Usein kuulee omakohtaisissa
todistuksissa sanottavan, miten jossain elämän murrosvaiheessa jotain siirtyi ihmisessä
pään tasolta parikymmentä senttiä alaspäin, sydämen tasolle. Vaikka kyseessä
onkin eräänlainen pietistinen kielikuva, se kuvastaa hyvin usein kristittyjen
piirissä ilmenevää suhtautumista. Usko ei ole järjen asia, vaan Paavalia
lainaten ”hajotamme maahan järjen päätelmät”. Usko ei tämän näkemyksen mukaan ole pään tietoa, vaan ”sydämen
uskolla tullaan vanhurskaaksi”, edelleen Paavalia lainaten. En kuitenkaan ole
ollenkaan varma siitä, olisiko Paavali itse mitenkään yhtynyt näihin hänen
nimissään esitettyihin käsityksiin. Hänhän toisaalla puhui siitä, miten ihminen
syntiinlankeemuksen seurauksena on ”ymmärrykseltään pimentynyt”. Usko näyttäisi
siis kuitenkin olevan myös ”pään asia” eli koskettaisi myös ihmisen järkeä ja
ymmärrystä.
Perinteisesti tätä problematiikka on pyritty kirkon ja
teologian piirissä ratkaisemaan hellenismin antamin työvälinein eli logiikan,
loogisen ajattelun ja päättelyn avulla. Katolisen kirkon teolginen osaaminen
huipentui tässä suhteessa ns. tomismiin eli 1200-luvulla eläneen Tuomas
Akvinolaisen ajatteluun. Hän perusti teologiaan skolastisen suuntauksen, jonka
eräs ominaispiirre oli pyrkimys kehittää kristinuskosta loogisesti vedenpitävä
ajattelun kokonaisuus, jonka ei enää tarvitsisi hävetä antiikin filosofioiden
rinnalla. Usko ja Jumalan tunteminen siis oli kuin olikin järjen asia, olihan
Kristuskin ”ho Logos” eli Jumalan Sana, joka hellenistisessä ajattelussa
viittasi selvästi järjestykseen, logiikkaan ja ymmärrykseen. Kristus –
absoluuttinen logiikka?
Jos halutaan vetää tästä linjoja nykypäivään
ja klassiseen apologiaan, niin juuri tähän perinteinen kristinuskon puolustaminen
rationaalisin argumentein on perustunut. Usko on järjellisesti perusteltavissa,
vaikka se viime kädessä nähdäänkin uskon asiana. Tässä kohtaa tiet kuitenkin erkanevat. Siinä missä Sören Kierkegaad puhuu uskosta ”hyppynä tuntemattomaan” Francis A. Scaeffer puhuu ilmoitukseen perustuvasta varmuudesta, jonka
perusteella voimme turvallisesti hypätä. Usko ei siis ole perimmältään
irrationaalinen asia, mutta se ei myöskään ole puhtaasti rationalistisesti
kahlehdittavissa tai selitettävissä oleva asia.
Uskonnollisen tunteen ja kokemuksen korostamisen
nähdään syntyneen valistuksen ajan rationalismin vastareaktioksi ilmaantuneen
romantiikan vaikutuksesta. Kristinuskossa se pukeutui aluksi pietismin kaapuun.
Mutta jo ennen sitä niin anabaptistit kuin kaikki muutkin kirkkohistorialliset
eriuskolaisliikkeet – erilaisista luostarimystikoista puhumattakaan – ovat
korostannet uskon henkilökohtaisen kokemisen merkitystä. Tämän seurauksena sitten tunteetkin olivat sallittuja uskon
seurannaisia. Pietismin myötä syntyi (esim. virsirunoudessa) erilaista kristillistä
mystiikkaa vastareaktiona kylmälle järjellisyyden vaatimukselle. Myöhemmin niin helluntailaisuus kuin muukin karismaattisuus omi tämän ekstaattisuutta hipovan
tunne-elämyksellisyyden omaan kristillisyydennäkemykseensä merkiksi korkeamman
hengellisyyden saavuttamisesta.
