Oletko
missään vaiheessa tämän nykyisen koronaviruskriisin keskellä miettinyt Suomen
tilanteesta, miksi niin monet asiat tuntuvat menevän pieleen? Hankinnat,
yritystuet, varautumiset, rajoitukset yms. Kun ministeri toisensa jälkeen
pyytää selvitystä töppäilyistä omaan hallinnonalaansa liittyen, herää
väistämättä kysymys, kenen on tosiasiallinen vastuu. Mitä tarkoittaa
käytännössä tehtäviensä tasalla oleminen? Syitä tähän voidaan varmasti nimetä
monia, mutta ajattelen erään sellaisen ikään kuin näkymättömän, piilossa olevan
syyn olevan yksinkertaisesti se, että nyt, tosi paikan tullen, tulee ilmi se,
millaista tekoa me oikeasti olemme. Nyt tulee esille se kuuluisa teepussin
sisällön välittämä aito maku. Voit katsella ja haistella sitä teekaupassa,
mutta vasta riittävän kuumassa vedessä aito aromi pääsee esille – niin hyvässä
kuin pahassakin.
Samaan
aikaan kun päivittelemme Ruotsin tilannetta ja pöyristelemme läntisen naapurimme
arvorappiota, kun koronaviruksen annetaan mellastaa vapaasti, oma hallituksemme
sitä konsultoivine johtavine virkamiehineen ja asiantuntijoineen joutuu itsekin
vakavasti miettimään, miten toimia viruskriisin tuntuessa vain pitkittyvän.
Esille nousevat kaikkea lopulta ohjaavat taloudelliset arvot, eikä syyttä. Osmo
Soininvaaran mukaan on ilmeinen vaara siitä, että ”taloutemme menee aivan
päreiksi”, josta alhosta nouseminen veisi vuosia. Tilanne on vaikea ja
jokaisen meistä, jotka emme oikein muuta voi, on syytä vakavasti paneutua
esirukoukseen hallituksen ja esivallan puolesta. Paavalin tähän ohjaava kehotus
päättyy kaiken selittävän motiivin paljastumiseen: ”…että saisimme viettää
rauhallista ja hiljaista elämää kaikin tavoin hurskaasti ja kunniallisesti”
(1.Tim. 2:2).
Koronan
jälkeinen yhteiskunnallinen tilanne näyttää muodostuvan monella tapaa
skismaattiseksi, vaikka juuri nyt tarvittaisiin järkähtämätöntä kansallista
yksimielisyyttä. Emme enää elä minkäänlaisessa yhtenäiskulttuurissa, ellei
sitten myöhäismodernille tyypillistä pirstaleista pluralismia sitten lasketa
sellaiseksi vallitsevaksi ”yhdeksi totuudeksi”. Tämä lienee suurin syy siihen,
että pahimman mentyä ohi, inhimillisen elämän raadollisuus päässee esteettä
ilmenemään myös koronakriisin jälkipuinnissa. Siinä hötäkässä olisi hyvä
muistaa, että koronakriisin kaltaisen täysin ennalta arvaamattoman esille tulon
ja äärimmäisen vaikeasti ennustettavan käyttäytymisen edessä olisi minkä
pohjainen hallitus hyvänsä ollut ns. kusessa.
Nyt
edessä saattaa olla kansallisen talouden rapakuntoisuus ja uuden köyhälistön
nousu, pahimmillaan kokonainen sukupolvi syrjäytyneitä sekä ihmisten arvojen ja
kulutus- ym. tottumusten raju muuttuminen, joka sinänsä on ambivalentti asia.
Toki positiivisia signaalejakin on näkyvissä, kuten esim. lähiyhteisöllisyyden
lisääntyminen, paikallisten tuottajien parempi hyödyntäminen, kiirehysterian
väheneminen jne. Toivottavasti näitä osataan hyödyntää. Itse odotan edelleen
mielenkiinnolla jo aiemmin hahmottelemani ”toisen modernin” esiin tuloa.
Samanlainen
skismaattisuus tullee näkymään myös kansallisvaltioiden ja niiden liittoutumien
välisissä suhteissa, jopa niiden sisällä. EU:n kohdalla tämä on jo selvästi
nähtävissä. Toista aluetta ja ryhmää kriisi runteli todella pahoin, toisten
selvitessä syystä tai toisesta vähemmällä. Miten keskinäinen solidaarisuus pääsee
oikeuksiinsa tällaisissa perinteisesti jopa aseellisia konflikteja
synnyttäneissä tilanteissa? Haluttiin sitä tai ei, on pakko sanoa ääneen, että
nykyinen koronakriisi tulee poikimaan monta uutta kriisiä. Globaalisti
ajatellen olemme uuden jännän äärellä.
Kaiken
tämän edellä sanotun jälkeen on hyvä muistuttaa siitä, että Jumala on Sanassaan
luvannut, että ennen Poikansa toista tulemusta Hän tulee järisyttämään kaikkia
asioita Maan päällä. Tunnustaudun häpeilemättä Raamatun profeetalliseen
sanomaan vakaasti uskovaksi mieheksi tässä(kin) kohtaa. Tällä näkemykselläni ei
ole myöskään mitään tekemistä sen kanssa, millaisen eskatologisen koulukunnan
tai näkemyksen edustaja olet. Tarvitsee vain katsoa tätä lupausta Haggain
kirjan 2. luvussa (jakeet 6-7 sekä 21-22). Voidaan (ihan oikeutetusti) ajatella
tämän kohdan jo toteutuneen Serubbaabelin temppelin rakentamisen yhteydessä.
Profetia ei kuitenkaan tyhjentynyt siihen, vaan asiayhteytensä mukaisesti se
selvästi viittaa tuleviin aikoihin, jolloin jotain ratkaisevaa tapahtuu
ihmiskunnalle.
On
varmasti useita syitä siihen, että Hän tekee näin. Kun se, mitä tähän asti
olemme tottuneet pitämään itsestäänselvyytenä ja luotettavana elämässämme
horjuu ja häipyy, meillä on ainutkertainen tilaisuus oppia uudelleen panemaan
luottamuksemme yksin Häneen. Vain sitä kautta opimme elämään ilman
tulevaisuuden pelkoa. On mielenkiintoista lukea, miten Heprealaiskirjeen
kirjoittaja tulkitsee tuota em. Haggain profetiaa ja liittää sen juuri tämän
kaltaiseen tilanteeseen (Hepr. 12:25-29). Kyse on siitä, että vaikka nyt
näkemämme valtakunnat järkkyvät, meille on luvassa valtakunta, joka ei järky.
Tärkeintä
on nyt pitää mieli avoinna Jumalan Hengen puheelle. Nyt kuluva aika on puhdistautumisen
ja seulomisen aikaa, jolloin monet sellaiset asiat, jotka ovat olleet meille
tärkeitä, kuten vaikkapa viihde, urheilu tai kulttuuri tai raha, hyvinvointi ja
elämän kokonaistasapaino, otetaan meiltä (ainakin hetkellisesti) pois. Tämän
jälkeen me vasta näemme, millaista tekoa rakennuksemme on ja minkälaiselle
perustalle se on rakennettu. Panosta siis nyt käsillä oleva aikasi Jumalan
etsimiseen ja kuuntelemiseen.