Kimmo Ketola tuo artikkelissaan
Kirkon nelivuotiskertomuksessa 2012 – 2015 esille suomalaisten käsityksiä
luterilaisesta uskosta. Sen ytimessä on käsitys Jumalan armosta, joka vapauttaa
ihmisen palvelemaan muita omilla lahjoillaan. Ketolan tutkimuksen mukaan
luterilaisen uskon ytimessä ei ole voimavarojen suuntaaminen oman elämän
muokkaamiseen Jumalalle kelpaavaksi. Pyhityskristillinen näkemys ihmisen tai
yhteisön elämästä on siis vieras luterilaiselle uskolle, joka on vahvasti
tämänpuoleista ja käytännönläheistä.
Ketola luotaa suomalaisten
uskonnollisuutta myös toisessa artikkelissa, joka on osa Yhteiskuntatieteellisen
tietoarkiston v. 2011 julkaisemaa tutkimusta. Sen tekijät edustavat alansa
asiantuntemusta nimenomaan luterilaisesta näkökulmasta. Tutkimus liittyy
laajempaan, kansainväliseen arvoja ja uskomuksia koskevaan tutkimukseen. Artikkelissa
uskontoa on lähestytty osana muuta sosiaalista elämää suomalaisessa
yhteiskunnassa. Näkemys ei siis ole ihan niin ”kirkkokeskeinen”, kuin
edellisessä tapauksessa, vaikka uskonto nähdäänkin hyvin pitkälle luterilaisena
kristinuskon tulkintana.
Suomalaisten
uskonnollisuudesta piirtyy tässä jännitteinen ja osin ristiriitainenkin kuva.
Toisaalta maallistuminen on todellisuutta, toisaalta taas perinteinen
jumalausko on 1970-luvulta lähtien pysynyt suhteellisen muuttumattomana. Myös
evankelisluterilaisen kirkon elämänkysymyksiin antamiin vastauksiin luotetaan tutkimuksen
mukaan enemmän kuin aiemmin. Suomalaisen hiljaisen enemmistön
uskonnollisuudessa painottuvat Ketolan mukaan kohtuullisuus ja keskitien
kulkeminen. Voimakasta ja julkista uskonnollista vaikuttamista sen sijaan pyritään
välttämään.
Ketola näkeekin
luterilaisen kristillisyyden olevan yhteiskunnallista vakautta edesauttava
tekijä. Esille tulee myös yhteisöllisyys, mikä evankelisluterilaisen kirkon
nelivuotiskertomuksessa liitetään sellaisiin asioihin, kuten yhteiseen hyvään
pyrkiminen, vastuun kantaminen toisista ihmisistä, työkutsumuksena ja palveluna
sekä lasten kasvattaminen. Ketolan mukaan nämä seikat tekevät luterilaisesta
uskosta ”kätketyllä tavalla” yhteiskuntaa muokkaavan tekijän.
Hänen mukaansa
suuri osa sen vaikutuksesta suomalaiseen yhteiskuntaan on välillistä ja
epäsuoraa. Tämä näkyy hänen mukaansa monina sellaisina arvoina ja uskomuksina,
jotka vaikuttavat vahvasti suomalaiseen yhteiskuntaan, ilman että niiden
alkuperän ymmärrettäisiin olevan kirkon opetuksessa. Vahvimpana esimerkkinä
tästä Ketola mainitsee protestanttisen työetiikan näkymisen suomalaisessa
arjessa. Luterilaisuutta suomalaista uskonnollisuutta selittävänä tekijänä
sopii hyvin kuvaamaan ”laiskan monopolin” käsite.
Suomessa on
tutkimuksen mukaan poikkeuksellisen vähän erittäin uskonnollisia ihmisiä, mutta
toisaalta myös vähän täysin uskonnottomia ihmisiä. Ominaista Suomen
uskonnolliselle tilanteelle näyttää siis olevan molempien ääripäiden
välttäminen, jolloin valtaosa vastaajista sijoittuu maltilliselle
keskialueelle. Tälle osalle on ominaista osallistuminen harvakseltaan
uskonnollisiin tilaisuuksiin ja uskominen laimeasti. Tutkimuksen lopussa
esitetään se mielenkiintoinen näkemys, että juuri tämä uskonnollisuuden tyyppi
on kaikkein nopeimmin heikkenemässä eri puolilla Eurooppaa.
Myös Ketolan
uudemmassa artikkelissa tarkastellaan suomalaista uskonnollisuutta kansainvälisesti
vertaillen, mikä tuo ilmi muutamia mielenkiintoisia seikkoja. Perinteisesti
uskonnollisuus on nähty uskona uskonnon kannalta keskeisiin asioihin. Toisaalta
taas uskonnollista toimintaa olisi hyvä mitata erikseen, eikä vain keskittyä
tarkastelemaan yhteisöjen jäsenrekistereitä. Viime aikoina tutkimus on
kohdistunut sellaiseen uskonnollisuuteen, joka ei enää sitoudu perinteisiin
uskonnollisiin instituutioihin. Tällaisesta yksilöllisestä ja epämuodollisesta
uskonnollisuudesta käytetään nimitystä ”henkisyys” (engl. sprituality). Tämä termi on tosin koettu ongelmalliseksi, erityisesti
suhteessa ”muuhun” uskonnollisuuteen.
Vertailtaessa
suomalaisten uskonnollisuutta muihin maihin on mittareina käytetty ihmisen omaa
käsitystä uskonnollisuudesta, jumalauskoa ja muita yleisiä uskonnollisia
uskomuksia, rukous- ja osallistumisaktiivisuutta sekä niiden osuutta, joilla on
oma tapansa olla yhteydessä Jumalaan. Mielenkiintoista tässä
kysymyksenasettelussa on se, että viime mainitulla kysymyksellä pyritään
mittaamaan ennen kaikkea vastaajien suhtautumista uskonnollisiin
instituutioihin. Perinteisesti suomalaisessa uskonnollisuudessa
evankelisluterilaisen kirkon merkitys on nähty ihmiselämän tärkeissä
solmukohdissa, kuten lapsen syntymässä, aikuistumisessa, avioitumisessa ja
hautaamisessa. Tätä taustaa vasten onkin mielenkiintoista huomata professori
emerita Eila Helanderin evankelisluterilaisen kirkon piispainkokoukselle
laatiman selvityksen voimakas painotus kirkollisen vihkimisen erityisestä
merkityksestä tämän kirkon identiteetille ja toimintastrategialle.
Suomalaista
uskonnollisuutta voitaneen edelleen pitää melko yhtenäisenä. Tutkimuksen
tekoaikaan noin neljä viidesosaa suomalaisista kuuluu edelleen
evankelisluterilaiseen kirkkoon, josta jäsenmäärä on vuodesta 2011 laskenut,
ollen tällä hetkellä 71,9 % suomalaisista. Suomalaisten luottamus ja myönteinen
asennoituminen evankelisluterilaiseen kirkkoon eivät kuitenkaan perustu
poikkeuksellisen voimakkaaseen uskonnollisuuteen, mistä herää kysymys, miten
paljon luterilaisuus mielletään samaksi asiaksi kuin suomalaisuus. Monien
kysymysten kohdalla suomalaiset osoittautuvat nimittäin vähiten uskonnollisiksi
Euroopassa. Näin on asianlaita erityisesti uskonnollisen osallistumisen ja
kansanomaisten uskonnollisten uskomusten kohdalla. Useimpien kysymysten suhteen
suomalaiset sijoittuvat aineiston keskitason alapuolelle, vaikka
pohjoismaisessa vertailussa olivatkin uskonnollisimpia. Mikä merkitys uusien
hengellisten virtausten tänne rantautumiselle on tällä suomalaisten hyvin
vähäisellä uskonnollisuudella?
Suomalaista
uskonnollisuutta tarkastellen esille nousee seuraavia kysymyksiä:
· Pohjoismaista uskonnollisuutta tutkittaessa on
huomattu ”sijaisuskonnon” (”vicarious
religion”) käsitteen kuvaavan hyvin täkäläistä uskonnollista todellisuutta.
Nykykehitystä seuratessa nousee mieleen väistämättä kysymys, tuleeko
kansallismielisyys esimerkkinä tällaisesta ”sijaisuskonnosta” ottamaan takaisin
aiemman paikkansa suomalaisessa luterilaisessa uskonnollisuudessa?
· Onko suomalaisessa uskonnollisuudessa
jotain sellaista, mikä ikään kuin ”hylkii” perinteisen luterilaisuuden
ulkopuolelta tulevia vaikutteita? Onko Suomi tässä mielessä ”Pohjolan Albania”,
joka ei ole valmis vastaanottamaan sellaisia uusia uskonnollisia vaikutteita,
jotka globaalilla tasolla ovat megatrendejä? Missiologiassa puhutaan käsitteestä
”Seuraava kristinusko” (Next Christendom),
jolla viitataan kristinuskon voimakkaaseen kasvuun muualla maailmassa kuin
perinteisesti kristittyinä pidetyissä länsimaissa.
· Kansainvälisestä tutkimuksesta voidaan
havaita erilaista polarisoitumista tiettyjen uskonnollisten trendien suhteen.
Mitä Suomen uskonnollisessa tilanteessa tapahtuu, mikäli (eurooppalaista
kehitystä noudattaen) maltillisen ja ääripäitä välttävän ”kultaisen keskitien”
uskonnollisuus vähenee?
· Mielletäänkö jossain evankelisluterilaisen
kirkon (tai sekulaarin yhteiskunnan) ylärakenteissa nykyisen kaltainen stabiili
uskonnollinen tilanne säilyttämisen arvoisena yhteiskunnallista vakautta ajatellen?
· Miten paljon globaaleista trendeistä
voidaan ennustaa suomalaista uskonnollista kehitystä tulevaisuudessa?
Kansainvälisessä tutkimuksessa tulee esille uusien ilmiöiden rantautuminen
Suomeen tietyllä viiveellä, mutta voidaanko tästä vielä vetää mitään suoria
johtopäätöksiä tulevasta? Suomen uskonnollinen tilanne poikkeaa muista maista
toisaalta sen vahvan kirkollisen herätyskristillisyyden ja toisaalta myös sen suhteellisen pienen ja kompaktin kielialueen takia.
No comments:
Post a Comment