Tuesday, July 21, 2009


Jatkoa edelliseen...



Olimme päivällä ystäväni Villen kanssa Hesassa kiertelemässä antikvariaatteja ja juttelimme matkalla aamulla bongaamastani Jari Rankisen blogikirjoituksesta. Ville on koulutukseltaan sotilas, joten aika nopeasti löytyivät pääpointit tuosta Rankisen jutusta. Rankinenhan asettaa jutussaan vaakakuppeihin ammattimaisen Nato-armeijan ja toisaalta sissiarmeijan, jolla olisi kansan laaja tuki takanaan.

Yksi tärkeä pointti sissiarmeijassa olisi se, että menestyäkseen sillä tulisi olla korkea motivaatio, vahva sitoutuminen ja hyvä sisäinen ryhti. Silloin tällaista armeijaa olisi todella vaikea lyödä, koska siihen olisi vaikea päästä käsiksi. Ammattimainen armeija on helposti hidas ja kankea, kallis ja motivaatio voi olla todellinen ongelma sen kohdalla. Villeä lainaten, sodankäynnin historia tuntee useita esimerkkejä siitä, miten tällainen ammattimainen armeija häviää taistelun, vaikka kaikki onkin tehty ohjesäännön ja oppikirjojen mukaisesti. Sissiarmeijan etuina ovat yllätyksellisyys ja nopea iskukyky.

Näitä asioita sitten kelatessa alkoi pikku hiljaa muhia ajatus siitä, mistä se Rankinen oikeasti kirjoittaakaan? Nimittäin hahmotellessaan sissiarmeijan toimintatapaa hän itse asiassa kuvaa maanalaisen seurakunnan vainot kestävää rakennetta. Jos verrataan Natokelpoista ammattiarmeijaa johonkin perinteisesti organisoituneeseen, hierarkkiseen kirkkokuntaan, niin sen voi helposti lyödä, koska se on ominaisuuksiltaan ja toimintatavoiltaan helposti ennustettava ja sen heikot kohdat (esim. talous, kiinteistöt, mahdolliset valtionavut tai muut privilegiot) löytyvät nopeasti. Jos taas verrataan kansanliikkeenomaista seurakuntaverkostoa sissiarmeijaan, jolla on kansan vahva tuki takanaan, niin siinä meillä on kädessämme avaimet em. seurakunnan vainot kestävään rakenteeseen: motivaatio, sitoutuminen ja moraali. En tietenkään tarkoita, etteikö näitä voisi löytyä ensin mainitustakin esimerkistä, mutta siellä ne eivät vain yleensä ole ensisijaisia ja niiden kohdalla on olemassa suuri vaara muuttua sisäisestä ulkokohtaiseksi. Ensisijaisia ovat sensijaan koulutukseen perustuva pätevyys, asemaan perustuva johtajuus ja taloudellisiin resursseihin perustuva palkkaus.

No, ehkäpä Jari Rankinen itsekään ei tiennyt, mitä kirjoitti - tässä suhteessa. Muuten herää kysymys, että mitä ihmettä siellä Sley:n johtoportaassa oikein puuhataan. Mutta oikeesti: jokaisen herätysliikkeen (ja sen pohjalta syntyneen järjestön) kannattaa nykyisessä tilanteessa hankkia itselleen joku tämän kaltainen strategia b. (Tai no, mistäs minä tiedän, jos vaikka...) Näinhän Jari Rankinen toki itsekin kirjoittaa: "
Ei saisi olla liian hyväuskoinen. Nyt saamme elää hyvin vakaissa ja rauhallisissa oloissa. Sekin on suuri Jumalan lahja. Onko näin aina, sitä emme tiedä."

Irokeesi-intiaanit
puhuivat kansallispelistään lacrossesta "sodan pikkuveljenä", Liikkeenjohdon ja yritymaailman hahmot ovat jo aika päivää sitten löytäneet Sun Tzun ja von Clausewitzin ajatuksista yhtäläisyyksiä bisneksen tekoon. Välimatka hengellisen ja maallisen sodankäynnin välillä ei sekään ole mikään kovin suuri ja yhtymäkohdat ovat sieltäkin suht helposti löydettävissä.

Mutta joo, ehkä Jari Rankinen ei siis tietoisesti kirjoittanut mistään muusta kuin maanpuolustuksesta. Mutta hänen kirjoituksestaan nousee vain niin helposti esille em. kaltaisia näkökohtia, joista edellisessä postauksessa peräänkuulutin: "
mikä voisi olla tämän kaiken käytännöllinen sovellus uskon elämään?" Näitä olen nyt sitten tässä halunnut eteemme hahmotella, kun ne ovat päivän pääkopassa muhineet.

Aamulla luin Johannes Kastajasta, miten hän varoitti oman aikansa fariseuksia siitä, että Jumala voi kivistä herättää lapsia Aabrahamille, mikäli tämän biologiset jälkeläiset eivät osoittaudu uskollisiksi. (Ks. Matt. 3:9.) Tältä pohjalta puhutaan aina silloin tällöin siitä, miten "kivet huutavat", jos Herran omat ovat hiljaa.

Itse olen kuullut tänään "kivien huutavan" kahdessa kohtaa: ensinnäkin tässä Jari Rankisen maanpuolustushenkisessä ammattiarmeija - sissiarmeija-polarisoinnissa (ei niin, etteikö Rankinen olisi Jumalan lapsi).

Toisen kerran kuulen "kivien huutavan" Villen Palava pensas-blogissa. Käykääpä tsekkaamassa!

16 comments:

  1. Anonymous10:07 AM

    Ef. 6:11. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.
    12. Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.
    13. Sentähden ottakaa päällenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne pahana päivänä tehdä vastarintaa ja kaikki suoritettuanne pysyä pystyssä.
    14. Seisokaa siis kupeet totuuteen vyötettyinä, ja olkoon pukunanne vanhurskauden haarniska,
    15. ja kenkinä jaloissanne alttius rauhan evankeliumille.
    16. Kaikessa ottakaa uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa kaikki pahan palavat nuolet,
    17. ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana.
    18. Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen joka aika Hengessä ja sitä varten valvoen kaikessa kestäväisyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta;

    Aina kun me puhumme sodankäynnistä niin on syytä tämä em. kohta muistaa. Ihmiset ovat henkivaltojen "sätkynukkeja". Kaikkea ihmisten toimintaa ohjataan henkivalloista käsin. Voitto henkimaailmassa näkyy sitten ajassamme ts. kirkoissa. Uskonnollisuuden sitovat, orjuuttavat, pelon -henget hallitsevat ylpeästi omiaan.

    ReplyDelete
  2. Tieto lisää tuskaa ja voi paisuttaa. Uskomme pitäisi perustua tietoon jonka Pyhä Henki meille Sanasta kirkastaa. Tämä myönteinen tieto katsoo asioita Jumalan silmin, joka on rakkaus. Oma ymmärryksemme valikoi vain minulle sopivat näkökohdat ja elää omistautuen itselle.

    "Jos taas verrataan kansanliikkeenomaista seurakuntaverkostoa sissiarmeijaan, jolla on kansan vahva tuki takanaan, niin siinä meillä on kädessämme avaimet em. seurakunnan vainot kestävään rakenteeseen: motivaatio, sitoutuminen ja moraali. En tietenkään tarkoita, etteikö näitä voisi löytyä ensin mainitustakin esimerkistä, mutta siellä ne eivät vain yleensä ole ensisijaisia ja niiden kohdalla on olemassa suuri vaara muuttua sisäisestä ulkokohtaiseksi. Ensisijaisia ovat sensijaan koulutukseen perustuva pätevyys, asemaan perustuva johtajuus ja taloudellisiin resursseihin perustuva palkkaus."

    Meillä on salainen ase, nimittäin voitelu. Apostoli Johannes kirjoittaa voitelemilleen uskoville: "Mutta te - teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niin kuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niin kuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä."

    Tämä ei ole mikään virtuaali voitelu vaan käytännöllinen ja tarpeellinen voittaaksemme rakkauden asein yhdessä ja tietääksemme oman paikkamme elävän Jumalan taistelurivissä. Voitto on Herran! Hän sanoo: "Sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä."

