Thursday, October 11, 2007

Missä mies?



Eräs ystäni laittoi tänään sähköpostia ja kyseli, missä mies on ja mitä hänelle kuuluu, kun blogini on ollut hiljaa niin pitkään. (Viimeinen kirjoitus kolme viikkoa sitten.)


Niin, lueskelin itsekin blogiani tuossa päivänä muutamana ja ihmettelin "passiivisuuttani" blogeilussa. En tiedä, mistä se johtuu. Onhan mulla ollut töissä kiirettä, ehkä enemmän kuin aikoihin, mutta ei se kuitenkaan se todellinen syy ole.


Ehkä olen jonkinlaisessa prosessissa, en tiedä. Kyse ei ole mistään sen vakavammasta, mutta kuitenkin... Tai tietenkin toivon, että kyse olisi jostain vakavammasta; Jumalan työlle ei ole koskaan varaa sanoa "ei". Tulkoon siis prosessit, jotka Hän vaikuttaa!


Mutta en sillä tavoin ole huolissani, että pitäisi ikäänkuin väkisin puristaa jotain. Kun jätin pastorin virkani, tein päätöksen, että en enää tuota mitään ikäänkuin "viran puolesta". Kyseessä täytyy olla Pyhän Hengen vaikuttama inspiraatio tai sitten voin yhtä hyvin olla hiljaa loppuelämäni. No, aika (tai itse asiassa iankaikkisuus) näyttää, kuinka hyvin olen tässä sitten onnistunut.


Sitä paitsi; ei se minun puhumiseni tai puhumattomuuteni vaikuta enää mitään oleellista suhteeseeni Kristukseen tai iankaikkiseen osaani. Suhde Kristukseen on kuitenkin se kaikkein tärkein asia.


Joka tapauksessa hiljaisuudella on paikkansa ihmisen elämässä. Täytyy uskaltaa olla hiljaa ja pyrkiä kuuntelemaan, mitä Jumala haluaa puhua. Oma virheeni on usein ollut se, että juuri kun Jumala on ollut sanomaisillaan jotain, niin minä jo täytän ajan ja paikan omalla puheellani. Se ei kerro luottamuksesta Jumalaan, vaan tarpeesta tehdä Jumalan duunit omassa voimassa ja ikään kuin Hänen puolestaan.


Ehkäpä kuitenkin osaan itse paremmin... Ja eihän nyt kaikkea voi tehdä Jumalan puolesta...” Kun on rehellinen itselleen, niin sitä huomaa tällaisia ajatuksia mielessään.


En enää halua mitään sellaista, jossa minä itse – omassa voimassani ja omalla persoonallisuudellani tmv. - olen primus motor. Kunpa Kristus saisi vaikuttaa kaiken Henkensä kautta. Silloin hedelmäkin on aitoa.





No comments: