Luther näyttäytyy historiankirjoituksen valossa tietyllä tavalla
ristiriitaisena hahmona. Toisaalta hänessä on selvästi tunnistettavissa
nykykielellä sanottuna proaktiivinen muutosjohtaja, joka määrätietoisesti ja
taitavasti vie alkamansa asian päätökseensä saakka. Tässä roolissaan hän on selvästi
ääri-ilmiöiden tasapainottaja (esim. suhteessa Johann Agricolaan ja
antinomismiin; lain kolmas käyttö). Toisaalta hän taas vetää hyvin tiukkaa,
suorastaan ahdasmielisen suvaitsematonta linjaa kohtaamiaan teologisia
toisinajattelijoita kohtaan (esim. anabaptistit tai Zwingli). Hän on
reaalipoliitikko, joka selvästi ymmärtää sen, ettei hänellä (eikä hänen
edustamallaan liikkeellä) yksinkertaisesti ole varaa Thomas Müntzerin
millenialististen visioiden kaltaisiin haihatteluihin. Niinpä hän aidon
reaalipoliitikon tavoin asettui ruhtinasten puolelle kansan kapinaa vastaan. (Liekö
sama kuvio toistunut myöhemmin esim. Suomessa v. 1918 tapahtumien yhteydessä?) Hänellä on myös rohkeutta suoraan ja ääneen
todeta teologisille opponenteilleen, että "teissä
on eri henki kuin meissä". (Tätä argumenttia ei Ukko-Muroman jälkeen
olekaan tainnut kukaan rohjeta käyttää Suomen kirkollisessa keskustelussa.)
Edellisen pohjalta tulee tietysti ilmeinen kiusaus leimata Luther
vastustajat ja jopa arat kyseenalaistajatkin armotta maan rakoon jyrääväksi
diktaattoriksi, jonka vastustajat hukka perii, jolleivät käänny niskoitteluistaan.
Pitivätpä jopa jotkut luterilaisetkin Lutheria taipumattomana ja itsepäisenä
kun keskusteltiin ehtoollisopin nyansseista Zwinglin & co kanssa. Philip
Melanchton näyttääkin olevan monessa kohtaan paljon avarakatseisempi ja
sovittelevampi. Erasmus Rotterdamilainen, jota voidaan syyttä pitää Lutherin
kaikkein haastavimpana vastustajana, piti Lutheria jotensakin keskinkertaisena,
joskin itsepintaisena henkilönä, joka ei liiemmin näyttänyt arvostavan
teologista tai muutakaan oppineisuutta. Erasmuksen ja hänen seuraajiensa (kristillisen)
humanismin pohjalta nimittäin syntyi paljon sellaista, jota nyky-Eurooppa pitää
merkittävänä perintönään (mukaan luettuna myös tämän päivän luterilaiset).
Wittenbergin yliopisto oli Lutherin reformaatioajattelun hautomo,
jossa hän oppituolistaan käsin työsti omia teologisia teesejään ja teroitti
sanallisen säilänsä huippuunsa paavin kirkkoa vastaan. Wittenbergin ulkoisesti
vaatimattomia puitteita vasten niin Lutherin kuin Melanchtoninkin vaikutus
näyttäytyykin oikeissa mittasuhteissaan. Toisaalta (tai ehkä juuri tästä
syystä) Wittenberg muodosti erinomaisen teologisen hautomon koko evankeliselle
liikkeelle sen alkuvaiheessa. Sen opettajakunta oli opinnoissaan edistynyttä, nuorta
ja asiastaan innostunutta. Sanalla sanoen Wittenberg edusti teologisen
osaamisen huippua tuon ajan Euroopassa, mikä osaltaan selittääkin Lutherin
menestyksen. Yliopisto on siis ainakin joissain historian vaiheissa
saattanut edustaa todellista muutosvoimaa hengellisessä kentässä.
Niinpä monissa tuon ajan opillisissa tai käytännön teologisissa
kysymyksissä Wittenbergin yliopiston väki asettui Lutherin taakse, kuten kävi
esim. anekauppakysymyksessä. Tällaisten linjanvetojen tuloksena
wittenbergiläisissä syntyi ajatus teologian harrastamisesta "uutena tienä" (via moderna).