    ReplyDelete
  3. tuomo-tp12:19 AM

    Mauri kirjoitti: "Meillä on salainen ase, nimittäin voitelu. Apostoli Johannes kirjoittaa voitelemilleen uskoville: "Mutta te - teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet"

    Ei Johannes kirjoittanut voitelemilleen uskoville, vaan hän kirjoitti Herran voitelemille uskoville niin kuin seuraavasta jakeesta näemme sekä koko asiayhteydestä.

    1.Johanneksen kirje:
    2:20 Teillä on voitelu Pyhältä, ja kaikilla teillä on tieto.

    ReplyDelete
  4. "Ei Johannes kirjoittanut voitelemilleen uskoville, vaan hän kirjoitti Herran voitelemille uskoville niin kuin seuraavasta jakeesta näemme sekä koko asiayhteydestä.

    1.Johanneksen kirje:
    2:20 Teillä on voitelu Pyhältä, ja kaikilla teillä on tieto."

    TP:lle
    Eikö ehtoollinen tai Herran pöytä ole Herramme asettama ateria, joka tulee erottaa muusta?
    Toki siihen voi osallistua väärin motiivein niin siitä tulee uskonnollisuutta.

    Kaikki voitelu tulee vastaanottaa Herralta Jeesukselta, eikä ihmiseltä vaikka ihminen siinä palvelee toista.

    ReplyDelete
  5. tuomo-tp1:27 PM

    Näinhän se käytännössä menee. Monissa asioissa Jumala käyttää ihmistä välikappaleena, mutta kunniaansa hän ei jaa ihmisen kanssa.

    Kun puhutaan voitelusta Pyhältä, sitä ei voida nimittää voiteluksi Johannekselta.

    Ulkopuolisesta puuttumiseni tähän voi näyttää saivartelulta, mutta kun tiedän mitä tähän aiheeseen liittyy taustalla ja tämä tuli tällä blogilla julkisuuteen, niin siksi puutun tähän asiaan samalla foorumilla, että jokainen lukija joka tulee kosketuksiin tämän aiheen kanssa täällä pääsee koettelemaan sen kestävyyden Raamatun valossa.

    Kannatan ehdotonta Raamattu uskollisuutta.

    ReplyDelete
  6. Minusta näyttää siltä, että Maurin perustelut ovat sekä ontuvia että kaukaa haettuja. Mitä ihmettä "ehtoollisella tai Herran pöydällä" on tekemistä tämän voitelu-kysymyksen kanssa?

    Johannes kirjoittaa ensimmäisen kirjeensä 2. luvussa siitä, että kaikilla uskovilla on voitelu Pyhältä, joka on Herra Jeesus itse, ei Johannes. Mistä Mauri on keksinyt, että tämä "Pyhä" viittaisi Johannekseen itseensä? "Pyhällä" tässä isolla alkukirjaimella tarkoitetaan Jeesusta, ei ketään ihmistä. "Voitelu" tarkoittaa Pyhän Hengen voitelua, joka tulee yksin Herralta. On vaarallista lähteä vääntämään Jumalan Sanaa palvelemaan jotain muita tarkoitusperiä kuin sitä, mihin se on alunperin kirjoitettu.

    Kannatan Tuomon esille tuomaa ehdotonta uskollisuutta Raamatulle. Käytännössä se tarkoittaa myös sitä, että kaikki opetus tulee Raamatun valossa koetella ja arvioida ja väärä opetus laittaa pois. Näin tahdomme nytkin tehdä.

    ReplyDelete
  7. "Kun puhutaan voitelusta Pyhältä, sitä ei voida nimittää voiteluksi Johannekselta."

    Tp:lle
    Kun kastat jonkun uskovan niin ei se ole Tuomonkaste vaan kastat Jeesuksen nimeen. Kannattaa olla uskollinen Raamatulle!

    ReplyDelete
  8. Timolle:

    "Kannatan Tuomon esille tuomaa ehdotonta uskollisuutta Raamatulle. Käytännössä se tarkoittaa myös sitä, että kaikki opetus tulee Raamatun valossa koetella ja arvioida ja väärä opetus laittaa pois. Näin tahdomme nytkin tehdä."

    Olen kanssasi samaa mieltä, en vaan tiedä mihin viittaat "väärän opetus" maininnallasi? Onko jokin huhu liikkeellä? Jos olet Herran palvelija niin niihin tulee tottua, koska se on asiaan kuuluva pimeyden teko. Jos kaikki puhuvat sinusta hyvää niin kannattaa tarkistaa palveletko vain vatsaasi?

    ReplyDelete
  9. Niin, en tehnyt itseäni nähtävästi kyllin selväksi. Pahoitteluni siitä.

    Tarkoitin tietysti sitä, että mikäli Sinä, Mauri, todellakin tarkoitat, että Johannes kirjoittaa "voitelemilleen" uskoville, että heillä on voitelu Pyhältä, niin TÄMÄ on vastoin Raamatun Sanaa ja sellaisena opetuksena hylättävä. Johannes ei ollut heitä voidellut mitenkään, vaan sillä tarkoitetaan yksinomaan Pyhän Hengen yliluonnollista voitelua.

    Mainitsemistasi "huhuista" en tiedä mitään.

    ReplyDelete
  10. "Tarkoitin tietysti sitä, että mikäli Sinä, Mauri, todellakin tarkoitat, että Johannes kirjoittaa "voitelemilleen" uskoville, että heillä on voitelu Pyhältä, niin TÄMÄ on vastoin Raamatun Sanaa ja sellaisena opetuksena hylättävä. Johannes ei ollut heitä voidellut mitenkään, vaan sillä tarkoitetaan yksinomaan Pyhän Hengen yliluonnollista voitelua."

    Tästä saa sen käsityksen jos heistä Johannes näki "yliluonnollisen voitelun niin heillä oli myös ylilunnollinen tieto", koska kummatkin mainitaan samassa yhteydessä näinkö uskot?
    Missä sanotaan, että "Johannes ei ollut heitä voidellut mitenkään,"?

    ReplyDelete
  11. Mauri kysyi: "Missä sanotaan, että "Johannes ei ollut heitä voidellut mitenkään,"?

    Ei missään, niin kuin ei sitäkään, että hän OLISI voidellut heidät. Eli emme saa sijoittaa Sanaan sellaista, mitä siellä ei ole.

    ReplyDelete
  12. Mistä Johannes tiesi yleensä heidän olevan voideltuja ja omistavan tiedon? Miksi hän yleensä mainitsi koko asiasta, eikö se ollut itsestään selvää? Niin kuin se näyttää olevan sinulle. Onko sama tilanne uskovilla nyt?

    ReplyDelete
  13. No, mitäpä jos se yksinkertaisesti kuuluu kaikille uskoville heidän uudestisyntymänsä ja Pyhän Hengen osallisuuden perusteella? Näin itse ajattelen ja näin ymmärrän uskovien kautta aikojen ajatelleen.

    ReplyDelete
  14. Miksi Timo käytit "jos" sanaa?
    Näinhän me "ajatellaan" Sanan puolesta, mutta totuus on tai ei.

    ReplyDelete
  15. Anonymous6:14 PM

    Nyt kun kaikilla uskovilla on voitelu omaan tehtävään ja tieto omasta tehtävästä Kristus-ruumiin jäsenyydessä niin aletaan sitten palvelemaan. Emmekä ole kenenkään opetuksen tarpeessa, koska tämä voitelu pitää sen sisällään.

    "Jos" näyttää olevan toisin niin Timo ja Tuomo varmaan vastaa kysymyksiin niin kuin edellisen keskustelun perusteella saatoitte todeta. Työn iloa Herrassa!

    ReplyDelete
  16. Anonymous10:24 PM

    1.Johanneksen kirje:
    2:20 Teillä on voitelu Pyhältä, ja kaikilla teillä on tieto.

    Veljet, missä on tämä tieto, joka poistaa opetuksen tarpeen?

    ReplyDelete