Viimeistään
koronavirus on opettanut meille sen, ettei Jumalan valtakunnan työ ole
kenenkään muun varassa kuin Pyhän Hengen. Niinpä meidän tulee riisuutua omasta
voimastamme, oli se sitten akateemista, kokemuksellista, muodolliseen asemaamme
perustuvaa tai mitä muuta tahansa ja pyydettävä Kristusta tulemaan voimaksemme.
Meille kristityille, niin yhteisöinä kuin yksilöinäkin, koronakriisissä ei ole
kyse selviytymisestä, vaan nöyrtymisestä ja Herran etsimisestä.
Koronan
jälkeisessä tilanteessa tulee todennäköisesti näkymään ihmisten hengellisyyden
muuttuminen. Jatko tullee olemaan tasapainoilua turvallisuushakuisen
individualismin ja yhtä turvallisuushakuisen yhteisöllisyyden välillä. Luulen,
että niiden väliin tulee tulevaisuudessa sijoittumaan uudenlaista pien- ja
lähiyhteisöllisyyttä. Onko suurten massakokoontumisten ja megakirkkojen aika
ohi vai unohtuvatko tällaiset uhat nopeasti?
Luulen
nykyisen, yhtä aikaa niin yllättävän kuin globaalinkin koronaviruskriisin
vaikuttavan myös ihmisten käsityksiin Jumalasta. Millä tavoin jumalakuva tulee
muuttumaan? Veikkaan apokalyptiikan harrastamisen lisääntyvän ja siihen
liittyvän erilaista kärsimysmystiikkaa. Tuleeko aiemmin nimenomaan länsimaiseen
karismaattiseen kristillisyyteen kuulunut menestysteologia – ainakin sen
yksioikoisimmissa muodoissaan – kokemaan romahduksen? Toisaalta voi olla, että haihattelevaa,
eskapistista karismaattisuutta tulee esiintymään edelleen, koska se on yleensä
hyvin tyypillistä aina silloin kun eskatologinen kiinnostus lisääntyy.
Voi
olla, että eräs suuria kysymyksiä kristittyjen keskuudessa tulevaisuudessa
tulee olemaan painottuako enemmän luostarin vai lähetyksen suuntaan?
Luostarilla tarkoitan tässä sitä kristittyjen piirissä esiintyvää pahalta
maailmalta suojautumisen pyrkimystä, joka jo ennen koronaviruskriisiäkin näytti
nostavan päätään. Lähetyksellä tarkoitan sitä missionaalista elämäntapaa, joka
edelleen saa kristityt hakeutumaan ”pakanamaille” (so. alueille ja foorumeille,
joissa Jeesuksen nimeä ei vielä tunneta), oli sitten kysymys jostain etnisestä
ryhmästä jossain päin maapalloa tai oman moniarvoisen yhteiskuntamme suojissa
elävästä ja vaikuttavasta alakulttuurista.
Kysymys
lähetysinnon ja luostari-ihannoinnin välisestä suhteesta, jännitteestä, jopa
vastakkainasettelusta on hyvin ajankohtainen. Se herättää myös kysymyksen,
kumpi meillä nyt olikaan tehtävänämme, kulttuurisota vai lähetystehtävä?
En
usko ghettoutumisen olevan oikea ratkaisu, vaikka ymmärränkin kristillisten
arvojen, uskonnonvapauden ja kristityn vähemmistön oikeuksien puolustamisen
merkityksen. On kuitenkin eri asia toimia siitä (jo aikoja sitten manan majalle
menneestä) olettamuksesta käsin, että kristinuskolla edelleen olisi olemassa
jokin itsestään selvä erityisasema suomalaisessa yhteiskunnassa. Elämme nyt
jälkikristillisessä, jopa antikristilliseksi muuttuvassa kulttuurissa. Tiedätkö,
minua ihmetyttää (ja ehkä vähän huvittaakin), miten jotkut kristityt tuntuvat
ottavan miltei henkilökohtaisena loukkauksena sen, etteivät kaikki maailman
ihmiset eläkään niin kuin pyhät taivaassa. Luulen, että tämän aika on ohi ja
meidän on nyt opittava toimimaan vähemmistönä, joka verkostoituu oikein niin
samalla tavoin ajattelevien kuin sellaisten kanssa, joiden kanssa voidaan tehdä
ikään kuin projektinomaisesti lyhytaikaista yhteistyötä. Jatkossa kysymys tulee
paljolti olemaan tasapainon löytämisestä rohkeuden ja varovaisuuden,
hiljaisuuden ja äänensä korottamisen välillä.
Kumpi
siis on vastauksemme: Qumran vai Antiokia? Qumran edustaa erämaahan
eristäytynyttä uskonnollista yhteisöä, jolle kaikki ulkopuolinen ja erityisesti
Jerusalemista johdettu virallinen uskonnonharjoitus edustaa pimeyttä. Antiokia
taas oli antiikin ajan suurkaupunki, jossa kristittyjen rantautuessa sinne,
alkoi tapahtua ihmeellisiä asioita. Aiempia raja-aitoja rikottiin ja
evankeliumi vietiin uusille ihmisille ja ryhmille. Tämä toiminta lisääntyi
räjähdysmäisesti ja herätti laajaa huomiota. Siinä ohessa järisytettiin niin
silloisen hellenistisen yhteiskunnan kuin koko Roomankin perustuksia.
Antiokiassa
muuten alettiin ensimmäisenä kutsua opetuslapsia kristityiksi eli
”kristuslaisiksi”. Lue lisää tästä käänteestä Apostolien tekojen 11. luvusta.
No comments:
Post a Comment