Wednesday, March 26, 2014

WWJD

What would Jesus do? luki kaverin rannekkeessa kesällä, eikä se ole siitä lähtien jättänyt minua rauhaan.

Paavali kirjoitti joskus vuonna 53-54 jKr. nykyisen Turkin keskiosissa eläneille, todennäköisesti kelttiläisille kristityille: "Minut on ristiinnaulittu yhdessä Kristuksen kanssa". Hän ei sano: "Minä olen päättänyt menetellä niinkuin Jeesus" tai että "Minä kilvoittelen seuratakseni Häntä". Hän sanoo yksituumaisesti: "Minä olen samastunut Hänen kanssaan kuolemassa ja ylösnousemuksessa".

Jeesus ei ollut esikuva tai roolimalli meille. On eri asia käyttäytyä (tai yrittää käyttäytyä) Jeesuksen tavoin, kuin antaa kaiken sen, minkä Jeesus teki ristillä puolestani, toteutua minussa uskon kautta. Kun antaudun Pyhälle, tulen osalliseksi Hänen jumalallisesta luonnostaan. Jeesus ei tullut meille elämäksi niinkään siksi, että minulla itselläni olisi elämä, vaan ennen kaikkea siksi, että Hän eläisi minussa ja minun kauttani.

Silloin en enää elä minä, vaan Hän. Yksilöllisyys säilyy, mutta elämän lähde on Hänessä. Hallitseva luonteenlaatu tulee Hänestä.



No comments: