Friday, May 20, 2022

"Pitää olla järkevä ja tietoinen siitä, mitä tekee."

 Tiedän ihmisiä, joille luonto on ehtymätön Jumalasta kertovien esimerkkien aarreaitta. Etenkin näin keväisin minustakin tuntuu siltä. Toisille ihmisten elämänkerrat ja historia toimivat samanlaisena innoittajana. Olen huomannut, että minulle urheilu ja sen ympärille rakentunut maailma toimii usein inspiraation lähteenä. Urheilijoiden harjoittelu ja kilpaileminen, valmentaminen, valmentajien elämänkerrat ja kokemukset... olen saanut monenlaista oppia, inspiraatiota ja mietittävää näistä.

Tiistaina (17.05.) luin Ylen nettisivuilta äskettäin Italiasta takaisin Suomeen palanneen jalkapalloilija Perparim Hetemaj´n haastattelun. Jutun näkökulma oli pitkän ja menestyksekkään uran salaisuus. Erityisesti siinä kohdassa, missä Hetemaj puhuu ikääntymisen vaikutuksista harjoitteluun, pelaamiseen ja valmentautumiseen, koin vahvan herätyksen; kaverihan puhuu ihan minun suullani!

"[Iän karttuessa] pitää olla valmis tekemään muutoksia elämäntavoissa, harjoittelussa ja ajattelussa. Silloin kannattaa miettiä, kannattaako pelata jokaisessa pelissä. Nuorempana minulla oli vaikeuksia tuossa asiassa, koska halusin pelata koko ajan, vaikka en ollut täydessä kunnossa. Nykyään sekin on helpompaa, koska vanhempana ihminen on paremmin tasapainossa. Pitää olla järkevä ja tietoinen siitä, mitä tekee. ... Aion tehdä tätä niin kauan, kun saan tästä lajista jotain irti. En sano, että pelaan 40-vuotiaaksi saakka, koska rajat tulevat vastaan. Toivottavasti joku kaveri viereltäni ottaa paikkani. Silloin se on minulle signaali lopettaa."

Viisaita ajatuksia Hetemaj´lta, niin HJK:n mies kuin onkin.

Tämä puhuu minulle paljon omasta elämäntilanteestani ja ikääntymisestäni. Vanhemmiten on säännöllisin väliajoin hyvä laittaa oma elämänsä, kutsumuksensa ja palvelutyönsä ikään kuin Herran alttarille ja antaa "tulen" koetella sitä ja polttaa epäoleellisen pois siitä. (En sano, etteikö tätä olisi syytä tehdä nuorempanakin, mutta itselläni ainakaan ei tuolloin ollut aikaa, malttia eikä viisautta sen tekemiseen.) 

Luin jostain, miten tässä on kyse siitä, että Herra tahtoo ohjata minua henkilökohtaisella tasolla ja jopa hyvin yksityiskohtaisesti Psalmin 37:5 sanoin: "Anna tiesi Herran haltuun ja turvaa Häneen...". Kyse on siis Ef. 2:10:n hienosäädöstä eli kulkemisesta edeltävalmistetuissa teoissa. Tämä on minulle tärkeää tässä ikääntymisen elämänvaiheessa. On osattava jakaa voimia oikein ja viisaasti. Ryhdy siis vain sellaiseen työhön, mikä on syntynyt Pyhästä Hengestä.

Kulkevatko siis vanhuus ja viisaus käsi kädessä? Toivottavasti.

 

No comments: