Nykyään usein puhuttavan ”radikaalista
kristinuskosta”. Valitettavan usein tämä ajatus liitetään johonkin ulkonaiseen
tyyliin (esim. julistukseen, tapaan rukoilla tai ylistää Jumalaa,
pukeutumiseen tms.), jonka mukaisesti käyttäytyvä tunnistetaan sitten "radikaaliksi"
kristityksi. On kuitenkin selvää, että kyseessä on merkitykseltään paljon
syvempi asia, kuin vain jonkin ulkonaisen tavan tai tyylin omaksuminen.
Mutta miten me sitten määrittelisimme ”radikaalin”
kristillisyyden? Ensin meidän täytyy tietenkin määritellä termi ”radikaali”. Sanakirjan mukaan radikaalilla tarkoitetaan äärimmäisyysajattelua,
yltiöpäisyyttä ja kumouksellisuutta. Kielitieteellisesti se tarkoittaa sanan juurena olevia konsonantteja. Eräs merkitys radikaalille onkin palaaminen alkuperäisille juurille. Etsiessämme radikaalia kristinuskoa meidän on hyvä pitää mielessä
nämä merkitykset.
Radikaali kristinusko merkitsee uskomme
alkuperäisille juurille palaamista eli Pyhän Hengen ilmoitukseen Raamatun
sanassa palaamista. Otetaan esimerkiksi käsite "seurakunta". Meidän on etsittävä sitä merkitystä, miten
alkukristityt asian ymmärsivät. Kyse ei ollut hierarkkisesta instituutiosta tai
byrokraattisesta laitoksesta, vaan elävästä organismista, pelastuneitten yhteisöstä. Useimmat
kielikuvista, joita Uusi testamentti käyttää seurakunnasta ovat orgaanisia
(esim. ruumis, morsian, puu ja sen oksat). Silloinkin kun seurakunnasta puhutaan
rakennuksena, kiirehditään nopeasti selventämään, että kyse on "elävistä
kivistä".
Ajan ja kulttuurin muuttuessa radikaali,
alkupräisiin ja raamatullisiin juuriinsa lujasti ankkuroitunut Jeesus-usko ei
muutu. Tämä saa aikaan tavallaan hämäävän ”näköharhan”; kun tuuli kääntyy ja
kaikki muuttuu, niin se, mikä vielä jokin aika sitten oli normaalia (esim. seksuaalimoraalin
alueella) onkin nyt radikaalia. Sinä et siis muutu, vaan pidät vain kiinni
siitä kalliopohjasta, joka sinulla Raamatussa on, mutta maailma ympärilläsi
muuttuu (tai paljastaa todelliset kasvonsa) ja saa sinut näyttämään erilaiselta
kuin aiemmin. Tämä tilanne saa toiset – valitettavasti – luopumaan
periaatteistaan, menemään virran mukana ja hyväksymään asioita, joita vielä
joitakin vuosia sitten ei olisi hyväksynyt. Toiset taas pysyvät lujina, pitävät
kiinni Sanasta ja Pyhän Hengen todistuksesta (sillä nämä kaksi eivät koskaan
ole toisiaan vastaan) ja verkostoituvat entistä tiukemmin niiden kanssa, jotka
jakavat heidän kanssaan nämä samat arvot.
Tässä mielessä olemme radikaaleina kristittyinä
äärimmäisyysihmisiä, uskossamme jopa yltiöpäisiä ja tarvittaessa
kumouksellisia. Raamatulliselta pohjalta nouseva Jeesus-usko on suhteessa tähän
maailmaan aina radikaalia ja aiheuttaa sen keskellä närkästystä ja jopa
vihamielisyyttä. Tätä ei tule pelästyä, eikä yrittää välttää, koska kyseessä on
vain Jumalan valtakunnan työntekijän luontaisetu, joka oli apostoli
Paavalillekin tuttua. Kuitenkin vain tätä kautta voidaan järkyttää saatanan
linnoituksia tämän maailman keskellä ja pelastaa ihmisiä pimeydestä sisälle
Jumalan valtakuntaan.
Se Jumalan valtakunta, jota Jeesus julisti on
itsessään radikaali ja haastaa tämän maailman järjestelmän. Seurakunta on eräs
tärkeä osa Jumalan suunnitelmaa: sen on tarkoitus olla Hänen Poikansa
todistaja, kunnes Hän tulee takaisin. Tähän todistajan tehtävään on kutsuttu
jokainen Jeesuksen seuraaja ja tälle joukolle Hän on luvannut Pyhän Henkensä
voimaksi ja avuksi.
No comments:
Post a Comment