Tuesday, February 17, 2009

Kasteesta vielä...

Lukuisat kommentit viimeiseen kolmeen kastetta käsittelevään kirjoitelmaani osoittavat todeksi sen seikan, että kasteasiassa kytee pinnan alla koko ajan. Eli vaikka meillä uskovien piirissä näyttää vallitsevan toisaalta jonkinlainen valheellinen kirkkorauha kasteasian suhteen ("sovitaan hei, ettei puhuta sitten tosta kasteesta...") ja toisaalta taas epäraamatullinen opillinen välinpitämättömyys ko. asian suhteen ("ei vois vähempää kiinnostaa koko juttu..." tai "Raamatussahan on monia paljon tärkeämpiä juttuja"), niin eipä tarvitse kummoisesti pöyhäistä kun jo liekit yltävät kattoon asti.

Ja hyvä niin. En välitä kuolemanhiljaisuudesta seurakunnassa tämän asian suhteen. Enkä myöskään löydä perusteita näkemykselle olla piittaamatta tästä "ulkonaisesta riitistä" (mitä se ei ole). Jeesukselle ja apostoleille tämä ei nimittäin ollut mikään samantekevä juttu. En myöskään halua lähteä tekemään mitään sellaisia asioita, joita Raamatussa ei selvästi kielletä (esim. kastamaan uskovien perheiden sylivauvoja). Haluan tehdä niitä asioita, joita Jeesus kehottaa tekemään: so. tehdä opetuslapsia ja kastaa heitä.

En voi myöskään hyväksyä näkemystä "ratkaista kasteasia niinkuin parhaaksi näkee". Tämä on postmodernia moniarvoisuutta, joka loogisesti loppuun asti vietynä johtaa täydelliseen opittomuuteen ja antinomismiin. Raamatun kirjoitukset eivät edusta tätä ajattelua. Meillä ei yksinkertaisesti ole varaa, eikä aikaa tällaiseen. Se on liian vaarallista ylellisyyttä meidän mukavuudenhalullemme. Se turhentaa Raamatun totuuden arvovallan uskonelämässämme ja käytännössämme.

Itse näen kasteessa UT:n ilmoituksen mukaan kehityksen, joka alkoi Johanneksen kasteesta ja Jeesuksen opetuslasten kasteesta ennen Jeesuksen kuolemaa ja ylösnousemusta ja johti helluntain jälkeen siihen varsinaiseen kristilliseen vesikastekäytäntöön, joka meillä on kuvattuna Apostolien teoissa. Samasta upotuskasteesta Paavali ja Pietari tekevät opillista selontekoa kirjeissään.

Kaste kuuluu pakanuudesta Kristuksen puoleen kääntyvälle ihmiselle ja ajallisesti se on liitettävä mahdollisimman selvästi uskoontulokokemukseen. Mikäli tämä ei toteudu käytännössä - niinkuin tänä päivänä kovin usein tapahtuu - niin asia on hoidettava kuntoon mahdollisimman nopeasti muuten. En ole tähän asti saanut Herralta mitään muutosta siihen ilmestykseen, joka meillä UT:ssa on asiasta. En usko siihen tulevankaan mitään uutta ilmoitusta. Mikäli joku kertoo jostain "uudesta evankeliumista" suhtaudun siihen äärimmäisen kriittisesti.

En myöskään usko mihinkään "kristilliseen kulttuuriin", jonka puitteissa meillä olisi lupa tehdä jotain muita ratkaisuja kasteen suhteen, kuin mitä UT:ssa opetetaan. Mikäli jotain tällaista "kristillistä kulttuuria" on tai on ollut, se on aikaa myöten osoittautunut (esim. eri herätysliikkeiden vaiheissa) degeneraatioksi. Jumalan näkökulmasta meillä edelleenkin on olemassa lähetystilanne täällä "maailman luterilaisimmassa maassa" Suomessa tai ylipäätään "perinteisesti kristillisessä" Euroopassa.

En usko mihinkään "kristillisiin kansoihin" tämän maan päällä ennen 1000-vuotista valtakuntaa, jolloin Herra pyhinensä hallitsee tätä planeettaa ja kansat vaeltavat vuosittain juhlimaan Herraa Siionin vuorelle. Ennen paruusia täällä vallitsee sotatila srk vastaan kosmos, joka on on Pahan vallassa. Joka muuta opettaa syyllistyy joko naiviin sinisilmäisyyteen tai
pahanlaatuiseen harhaoppiin - ja useimmiten molempiin. Tänä aikana meitä on käsketty tehdä opetuslapsia kansoista ja kastaa heitä.

Kuuluisaa jääkiekkopersoonaa Hannu Jortikkaa lainatakseni: "ei tää voi olla näin vaikeeta!"

Sattumoisin kastoin eilen erään pojistani, 20-vuotiaan nuoren miehen. Tilaisuus oli hyvin yksinkertainen ja koruton; luettiin sanaa, rukoiltiin ja toimitettiin kaste. Päälle saunottiin ja käytiin kebabilla. Ei Filippuksella ja etiopialaisella hoviherrallakaan ollut liturgiaa, eikä uskonnollisia muotomenoja, kun kaste toimitettiin. Miksi meillä pitäisi olla? Mutta kasteessa eilen toteutui se Pietarin sana, että kaste on "hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta".

Voin siis aivan hyvin kastaa poikani, lapseni. Silloinhan siinä toteutuu raamatullinen periaate hengellisestä vanhemmuudesta yksinkertaisimmillaan. Mutta ei näin tarvitse olla pakosta. Kuka hyvänsä Jeesuksen opetuslapsi voi periaatteessa kastaa kenet hyvänsä uskoontulleen ihmisen. Vai kenellä sitten on kalastusoikeus taivasten valtakuntaan, ellei jokaisella opetuslapsella? Heillehän Jeesus antoi "menkää ja tehkää"-käskyn. Kasteessa itsessään on valtava todistusvoima, eikä se sentähden tarvitse mitään uskonnollista kuorrutusta tehostuksekseen. Jos kastettavia on useita, jopa kymmeniä tai satoja, niin silloin tuo todistusvoima vain moninkertaistuu. Halleluja ja amen. Mutta yksilötasolla kasteessa on aina kyse liittämisestä uskon kautta Jeesukseen ja Hänen seurakuntaansa, joka on Hänen ruumiinsa.

Tiedän, että kasteasialla on tehty väkivaltaa historian eri vaiheissa - suuntaan jos toiseenkin. Itse en halua näin toimia. Tunnustan jokaisen Jeesuksen seuraajan veljekseni tai sisarekseni Herrassa kastenäkemyksestä riippumatta. Toivotan tervetulleeksi omaan uskovien yhteyteeni ja pöytääni jokaisen Jeesuksen opetuslapsen oli hänet kastettu millä tavalla hyvänsä. MUTTA en halua sallia mitään asioita, enkä vaieta mistään asioista totuuden kustannuksella. Se ei olisi rakkauden lain mukaista, sillä rakkaus iloitsee yhdessä totuuden kanssa. Niinpä mielelläni haluan auttaa jokaisen Jumalan lapsen siihen olotilaan, jossa tämä voi toteutua. Kuuliaisuutta kasteasiassa seuraa suuri siunaus ja rauha Jumalassa.

Mutta en ehdollista rakkauttani ja hyväksyntääni tässä kohtaa.

17 comments:

Anonymous said...

Dodii! Josko ev. lut. kirkosta lähtijöitä kohta enempikin, jotka haluavat uskovien kasteen Jeshuan nimeen ilman muihin seurakuntiin liittämistä... Kastatko Timo ja missä kastepaikka olisi mahdollinen? -järvessä hieman kylmä toimitus, ainakin vielä näin kevät-talvesta =)

ZiPinto

Anonymous said...

Kantasi tuli selväksi. Miun kantani on ja pysyy myös. Lapsena ollessani uskovat vanhempani halusivat viedä minut Jeesuksen eteen kasteessa, he antoivat samalla elämäni Hänelle. Koko elämäni sain opetusta uskonasioista, myöhemmin, monien mutkien kautta otin Herran vastaan ja tulin uskoon.

En ole kokonyt kastekysymystä ongelmaksi koskaan. Sanoit, että kastetta seuraa suuri siunaus. Niin seuraa, myös minun elämässäni suuri siunaus jonka Jumala antaa omilleen. Joten minusta se ongelma on niillä/teillä ja heillä jotka jatkuvasti jankuttavat tätä asiaa. Minulla on hyvä omatunto asian kanssa koska tämähän on vain toinen sakramentti joka kohdallani on hoidettu. Pelastukseni kanssa tällä asialla ei ole mitään tekemistä.

Olen puhunut ja nyt vaikenen tästä. Kiitos.

Anonymous said...

Tätä kastekeskustelua on ollut mielenkiintoista seurata. Tosin lapsikasteen puolustajat ovat olleet hissukseen...Kaikki eivät ilmeisesti sittenkään lue Timo blogia!!!

Edellinen kirjoittaja ehdotteli kastetilaisuuksia. Hyvä ehdotus. Kunhan tästä talvi kesäksi muuttuu, niin ei muuta kuin kasteelle supisuomalaisiin järviin. Siinä ei tarvita mitään seurakuntien pastoreita tai muita ammattilaisia. Riittää, että löytyy kristittyjä, jotka ovat valmiita palvelemaan kasteelle menijöitä niin kuin Filippus aikoinaan etiopilaista hoviherraa. Itse olen valmis palvelemaan. Yhteydenotot: pekka.sahimaa@phnet.fi

Kasteessa ei tarvitse liittyä johonkin kirkkokuntaan niin kuin perinteisesti on totuttu ajattelemaan. Kaste kuuluu niille, jotka ovat tulleet uskoon ja siis jo liittyneet Kristuksen ruumiiseen, tulleet Jumalan perheeseen.

Tervetuloa kasteelle kaikki kastamattomat tai lapsikasteella tiedottomina kastetut!

Pekka Sahimaa

Anonymous said...

Olen puhunut, nyt vaikenen tästä -tyypille!

Ketkä jankuttavat kasteesta?

Joka sunnuntai jumalanpalveluksissa kautta maan luetellaan kasteessa Jumalan lapsiksi otettujen lasten nimiä. Julkinen valehteluko ei ole jankutusta?

Mikä se on se toinen sakramentti, joka on kohdallasi hoidettu?

Miten niin kasteella ei ole pelastuksen kanssa tekemistä. Eikö Jeesus nimenomaan käskenyt opetuslasten mennä ja tehdä opetuslapsia, kastaa ja opettaa? Eivätkö nämä kaikki liity kiinteästi pelastukseen?

Murahdellen

LarsLeevi

Anonymous said...

Olen puhunut, nyt vaikenen tästä -tyypille!

Ketkä jankuttavat kasteesta?

Joka sunnuntai jumalanpalveluksissa kautta maan luetellaan kasteessa Jumalan lapsiksi otettujen lasten nimiä. Julkinen valehteluko ei ole jankutusta?

Mikä se on se toinen sakramentti, joka on kohdallasi hoidettu?

Miten niin kasteella ei ole pelastuksen kanssa tekemistä. Eikö Jeesus nimenomaan käskenyt opetuslasten mennä ja tehdä opetuslapsia, kastaa ja opettaa? Eivätkö nämä kaikki liity kiinteästi pelastukseen?

Murahdellen

LarsLeevi

Anonymous said...

Kyllä kai kaste liittyy palstukseen hyvinkin läheisesti - aivan kuin hautaus kuolemaan!