Kirkollinen traditio uskallettiin nyt tarvittaessa kyseenalaistaa, mikäli sille
ei löytynyt tukea raamatullisesta lähdekirjallisuudesta. Tämä liittää
evankelisen liikkeen reformaatioajattelun renessanssin uuteen kriittiseen
ajatteluun, joka sitten väistämättä vei törmäyskurssille katolisen kirkon
kanssa. Onneksi oltiin Roomasta katsottuna kaukana pohjoisessa ja onneksi paavi
selvästi viivytteli toimissaan Lutherin & co kanssa. Näin uusi hapatus
pääsi hapattamaan (lähestulkoon) koko taikinan. Tosin siinä sivussa sotkettiin
häikäilemättä jalkoihin reformaation kolmas haara, josta kyllä sitten aikanaan
sukeutui koko se anglosaksisen kristillisyyden valtavirta, jota
evankelikaalisuudeksi kutsutaan. Kuka se nyt olikaan, joka sanoi marttyyrien
veren olevan seurakunnan kasvun siemen? (Luterilaisuudesta taas esim. tunnettu
kirkkohistorioitsija Kaarlo Arffman käyttää termiä ”kadonnut eurooppalainen kristinuskon tulkinta”.)
No, käytännössä tämä 500 vuotta sitten tarkoitti irtaantumisesta
skolastisen (ja erityisesti Tuomas Akvinolaisen) teologian perinteestä, mikä ei
tietenkään ollut mikään piece of cake. Samalla sitä tultiin irtaantuneeksi myös
siitä kanonisesta kirkko-oikeudesta, joka sääteli koko silloisen läntisen
kirkon elämää ja toimintaa. Tässä projektissa Luther ehdottomasti tarvitsi
wittenbergiläisten kollegojensa apua ja sopu piti säilyttää hinnalla millä
hyvänsä (tai ainakin melkein). Tosin vanhaa viidakon sananlaskua lainaten, joku
voi kyllä (helpostikin) lähteä jostain –laisuudesta, mutta sen vanhan
-laisuuden lähteminen miehestä itsestään lieneekin sitten jo vaikeampi juttu.
Mielestäni tämä näkyy Lutherissa, joka hänkin oli vain aikansa lapsi.
Protestanttinen reformaatiokin, Luther & co mukaan luettuina, on ehkä syytä
nähdä isommassa kuvassa ”vain” katolisen Euroopan sisäisenä kiistana.
Murroksen vuosina siis wittenbergiläinen yhteisrintama säilyi
jotakuinkin rikkoutumattomana. Kuitenkin jo tuolloin esiintyi väitteitä, ettei
Luther suostunut kuuntelemaan muita, vaan kuvitteli omaavansa jonkinlaisen
monopoliaseman suhteessa Raamatun ilmoituksen totuuteen. Näin esim. Johannes
Eck, jonka kritiikki voitiin toisaalta helposti sivuuttaa "paavillisena panetteluna". Mutta kun sama syytös nousee
myös omien joukosta, tilanne saa uusia, jopa sisällissodan omaisia sävyjä.
Kuitenkin esim. kiistassa Karlstadtin kanssa yliopistoväki asettui siinäkin
Lutherin tueksi. Niin Karlstadt kuin monet muutkin toisinajattelijat saivat
lähteä, mikä ei ollut ihme; sahasihan Karlstadt monilla kommenteillaan ja
toimillaan omaa akateemista oksaa ja oli siten kiusallinen rauhanhäiritsijä kunnianarvoisalle
yliopistoväelle. Kyynisemmin voitaisiin todeta, että juuri näin menettelee tuo
alussa mainittu proaktiivinen muutosjohtaja, jossa on sekä reaalipoliitikon
että vallanhaluisen oligarkin vikaa. Kun uskonnollinen johtajuus etenee
tarpeeksi pitkälle, otetaan käyttöön esim. jumalanpilkka- tai Pyhän Hengen
pilkka-argumentit.
Myöhemmin monet uudet ajatukset niin renessanssin ja sen pohjalta
nousseen varhaisen humanismin kuin kalvinilaisuuden ja reformoidun
kristillisyyden piiristä muutenkin haastoivat perinteisen luterilaisuuden.
Kalvinilainen Geneve kyettiin vielä joten kuten torjumaan, mutta uudet
ajatukset Strassburgista aiheuttivat suoranaista hajaannusta Wittenbergin
oppineiden piirissä. Kuitenkin nämä rationalistisen ajattelun ensimmäiset idut
kyettiin Melanchtonin (sic!)
johdolla torjumaan. Tässä kohtaa tulee taas kerran esille ne erilaiset raiteet,
joilla niin Luther kuin Melanchtonkin joissain kohtaa mennä kolisuttelivat.
Mihinkään avoimeen ristiriitaan nämä veljet eivät kuitenkaan koskaan
ajautuneet, mikä olisikin merkinnyt koko evankelisen liikkeen vieläkin
suurempaa hajaannusta. Samoin Luther näyttää hyvin ymmärtäneen Wittenbergin
oppineiden tuen välttämättömyyden asialleen (siinä, missä Saksin
vaaliruhtinaankin).