Wednesday, September 02, 2009

Pari tärkeätä juttua

Olemme käyneet rakentavaa keskustelua Palavan Pensaan nettisivuilla eri Raamatun käännöksistä ja ylipäätään Raamatun tutkimisesta. Itse en ole mikään friikki tietyn käännöksen suhteen, vaan käytän aika paljon erilaisia versioita. Olisi hienoa, jos uskovat ylipäätään rohkaistuisivat opiskelemaan Raamattua ja sen alkukieliä omaehtoisesti. Olen joitain nuoria aikuisia rohkaissut tähän ja huomannut heissä viriävän toivon, kun olen lisännyt, että se ei tarkoita usean vuoden viettämistä jonkun teologisen seminaarin hämyisten seinien varjoissa. Arvostan esim. Missionuorten DTS-systeemiä sen käytännönläheisyyden tähden, lipsumatta kuitenkaan yhtään pois raamatullisuudesta.

Mutta joo, opiskelkaa Sanaa keskenänne, käyttäkää apuvälineitä ja hyödyntäkää myös Kristuksen koko ruumiin resursseja tässä suhteessa. Rukoukseni on, että tulevaisuudessa tulemme näkemään Kristuksen ruumista palvelemassa kiertävän palveluviran haltijoita, jotka palvelevat ruumiin jäseniä ja varustavat heitä myös Sanan opetuksessa. Koen tämän hyvin tärkeäksi, koska se on myös osa minun omaa kutsuani.

Tämä vie meidät suuremman jutun äärelle. Kyse on siitä, mitä Raamattu on meille? Samalla tavoin kuin Kristuksen seurakunta (siihen liittyminen ja kuuluminen) alkaa aina yksilön kohdalla siitä kysymyksestä, kuka Jeesus on Sinulle, niin samalla tavoin uskossa kasvaminen ja Kristuksen ruumiin varustaminen alkaa siitä, mitä Raamattu on Sinulle. Mikä on Raamatun merkitys meille yksityisinä uskovina ja kokonaisena ruumiina Herrassa?

Onko se oman elämämme ja opetuksemme ylin ohje ja auktoriteetti? Vai onko se jonkinlainen virikekirja, jota jokainen voi käyttää mielensä mukaan? Onko Sana se, joka kritisoi ja tutkii meitä vai onko se meidän kriittisen arviointimme kohteena? Noudatammeko me Sanasta nousevia periaatteita ja käytäntöjä vai haemmeko omille käytännöillemme ja tavoillemme tukea Raamatusta?

Näiden kanssa kannattaa olla tarkkoina, sillä tämän Raamatun oman ilmoituksen mukaan se itse tutkii, kritisoi ja arvioi meidän elämäämme, tekojamme, ajatteluamme ja opetustamme (Hepr. 4:12-13).

Toinen tärkeä juttu, mihin olen hiljattain törmännyt on kyse uskollisuudesta. Jumalan näkökulmasta ei ole olennaista se, miten paljon Hän on Sinulle uskonut. Tärkeintä on se, että olet uskollinen - vähässä tai paljossa. Tai oikeammin sanottuna: ensin vähässä, sitten paljossa. Miten se Paavali sen pukikaan sanoiksi? "Sitä tässä huoneenhaltijoilta ennen muuta vaaditaan, että heidät havaitaan uskollisiksi" (1.Kor. 4:2). Tunsin joskus kauan sitten erään pastorin, joka sanoi jotenkin siihen tapaan, että ei se ole tärkeää, onko joku henkilö profeetta tai apostoli, vaan se millainen ihminen tämä profeetta tai apostoli on.

Muistan nuorena kaverina kun opiskelin eräässä kristillisessä oppilaitoksessa pääkaupunkiseudulla, niin eräs kaverini totesi maallisista velvollisuuksistaan, että "ei ole henki kehottanut tekemään niitä". Huomasit varmaan, että tuossa lainauksessa kirjoitin "henki"-sanan
pienellä alkukirjaimella, vaikka kaveri itse olisi tarkoittanut sen kirjoitettavajksi isolla. Tein sen tarkoituksella, koska Pyhä Henki ei koskaan kehota Sinua laiminlyömään normaaleja velvollisuuksiasi, olkoot ne kuinka "maallisia" hyvänsä. Itse asiassa sen jälkeen, kun Jumalan Poika syntyi tänne ihmiseksi ja työskenteli puusepänalan yrittäjänä, ei mikään homma ole ollut "vain" maallista työtä.

Sitä paitsi et tarvitse mitään erillistä Hengen kehotusta noustaksesi aamulla ylös ja huolehtiaksesi normaaleista velvollisuuksistasi, leipätyöstäsi yms. Jumala itse sanoo profeetta Miikan kautta, että Hän on jo ilmoittanut meille ihmisille sen, mikä on hyvää. (Ks. Miika 6:8.) Hän ei näin ollen vaadi meiltä muuta, kuin että teemme sitä, mikä on oikein, rakastamme laupeutta ja vaellamme nöyrästi Hänen edessään. Tähän emme siis tarvitse mitään sen kummempia Hengen kehotuksia, profeetallisia sanoja tmv.

