Monday, February 10, 2020

Ilmestyskirjan luvut 19-22

(Tämä postaus liittyy edelliseen raamikseemme ja on tarkoitettu lähinnä silloin mukana olleille. Näin ollen tähän liittyvä keskustelu käydään seuraavassa kokoontumisessa. En siis julkaise kommentteja tähän liittyen täällä, mutta mikäli haluat lähettää viestin, laita mukaan sähköpostiosoitteesi.)


Alkuun on hyvä muistuttaa eräästä (jo aiemmin mainitusta) näkökulmasta Ilmestyskirjaan, nimittäin polarisaatiosta. Niin hyvä kuin pahakin kasvavat lopulta täyteen mittaansa ja saavat molemmat oman palkkansa. Ks. Matt. 13:30, 47-50 ja Ilm. 22:10-12.


Tekstinmukainen jako voisi olla seuraavanlainen:


I Voitto on saavutettu 19. luku

Ymmärtääksemme puhetta Karitsan häistä korkeimman taivaallisen ilon kuvauksena, meidän on hyvä tarkastella sitä, miten jo Vanha testamentti puhuu Jahven ja Israelin välisestä suhteesta avioliittona, joskaan ei koskaan Messiaan ja Israelin. Laulujen laulun katsottiin kuvaavan Jumalan liittokansan välistä rakkautta. Myös Jeesus kertoi kuninkaasta, joka järjesti häät pojalleen. 2.Kor. 11:2 kutsuu seurakuntaa Kristuksen morsiameksi, Ef. 5:32 taas Hänen vaimokseen. Ilmestyskirjassakin on aiemmin verrattu seurakunnan syntyaikaa "ensi rakkauden" tilaksi (vrt. Jer. 2). Johannes Kastaja taas kutsuu Jeesusta sekä Karitsaksi että sulhaseksi (Joh. 1:29 ja 3:29).

Luvun kertomassa kahdessa ateriassa tulee taas esille ajatus tietyn historiallisen kehityksen huipentumasta, jossa niin hyvä kuin pahakin kasvavat täyteen mittaansa ja saavat sen mukaisen palkkansa. Mitä tämä puhuu meille tässä ja nyt? Ainakin sen, ettei ole olemassa hengellisesti pysähtynyttä tilaa, vaan aina se, mikä ei edisty, se taantuu.
-------
Ekskursio: "Kansojen tuomio" Matt. 25:31-46:ssa. Vrt. Jooel 3:12-21.


II Millennium 20:1-10

1000-vuotisen valtakunnan kuvaus alkaa poikkeuksellisella tilanteen muuttumisen kuvauksella (20:1-3), mikä selittää paljon tätä seuraavaa tekstiä ja määrittelee myös sitä, miten suhtaudumme ajatukseen millenniumista maan päällä lopun aikana.


Eri koulukuntia suhtautumisessa 1000-vuotiseen valtakuntaan:

Amillenialismi, joka (lyhyesti sanottuna) kieltää tällaisen selitysmallin kokonaan.

Postmillenialismi, jonka mukaan valtakunta tulee maan päälle pikku hiljaa evankelioinnin ja opetuslapseuttamisen kautta, jonka jälkeen Kristus saapuu.

Premillenialismi, jonka näkemyksen mukaan kyseessä on Kristuksen johtama maanpäällinen valtakunta, joka alkaa vasta Hänen toisen tulemuksensa jälkeen.


Mikä on millennium?

Kyseessä on rauhan valtakunta Maan päällä Jeesuksen takaisinpaluun (paruusia) jälkeen. Tästä ajanjaksosta puhutaan Raamatussa Ilmestyskirjan 20. luvun alussa (20:1-6). Lisäksi erityisesti Vanhan testamentin profeettakirjat ovat täynnä ennustuksia tulevasta rauhan valtakunnasta, jossa vallitsevat lähes paratiisimaiset olosuhteet Maan päällä.


1000-vuotiselle valtakunnalle on Raamatun profetioiden mukaan ominaista seuraavat seikat:

1. Jeesus hallitsee Maa-planeettaa yhdessä uskovien kanssa. (Ks. Jes. 2:4, Dan. 7:13-14, 27, 1.Kor. 6:2-3, 2.Tim. 2:12, Ilm. 2:26-27, 3:21, 20:4.)
-------
Ekskursio: Kristuksen béma-tuomioistuin 2.Kor. 5:10 (vrt. 1.Kor. 3:13-15 ja 4:5).

2. Maan ilmakehä tulee olemaan täynnä Pyhää Henkeä, mikä selittää monet seuraavista millenniumin tunnusmerkeistä. (Ks. Jes. 11:9b ja Hab. 2:14.)

3. Saatana on sidottu syvyyteen, eikä näin ollen vaikuta mitenkään Maan päällä tämän 1000 vuoden ajanjakson aikana. (Ks. Ilm. 20:1-3, Jes. 65:20b.)

4. Ihmiskunnassa tapahtuu näiden seurauksena merkittävä muutos. (Ks. Jes. 2:3, 11:10, 35:5-6, 65:20.)

5. Myös eläinkunnassa ja luonnossa tapahtuu muutos, mikä mahdollistaa paratiisimaiset olosuhteet. (Ks. Jes. 11:6-9, 30:26, 32:15-16, 35:1-2, 7, 55:13, 65:25, Hoos. 2:18, Jooel 2:21-26, 3:18, Aam. 9:13.)

6. Jerusalem on koko maailman pääkaupunki ja keskus. (Ks. Jes. 2:1-4 ja Miika 4:1-4.)


Entä mitä tämän jälkeen tapahtuu?

1000-vuotinen valtakunta ei kuitenkaan vielä ole taivas, vaan tätä rauhan ja hyvinvoinnin ajanjaksoa seuraa saatanan viimeinen kapinointiyritys, johon se onnistuu houkuttelemaan osan ihmiskuntaa. (Ks. Ilm. 20:7-10.)
-------
Ekskursio: kaksi tulkintaa Googin sodasta Hes. luvut 38-39 ja Ilm. 20:7-10.


III Viimeinen tuomio 20:11-15

Tätä seuraa ”viimeinen tuomio” (ks. Ilm. 20:11-15). Viimeinen tuomio on myös nykyisen Maa-planeetan lopullisen tuhoutumisen aika, jonka jälkeen luodaan uudet taivaat ja uusi maa. (Ks. Room. 8:18-23, 2.Piet. 3:7, 10-12 ja Ilm. 21:1s.)
Kyseessä on kirjaimellisesti suuren valkoisen valtaistuimen tuomioistuin, jossa on hyvä kiinnittää huomiota siihen, millä perusteella tuomio tapahtuu, 20:15. Vrt. Room. 2:12-16, joka (alaviitteineen) antaa meille jotain osviittaa siitä, minkälaisin perustein esim. evankeliumia kuulemattomat ihmiset tuomitaan.


IV Uusi taivas ja uusi maa 21:1-22:5

Jo Jesajan kirjassa annetaan lupaus tästä totaalisesta uudeksi luomisesta, Jes. 65:17. Kyseessä on "lunastuksen viimeinen toimenpide", joka tuo pelastuksen koko maailmankaikkeuteen (David Pawson). Tämä edellyttää vanhan hävittämistä, 2.Piet. 3:10. Kristuksen sovitustyön kosmisen ulottuvuuden kuvaus on henkeäsalpaava ja se venyttää sanavarastomme äärimmilleen. 

Muualla Uudessa testamentissa on useita viitteitä tähän: 
  • Matt.19:28 "... siinä uudestisyntymisessä..." 
  • Apt. 3:21 "... jolloin kaikki kohdalleen asetetaan." 
  • Room. 8:18-25 "... luomakuntakin vapautetaan turmeluksen orjuudesta." 
  • Kol. 1:20 "... sovittaisi itsensä kanssa kaiken maan päällä ja taivaissa." 
  • Hepr. 2:8 "... alistaessaan kaiken Hänen jalkojensa alle."

On hyvä myös kiinnittää huomiota uudeksi luomisen fyysiseen ulottuvuuteen, jota kirkkohistorian aikana antiikin kreikkalaisesta filosofiasta tulleet uusplatonilaiset vaikutteet ovat hämmentäneet pyrkimällä erottamaan fyysisen ja hengellisen. Juutalaisuudessa näkemys tästä on ollut päinvastainen. Fyysisyys tulee hyvin näkyviin esim. Uuden Jerusalemin rakennusaineissa, Ilm. 21:18-21. Jumalan kaupungista löytyvät myös sellaiset sangen "maalliset" asiat, kuin kaupungin pääkatu, 22:2 ja elämän veden virta, 22:1 sekä elämän puu hedelmineen ja lehtineen, 22:2. Kyseessä on kaiken totaalinen uudeksi luominen, tarkastellaanpa vaikka Uuden Jerusalemin mittasuhteita, Ilm. 21:16-17.

Sellaisten ihmisten elämää tähän asti säädelleiden käsitteiden, kuten työnteko ja jumalanpalvelus sisältö on muuttunut, Ilm. 21:22-23. Temppeliä, aiempaa ihmisen ja Jumalan kohtaamispaikkaa ei enää ole, koska sitä ei häiriöttömän ja jatkuvan täydellisen yhteyden takia enää tarvita. Työnteko ja jumalanpalvelus ovat nyt yksi ja sama asia. Samalla pyhän ja profaanin välinen ero on myös kadonnut. Sapatin alkuperäinen tarkoitus on ollut lepopäivä työstä, 1.Moos. 2:2-3, 2.Moos. 20:11. Nyt sitä ei enää tarvita, koska nyt ollaan yhtä aikaa sekä levon että uudeksi luomisen tilassa, Hepr. 4:9.

Tärkein muutos on kuitenkin se, että Jumalan osoite on muuttunut; emme enää rukoile "Isä meidän, joka olet taivaissa...". Nyt vallitsee täydellinen, välitön ja suora yhteys ihmisen ja Jumalan välillä, jota leimaa molemminpuolinen rakkaus ja jatkuva Jumalan palvonta, Ilm. 22:3-5. Samalla on kuitenkin hyvä tiedostaa se, että Uusi Jerusalem on myös ehdottoman eksklusiivinen paikka. Ilm. 21:27 ja 22:15 kertovat selvästi sen, ketkä sinne eivät pääse.


V Loppusanat 22:6-21

Jumala vaikuttaa Henkensä kautta kaiken aidon profeetallisuuden. On tärkeää huomata meille näkymättömän maailman todellisuuden vaikutus meidän maailmaamme. Toisin sanoen se, miten siellä tapahtuvat asiat seurauksineen vaikuttavat - usein välittömästi - meidän maailmassamme. Esimerkkinä tästä vaikkapa sielunvihollisen tuhatvuotisen vankeusajan seuraukset maan päällisessä messiaanisessa valtakunnassa. Tai se, miten Jumalan läsnäolo Uudessa Jerusalemissa vaikuttaa sellaiset asiat, kuin yön, murheen ja lukittavien ovien puuttumisen. Tämä puhuu meille paljon siitä, miten meidän tulee suhtautua profeetalliseen sanaan, 22:6-7.

Samaan aikaan on yhtä tärkeää muistaa, mikä on oikea palvomisemme kohde, ei viestintuoja, eikä viesti itsessään, vaan viestin Lähettäjä, 22:8-9.

Raamatullisen profeetallisuuden tunnusmerkkejä on uskovien virvoittuminen, sen pitäytyminen Jumalan Sanaan sekä sen valmistaminen seurakuntaa vastaanottamaan takaisinpalaavaa Kuningastaan, 22:17-20.



(Kuvakaappaus Sana elämään-kommentaariraamatusta, s. 2665.)


Lähteet:

Jauhiainen Marko, Aika on nyt. Opas Ilmestyskirjan lukemiseen (Itätuuli-Kustannus, 2016).

Pawson David, Raamattu avautuu II. Uusi testamentti. Ainutlaatuinen näkökulma koko Raamattuun (Lighthouse Network Ltd./TV7 Kustannus, 2008).

Sana elämään-kommentaariraamattu (Aikamedia, 2018).

Sauer Erich, Ristiinnaulitun riemuvoitto (Uusi tie, 1974).

Thurén Jukka, Johanneksen ilmestys (Kustannus Oy Arkki, 2009).



No comments: