Monday, January 30, 2012

Vaalien välillä

Olemme yli kymmenen vuoden ajan kokoontuneet pienellä joukolla säännöllisesti rukoilemaan oman kotikaupunkimme ja sitä kautta myös kotimaamme asioiden puolesta. Se on sitä "kaupungin porteissa seisomista" ja "alttarien rakentamista", jonka ymmärrän jokaisen Herran oman tehtäväksi omalla kotipaikkkakunnallaan. "Harrastakaa sen kaupungin parasta, johon Herra on teidät asettanut ja rukoilkaa sen puolesta Herraa, sillä sen menestys on teidän menestyksenne." 

Totesin tuossa yhteydessä tänään, että ensi sununtai muuttaa tulevaisuuden rukousaiheitamme paljon. Mikäli Sauli Niinistöstä tulee tasavallan presidentti voi olla, että ulkoisesti monikaan asia ei muutu. Tämä voi tuudittaa meidät vaarallisen pettävään ruususenuneen. Meidän tulisi rukoilla hänen kohdallaan sitä, että hänestä tulisi profeettoja kuunteleva presidentti. Moni Tarja Halosen "arvojohtajuuden" aikana vinoutunut asia voitaisiin Niinistön kaudella oikaista.

Pekka Haaviston voittaessa muutos olisi suurempi ja Halosen aikana alkanut ja hyvään vauhtiin päässyt antikristillistäminen todennäköisesti vain jatkuisi ja saisi aikaa myöten räikeämpiä muotoja. "Antikristillistämisellä" tarkoitan tässä yhteydessä perinteisten kristillisten arvojen vastustamista tai - mikä vielä pahempaa - niiden muuttamista salakavalasti jopa vastakohdakseen.

Ajattelen, että nyt on korkea aika puhua näistä asioista suoraan. Meillä ei enää ole varaa hempeämielisyyteen, eikä itsemme pettämiseen. Vilpittömän ja hyväätarkoittavan sinisilmäisyyden aika on ohi. Nyt on tartuttava kiinni totuuteen.

Katselin tänään Youtubesta Pekka Haaviston salakavalan petollista vaalivideota. Tunnustan suoraan, että aluksi herkistyin, sitten petyin ja lopussa syljetytti. Tarkoitan tällä sitä, että Pekka Haavisto on paljastunut aatteensa pettäjäksi. Kaveri, joka alussa edusti radikaalia ympäristöaktivismia ja uudenlaista globaalia vihreää ideologiaa, onkin paljastunut loppujen lopuksi tavalliseksi siloitelluksi keskiluokkaiseksi pressaehdokkaaksi. Finlandia-hymni kun edustaa arvoiltaan ja perinteiltään jotain niin vierasta Haaviston ideologialle, että Koijärvi-liikkeen aikoina hän ei kuuna päivänä olisi suostunut tällaiseen.

Jo tällaistenkin ilmiöiden takia veikkaan Paavo A:n ajavan Pekka H:sta vasemmalta ohi lähitulevaisuudessa.

Toinen kysymys, mikä tästä sitten herää on tietenkin se, että onko Haavisto oikeasti luopunut nuoruudessaan ajamistaan arvoista? Mitäpä jos hän vain pragmaattisesti pelleilee, sumuttaa ja jymäyttää? Suomalainen kun on oikeasti niin sinisilmäisen naiivi. Eli mitäpä jos Haavisto vain näyttelee? Silloin petos olisi vieläkin suurempi, kun hän presidentiksi tultuaan alkaisikin toteuttaa todellisia arvojaan presidentillisellä arvovallalla. Tässä on todennäköisesti suurempi vaara kuin kuvittelemmekaan.

Toisaalta, juuri tällaista "käsitteiden kavallusta" olemme tottuneet väsyksiin asti näkemään aina 90-luvun alun EU-propagandasta alkaen, jopa niin, että useimmat meistä ovat jo täysin turtuneet siihen.

Kuningas Daavidista kerrotaan, että hänen ensimmäisten kannattajiensa joukossa oli "isaskarilaisia, jotka ymmärsivät ajan ja käsittivät, mitä Israelin oli tehtävä". He olivat siis alunperin siitä osasta Israelia, joka oli seurannut Saulia, mutta heissä oleva profeetallinen henki kehotti heitä kuitenkin seuraamaan Daavidia, joka tuli Juudasta. Nämä ovat nyt niitä miehiä, joita tarvitsemme Suomessa ja minä haluan olla yksi heistä. Emme nimittäin enää pärjää oman viisautemme varassa, vaan tarvitsemme Herran Hengen inspiroimaa profeetalliusta valoa.

