Kaupungin portit
Meillä oli työpaikallani - keskisuuressa suomalaisessa aikuiskoulutusalan yrityksessä - tänään viikottainen rukouspiiri. Meitä oli tällä kertaa kuusi firman työntekijää rukoilemassa yhteisten asioiden ja oman kotikaupunkimme puolesta. Siinä rukouksessa ollessani mieleeni nousi ajatus "kaupungin porteista". Mietin, mitkä ovat oman kotikaupunkini "kaupunginportteja"? Sellaisia strategisesti tärkeitä tekijöitä oman kotikaupunkimme henkisessä ja hengellisessä ilmastossa, jotka vaikuttavat asioihin ja mahdollistavat niiden tapahtumisen.
Kun ajattelemme Jerusalemia, niin tuon kaupungin portit toimivat - eivät vain yhteisten asioiden hoitamisen paikkoina - vaan myös käytännössä kaupungista sisään ja ulos kulkevan liikenteen läpikulkupaikkoina. Kaupungin porttien kautta kulkivat sisään uusien asioiden tuojat, kauppiaat, viestintuojat, temppeliin tulevat uhraajat ja rukoilijat. Porttien kautta kaupunkiin sisään tulivat ulkovaltojen edustajat ja lähettiläät, mutta myös vakoojat - ja pahimmassa tapauksessa vihollisen joukot.
Joskus muutamia vuosia sitten meillä oli pyhäinpäivän aattona öinen rukouskävely kotikaupunkimme neljän sisääntuloreitin varrella. Rukousparit tai -ryhmät rukoilivat itään, länteen, pohjoiseen ja etelään vievien isojen teiden varrella oman kotikaupunkimme puolesta. Se oli eräänlainen profeetallinen "teon saarna", jolla halusimme osoittaa - ei vain harrastavamme oman kotikaupunkimme parasta - vaan myös haluavamme seisoa vartijoina sen muureilla pahaa vastaan.
Kannattaa tutkia, mitä Raamattu puhuu kaupungin porteista. Vanhan testamentin aikana portit edustivat yhteisön korkeinta päätösvaltaa ja auktoriteettia. Ei kuka tahansa voinut noin vain marssia sisään kaupungin porteista. Kuningas Daavid kehottaa psalmissa 24 oman kotikaupunkinsa Jerusalemin kaupunginportteja nostamaan päänsä, jotta todellinen kuningas, Messias Jeesus voisi ratsastaa sisään kaupunkiin.
Jos ajattelemme hetken asioita Jumalan Hengen näkökulmasta, niin tämä on jokaisen kaupungin Kristuksen seurakunnan vanhimpien tehtävä: ojentaa oman kotikaupunkinsa avaimet Herralle. Vain se voi tämän tehdä, jolla ne ovat. Mutta tätä prosessia edesauttamaan on jokainen Herran oma, Kristuksen ruumiin jäsen kutsuttu tekemään: rukoilemaan Herran saapumisesta minun kotikaupunkiini.
Haastan Sinut rukouksessa miettimään, mitkä ovat Sinun kotikaupunkisi todellisia portteja: sellaisia tekijöitä, jotka toimivat hengellisen dynamon tavoin ympäristöönsä nähden. Mieti, mitkä tekijät synnyttävät, mahdollistavat ja varustavat erilaisia "apostolisia projekteja" omalla kotipaikkakunnallasi. Missä hengellisissä toimijoissa ja jutuissa on jo valmiina itsessään aito "apostolinen dna", joka käynnistää uusia asioita? En puhu nyt kampanjoista, ohjelmista, kursseista tms. Puhun aidosta luonnollisesta elämästä.
Avataanpa tätä juttua hieman enemmän, sillä tulemme tarvitsemaan hyvin pian tulevaisuudessa uutta ymmärrystä näistä asioista. Tarvitsemme opettajia, paimenia ja evankelistoja seurakunnassa kyllä, mutta tarvitsemme epätoivoisen kipeästi apostolista (ja profeetallista) dna:ta. Käytännössä kyse voi olla yksittäisistä ihmisistä, ihmisryhmistä tai pienistä yhteisöistä, jopa paikoista - pääasia on oikea dna. Puhtaimmillaan on kyse apostolisesta työparista (vrt. Barnabas & Saulus) tai tiimeistä (Paavali, Silas & Timoteus) - tärkeintä on aito dna.
Wolfgang Simson kirjassaan "Starfish" puhuu apostolisen palvelutyön hedelmistä:
- he avaavat apostolista tilaa niin, että mahdoton tulee mahdolliseksi
- he hoitavat, puolustavat ja ottavat uudelleen haltuun "Eedenin puutarhan", koska heillä apostoleina on tietty rooli apostolisissa strategioissa ja hallintoalueissa, jotka Jumala on heille mitannut (Apt. 17:26, 2.Kor. 10:13-18)
- heillä on palvelutyö, joka välittää ja siunaa (Room. 1:11, 1.Tess. 2:8)
- he ovat systeemin rakentajia, jotka varmistuvat siitä, että muoto vastaa toimintaa
- he synkronoivat asioita taivaan ja maan välillä
- he ovat Jumalan rakennusmestareita ja arkkitehteja (1.Kor. 3:10)
- he ovat jumalallisia koodinmurtajia ja salaisuuksien selvittäjiä (1.Kor. 4:1, Ef. 3:6)
- he ovat hengellisiä isiä, jotka adoptoivat ja initoivat lapsia
- he laittavat perustuksen (1.Kor. 3:10)
- he ovat puolustajia villejä susia vastaan (Apt. 20:29)
- he ovat istuttajia, jotka istuttavat itseään monistavia seurakuntien istutusliikkeitä
- heillä on rooli tehdä juutalaiset mustasukkaisiksi (Room. 11)
Käytännössä ennen kuin Jumala voi rakentaa kotikaupunkeihimme jotain tällaista uutta hengellistä elämää ja toimintaa, jossa on oikeanlainen apostolinen dna, Hänen täytyy myös ensin purkaa ja hajottaa tiettyjä asioita ja rakenteita, jotka eivät enää palvele Häntä ja Hänen tarkoitusperiään. Jumala ei koskaan osta puolivalmiiksi rakennettua taloa, vaan Hän rakentaa aina itse koko rakennuksen ja oikealle perustukselle. Hengellinen periaate on Jeesuksen sanoin: se, mikä on syntyisin ihmisestä, on ja pysyy lihana ja lihallisena. Se, mikä on alunperinkin syntynyt Hengestä, on Hengestä, koska siinä on oikea dna. Jollei tätä ole alunperinkään ollut tai jos se on hengellisen luopumuksen tai kuoleman kautta menetetty, sitä ei voi pyhittää. Se, mikä on ollut alussa, on myös lopussa. Jeesus itse on alku ja loppu, alfa ja omega. Voit lukea näistä aidon seurakuntarakennuksen tuntomerkeistä ja lainalaisuuksista 1.Korinttilaiskirjeen luvuista 3.4.
Näistä asioista olisi paljon opittavaa itsellänikin, joten taidan lopettaa tähän - tällä erää.
Apostolisuuden on palattava, muuten morsian ei voi pukeutua alkuperäiseen pukuunsa. Jumalan Sanan, Herramme Jeesuksen on oltava puhtaana morsiamen ruokana ja juomana. Ihminen on sitä mitä hän syö. Messiaassa me omistamme kaikki mitä Isämme Israelin Jumala on meille lahjoittanut: Armolahjat ym...
ReplyDeleteMorsian ota ylkä ihollesi, lähesty häntä joka päivä pukeutuaksesi häneen ja asetu jalkainsa juureen sekä syödäksesi, juodaksesi ja nielaistaksesi hänet rakkaudessa sydämeesi. Tämä syöminen on myös, että otat hänen sanansa suuhusi ja puhut sitä rakkaudessa lähimmäisillesi.
ReplyDeleteRakasta ylkääsi, hänen rakkaudellaan takaisin, anna hänen iloita sinusta. Ylistä ja palvo häntä, hän on sen ansainnut ostamalla sinut itselleen kalliilla hinnalla.
Yljän veri olkoon juomasi, tuo kallis sovinto veri, joka huutaa: Antakaa pelastaa itsenne, tästä avionrikkoja sukupolvesta! Tehkää mielenne muutos, sillä ilman sitä ette ole pelastuva!
ReplyDeleteMeidän suumme on portti uuteen Jerusalemiin, ihmiselle joka ei vielä tunne Herraamme Jeesusta. Jos avaamme sen kertoaksemme siitä mahdollisuudesta käydä Jeesuksessa sisälle kaupunkiin, jonka rakentaja on itse Herra. Siitä portista Lahden kaupunkilaiset, saavat kulkea kaupungista kapunkiin.
ReplyDelete"Se, mikä on ollut alussa, on myös lopussa. Jeesus itse on alku ja loppu, alfa ja omega. Voit lukea näistä aidon seurakuntarakennuksen tuntomerkeistä ja lainalaisuuksista 1.Korinttilaiskirjeen luvuista 3.4."
