(Tämä blogiteksti on tarkoitettu avoimen raamiksen osanottajille ja liittyy edelliseen kokoontumiseemme. Tämän tähden en välttämättä julkaise tähän liittyviä kommentteja lainkaan, etenkään jos ne tulevat anonyymeinä. Aiheeseen liittyvä keskustelu käydään varsinaisesti seuraavassa kokoontumisessamme. Mikäli kuitenkin haluat lähettää jonkinlaisen viestin, niin liitä mukaan sähköpostisoitteesi.)
Ilmestyskirja
Kirjoittaja todennäköisesti apostoli Johannes, jonka kirjeen alkuperäiset vastaanottajat, Aasian seitsemän seurakunnan jäsenet tunsivat hyvin. Kirje on kirjoitettu myös kaikille muillekin kristityille eri puolilla maailmaa ja sen tarkoituksena on varoittaa ja rohkaista meitä.
Kirjoitettu Patmoksen saarella Aegean merellä n. v. 95. Taustalla ovat monien tutkijoiden mukaan keisari Domitianuksen alulle panemat vainot. Tässä ilmestyksessä Jumala paljasti Johannekselle, mitä tulee tapahtumaan tulevaisuudessa, miten kansat tuomittaisiin ja miten pahan valta kukistettaisiin lopullisesti.
Ilmestyskirja kuuluu Raamatun apokalyptisiin kirjoihin, joita ovat myös Danielin kirja sekä Sakarjan kirja ja osa Hesekielin kirjaa (luvut 40-48). Ilmestyskirjan läheinen suhde Danielin kirjaan käy mielenkiintoisella tavalla ilmi esimerkiksi seuraavista kohdista:
Daniel Ilmestyskirja
Dan.
7:13-14 Ilm.
5:6
Dan.
8:26, 12:4, 8-9 Ilm.
5:1-7
Apokalyptiikka on juutalainen kirjallisuudenlaji, jossa kuvataan Jumalan ilmoittamia salattuja asioita maailmanajan viimeisistä tapahtumista. Ilmestyskirja sisältää runsaasti vertauskuvia, joiden avulla kuvataan pahan vallan murskaamista ja Jumalan lopullista voittoa. Tarkoituksena on tuoda toivoa vapautuksesta vainotuille kristityille. Tapahtumien eteneminen ei tällöin ole välttämättä ajallisesti kronologinen, vaan ennemmin kirjallisuudenlajin edellyttämän syklisen rakenteen mukainen.
Ilmestyskirjan sisäinen rakenne Antti Laaton mukaan
Esipuhe 1:1-20
A. Herran
sana kirkon tilasta
1. sykli:
7 kirjettä Vähä-Aasian seurakunnille 2:1-3:22
B. Herran
sana, mitä tulevaisuudessa tapahtuu
Johdanto: 4:1-5:14
2. sykli:
7 sinettiä 6:1-8:1
3. sykli:
7 pasuunaa 8:2-11:14
4. sykli:
lohikäärme ja pedot 12:1-14:20
5. sykli:
7 vihan maljaa 15:1-16:21
6. sykli:
Babylonin ja pedon kukistuminen 17:1-19:21
7. sykli:
viimeinen tuomio ja taivaallinen Jerusalem 20:1-22:5
Päätös 22:6 21
Ilmestyskirjan tulkintoja
Vuosisatojen aikana esiintyneet Ilmestyskirjan tulkintatavat voidaan jakaa neljään pääryhmään. Vaikka kaikilla niillä on ollut laajaa kannatusta, mikään ei ole osoittautunut ainoaksi oikeaksi tavaksi tulkita teosta. Kutakin näkemystä kannattaa arvioida pohtimalla, viekö se lähemmäksi Kristusta ja auttaako se seuraamaan Häntä paremmin.
Preteristinen
eli aikaan sidottu näkemys
Johannes
kirjoitti Ilmestyskirjan rohkaistakseen aikansa kristittyjä, jotka kärsivät
vainoista Rooman valtakunnassa.
Futuristinen
eli lopun aikaa kuvaa näkemys
Kolmen
ensimmäisen luvun jälkeen Johannes kuvaa aikojen lopussa koittavia tapahtumia.
Historiallinen
eli historian tapahtumien etenemistä kuvaava näkemys
Johanneksen
ilmestys kuvaa maailmanajan tapahtumia Johanneksen ajasta aina Kristuksen
toiseen tulemukseen saakka.
Idealistinen
eli vertauskuvia käyttävä näkemys
Ilmestyskirja
kertoo kuvakielellä hyvän ja pahan jatkuvasta taistelusta. Se ei viittaa
tiettyihin historian tapahtumiin, vaan sitä voi soveltaa mihin tahansa
historian ajanjaksoon.
(Lähde: Sana elämään-kommentaariraamattu sekä Jauhiainen Marko, Aika on nyt – Opas Ilmestyskirjan lukemiseen.)
Seuraavalla kerralla:
Lyhyen kertauksen jälkeen käymme läpi seurakuntakirjeet luvuissa 2-3. Jatkossa tutkimme Ilmestyskirjaa tiettyjen teemojen tai näkökulmien kautta, emmekä niinkään käy läpi luku luvulta.
Tällaisia näkökulmia ovat:
· Jeesus Kristus Ilmestyskirjan päähenkilönä
· Miten maailmanhistoriassa vaikuttavien
voimien polarisoituminen kehittyy ja saavuttaa huipennuksensa Ilmestyskirjassa?
· Mikä on Kristuksen uskollisen seurakunnan
osa Ilmestyskirjan mukaan?
· Esille tulivat myös kysymykset, kuten
miten ympäristökysymykset, kansakunnat ja antikristillisyys näkyvät
Ilmestyskirjassa?
No comments:
Post a Comment