Ajattelen olevan kaksi
tapaa suhtautumisessa nykyiseen koronaviruspandemiaan. Ensimmäinen on tässä
tilanteessa tärkein eli itsestään ja toinen toisistamme huolehtiminen. Tämän
lisäksi on myös aiheellista pohtia sitä, millaiseen maailmaan olemme
siirtymässä tämän kriisin myötä.
Ajatuksia jälkimmäisestä
siis.
Ratkaisevaa on se, mitä
me tuomme nyt menettämämme maailman tilalle, miten elämme koronan jälkeisessä
ajassa, kun sen aika tulee. Kiinnostavia ovat ensinnäkin tämän kriisin
vaikutukset ihmisten hengellisyyteen. Tämä on uskontososiologisesti hyvin
mielenkiintoinen aihe! Varovaisesti arvioiden ääripäät ihmisten uskonnollisessa
käyttäytymisessä tulevat olemaan:
·
lisääntyvä individualismi ja
privatisoitunut uskonnonharjoitus, johon nykyisen kriisin eristäytymispaineet
ohjaavat ihmisiä
·
elpyvä uusi yhteisöllisyys, jota jo nyt
tarjoillaan erääksi pahan olon hoitokeinoksi, kunhan tilanne sen sallii
Lisääntynyt ja kehittynyt
digitaalisten palvelujen käyttö uskonnollisten yhteisöjen toiminnassa voi
palvella molemmissa tapauksissa, joskin voi olla enemmän ensin mainittuun
painottunutta.
Avoimia kysymyksiä on monia
muitakin, kuten esimerkiksi, miten käy megakirkkojen ja suurten massakokousten?
Koetaanko yksioikoista ”name it and claim it”-menestysteologiaa enää
kovin relevantiksi tämän jälkeen vai lähteekö tällainen ajattelu peräti
kokonaan uuteen nousuun uuden taloudellisen nousukauden sattuessa kohdalle?
Ihminen kun ei aina ole kovin hyvä oppimaan virheistään.
Jo nyt on kristittyjen
piirissä havaittavissa eskapistista kaipuuta ”vanhoihin hyviin aikoihin”.
Mielenkiintoista on se, että menneen ajan yhtenäiskulttuurin ihannoinnissa
kunnostautuvat nyt myös ns. vapaiden suuntien kristityt, vaikka tuo kadotettu
uskonnollinen yksituumaisuus on läpi maamme historian ollut selvästi
luterilaista. Useammaltakin taholta kuuluu nykyisen kriisin aikana (sinänsä
kannatettava) odotusta siitä, miten nytkin ”kirkot täyttyvät rukoilijoista,
kuten sotien aikana”.
Mutta toteutuuko tämä
sinänsä toivottu näky? Näyttävätkö enemmistökirkon piispat esimerkkiä? Piispat
saattavat vain todeta luterilaisen kirkon ”olevan hädän hetkellä mukana ihmisen
arjessa”. Onko näin? Ja jos on, niin miten? Milloin viimeksi olet kuullut
arkkipiispan (tai edes jonkun piispoista) pasuunan lailla kutsuvan kansaa
kirkkoihin esirukoukseen maamme puolesta? Kolmisen vuotta sitten Kallion kirkon
kellot soivat Syyrian sodan uhreille. Eikö nyt olisi vähintäänkin samanlaisen
kirkollisen proaktiivisuuden aika?
Kuvaavaa tilanteelle onkin
se, että kehotuksen koko kansan yhteiseen esirukoukseen ja kääntymiseen Jumalan
puoleen esitti Antero Laukkanen, joka on kristillisdemokraattien kansanedustaja
ja toiminut itsenäisen, kirkkokuntiin sitoutumattoman seurakunnan pastorina.
Millaisen arvion tästä piirtää Kaikkivaltiaan sormi aikanaan Helsingin
tuomiokirkon seinään? (Toisaalta se, että jotkin kansanedustajat hermostuivat
kristillisten kansanedustaja Sari Tanuksen rukouskehotukseen
koronavirustilanteen takia on sinänsä ymmärrettävää, eikä siinä ole mielestäni
mitään ihmeteltävää, koska valtaosa kansanedustajista ei käytännössä näytä tunnustavan
samaa uskoa Tanuksen kanssa, olivatpa he muodollisesti missä rekisterissä
hyvänsä.)
Kylmä tosiasia on se,
että kun verrataan nykyistä tilannettamme vaikkapa em. talvisodan päiviin, niin
elämme nyt hyvin erilaisessa Suomessa. Ihmisten uskonnollinen harrastuneisuus
nykyisin on niin pirstoutunutta ja moninaista, että lisääntyvä uskonnollinen
etsintä todennäköisesti suuntautuu paljon muuallekin kuin vanhojen kirkkojen
ovenkahvoihin.
Tässä kohtaa onkin
aiheellista kysyä, olemmeko kristittyinä jo missanneet hyvän tilaisuuden? Nyt
nimittäin käy ilmi, keitä me oikeasti olemme? Tällainen aika on omiaan tuomaan meistä esille
sen, millaista tekoa me todellisuudessa olemme. Teepussikin antaa sen oman makunsa
vasta sitten, kun laitat sen hautumaan kuumaan veteen. Nyt on sen teepussin
aidon aromin esille tulon aika.
No comments:
Post a Comment