ReplyDeleteMinua niin siunaa tämä Jumalan suvereenisuus, kuinka hän siihen alun ja lopun väliin on sallinut poikkeuksia. Kollektiivista erämaa vaellusta ja kuinka sitten luvattu maa jo näkyy. Seurakunnan maanpäällinen loppuhuipentuma tai täyttymys. Jolloin Sulhanen noutaa morsiamen häihin. Hallelujaa! aamen.
Hei haloo! Mitä se tarkoittaa, jos Jumala "on sallinut poikkeuksia" ja "kollektiivista erämaa vaellusta"? Eikö kyse ole epäuskon synnistä kun kansa joutui olemaan erämaavaelluksella? Mitä ihmeen "sallimusta" me oikein etsimme, kun Jumala haluaisi meidän tekevän tahtonsa? Jo riittää tämä kaiken vesittäminen halvalla armolla, joka tuntuu joidenkin mielestä antavan luvan vaikka minkälaisiin poikkeamiin Jumalan sanasta!
ReplyDeleteVai eikö Jumala haluakaan meidän kasvavan ja tekevän tahtonsa?
Jumala on sallinut, joidenkin ryöstää hänen seurakuntansa. Jotkut ovat sitä sitten menneinä vuosina vieneet kuin pässiä narussa. Oletko muuten huomannut? Nyt siihen on tullut STOP-merkki eteen. Joten on aika palata alkulähteille ensirakkauteen.
ReplyDeletePikkasen on Mr Riiholla kaanankielistä legendaa! Puhu suomea, hyvä herra!
ReplyDeleteAhmed Amalekilainen hoono soomi
Hmm, en kyllä aina oikein ymmärrä näitä kaikkia kommentoijia?! Vähän kuin hepreaa..En oikein ymmärtänyt miten liittyi aiheeseen.. Ja on vähän hankala seurata kun on miljoona anonyymiä että kuka on kuka ja sanoo mitä.
ReplyDeleteMutta piti vain sanoa että IHANA tuo rukousjuttu neljästä suunnasta!
Joo, olen itsekin miettinyt tuota anonymiteettiä blogissani. Ehkä muutan käytäntöä...
ReplyDeleteKannattaa harkita tarkkaan anonymiteetin poistamista.
ReplyDeleteMoni uskaltaa sanoa vapaammin ajatuksensa, kun ei tarvitse pelätä leimautumista ja kirkkokuntakontrollin iskua.
Ja vaikkei pelkäisikään, niin keskustelun vapauden kannalta anonymiteetti on paikallaan. Osa kirjoittaa joka tapauksessa omalla nimellään...
Eikähän keskustelu ole asiattomuuksiin mennyt nimimerkeilläkään.
Nimimerkki nimetön merkki
Hyviä pointteja anonymiteettiin liittyen. Tuo "kirkkokuntakontrolli" on ilmeisesti rankkaa todellisuutta joillekin, vaikkei kaikki sitä myönnäkään? Liekö kuitenkaan evlutissa?
ReplyDeleteLähinnä sitä vain että voi klikata tuota Name-kohtaa ja laittaa jonkin nimimerkin, ihan minkä vain taivaan ja maan väliltä voi keksiä niin pysyisi vähän paremmin selvillä kuka anonyymi on kukin.
ReplyDeleteJoissakin blogeissa on myös laitettu anonyymi1, anonyymi2 jne. Ja nimimerkki voi tosiaan olla ihan mikä vain, siinä voi käyttää mielikuvitusta. Name-kohdassa ei ole pakko laittaa mitään URL-osoitetta. Tai sitten jos kirjottaa anonyyminä voi sen taas allekirjoittaa jollakin nimimerkillä, niinkuin esim. Cerina oli aiemmin tehnyt.
Helpottaisi vain vähän tätä keskustelua.
Joo.
ReplyDeleteVapaissa (suom. suom sidotuissa) suunnissa tämä mielipiteen vapaus ja on paljon rajatumpaa. Ei voi liata omaa pesäänsä. Pitää olla yhtä mieltä, vaikkei olisikaan.
Evlutissa saa olla mitä mieltä tahansa (helvettiä ei ole, homot saavat avioitua ja adoptoida, kastettu = pelastettu jne), kunhan ei vain edusta suvaitsematonta Raamatun linjaa. Suvaitsevaisuus yltää vain suvaitsemattomuuteen asti.