Sama trendi on sitten jatkunut niin
karismaattisuudessa eri tunnustuskuntien rajat ylittävänä ilmiönä kuin vaikkapa
kotoisessa Tuomas-messussa, jossa siinäkin halutaan antaa tilaa ihmisen
tunteiden ja kokemusten esille tulolle. Pelkkä sanan saarna ja opetus eivät
enää riitä myöhäismodernin ajan kokemuksellisuutta arvostavalle etsijälle.
Tällainen kristitty ei näe mitään ongelmaa siinä, että vaikka kielen ja todellisuuden välinen side on
katkennut, niin yhteys ylös- ja ulospäin pelaa tunnetasolla. Tosin monet
varoittelevat aiheellisestikin, että kun kokemuksellisuus irroitetaan Sanan perustalta, seurauksena voi käytännössä olla mitä vain. Uskosta tulee tällöin irrationaalista, joka esitetään jopa
tavoiteltavana olotilana.
Taize-liikkeen hartaudenharjoituksessa voidaan
hyvinkin nähdä samoja piirteitä kuin Lontoon Hillsong-yhteisön
ylistyslauluissa. Joskus ääripäät kirkollisessa kentässä ovatkin toiselta
kantilta katsottuina hyvin lähellä toisiaan. Toisaalta, samaa
kokemuksellisuuttahan se herännäisyyskin edustaa, vaikka tahtookin perata pois
kaiken uskonnollisen hömpän ja sielullisen kuohunnan. Kunnon körtille se oikea
kokemus on kuitenkin se ”armon ikävöiminen”.
Ihminen on siis kokonaisuus – joku sanoisi ”ruumis,
sielu ja henki” – ja Jumala-suhteessa on kyse Hänen kohtaamisestaan kaikilla
näillä inhimillisen elämän alueilla. Hän on ”ho Logos” (ei siis mikä tahansa
sananen), mutta ei myöskään ”mythos”. Samaan aikaan Jumala käsitteenä edustaa
meille kuitenkin jotain sellaista, joka ei vain suostu rajoittumaan mihinkään
meidän reunaehtoihimme. Hän on loputtoman haltioitumisen aihe, kuten Blaise
Pascal omaa Jumala-kohtaamistaan kuvaa. Kyse on kristillisestä
antropologiasta; millaisia olemme, kun meidät luotiin Jumalan kuvaksi?
Se, mikä minua on koko ajan mietityttänyt, on se, että
miten niillä Vanhan liiton juutalaisilla viisailla (esim. psalmirunoilijat) ei
näyttänyt olleen mitä ongelmia tässä suhteessa? Siis sovittaa yhteen järki ja
ymmärrys ja tunteet ja kokemus omassa jumalanpalveluksessaan. Mielestäni syyksi
ei riitä se, että heiltä puuttui miltei kokonaan se
teknologinen edistys ym. joka meidän ajallemme on ominaista. Samanlaista
kaipuuta yliluonnolliseen kun nimittäin näyttää aina vain ilmenevän ihmisen
sisimmässä kaikesta infosta, datasta ja intrasta huolimatta. Tai ehkä juuri sen
tähden.
2 comments:
Kiitos tekstistäsi, Timo!
Viimeiseen kysymykseen viitaten; vaikuttaisiko taustalla ero juutalaisen maailmankuvan ja meille antiikin kreikasta periytyneen dualismin välillä? Voisiko siis järkeä ja tunnetta ajatella ennemminkin kokonaisuutena kuin ristiriitana? :)
Kristinusko ei suinkaan ole ollut länsimaiden ainoa uskonto. Valistuksen ajan myötä kristinuskon rinnalle ja sen kilpailijaksi nousi vastakkainen vaihtoehto, rationalismi. Siitä lähtien olemme eläneet näiden kahden välisen taistelun keskellä. Kristinuskon historia noista valistuksen ajoista alkaen onkin sitten ollut enemmänkin erilaisia perääntymistaistelussa tehtäviä manööverejä. Rationalismi puolestaan on pakanallista alkuperää ja lähtöisin hellenismistä. Näiden kahden yhteensovittaminen on mission impossible, mikä sitten näkyy myös kristillisyyden piirissä kirjoitukseni kuvaamalla tavalla. Juutalaisuudessa, eikä aina kristillisyydessäkään tätä problematiikkaa ei ole ollut.
Post a Comment