18 comments:

  1. Herman9:50 PM

    Nojoo, onhan Haavisto varmasti juuri sellainen mitä tuossa kuvasit. Mutta jostain syystä en ihan täysin luota myöskään Niinistöön. Toki hän tunnustaa Jeesuksen olevan Jumalan Poika ja niin edelleen, mutta toisaalta antoihan Juudaskin suuta Jeesukselle ...ainakin ulkoisesti. Monet asiat viittaavat vankasti siihen, että Jumalan mielen sisäinen tunteminen on Niinistöltäkin aika hakusessa. Toivottavasti olen väärässä, mutta itse en ekan kierroksen jälkeen ole kokenut oikein minkäänlaista inspiraatiota rukoilla tulevien vaalien tuloksen puolesta. Suomen kansan puolesta kyllä, ja 1.Tim.2:1-4 kehoituksen mukaisesti tulevan presidentin puolesta (ainakin hän sitä tarvitsee, kumpi se sitten tuleekaan olemaan). Vaalit kuitenkin pohjimmiltaan vain osoittavat minkälaisessa tilassa kansa jo on, eikä päinvastoin...

    ReplyDelete
  2. En ole toki koskaan ajatellutkaan hänen olevan uudestisyntynyt (vaikka mistäs minä tiedän). Ajattelen, että on hyvä jos presidentti (edes) kunnioittaa julkkisesti kristillisiä perusarvoja. Tässä mielessä siis Niinistö ajaa niin Halosen kuin Haavistonkin ohi oikealta (no, kirjaimellisesti...) niin, että piennar pölisee. Tältä pohjalta myös rukoilen, että hän kuuntelisi Jumalan profeettoja.

    Oma kysymyksensä sitten tietty on, pitäisikö presidentin välttämättä olla uskossa? Voisiko ei-uskova presidentti olla parempi kuin uskova? Tai tekeekö henkilökohtainen usko jostain lähtökohtaisesti paremman jossain ammatissa? (Vrt. esim. bussikuski, rakennusmies tai...)

    Mitä mieltä olet(te)?

    ReplyDelete
  3. En minäkään Niinistöä pidä parhaana mahdollisena vaihtoehtona maamme presidentiksi (kun ottaa huomioon keitä muita ekalla kierroksella oli tarjolla), mutta tämänhetkississä olosuhteissa näen EU-myönteisyyden kuitenkin pienempänä pahana kuin homoseksuaalisen esimerkin antamisen.

    Ei presidentin tai kenenkään poliitikon tarvitse välttämättä olla uskova osatakseen hommansa, mutta se olisi toki plussaa. Tosin kaikki uskovatkaan eivät välttämättä olisi taitavia poliitikkoja.

    ReplyDelete
  4. Herman11:05 PM

    Okei no puhutaas nyt sitten asioista suoraan ilman hempeämielisyyttä jne :)

    Kyse ei tässä ole vain siitä, onko uskossa vai ei. Itsekin kannatin ekalla kierroksella uskosta osatonta ehdokasta (jonka ajatusten ja toiminnan koin olevan lähimpänä Jumalan mieltä varteenotettavista ehdokkaista).

    Syyt miksi kavahdan Niinistöä ja saa epäilemään häntä "juudakseksi", ovat miehen Bilderberg-kontaktit sekä avoimet puheet uudesta maailmanjärjestyksestä. Tiedän että näistä asioista puhuvia tupataan pitämään foliohattu-höyrypäinä (osittain ehkä syystäkin), mutta Ilmestyskirjaa ja muuta eskatologista matskua lukiessa sitä on vain vaikeaa olla näkemättä hyvin suoria ja selkeitä yhtäläisyyksiä näiden asioiden välillä.

    Kun vielä Raamatusta löytyy aika paljon viitteitä siitä, että antikristus tulee olemaan ulkonaisesti melko kristillisen oloinen (selkeimpinä ehkä 1.Joh.2:18-19 sekä Juudaksen esikuvallisuus), niin kyllä sitä väkisinkin nousee tuntosarvet kohti taivasta.

    ReplyDelete
  5. Pekka Sahimaa11:17 PM

    Parempi tasaspainoinen ei-uskova ammattimies kuin hörhökristitty.

    Minusta Haaviston kampanjassa on kysymys suuren luokan petoksesta. Erityisesti naiset ja vakiintumattomat nuoret menevät liian helposti tällaisen hypetyksen mukana. Haaviston kokemus ja asiantuntemus eiväöt yksinkertaisesti riitä. Hän käyttää häikäilemättä hyväkseen homouttaan tämän vapaamielisyyttä ja suvaitsevuutta huutavan sivistymättömän kansanosan liehittelyssä.

    Ainakin parin pikkuporvarillisen tuttavaperheen vaimot ja tyttäret ovat äänestäneet Haaviatoa. Siinä ei miesparalle jää kuin launataimakkaraa käteen, kun naisväki syöksyy mukavanoloista hinttä äänestämään.

    Ensimmäisessä vaiheessa homot vaativat oikeuksiaan kitisemällä suvaitsemattomuudesta ja vihapuheista. Seuraavassa vaiheessa he ovat valmiit kaikenlaiseen vallankäyttöön. Tästä on orastavaa näyttöä jo Suomessakin.

    Sanon nyt tiivistetysti: Haavisto ilmiön juuret ovat jo vuosikymmneten takana. Ilmiö ei lopu presidentinvaaliin - vaikka Niinistö voittaakin (muistakaa toki äänestää häntä!) Tässä on kysymys suuresta petoksesta. Miten Koijärven riimukirjoittajasta noustiin presidenttiehdokkaaksi? Jokin mättää - ja pahasti. Eikö uskottavuutta mitenkään voida mitata?

    Kehityskulku on seuraavanlainen:

    Vaihe 1. Naisten nousu. Halonen presidentiksi, naispapit kirkkoon, helluntailiikkeessä oraallaan naisten vallankumous.
    Vaihe 2. Homojen nousu. Politiikka,kansankirkko, tulevaiuudessa vapaiden suuntein seurakunnat.

    Syy kaikkeen tähän: Terveen miehisyyden ja maskuliinisen raamatullisen johtajuuden puute perheissä, seurakuntayhteisöissä, yhteiskunnassa. Miehet ovat hukassa, kun naiset ja taiteilijat yhdessä homolaumojen kanssa hilluvat sateenkaaren väreissä.

    Halonen kommentoi Viron vierailullaan: "Haavisto on hoitanut asian tyylikkäästi, kun on esitellyt puolisonsa, joka on paitsi mies myös syntynyt muualla kuin Suomessa." Joopa. Olisi pitänyt leveän turpansa kiinni.

    Jesaja totesi aikoinaan Israelin kansasta (3:12): "Minun kansani käskijät ovat lapsia ja naiset sitä hallitsevat. Kansani, sinun johtajasi ovat eksyttäjiä, he ovat hämmentäneet sinun polkujesi suunnan."

    Halonen.

    Haavisto, Biaudet, Lipponen, Arhinmäki...

    Sosiaali- ja terveysministeri Guzenina-Richardson, opetusministeri Gustafsson jne...

    1. Aikakirja 12:32:ssa todetaan isaskarilaisista: "ymmärsivät ajan ja käsittivät, mitä Israelin oli tehtävä"

    Löytyykö näitä kristittyjen
    joukoista?

    Ps. Presdentinvaalit tulevat ja menevät, mutta Jumalan valtakunta tulee. Kuka raivaa sille tietä? Huutavan ääniä tähän pimeään korpeen tarvittaisiin.

    ReplyDelete
  6. Pekka Sahimaa9:46 AM

    Seuraavassa Wikipedia-kuvausta: Bilderberg-ryhmä on epävirallinen vuotuinen konferenssi noin 130 vieraalle, joista useammat ovat talouselämän, median tai politiikan vaikuttajia.

    Ryhmän kokouksista saatava vähäinen tieto ja sen yhteydet valtaeliitteihin on antanut aineksia salaliittoteoreetikoille, jotka uskovat ryhmän olevan osa Uuden maailmanjärjestyksen luomissuunnitelmia.

    Ryhmä on kokoontunut jo vuodesta 1954 lähtien. Suomalaisia osallistujia ovat olleet mm. Matti Vanhanen, Jorma Ollila, Eero Heinäluoma, Erkki Liikanen, Jyrki Katainen. Palula Lehtomäki, Teija Tiilikainen jne.

    Minusta Niinistöä ei Bilderberg-kokoontumisten takia kannata leimata Juudakseksi. En tiedä näistä kokoontumisista ja niissä käydyistä keskusteluista sen enempää. Mutta eivät taida tietää useimmat niistäkään kristityistä, jotka vihjailevat kokoontumisten yhteydestä antikristilliseen maailmanjärjestykseen. Nämä salaliittorabbit rakentelevat säännöllisin väliajoin omia lopunajan skenaarioitaan vähintää yhtä arveluttavissa olosuhteissa.

    Toki on toisaalta todettava, että Bilderberg-kokoontumisiin liittyvien asiatietojeni vähäisyyden perusteella en voi niiden puhtaudesta ja viattomuudestakaan varmaa tietoa levittää.

    Minulta on vain mennyt luottamus kristittyjen lopunaikahypetykseen. Liian paljon valhetta, liian paljon vääriä ennustuksia, liian paljon paniikin ja pelon lietsomista. Liian vähän väärien puheiden perumista ja katumista.

    Ja silti pitää kaiken sekoilun keskellä pyrkiä tarkkkailemaan missä ajassa eletään - niin kuin Isaskarin pojat.

    Ps. Uusimman Gallupin (ti-aamu 31.1)mukaan Niinistöä johtaa 64 % - 36 %. Hyvältä näyttää Ultra Bran, Mikko Kuustosen ja muiden "edistyksellisten" taiteilijapiirien silmittömästä suvaitsevaisuuspainostuksesta huolimatta. Mutta. Älkää jättäkö äänestämättä. Passiivisuus ei ole tässä tilanteessa millään tavalla maallemme eduksi.

    ReplyDelete
  7. Ihan asiasta kolmanteen, en nyt ehdi muuten kommentoida, mutta Pekalle: eikö nainen mielestäsi voi olla johtavassa asemassa? Eikö nainen voi olla pastori? ja en nyt meinaa missään ev.lut-kirkollisessa viitekehyksessä vaan yleisesti.

    ReplyDelete
  8. Pekka: En pitäisi Wikipediaa tässä(kään) kohtaa välttämättä täysin luotettavana lähteenä. Ongelma koko Bb-ryhmän kohdalla on juuri sen salamyhkäisyys (vrt. esim. vapaamuurarit). Periaatteessa kyse ei ole (edes) mistään eskatologisesta ilmiöstä, vaan ihan vaan salaseuramaisesta asioista päättämisestä muiden puolesta ja ohitse. Toinen juttu sitten on - kuten Herman totesi - että UT (erityisesti Ilmestyskirja) kuvaa lopun aikojen antikristillisen järjestelmän totalitaarisena systeeminä. Ehkä olemme havainnoimassa jotain tällaista kehitystä täällä Suomessakin? (Vrt. Juha Ahvion kommentit "demokraattisesta totalitarismista".)

    Mimosa: mitä ajattelet profeetta Jesajan tarkoittaneen tällä, mihin Pekka viittasi; "Minun kansani käskijät ovat lapsia ja naiset sitä hallitsevat."?

    ReplyDelete
  9. Herman11:22 AM

    On ihan totta, että varsinkin näinä aikoina kun netti tulvii salaliittoteorioita, täytyy olla niidenkin suhteen aika varuillaan. Mutta ihan jo sen perusteella mitä Bb-porukasta julkisesti ja yleisesti tunnetaan, on siihen mielestäni syytä suhtautua varauksellisesti. En pidä kovin uskottavana, että maailman talouden, politiikan ja median eliitti kokoontuisi yhteen salaisesti pelaamaan monopolia ja juttelemaan mukavia. Bb-kokouksiin osallistuneet ovat myös epäilyttävän usein nousseet korkeisiin asemiin osallistumisensa jälkeen. Kun vielä katsoo minkälaisella väkivallalla maailman yhdentymistä ollaan runnomassa läpi, niin ei näiden asioiden yhteenlaskeminen välttämättä ole ihan täysin foliohatusta vedettyä hypetystä.

    ReplyDelete
  10. Jukka Ryhänen4:16 PM

    Pekalla sanan säilä heiluu nautittavasti. Hyvä!

    Tuosta Bilderberg ym. kuviosta. Olin itse Helsingin Kalastajatorpan Bilderberg konferenssissa 1994 autonkuljettajana (työskentelin keikkatyöläisenä erään ystäväni yrityksessä). Kyydissäni oli ABB:n silloinen pääjohtaja Percy Barnevik Torpalta lentokentälle. Muita kyydittäviä en muista. Vietimme aikaa autonkuljettajien kanssa taukotiloissa.

    Mitään kovin poikkeavaa ei silmiini osunut juhlakansaa katsellessa. Hollannin kuningatar Beatrix meni ystäväni pitkään limusiiniin. Siihen muuten pyrki myös Percy mutta hänet ohjattiin minun pitkään mersuuni koska limo oli varattu kuningattarelle. Percy oli aika kireän tuntuinen sen vuoksi, kokihan hän pienen julkisen nöyryytyksen Torpan ovella. Yritin ajaa mahdollisimman tasaisesti ja miellyttävästi kentälle.

    No, asiaan. Minä en näe tuossa Bb-touhussa, Davosissa, pankeissa, liitoissa muuta kuin yhtä ja samaa ahneuden ja mammonan valtaa joka vain kasvaa kasvamistaan. Sille ei voi yhtikäs mitään.

    En olisi äänestänyt Niinistöä jos ei olisi pakko.

    Mitkään rapparijäsenyydet tai ritarikunnat tai muut aateluudet eivät ole ystävät hyvät enää tämän päivän juttu. Unohtakaa nyt vähitellen ne.

    Nämä vihreät, punaiset, feministiset, ihmisoikeudelliset, suvaitsevaiset ym. ovat se juttu. Niitä vastaan tässä kannattaa kammeta. Raha pelaa minkä pelaa ja lopulta palaa.

    Ei muuta kun ääni Niinistölle, onpahan hetero. Mielestäni myös ihan järkevä ja pätevän juristin tavoin ajatteleva ja perusteleva. Valtiomiehen aineksia ja ominaisuksiakin on aivan riittävästi.

    Eikä tarvitse hävetä kun kyläilee maailmalla.

    ESS, joka julisti Lukijan sanaansa loanheittokiellon eli tukki suut homouden arvostelijoilta, myöntyi sentään julkaisemaan Erkki Niemisen (sd) jämäkän näkemyksen.

    Aina vain alemmas feministisyydessään ja suvaitsevaisuudessaan on kylämme lehti vajonnut. Surkeaa katsottavaa.

    ReplyDelete
  11. Jukka Ryhänen5:03 PM

    Isä ja Poika.

    Mies ja nainen.

    Ei ole toista ilman toista.

    Mies ja mies.

    Molemmat ovat toisista riippumatta.

    Kunhan pohdiskelin.

    ReplyDelete
  12. Pekka Sahimaa7:56 PM

    Timolle Wikipediasta luotettavana tiedonlähteenä:

    Kommnettisi on varmaan aiheellinen. Lainasin Wikipediaa, kun halusin lyhyesti kuvata Bilderberg-kuviota sellaisille lukijoille, joille se on täysin vieras.

    ReplyDelete
  13. Pekka Sahimaa9:09 PM

    Mimosalle naisista:

    Lapsissa ja naisissa ei ole mitään vikaa. Mutta ei heistä pääsääntöisesti ole hallitsemaan. Eipä sillä - ei kyllä läheskään kaikista miehistäkään. Sen takia Raamattu asettaa kohtuullisen tiukat kriteerit seurakunnan paimenille ja kaitsijoille. Tässä en nyt tarkoita hallinnollisia kollektiivisia vanhemmistoja ja kirkkoneuvostoja, joilla ei välttämättä ole kovin vahvoja raamatullisia perusteita olemassaololleen.

    Sen enempää mies- kuin naispapitkaan eivät ole raamatullisia. Koko luterilainen pappeuskäsitys – samoin kuin helluntailainen pastorikeskeisyys - on vieraantunut UT:n yleisen pappeuden käsitteestä. Kristuksessa ei ole miestä eikä naista. Eikä siis eroa yleisen pappeuden kannalta.

    Luomisjärjestyksessä mies ja nainen luotiin erilaisiksi. Miehen ja naisen suhdetta kuvataan Kristuksen ja seurakunnan suhteeseen. Jos ei miehellä ole rakkautta vaimoaan kohtaan niin kuin Kristuksella on seurakuntaansa kohtaan, niin vaimo ei kunnioita miestään. Toisaalta seurakunta on ruumis ja Kristus on pää. Samoin mies on vaimon pää. Tasapainoisessa perheessä lapset kasvatetaan tällaisessa isän ja äidin välisessä rakentavassa ilmapiirissä. Silloin heistä kasvaa yhteiskuntaan luotettavia tulevan sukupolven kasvattajia. Näin perheessä.

    Kuvaamani kehityskulku "Ensin naiset, sitten homot" on kärjistetty, mutta se näyttää vääjäämättömältä niin yhteiskunnassa kuin kirkossakin. Kirkossa naispapit ovat olleet merkittävässä roolissa kirkon avautumiselle homoudelle. Heidän mitäänsanomaton humaani lässytys ja silmien pyörittely on ajanut kirkon alamäkeen, kun ei ole löytynyt riittävästi maskuliinisia miehiä kirkon johdosta. Riekkisen kaltaisista arvoliberaaleista Raamatun arvovallan romuttajista kyllä. Ihmettelen, miten vähän kirkosta on löytynyt suoraselkäistä papistoa. Onko suuri osa teologiaa opiskelemaan lähteneistä nuorista miehistä jotenkin feminiinisiä?!?

    Halonen on tietysti huono (vaiko hyvä?)esimerkki naisesta johtajana. Mutta ei hedelmä hyvälle ole maistunut…

    ReplyDelete
  14. Pekka Sahimaa9:16 PM

    Jukka totesi osuvasti "Mitkään rapparijäsenyydet tai ritarikunnat tai muut aateluudet eivät ole ystävät hyvät enää tämän päivän juttu. Unohtakaa nyt vähitellen ne."

    Minustakaan ei näytä kovin todennäköiseltä tällainen salaperäinen yhdentymiskehitys, vaikka kristillisissäkin piireissä siitä vouhotetaan.

    Enemmänkin ongelmana maailmalla lienee eripura ja pirstoutuneisuus. Näkeehän sen Euroopan Unionistakin, miten vaikeaa kaikki näyttää olevan. Venäjä vetää omaan suuntaansa ja Kiina omaansa. Amerikkalaisten maailmanvalta heikkenee... ja vähäpätöinen Eurooppa yrittää ylittää painoarvonsa vallankäytössä.

    ReplyDelete
  15. Herman10:41 PM

    Jukka ja Pekka, eihän tässä kommenttiketjussa kukaan ole puhunutkaan mistään ritareista ja aateloinneista. Jos tarkoituksenne oli vastata tuolla lailla minun näkemyksiini, niin täytyy sanoa että vastaus oli samaa tasoa kuin ateistien vastustus kristinuskoa kohtaan sen perusteella että katolinen kirkko sitä ja tätä.

    Maailman yhdentymisen ja lopunaikojen profetioiden toteutumisen suhteen saa jokainen toki olla mitä mieltä haluaa, ja äänestää tai olla äänestämättä omantuntonsa mukaan, kenenkään päätöksestä tuomitsematta tai syylistämättä. Yhdeksi rukousaiheeksi vaalien aikana olen ottanut, ettei tällainen sinänsä aivan toissijainen asia kuin ihmisten välinen politiikka pääsisi rikkomaan Jeesuksen opetuslapsen keskinäistä yhteyttä ja rauhaa. Meidän valtakuntamme ei siitä kuitenkaan horju, vaikka maalliseksi pressaksi valittaisiin itse antikristus. Kiitos Jeesukselle!

    ReplyDelete
  16. Pekka Sahimaa6:49 PM

    En oikeastaan vastannut sinulle, kun et kysynytkään.

    Lainaamani Jukan kommentti on mielestäni osuva ja sopii erinomaisesti siihen pelonlietsontaan, jota monet kristillisinä profeettoina itseään pitävät valheenpuhujat ovat Niinistöä vapaamuurariudesta syyttäessään syylliistyneet.

    Viimeisimpään postaukseesi pari heittoa:

    "...tällainen sinänsä aivan toissijainen asia kuin ihmisten välinen politiikka pääsisi rikkomaan Jeesuksen opetuslapsen keskinäistä yhteyttä ja rauhaa."

    Eihän politiikka ole toissijainen asia. Se on osa elämäämme. Eri mieltä voi ja pitää olla. Eihän kristittyjen yhteys voi perustua siihen, että kaikesta pitää ajatella samalla tavoin. Fanaattisuus rikkoo - ja siihen nämä lopunajan salaliittorabbuunit usein sortuvat.

    "Meidän valtakuntamme ei siitä kuitenkaan horju, vaikka maalliseksi pressaksi valittaisiin itse antikristus."

    Ei horju, mutta kyllä se vaikuttaa olennaisesti seurakunnan elämiseen. Halosen aika osoittaa, kuinka kansamme alamäki on kiihtynyt. Haaviston valinnalla tätä vain kiihdytettäsiin. Uskon, että esivallan puolesta rukoilemiseen kuuluu myös presidentin valintaprosesssi. Ei siitä kannata kristittynä vetäytyä passiiviseksi ja ulkopuoliseksi tarkkailijaksi.

    Paavalin kehotus esivallan puolesta rukoilemissa päättyy toivomukseen saada elää rauhallista ja hyvää elämää kaikessa jumalisuudessa. Niinistön Suomessa se tulee olemaan helpompaa kuin olsisi Haaviston Suomessa.

    Olemme kahden maan kansalaisia. Olethan sinäkin Herman? Vai elätkö vain yhdessä ulottuvuudessa?

    Loppukevennykseksi Kekkosen lausunto vuosikymmenten takaa: Mitä eroa on demokratialla ja diktatuurilla? Edellisessä hullut saavat valita hallitsijansa, jälkimmäisessä hullut saavat hallita.

    ReplyDelete
  17. Herman12:29 PM

    Pekka, ei radikaalit tulkinnat Raamatusta tai ajan merkeistä ole fanaattisuutta. Fanaattisuus on kiihkomielisyyttä, riippumatta siitä mitä asiaa ajetaan tai puolustetaan.

    Se on ihan totta että politiikka on osa elämäämme. Mutta monet muutkin osat elämäämme ovat kristitylle toissijaisia - tai ainakin tulisi olla. Jumalan valtakunnan leviäminen tulisi aina olla ykkösasia, eikä maailman paranteleminen ihmisten välisellä politiikalla tai millään toisellakaan keinolla. Toki kantaa saa ottaa, mutta olen vain huolestunut silloin kun krisityt uppoutuvat liikaa tämän maailman asioihin. Kun katsotaan Raamatusta Jumalan ihmisten elämää, niin ei sieltä löydy kovin paljoa kiivailua politiikasta tai muista tän maailman asioista.

    "Niin menkäämme siis hänen tykönsä "ulkopuolelle leirin", hänen pilkkaansa kantaen; sillä ei meillä ole täällä pysyväistä kaupunkia, vaan tulevaista me etsimme." (Hebr.13:13-14)

    Vielä yksi pointti Paavalin kehoitukseen rukoilla esivallan puolesta. Kehoitus nimittäin jatkuu: "Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme, joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden". Rauhan rukoileminen ei olekaan sitä varten, että saatais elää mukavaa ja hiljaista elämää, vaan että voitais sen rauhan turvissa tehokkaammin ja paremmin viedä evankeliumia eteenpäin. Jos tätä ei ymmärretä on turha odottaa rukousvastausta, sillä "Te anotte, ettekä saa, sentähden että anotte kelvottomasti, kuluttaaksenne sen himoissanne" (Jaak.4:3).

    Olemme kahden maan kansalaisia. Olethan sinäkin Herman? Vai elätkö vain yhdessä ulottuvuudessa?

    Valitettavasti joudun vielä kärvistelemään hetken ajan tässä kuoleman varjon maassa, mutta odotan asiaan pikaista muutosta.

    Siunausta sinulle Pekka ja kaikille muillekin lukijoille.

    ReplyDelete
  18. Pekka Sahimaa5:12 PM

    Kiitokset Hermanille kommentista.

    Olen samaa mieltä kanssasi "Jumalan valtakunnan leviäminen tulisi aina olla ykkösasia, eikä maailman paranteleminen ihmisten välisellä politiikalla tai millään toisellakaan keinolla."

    Jaan huolesi "...silloin kun krisityt uppoutuvat liikaa tämän maailman asioihin."

    Tästä olen jokseenkin eri mieltä: "Valitettavasti joudun vielä kärvistelemään hetken ajan tässä kuoleman varjon maassa, mutta odotan asiaan pikaista muutosta."

    Jeesus puhui Jumalan valtakunnasta. Sen jälkeen hän ruokki nälkäiset kuulijansa. Sitten puhui syventävästi opetuslapsilleen elämän leivästä ja kysyi lopuksi: "Tahdotteko tekin mennä pois?"

    Elämän leipää me tarvitaan. Mutta on ilo mutustella myös heinolalaisen Pekan leivän ruisleipääkin. Suosittelen.

    ReplyDelete