohjelmarumbaa kuin Tapani kansan manageriyhtiö. Viikosta toiseen, vuodesta toiseen...Maksava yleisö on opetettu tulemaan koolle raamatullisella uhkauksella:"Älkää jättäkö seurakunnan kokoustanne niin kuin muutamien on tapana..."
Show must go on!
Pedagogisesti suurelle massaryhmälle (eivätpä ne kyllä nykyisin kovin suuria nuo kirkkoyleisöt taida olla!) pidetty opetusluento on vain informaation siirtotilaisuus. Siinä ei oikeasti opita. Vain pedagogisesti epäpätevät professorit yliopistoissa opettavat tällä tavoin!
Sosiologisesti tällainen penkkiriveissä istuminen lisää yhteenkuuluvuutta samalla tavalla kuin demarien puoluekokous. Ajan mittaan aatteen teho kuitenkin laimenee, kun samaa toistetaan allakan ympäri. Näinhän se käy kannabiksen käyttäjillekin!
Teologisesti Raamattu vertaa seurakuntaa perheeseen. Perheessäkään ei opeteta lapsia onkimaan istuttamalla heitä tiettynä kellonaikana, tietyssä paikassa, tietyssä järjestyksessä ja tarjoamalla heille kalahampurilaista kalanmaksaöljyllä. Eiköhän isä lähde poikansa kanssa kaivamaan matoja, solmimaan siimoja ja sitten järven rantaan. Onki järveen ja kalaonnea kokeilemaan!
Isä on perheen pappi. Papit ovat suurimmaksi osaksi viihdetaitelijoita siinä missä Eino Grönkin ja Vauras Joutilainenkin!
Pekka Sahimaa
Pyhät miehet pyhä ilme kasvoillaan pyhänä kellonaikana pyhässä paikassa pyhää korvausta vastaan pyhässä rakennuksessa - sitähän se kirkkokuntien Jumalan teatteri on!
Kirkot muuttuneet ohjelmatoimistoiksi, jotka pyörittävät alituista ohjelmarumbaa kuin Tapani kansan manageriyhtiö. Viikosta toiseen, vuodesta toiseen...Maksava yleisö on opetettu tulemaan koolle raamatullisella uhkauksella:"Älkää jättäkö seurakunnan kokoustanne niin kuin muutamien on tapana..."
Show must go on!
Pedagogisesti suurelle massaryhmälle (eivätpä ne kyllä nykyisin kovin suuria nuo kirkkoyleisöt taida olla!) pidetty opetusluento on vain informaation siirtotilaisuus. Siinä ei oikeasti opita. Vain pedagogisesti epäpätevät professorit yliopistoissa opettavat tällä tavoin!
Sosiologisesti tällainen penkkiriveissä istuminen lisää yhteenkuuluvuutta samalla tavalla kuin demarien puoluekokous. Ajan mittaan aatteen teho kuitenkin laimenee, kun samaa toistetaan allakan ympäri. Näinhän se käy kannabiksen käyttäjillekin!
Teologisesti Raamattu vertaa seurakuntaa perheeseen. Perheessäkään ei opeteta lapsia onkimaan istuttamalla heitä tiettynä kellonaikana, tietyssä paikassa, tietyssä järjestyksessä ja tarjoamalla heille kalahampurilaista kalanmaksaöljyllä. Eiköhän isä lähde poikansa kanssa kaivamaan matoja, solmimaan siimoja ja sitten järven rantaan. Onki järveen ja kalaonnea kokeilemaan!
Isä on perheen pappi. Papit ovat suurimmaksi osaksi viihdetaitelijoita siinä missä Eino Grönkin ja Vauras Joutilainenkin!
Pekka Sahimaa
Jortikka,
kerroit vl-vieraista Voimala-ohjelmassa. Kysyin yhdeltä vl-kaveriltani, mitä hän ajattelee mainitsemastasi asiasta. Hän kertoi myös katsoneensa ohjelman netistä (itse sen sijaan en ole sitä nähnyt).
Hän selitti, miten hän oli ymmärtänyt kysymyksen, johon naiset vastasivat kuvaamallasi tavalla. Arveli, että naiset olivat ymmärtäneet sen samalla tavoin kuin hänkin. Hän ei siis ajatellut, etteikö itse kukin liikkeessä voisi toimia aktiivisena jäsenenä ja tehdä palvelutehtäviä ja olla tärkeä osa seurakuntaruumista. He eivät vain halua kehittää liikettä mihinkään omaan suuntaansa.
T. Viherjuuri
Jortikka vastaa:
En tiedä ymmärsinkö väärin vai oikein sen vanhaoillislestadiolaisten naisten vastauksen.
Joka tapauksessa ohjelmassa tuli hyvin ilmi lestadiolaisjohtajien käyttämän hengellisen vallan väärinkäyttö. Ohjelmassa mukana olleen liikkeestä erkaantuneen uskontotieteilijän kokemukset SRK:n johtokunnalle tehdyistä pakkoanteeksipyynnöistä kulttuuri- ja musiikkiharrastusten takia olivat karua kuultavaa.
Johtajien vallankäyttö on aina arvioitava. Erityisesti hengellisten johtajien kohdalla. Heillä voi olla taipumusta ottaa Jumala takapirukseen vaatiessaan alaisiltaan uskollisuutta edustamlleen liikkeelle. Tästä on mielestöäni kysymys vanhoillislestadiolaisuudessa laajemminkin, ei vain joidenkin yksittäisten tapausten kohdalla.
Samanlaiseen vääristyneeseen vallankäyttöön ovat pappismiehet syyllistyneet kautta synkeän kirkkohistorian - kirkkokunnasta riippumatta. Yksittäinen kristitty lukee Raamattua ja kokee jumalallisen järjestyksen mukaiseksi olla kuuliainen johtajalleen. Tässä pitäiosi kuitenkin arvioinnin ja terveen järjen pelata.
Seurakunta on eri juttu kuin lätkäjoukkue, jossa Jortikka vaatii ehdotonta kuuliaisuutta pelaajistoltaan itselleen. Näin ei voi olla Jumalan seurakunnassa.
Post a Comment