Minunkin mielestäni lapsikasteen puolustajat jankuttavat, eivätkä uskovien kasteen ja siis raamatullisen kasteen julistajat. Heille kasteopetus on osa evankeliumin julistusta, jossa ihmisiä kehotetaan tekemään parannus, ottamaan kaste ja vastaanottamaan Pyhä Henki. Sen jälkeen kristityiksi tulleita kehotetaan kokoontumaan yhdessä, nauttimaan ehtoollista, lukemaan Sanaa ja rukoilemaan.

Evankeliumi on kokonaisvaltainen juttu.

UkkoPaavo

Anonymous said...

Tällä Timon palstalla riehuvalla keskustelulla on se paha vaikutus, että sen sävyn tähden monet lukittautuvat entistä vahvemmin omiin lapsikastepoteroihinsa. Kaikkein parasta olisi jättää nämä kasteasiassa käännyttämiset Herran haltuun, sillä hänellä on aika paljon kokemusta aiheesta.

Omassa (pääosin luterilaisessa) ystäväpiirissäni ovat hyvin monet vuosien ja vuosikymmenten varrella tulleet Sanan tutkimisen ja rukouksen jälkeen siihen tulokseen, että kasteelle on mentävä. Yhtäkään heistä en ole patistanut tai muuten taivutellut, mutta jokaisesta olen kovasti iloinnut. Joillekin ovat palvelutyön ovet kirkossa ko. toimen myötä sulkeutuneet, mutta muuten he ovat olleet kovasti siunattuja. Osa jatkaa salakastettuna kirkon jäsenenä.

Anonymous said...

Siinä mielessä tästä aiheesta on syytä puhua silloin kun se esillä on mahdollisimman selkeästi, koska elämme siinä todellisuudessa, että kansamme on huijattu vauvakaste opetuksen myötä valheturvaan. Eletään ikään kuin tilassa; "rauha, rauha, ei mitään hätää." Luullaan, että sielun asiat on kunnossa kun ollaan tultu vauvana kastetuiksi ja varmuuden vuoksi vielä käyty rippikoulussa uudistamassa tuo "kasteen liitto".

Tuossa luulotilassa sitten mennään hautaan asti katsomaan mihin tuo "kukin tulkoon omalla uskollaan autuaaksi" turtumus on johtanut. Valitettavasti silloin ei ole enää mitään tehtävissä.

Siksi nyt on oikea aika tuoda totuus esille.

Anonymous said...

Sunsygus, kuka niin luulee? Kukaan uskova, uudestisyntynyt ei niin luule ja muille asialla ei ole mitään merkitystä. Älä yleistä.

Anonymous said...

'Olen puhunut'- ei nyt vielä vaiennutkaan. Esim täällä Timon blogissa suurin osa kirjoittajista on muun kuin aukuiskasteen kannalla. Juuri sitä tarkoitan, tämän tyylisillä foorumeilla saa kyllästymiseen asti lukea lapsikasteen harhasta jne mutta me joille lapsikaste on niin riittävä kaste ettei meidän tarvitse itse tehdä asian eteen mitään, olemme näissä keskusteluissa aina vähemmistönä.

Taivaan portilla, siellä mistä emme vielä tarkemmin tiedä, ei kukaan tule kysymään millä kasteella sinut on kastettu vai onko kastettu ollenkaan. Siellä kysytään uskoasi Jeesukseen. Siksi sillä ei todellakaan ole merkitystä pelastuksen kannalta.

Anonymous said...

No niin, ja kun kiireessä kirjoittaa niin virheitä tulee. Eli alussa äskeisessä piti olla, että suurin osa täällä kirjoittajista ei ole lapsikasteen kannalla vaan ovat sitä vastaan.

Ja se toinen sakramentti on ehtoollinen kuten hyvin tiedät.

Anonymous said...

Ristin ryöväriäkään ei oltu taidettu edes Johanneksen kasteella kastaa... toki ilman muuta kasteella tulisi uskoontulon jälkeen käydä ainakin niissä tapauksissa, joissa henkilöä ei koskaan ole kastettu. Jos jo on, mennään omantunnon kysymyksiin, jotka eivät pelastukseen sillä tavalla vaikuta, kuten täälläkin on jo taidettu todeta. Ei sillä, että oppi saisi olla mitä tahansa, kyllähän oikeasta opista tulee kiinni pitää mutta ei rakkauden kustannuksella.

Anonymous said...

"Sunsygus, kuka niin luulee? Kukaan uskova, uudestisyntynyt ei niin luule ja muille asialla ei ole mitään merkitystä. Älä yleistä."

Ne "luulee" jotka luulevat uudestisyntyneensä vauvakasteessa kirkon opin mukaan.

Ne, jotka ovat uudestisyntyneet pelastuksen evankeliumin kuulemisen ja uskossa vastaan ottamisen kautta ovat taas tuolla oikealla uudestisyntymisellään mitätöineet "vauvakasteensa" ja etenevät siis uskossaan "puhtaalta pöydältä" ja ottavat kasteen Raamatullisella tavalla.

Anonymous said...

"Taivaan portilla, siellä mistä emme vielä tarkemmin tiedä, ei kukaan tule kysymään millä kasteella sinut on kastettu vai onko kastettu ollenkaan. Siellä kysytään uskoasi Jeesukseen. Siksi sillä ei todellakaan ole merkitystä pelastuksen kannalta."

Näin kirjoittaa vaikeneva tyyppi vaiettuaan.

Mistä sinä tiedät mitä taivaan portilla kysytään?

Kaste on kuuliaisuuskysymys aivan samoin kuin parannuksen teko ja muut Kristuksen opin alkeet. Ne kaikki liittyvät pelastukseen, joka on kokonaisvaltainen juttu. Jos Jeesuksen viimeisissä sanoissa opetuslapsille annettiin kehotus tehdä opetuslapsia, kastaa ja opettaa, niin kyllä ne kohtuullisen merkittäviä asioita lienevät.

Miten voi muuten kulua vuosikymmeniä sen tutkimiseen, mitä Raamattu sanoo kasteesta?
Kyllä perinteet pitävät tiukasti hampaissaan...Tämä muistuttaa hämäläistä maanviljelijää, jonka piti kylvää jo toissa keväänä, mutta taitaa jäädä tämänkin kevään kylvot tekemättä.

LarsLeevi

Anonymous said...

Usko tulee kuulemisesta ja armo täytyy itse vastaanottaa. Tuomio on henkilökohtainen ja kaste ei ole mikään pakkopulla. Vanhurskas on elävä uskosta siis Jeesuksen uskosta. Jeesus ei pakota vauvoja ns."kasteelle" mutta eräät kyllä. Me ihmiset aina osaamme vääristää Jumalan suoria teitä, annas kun selitän....

Anonymous said...

Tätä kastekeskustelua seuranneena mietin, että eikö meidän pelastus ole yksin Jeesuksen sovitustyöstä riippuvainen? Siihen ei tarvita lisäksi mitään omia tekoja. Meidät on jo pelastettu, se oli kertakaikkinen teko ja sen perusteella mennään taivaaseen Jeesukseen uskovina, olipa meidät kastettu lapsena tai vähän vanhempana. Siinä mielessä kasteella ei ole merkitystä pelastuksen kanssa vaikka täällä joku toisin väittää.

Anonymous said...

Miten niin kasteella ei ole mitään merkitystä pelastuksen kanssa? Onko täällä joku, joka ei ole sisälukutaitoonen? Jeesushan sanoo, että joka uskoo ja kastetaan, niin se pelastuu? Pietarikin kirjoittaa, että näin vesi teidätkin pelastaa kasteena jne.

Jos kaste on kerran saman tekevä asia, niin jätä lapsesi kastamatta sitten. Silloin viimeistään näet, miten paljon ihmistä sitovia alkeisvoimia on pelissä. Eli kyllähän nämä tällaasen löyhäoppisuuden kannattajat ovat kuitenkin sisimmässään tiukasti kiinni kirkollisessa luterilaisuudessa.