Piispa Riekkinenkin oli taas äänessä kommentoidessan hiippakunnastaan olevan lampaansa perusuomalaisten Pentti Oinosen eduskuntapuhetta.
Lainaus Savon Sanomista:
Kuopion piispan Wille Riekkisen mielestä perussuomalaisten kansanedustajan Pentti Oinosen tiistainen kohulausunto oli "täysin mauton". Oinonen vertasi samaa sukupuolta olevien oikeutta perheen sisäiseen adoptioon avioitumiseen eläinten kanssa.
Pentti Oinonen itse puolusti keskiviikkona ilmaisutyyliään ja kehui saaneensa kannustavaa palautetta. Hän myös luonnehti puheenvuoroaan "tarkkaan harkituksi ja valmistelluksi".
Wille Riekkinen puolestaan arvioi, että jos Oinosen puheenvuoro todella oli harkittu, sen täytyi olla harkittu provokaatio.
– Voisi ajatella, että joku saattaisi sanoa tuollaista maistissaan. Jos se sanotaan eduskunnassa ja sitä väitetään harkituksi, se ei rakenna, eikä kanna pitkälle edes poliittisella uralla, Riekkinen sanoo.
Riekkinen sanoo myös toivovansa, että puheet eivät kerro yleisempää perussuomalaisten asenteista. Hän arvelee, että seksuaalivähemmistöihin tai maahanmuuttajiin kohdistuvilla huonon maun mukaisilla lausunnoilla saatetaan kosiskella joitakin äänestäjiä.
Oinonenhan epäili, että kohta voi avioitua tykkäämänsä hauvelin kanssa.
Kun miehen ja naisen välinen avioliitto puretaan, avautuu tie kaikkeen epäteerveeseen. Kohta voi kolmikko (kaikki kombinaatiot miehistä, naisista ja eläimistä) olla naimisissa. Rappiolle ei löäydy rajoja. Eikä Riekkisen provokaatioille!
Aslak Hemmetistä!
ReplyDeleteOlin kuvailemassa muutaman päivän hanhien pesimäpuuhia. Kyllä oli heteroilla kuhinaa!
Riekkinen epäili Oinosen sanoneen homolausuntonsa maistissaan. Minä olen jo pitkään epäillyt, että Riekkinen on koko ajan maistissaan antaessaan näitä homoja syleileviä ja siunaavia kommenttejaan.
Hanhien pesimäpuuhia seuratessani tuli mieleeni, että homot ja lesbot pitäisi siirtää omiin reservaatteisihinsa Ruotsin rannikkosaarille. Saisivat siellä harjoittaa perverssiä nussimistaan hamaan helvettiin siirtymiseen asti. Riekkinen voisi siirtyä homohiippakunnan piispaksi ja jatkaa armolla synnin suutelemista.
Jotkut väittävät homouden olevan perinnöllistä. Eiköhän se silloin sukupolven aikana häviäisi rappeuttamasta ihmissukua, jos hintit kuskattaisiin ulos. En tosin usko, että kysymys on perinnöllisestä ominaisuudesta, vaan synnistä, joka jumalattomuuden seurauksena kyllä putkahtaisi uudelleen esiin täällä mannermaallakin.
Synnin julkinen hyväksyminen ja siunaaminen lisää koko ajan sen harjoittamista. Kynnys madaltuu. Julkisuudessa liehuvat homopoliitikot ja julkkikset pitäisi suoraan sanottuna muiluttaa ja likvidoida. Heidän esimerkkiään seuraten heterosuhteisiin kykenemättömät tasapainottomat yksilöt alkavat pitää luonnollisena kiintymystä samaan sukupuoleen.
Itseasiassa seurakunnan penseää tilaa kuvaa se, että Jumalan nimissä toimivat homoutta siunaavat pappismiehet ja erityisesti naiset saavat jatkaa toimiaan. Alkuseurakunnassa he olisivat tehneet Ananiakset ja Safiirat jo kättelyssä.
Luonnossa esiintyy kahdenlaista sähköistä varausta: plus ja miinus-Erimerkkiset varaukset vetävät toisiaan puoleensa, samanmerkkiset hylkivät. Samoin on kahdenlaista magneettinapaisuutta- Esimerkiksi kestomagneetilla on N- ja S-navat. Ja taas samannimiset hylkivät ja erimerkkivet vetävät.
Eikö jo itse eloton luontokin opeta, että homot ja lesbot taistelevat luomisjärjestystä vastaan. Ja Luojan periaatteita ja säätämyksiä vastaan nouseminen ei koskaan tule päättymään voitonjuhliin!