Muistan, kuinka kontekstuaalisen teologian kurssin
alussa keskustelimme suomalaisesta luterilaisuudesta, mikä herätti itsessäni
heti kysymyksen, miksi? Esille tuli taas joka paikassa teologisessa
tiedekunnassa törmäämäni luterilaisen uskonnollisuuden lähtökohtaisuus. Oletus
on, että suomalainen uskonnollisuus on juuri luterilaista. Tein kuitenkin työtä
käskettyä ja kerroin: minulle luterilaisuus on körtähtävää, kahden regimentin
opin sävyttämää ja työn kunnioituksen itsestäänselvyyden itseensä sisällyttävää.
Mutta se on myös metodologista denominationalismia, jonka perusteella
suomalaisuus näyttäytyy nimenomaan luterilaisuutena. Jos ajatellaan maamme
suurimman luterilaisen kirkon papistoa niin herännäisyys edustaa selvästi
valtavirtaa.[1]
Muita herätysliikkeitä kirkon piirissä kutsutaan nimellä ”konservatiivit” erotuksena muista, (lukuunottamatta lestadiolaisia,
jotka ovat tavallaan oma lukunsa ”siellä
pohjoisessa”).
Oma
teologinen positioni nousee ei-luterilaisuudesta ja tietynlaisesta
jälkitunnustuksellisesta ajattelusta, jota nuoruudestani asti on värittänyt
vahvasti karismaattinen kristillisyys. Ruokasen näkemyksen mukaan
jälkitunnustuksellinen ajattelu edustaa uutta ja radikaalia ekumeenista mallia
harjoittaa yhteyttä paikallistasolla sovituksen hengessä.[2] Ekumeenisen dialogin
metodina tämä sisältää samoja elementtejä, kuin Beveren esittelemä
kontekstuaalisen teologian synteettinen malli.
Kurssilla
kehotettiin myös ajattelemaan tuota kaikkea ikään kuin ”kohteen kautta”. Minulle tämä aukeaa eräänlaisen ”ekklesiologisen toiseuden” kautta. En
kuulu mihinkään olemassa olevaan kirkkokuntaan tai rekisteröityyn
yhdistyspohjaiseen seurakuntaan, mutta kuitenkin minulla on nuoruudestani asti
ollut vahva kristityn ihmisen identiteetti. (Toki lähes tulkoon kaikki Suomessa
syntyneet ovat alussa olleet luterilaisia, kuten minäkin, mutta tie
kirkkokunnallisesta kristillisyydestä nykyiseen positiooni on pitkä ja ihan oma
juttunsa.) Mutta niin, kysymys on siis ennen kaikkea identiteetistä.
Mainitsemani ”seurakunnallinen toiseus” on aika
mielenkiintoinen juttu, jota käyttäessäni huomaan – etenkin yliopistomaailmassa
– herättäväni kummastusta, jopa paheksuntaa. Ikään kuin koko termi ”toiseus” olisi varattu käytettäväksi
vain tietyissä yhteyksissä. Koetaanko tällainen ajattelu ”heireettisenä” (jota käsitettä ei tietenkään akateemisesti voida
käyttää) tai muuten epämukavana? Kuitenkin oma kristillisyyden näkemykseni ei
oikein sulata konstantinolaista käännettä (tai ei näe kovinkaan paljon hyvää
siinä), riitauttaa hanakasti niin sanotun virallisen kirkkohistorian tulkinnan
eriuskolaisliikkeistä ja tervehtii ilolla helluntailais-karismaattisen
kristillisyyden voimakasta kasvua globaalisti. Tunnustan auliisti, että haen
oman identiteettini juuri näiden teemojen kautta. Eräs luterilainen teologiystäväni
kutsui minua kerran ”pakanakristityksi”,
mikä voi itse asiassa olla hyvinkin osuva ilmaisu.
Tältä pohjalta on tietysti
selvää, että minulle ei tuota vaikeuksia hyväksyä esille tulevia teemoja liittyen uskonnolliseen vallankäyttöön, kulttuuri-imperialismiin tai jälkikolonialistiseen kritiikkiin.
Näen ne erityisesti eurooppalaisessa kontekstissa hyvin pitkälle juuri
valtiollistetun kristinuskon aikaan saannoksina. Myönnän toki auliisti, että
USA:ssa, missä samanlaista ”valtiokirkko”järjestelmää
ei virallisesti ole, tilanne on kuitenkin hyvin samankaltainen. (Muistan
kerrotun Irakin toisen sodan aikoihin amerikkalaisten baptistilähetystyöntekijöiden
saapuneen kohdemaahansa hyvin nopeasti ensimmäisten miehitysjoukkojen
vanavedessä, mikä herättää minussa yhtä aikaa suuttumusta, huvittuneisuutta
että surua.)
Tältä pohjalta jäin
miettimään, olisiko historiasta mahdollista löytää esimerkkejä sellaisesta
missionaarisesta projektista, jossa varsinainen kristinuskon sanoman saarna on
onnistuttu pitämään erillään edellä mainitun kaltaisista valtiollisista ja
kolonialistisista valtapyrkimyksistä? Mikä vielä tärkeämpää, löytyykö
esimerkkejä tällaisesta ”vapaudesta”
meidän ajaltamme (esimerkiksi 1990-luvun jälkeen)? Uskon, että löytyy, mutta
kysyn vakavissani, miten paljon niiden tulee onnistuakseen toteutua jossain
muussa kuin perinteisen tunnustuskunnan kontekstissa? Sen verran postmodernia
kyynikkoa minussa asuu, että edelleen uskon vahvasti vallan turmelevaan
vaikutukseen.
[1] Herännäisyys ja evankelisuus
seurakunnan työntekijöiden tavallisimmat viiteryhmät.
[2] Ruokanen 2015, 12 – 13.
No comments:
Post a Comment