Minulle henkilökohtaisesti eräs kaikkein mielenkiintoisimpia hahmoja Uudessa testamentissa on leeviläinen Joosef Kyproksesta, jota apostolit kutsuivat Barnabaaksi (Apt. 4:36). Nimi merkitsee "profeetallisen kehotuksen poikaa", millä viitattiin hänen luonteeseensa ja toimintaansa. Hän oli rohkaiseva rinnalla kulkija ja kokeneempi mentor erityisesti Paavalille, mutta hänen luonteensa todellinen laatu tulee esille tilanteessa, jossa hän osaa antaa tilaa Paavalille kasvaa oman kutsumuksensa mittaiseksi mieheksi. (Apt. 13:n luvun alkupuolella on kuvattuna se, miten alussa kertomuksen painopiste on Barnabaassa, jonka jälkeen Paavalista tulee Luukkaan historiikin päähenkilö.)
Kirjassaan "The Pauline Circle" F.F. Bruce kuvaakin hyvin tätä tilannetta: "It takes more grace that I can tell, to play the second fiddle well." Barnabas on siis meille esimerkki Jumalan valtakunnan työntekijästä, joka ei tavoittele henkilökohtaista valtaa, asemaa tai statusta, mutta joka haluaa vaikuttaa muihin, erityisesti nuorempiin kristittyihin.
Oleellinen kysymys on se, onko Barnabaalla talli vai hovi?
"Hovilla" tarkoitan hierarkkista pyramidia, jonka huipulla johtaja istuu. Hovin toiminta edellyttää keskinäistä kilpailua ja johtajan suosion tavoittelua. Sen eräs merkittävä piirre on se, että kukaan hovin jäsenistä ei voi omassa kutsumuksessaan ja palvelutyössään kasvaa korkeammalle kuin johtaja.
"Tallilla" taas tarkoitan ihmissuhteiden verkostoa, jonka keskushenkilö toimii resurssina ja henkilökohtaisen kasvun mahdollistajana nuoremmille. Talli toimii nuorempien valtakunnan työntekijöiden valmentamiseksi uusiin ja aiempaa merkittävimpiin tehtäviin. Tämä edellyttää tallin pitäjältä kykyä hyväksyä omien mentoroitaviensa kasvu pidemmälle kuin mihin tämä itse on ehtinyt tai tulee koskaan ehtimään.
Bruce toteaa em. kirjassaan olleen aikalaisten silmissä enemmänkin makuasia, kuuluiko Barnabas "paavalilaiseen kehään" vai kuuluiko Paavali "Barnabaksen talliin". Kun nimittäin Paavali kehottaa omaa mentoroitavaansa Timoteusta uskomaan häneltä itseltään kuulemansa uskon perusasiat luotettaville henkilöille, jotka sitten ovat kykeneviä opettamaan myös muita (2.Tim. 2:2), niin keneltä muulta kuin Barnabaalta luulet hänen tämän opetuslapseuttamisen mallin oppineen?
No comments:
Post a Comment