Monday, March 06, 2023

Identiteetistä

 Identiteetti on fakta, joka perustuu siihen, mitä Jumala sanoo minun olevan.

Minä-kuva taas on jotain sellaista, miten näen itseni. Se on ikään kuin mentaalinen kuva, joka syntyy niistä johtopäätöksistä, joita olen vetänyt siitä, mitä muut ovat sanoneet minusta tai antaneet minun ymmärtää olevan tai miten elämä on kohdellut minua. Sanomattakin on selvää, että useimmilla (ellei peräti kaikilla?) meistä tämä näin syntynyt minä-kuvamme on valheellinen, epätäydellinen, jopa vääristynyt. 

Minä-kuvani ei siis välttämättä lainkaan vastaa sitä, mikä on aito, oikea ja todellinen identiteettini Kristuksessa. Olen hyvin todennäköisesti uskonut valheita, joita (oman itseni lisäksi) minulle ovat syöttäneet muut ihmiset ja viime kädessä kaiken valheen isä itse. Näin syntyneiden uskomusjärjestelmien purkaminen voi olla pitkä matka. Toivoa kuitenkin on.

Oikean minä-kuvan voimme löytää Raamatusta. Jumala on luonut minut sisintäni myöten jo äitini kohdussa. Minut on tehty ihmeellisesti, eikä mikään minussa ole kätkössä Jumalan silmiltä. Hän on nähnyt minut jo ollessani idullani. (Ps. 139:13-16)

Oikean identiteetin tarkoituksena on se, että voin olla oikeassa suhteessa Jeesukseen. Tähän liittyy myös sen hyväksyminen, mitä Hän sanoo minusta ja minun olevan. Samoin sen tarkoituksena on se, että voimme nauttia hyvistä ihmissuhteista toisten kanssa. Voin olla rakastava ihminen ja palvella muita omilla lahjoillani. 

(Nämä ajatukset ovat Dan Sneedin kirjan The Power of a New Identity, Overcoming a Broken Self-Image (Sovereign World, 2012) pohjalta.)

-------

Millaisia ajatuksia tämä herättää minussa?

  • Anna tilaa muiden lahjojen käytölle ja johtajuudelle. Etsi toisenlaisia, hiljaisempia vaikuttamisen keinoja.
  • Älä eristäydy muista, vaan ole valmis jakamaan omista kokemuksistasi, heikkouksistasi ja vaikeuksistasi toisten kanssa, jotta saisit rukousta ja parantuisit. 
  • Pyydä Jumalaa, joka on luonut sinut, sanomaan sinulle, kuka sinä olet ja kertomaan sinulle, millainen sinä olet. Näin tehdessäsi voit luottaa siihen, että olet Isän hyvissä käsissä.


3 comments:

Marko Peltola said...
This comment has been removed by the author.
Timo Koivisto said...

Hei Marko Peltola ja kiitos kommentistasi!
Luulen, että keskustelua voisi paremmin jatkaa yksityisesti. Jos otat yhteyttä vaikka Messengerin kautta? :)

Marko Peltola said...

Hei! Törmäsin äsken blogiisi sen kautta, kun googletin Tyrannoksen koulun ihan mielenkiinnosta ja blogisi valaisi asiaa. Mutta sen nyt ei ole tässä minun varsinainen asia: Luin tekstejäsi eteenpäin ja toimintasi "perinteisiin tunnustuskuntiin kuulumattomassa kotiseurakuntaliikkeessä" tuntuu innostavalta; Itsekin olen tällaisessa opetuslapseusverkostossa ollut vuoden 2021 kesästä. On tällaista, ja voi pojat mitä hedelmää! Ihmisiä on tullut uskoon sekä uudistunut uskossa mittavia määriä! Sairaat paranevat, kodittomat saavat kodin ja ihmeitä tapahtuu jatkuvasti. Eräs henkienkin riivaama tapaus on ollut, joka sitten vapautui ja alkoi julistaa Kristusta. Itse en olisi koskaan uskonut itsestäni hengellistä johtajaa, mutta alle vuoden päästä vuoden 2021 kesästä minulla oli jo oma kotikokousryhmä. Tällaista täällä tehdään: Opetuslapsia, jotka niin ikään tekevät opetuslapsia. Oletkohan mahdollisesti samassa liikehdinnässä - Jos et, niin silloin teillä ja meillä olisi ehkä paljon jaettavaa.

Toisaalta, olen ennenkin uumoillut ikään kuin "harhaan" eri ihmisistä ja päätynyt sitten väittelemään esimerkiksi jonkun uskovan kanssa, kun olemmekin olleet ihan eri linjoilla asioista... Tästä ensimmäiset pari jaksoa tiivistää meidän näyn hyvin.
https://podcasters.spotify.com/pod/show/opetuslapsenmaanantai/episodes/Nky-e1hg6gv