Helluntailaisuus säilyi hyvin pitkään
(Suomessa aina 2000-luvulle saakka) enemmän vapaamuotoisena liikkeenä, kuin
järjestäytyneenä kirkkokuntana. Eikä sen organisaatiorakenne vieläkään edusta
mitään tiukkaa hierarkkista mallia. Monet muut vapaat suunnat (esim.
Vapaakirkko Suomessa), joille oli useimmiten ominaista ainakin jonkinlainen
karismaattisuus, sitä vastoin hakivat melko nopeasti rakenteensa historiallisten
kirkkokuntien mallin mukaan. Voidaan kyllä sanoa karismaattisille
yhteisöille olevan enemmän ominaista matalakirkollinen orientaatio ja
paikallisen seurakunnan itsenäisyyden korostaminen, kuin korkeakirkollisuus,
vahva liturgiikka ja kirkollinen virkahierarkkia. Nähdäkseni tämä juontaa
juurensa juuri tähän ennemmin välittömän Hengen ilmoituksen korostukseen kuin vaikkapa
traditionaalisten kirkkojen hellimään ajatukseen ns. ”apostolisesta suksessiosta”.
1900-luku on laajamittaisemmin ollut
karismaattisen kristillisyyden esiin murtautumisen aikaa, jopa niin, ettei enää
nähty tarpeellisena niinkään uusien, ”pyhien yhteisöjen” perustamista, vaan
enemminkin suolana vaikuttaminen perinteisten kirkkokuntien sisällä. Niinpä
voidaan sanoa karismaattisuuden ”toisen aallon” vaikuttaneen 1960-luvulta
alkaen nimenomaan perinteisten kirkkokuntien sisällä, mukaanluettuna jopa
roomalais-katolinen kirkko. Katolilaisuuden piiristäkin löytyi yllättävän
nopeasti yhteistä tarttumapintaa karismaatikkojen kanssa esim. mystiikan
alueella. Perinteisissä karismaattisissa piireissä saatettiin nähdä liiallinen
veljeily Rooman kirkon kanssa jopa epäilyttävänä juttuna, mikä toisaalta
voidaan nähdä merkkinä eräänlaisesta ”tunnustuskuntamaistumisesta” niiden
itsensä kohdalla. Toki 1960- ja 70-luvun karismaattinen liike sai aikaan
joukkokääntymyksiä ja nimensä mukaisia ilmiöitä aivan kristinuskolle vieraidenkin
ihmisten piirissä (esim. USA:n Jeesus-hippiliike), mutta erityisen voimakas sen
vaikutus oli eri puolilla maailmaa juuri perinteisten kirkkojen piirissä.
Tietyllä tavalla toistui tuo sama kirkkohistoriassa aika ajoin ilmenevä
prosessi, jossa alunperin kriittisestä vastavoimasta muodostuukin aikaa myöten
käyttövoima kirkolliselle elämälle itselleen. Ainakin näin sen kokivat monet
karismaattisuuden vaikutuspiiriin ”joutuneet” episkopaalit, anglikaanit,
roomalais-katoliset tai luterilaiset papit. Itse kunkin tunnustuskunnan sisältä
katsoen tilanne ei suinkaan aina ole ollut helppo tai ongelmaton, nousevathan
tällaisessa yhteydessä usein esille vanhat kirkkohistorialliset traumat ja
skismat. Opin ja tunnustuksen nähdään kuitenkin ajavan monen muun asian edelle
ko. kirkon sisällä. Tällöin itse karismaattisuus jää helposti vain joidenkin
asialle vihkiytyneiden harrastukseksi tai muuten marginaaliseen asemaan
kirkollisessa elämässä. (Näin esim. Hengen uudistus-liike Suomen evl. kirkossa.)
1900-luvun lopulla karismaattisuuden
”kolmas aalto” taas on synnyttänyt valtavan määrän perinteisiin kirkkokuntiin
(joihin nyt voidaan lukea itse helluntailaisuuskin, esim. Assemblies of God
USA:ssa) sitoutumattomia seurakuntia, yhteisöjä, liikkeitä, verkostoja tai
kirkkoja eri puolilla maailmaa. Toisaalta em. vanhojen kirkkojen sisäinen hapattaminen on jatkunut edelleen. Joka tapauksessa tämän kristinuskon muodon voidaan nähdä voimakkaimmin leviävän 2000-luvulla erityisesti ns. kolmannen maailman maissa.
Se ei enää korosta niinkään kielilläpuhumista merkkinä henkikastekokemuksesta,
mutta on muuten vahvasti kokemuksellinen, pyrkien kulttuurisesti relevantilla
tavalla uudistamaan jumalanpalvelusta, ylistystä ja kristillistä elämää
muutenkin. Tässäkin kehityksessä voidaan nähdä monia ristiriidan siemeniä
uudemman ja perinteisemmän jumalanpalvelus- ja seurakuntakulttuurin välillä, kuten käytäntö on
osoittanut.
Karismaattisuus globaalina kristinuskon
ilmenemismuotona näkyy siis perinteisissä helluntaiseurakunnissa ja -kirkoissa, toisaalta taas uuskarismaattisissa itsenäisissä seurakunnissa (independent churches)
sekä erityisesti laajempana karismaattisena liikehdintänä perinteisten kirkkokuntien piirissä
yleensä. Mikäli pitäisi ennustaa, niin veikkaan jo nykyisin nähtävän
kulttuurisen pirstaloitumisen jatkuvan ja monimuotoisuuden lisääntyvän
erityisesti perinteisten historiallisten kirkkokuntien sisällä. Tämä voisi olla eräs varteenotettava tulevaisuudenskenaario myös Suomen evl. kirkossa. Se voi jarruttaa itse kirkon hajoamisprosessia ja antaa myös hyviä missiologisia vaikutusmahdollisuuksia kirkon sisällä.
No comments:
Post a Comment