Valitettavasti nimittäin näihin samoihin hurskasteleviin ylilyönteihin törmään aina silloin tällöin edelleenkin. Peräänkuulutettaan kristillisiä arvoja ja moraalia, Jumalan äänen kuulemista ja Hänen tahtonsa tekemistä jne, mutta samaan aikaan omataan sangen löyhä työmoraali. Näin ei saa olla. Jollemme osaa olla uskollisia maallisessa työssämme, miten Jumala koskaan voi varustaa meitä Hänen työhönsä. Uskollisuus kulkee aina käsi kädessä kuuliaisuuden kanssa. Vain tätä kautta meistä voi tulla "astioita jaloa käyttöä varten". Muuten Jumalan sana tulee pilkatuksi meifdän keskellämme.

6 comments:

  1. Suomalaisen työn kautta hyvksynnän hakeminen ei ole kovin armollista työttömille saarnaavan täystyöllistetyn opettajan suusta.

    Se että sinut hyväksytään Jumalan lasten joukkoon ei ole sidottu työssäsi menestymiseen. Älkäämme tehkö vääriä kytköksiä, tämä Timon ajatus vaikutti hyvin saksalaiselta.

    "Jollemme osaa olla uskollisia maallisessa työssämme, miten Jumala koskaan voi varustaa meitä Hänen työhönsä. Uskollisuus kulkee aina käsi kädessä kuuliaisuuden kanssa. Vain tätä kautta meistä voi tulla "astioita jaloa käyttöä varten". Muuten Jumalan sana tulee pilkatuksi meifdän keskellämme."

    Tämä sydämen asenne ratkaisee mihin käytämme työstä saamamme siunauksen, sikäli kun omistamme uhrimielen vai täytämmekö köyhän lähimmäisemme tarpeita?

    Jumalan sana tulee pilkatuksi, jos olemme itsekkäitä, emmekä jaa omastamme niin kuin sana kehottaa.
    Maallinen työ ei suoraan jalosta ketään jalommaksi Jumalan työtoveruuteen.

    ReplyDelete
  2. Ei niin, mutta uskollisuus - jopa vähässä - tekee sen.

    En käy tässä oikomaan käsityksiäsi kirjoitukseni pohjalta, koska näyttää siltä, että olet ymmärtänyt sen kärjen täysin metsään.

    Tämä on huolestuttava ilmiö, mutta näyttää siltä, että toistuvasti ymmärrät minut väärin. Herää kysymys: tarkoituksellako?

    ReplyDelete
  3. Keittiöfilosofi3:02 PM

    Miten Jumala käytti Joosefia?
    Missä oli Mooses, kun Herra kutsui hänet?
    Missä oli Gideon, kun Herra kutsui hänet?
    Missä oli Daavid, kun Herra kutsui hänet?
    Missä oli Elisa, kun Herra kutsui hänet?
    Missä oli Aamos, kun Herra kutsui hänet?
    Missä oli Simon Pietari, kun Herra kutsui hänet?
    Missä oli Paavali, kun Herra kutsui hänet?
    Mihin tehtävään Jumala on ihmisen alusta asettanut kun syntiä ei vielä ollut: 1.Moos.2:15.

    ReplyDelete
  4. >> ei se ole tärkeää, onko joku henkilö profeetta tai apostoli, vaan se millainen ihminen tämä profeetta tai apostoli on.>>

    todellakin!

    Ihminen katsoo ulkokuorta, Jumala näkee sydämeen. (sisimpään ja salatuimpaankin saakka)

    ei se auta jos on titteli, mutta ei todellista sisältöä sen täyttämiseen.

    ReplyDelete
  5. Anonymous9:09 PM

    Komppaan Keittiöfilosofin kommnettia:) taisi olla kämmenet vesikelloilla noilla kutsutuilla :)

    Ymmärräsin Timon kirjoituksen niin että missä sitten ikänä olemmekaan -työssä , työttömänä, koulussa tai vaikka kotona kotisohvalla -pyrkisimme elämmän Jumalan tahdon mukaan :) 24/ 7.

    Itselläni on ollut suuri haaste olla työtön:) ns. työn tekeminen on "veressä" perittyä. Ensiviikolla onkin sitten haastetta -aloitan avoimessa yliopistossa opiskelun ja on oltava valmis kun Herra kutsuu:)

    T: Tommi Messi
    Turun Provinssi

    ReplyDelete
  6. Keittiöfilosofi7:02 AM

    Joo, eikä siinä mitään, jos jää työttömäksi, mutta jos itse aiheuttaa sen itselleen, niin en äkkiä usko sen olevan Jumalan mielen mukaista varsinkaan perheelliselle.

    Olen kyllä itsekin ottanut askeleen pois vakaasta leipätyöstä, mutta johdatus oli silloin selkeä ja tuli rukousten vastauksena. Siitä huolimatta Jumala opetti minua Pyhän Hengen puhuttelussa siitä, että "jos todella tahdon antaa kaikkeni Herralle, niin miksi odottaisin rahallista tukea ihmisiltä tehdäkseni Jumalan Valtakunnan työtä, kun voin tienata rahat itse ja käyttää niitä rahoja sitten Jumalan Valtakunnan työhön, jota teen".

    Siinä ei auttanut selittely, että "työmieshän on palkkansa ansainnut"...
    Minun palkkani odottaa Taivaassa.

    ReplyDelete