Eräänä hyvänä innoittajana on ollut Jukka Keskitalon kirja Kristillinen usko ja moderni kulttuuri - Lesslie Newbiginin käsitys kirkon missiosta modernissa länsimaisessa kulttuurissa (Suomalainen teologinen kirjallisuusseura, 1999). Luin tämän kirjan heti sen ilmestyttyä ja nyt kun olen palannut siihen, se on edelleen erinomaisen inspiroiva. Suosittelen.
Kun peilaan nyt tätä aikaa tuon kirjan sanomaan ja muutenkin niihin ajatuksiin, jotka olivat päällimmäisinä mielessä joskus tuossa vuosituhannen vaihteessa, niin tuntuu, ettemme ole päässeet juurikaan puusta pitkään. Tuntuu, että vasta nyt me moniarvoisuuden suossa vasta olemmekin. Vasta nyt kaikenlainen maailmankatsomuksellinen himmaaminen onkin pop. Etsitään, ahdistutaan ja jäädään kyselemään. Etsiminen on in, mutta vastaukset out. Kaiken tekohurskaan kyselyn keskellä vastausten tarjoaja on suvaitsematon fundamentalisti, jonka oma maailmankuva on rajoittunut ja joka "ei halua antaa tilaa yhteiselle kivulle ja etsimiselle".
Ja pah, sanon minä, etten sanoisi vielä pahemmin.
Saksalainen luterilainen teologi Wolfhart Pannenberg on analysoinut kristinuskon tulevaisuutta sekularisoituneessa maailmassa. Hänen mukaansa länsimaisten kirkkojen ja teologian osana valistuksen jälkeisenä aikana on ollut mukautuminen. Teologiassa tämä on näkynyt kirkon opetuksen sopeuttamisena vastaamaan modernin maailmankuvan ja tieteellisen ajatuksen vaatimuksia. Hän näkee tässä modernin teologian perusratkaisussa monia ongelmia, minkä vuoksi se ei voi olla tulevaisuuden strategia.
Etelä-afrikkalainen missiologi David J.
Bosch on kuvannut kriisiä, johon kristillinen seurakunta on joutunut ensin modernissa ja
nyttemmin postmodernissa kulttuurissa. Bosch kuvaa nykyistä länsimaiden
kulttuurista kontekstia suureksi epävarmuuden tilaksi, jossa vanhat vastaukset
ovat käyneet epätyydyttäviksi, eikä uusia ole vielä kyetty muotoilemaan.
Kristittyjen piirissä tämä epävarmuuden tila on synnyttänyt voimattomuuden
tunteen, johon ne ovat aivan liian usein pyrkineet vastaamaan ”kaivamalla
ympärilleen vallihautoja ja valmistautumalla pitkään piiritystaisteluun”,
samalla toivoen, että uhka jollakin ihmeellisellä tavalla väistyisi pois.
Bosch toivoo, että
ryhdyttäisiin harjoittamaan syvällistä teologista pohdintaa, joka käsittelee
evankeliumin kontekstualisointia modernissa länsimaisessa kulttuurissa. Tässä
pohdinnassa painopiste tulisi asettaa lähetysteologian (theology of mission)
muotoilemisen sijasta missionaarisen teologian (missionary theology)
hahmottelemiseen ja seurakunnan aidosti missionaarisen luonteen
uudelleenlöytämiseen.
Tähän haasteeseen anglikaaniteologi Lesslie Newbigin (1909-1998) pyrkii vastaamaan hahmottelemalla kontekstuaalista
missionaarista teologiaa modernia länsimaista kulttuuria varten.
Hänen lähestymistapaansa voidaan hyvin kutsua missionaariseksi
kulttuurianalyysiksi, jossa yhdistyvät:
1.
selkeän
kriittinen perusasenne
2.
missionaarinen
tendenssi
suhteessa moderniin ja myöhäismoderniin
länsimaiseen kulttuuriin.
Newbiginin arvio
länsimaisen – erityisesti protestanttisen – teologian ja kristillisyyden
vastausyrityksistä valistuksen ja modernin kulttuurin haasteeseen on perin
kriittinen. Hänen mukaansa niistä on heijastunut voimakas apologeettinen
tendenssi: pyrkimys puolustaa kristinuskoa ja oikeuttaa sen olemassaolo
valistuksen esittämän haasteen ehdoilla. Tässä mielessä sekä
valistuksen aikainen deismi, 1800-1900-lukujen liberaaliteologia,
historiallis-kriittinen raamatuntulkinta että käytännön kristillisyyttä
edustava pietismikin ovat Newbiginille ”apologeettisia” malleja, joskin hän
näkee ne molemmat malliesimerkkeinä virheellisestä missionaarisesta
strategiasta.
Hänenkin mukaansa
protestanttisen teologian valistuksen jälkeisenä selviytymisstrategiana on
ollut sopeutuminen ja jatkuvien vetäytymisliikkeiden suorittaminen;
kristinuskon puolustus on näyttäytynyt paljolti taktisina vetäytymisinä, joista
muodostui kirkolle ja teologialle pysyvä strategia. Pääasiallisena tendenssinä
on ollut sen osoittaminen, ettei kristillinen usko ole järjenvastainen, vaan
pikemminkin järkevä uskomusjärjestelmä, joka on vähintäänkin yhteensovitettavissa
valistusrationalismin kanssa. Newbiginin mielestä tällainen apologetiikka on
ollut ja on yhä tuomittu epäonnistumaan.
Edellä mainitun kehityksen
seuraus on se, että kristillisellä teologialla on modernina aikana ollut hyvin
vähän todella merkityksellistä sanottavaa todellisuuden perimmäisestä
luonteesta. Käytännössä tämä on johtanut sekä kristillisen seurakunnan että teologian eräänlaiseen
intellektuaaliseen ghettoon, modernin länsimaisen kulttuurin vangiksi. Newbiginin mukaan
nykyiselle länsimaiselle teologialle on ominaista pelokkuus. Tämä näkyy esim. siinä, miten teologian
opetussuunnitelmia yliopistoissa hallitsevat modernin valistuskulttuurin
lähtökohdat. Länsimaisten
teologien tuntuu olevan äärimmäisen vaikea astua näiden reunaehtojen yli. Moderni länsimainen teologia on joutunut valistuksen ajan paradigman vangiksi.
Newbiginiä mukaillen voimme sanoa kristittyjen mission länsimaissa suuntautuvan nyt kahtaalle, niin moderniin kuin jälki/myöhäismoderniinkin suuntaan. Näissä kahdessa paradigmassa ihmiset nimittäin elävät länsimaissa. Jako voi noudatella sukupolvia tai oppineisuutta tai maantieteellisiä rajoja, mutta yhtä kaikki se on todellisuutta. Täällä Suomessa tämä dikotomia tuli hyvin esille presidentinvaalien yhteydessä, näin myös kristittyjen piirissä. Osmo Soinninvaaraa myötäillen, vaalien toisella kierroksella oli vastakkain "kaksi urbaania city-Suomea".
Meidän tehtävämme on siis julistaa modernissa viitekehyksessä Jumalaa, joka on tuonpuoleinen ja tekee yliluonnollisia ihmeitä. Postmodernissa kontekstissa meidän on taas julistettava Kristusta, joka on "ho Logos", The Sana, joka antaa kaikelle tarkoituksen ja merkityksen ja joka itse on Absoluuttinen Logiikka.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että esim. perinteisessä viidesläisessä (tai muussa luterilaisessa) viitekehyksessä meidän on rohkeasti puhuttava Jumalasta, joka parantaa sairaita, täyttää Hengellä ja jakaa armolahjoja käytettäväksi: kielilläpuhumista, profetoimista, henkien erottelua, voimallisia tekoja jne. Vastaavasti meidän on juurrutettava jälkimoderni nuori aikuinen kurinalaiseen hengelliseen elämään: säännöllinen raamatunluku, rukous, uskovien yhteys ja syntien tunnustaminen ovat hengellisen kasvun kivijalkoja. Kaikki profeetallisuus, kokemuksellisuus, ylistys ja palvonta yms. on alistettava Raamatun ilmoituksen arvioitavaksi.
Kristillisen arvopohjan murentuessa ja moniarvoisuuden ja relativismin vyöryessä päällemme yhteiskunnallisen ja kirkollisen elämän jokaisella osa-alueella meidän on tartuttava tiukasti Jumalan Sanaan. Esim. homomyönteisyyden kohdalla meidän on luettava ja julistettava ihmisille suoraan Jumalan Sana. Homoseksuaalisuus on synti, mutta Jumala voi ihmisen siitä vapauttaa. Näin kävi UT:n aikanakin. Paavali kirjoittaa Korinttin seurakunnalle tästä aiheesta, että sen kaltaiset (ks. 1.Kor. 6:9-11) eivät peri Jumalan valtakuntaa, sanoivatpa piispat mitä hyvänsä.
Sitten Paavali lisää, että joo, sellaisia olivat jokut teistä ennen uskoontuloanne, mutta nyt te olette pelastuneet Jeesuksen nimessä ja Pyhässä Hengessä. Ajattelen tässä olevan oiva koetinkivi evankeliumille, jota julistamme. Paavalin mukaan evankeliumi näet on Jumalan voima ihmisille pelastukseksi (Room. 1:16). Vapauttaako meidän julistamamme evankeliumin sana ihmiset heidän syntitottumuksistaan?
Näin kävi UT:n aikana - näin käy nytkin.
Hyvää pohdintaa Timo. Sanoisinko, että ollaan peruslähtökohdissa eli koko länsimaisen kristillisyyden kentässä. Jo edellisessä blogikirjoituksessasi tätä samaa asiaa käsittelit.
ReplyDeleteKirjoituksesi laittoi pohtimaan asioita ja selvensi asioita ja hälvensi sumua tämän ajan kristillisyyden (länsimaisen) sekametelisopan eri juonteista.