UUSI VUOSI 2009 - Apostolit ja profeetat I
Näyttää siltä, että elämme yhä nopeammin kiihtyvän murroksen ja muutoksen aikaa. Tämä näyttää olevan totta niin meillä täällä koto-Suomessa kuin koko muussa isossa mailmassakin. Ja tämä näyttää olevan totta yhtä hyvin niin sotilaallisesti, poliittisesti, taloudellisesti, kulttuurisesti kuin sosiaalisestikin. Olemme pian - ellemme jo nyt - tilanteessa, jossa loppuunkalutulle, omaa aikaamme kuvaavalle termille postmodernismi voidaan etsiä uutta, paremmin todellisuutta kuvaavaa sijaista.
Näyttää siltä, kuin eläisimme hengellisesti tilanteessa, jossa tapahtuu kaksi asiaa samaan aikaan. Toisaalta monet vanhat uskonnolliset rakenteet murtuvat ja samaan aikaan toisaalla on menossa ihan toisenlainen prosessi, jossa on syntymässä jotain tyystin uutta. Tämän uuden muotoutumista eivät ole huomanneet edes ne raamattu-uskolliset & herätyskristilliset vaikuttajat, joita on tähän asti pidetty muutoksen äänitorvina, mutta jotka ovat harhautuneetkin matkan varrella kuuntelemaan muita ääniä kuin Herran Hengen profeetallista ääntä.
Näyttää siltä, että Jumalan Henki lisääntyvässä määrin on kutsumassa omiaan ulos kuolleista uskonnollisista rakenteista, jotka ovat alkaneet elää omaa elämäänsä ja vieraantuneet aidosta jumalallisesta elämästä. Tässä prosessissa ei enää painakaan kunniakkaat perinteet herätyksen ja Raamatun totuuden esitaistelijoina isoisien aikaan. Tarvitaan uutta tulta, mutta se on vaarallista, koska se muodostaa uhan paikalleen jämähtäneille instituutioille. Samaan aikaan on näet syntymässä uudenlaisia yhteisöjä ja uudenlaista yhteyttä, jotka eivät arkaile ottaa itselleen seurakunnan asemaa, statusta ja mandaattia. Seurakunnan kova ydin nähdään nyt Raamatun mukaan siinä, missä kaksi tai kolme on koolla Jeesuksen nimessä, siinä Hän on heidän keskellään läsnä.
Olemme kirkkohistoriallisesti jo hyvin pitkään olleet tilanteessa, jossa Jumala on vuosisatojen mittaan aina uskonpuhdistuksen (joilla tarkoitan erityisesti uskonpuhdistuksen kolmatta eli ns. anabaptistista haaraa) ajoista saakka kirkastanut seurakunnalleen Jumalan Sanan totuuksia alkaen uskonvanhurskaudesta, kääntymyksestä, kasteesta, Pyhän Hengen toiminnasta ja Jumalan Sanan arvovallasta seurakunnan olemuksen oikein ymmärtämiseen asti. Nyt olemme tilanteessa, jossa Pyhä Henki nostaa esille seurakunnan rakenteita koskevan uskonpuhdistuksen: ymmärrys Kristuksen ruumiista niin paikallisella (esim. Kristuksen seurakuntaruumis Lahdessa) kuin globaalillakin tasolla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kaikkien Herran omien on opittava pois siitä lahkoutuneesta ja tunnustuskuntien pirstomasta uskovien "yhteydestä", joka on perinteisesti ollut meille vallitsevaa todellisuutta, mutta jonka Raamatun sana selvästi esim. 1.Korinttilaiskirjeen 3. luvussa ehdottomasti tuomitsee.
On sen temppelin uudelleen rakentamisen vaihe, jonka muodostaa seurakunta Kristuksen ruumiina. Löydämme omalle tilanteellemme toimivan esikuvan toisen temppelin rakentamisesta Esran, Nehemian, Serubbaabelin, Haggain ja Sakarjan aikoihin 400-luvulla eKr. Onhan koko Raamattu kirjoitettu meille opiksi siten, että löydämme aiemmin tapahtuneista Israelin kansan vaiheista omaan tilanteeseemme sopivan esikuvan ja varoituksen. (Ks. Room. 15:4 ja 1.Kor. 10:11.) Meidän tilanteemme on nyt samanlainen kuin se, missä Esran johtaman paluuretkikunnan aloittama temppelin rakentaminen oli keskeytynyt ja pysähdyksissä.
Itse olen useaan otteeseen miettinyt sitä, minkä tähden tuntuu siltä, kuin tilanteemme seisoisi ikäänkuin paikallaan, eikä pääse etenemään Jumalan tahtomalla tavalla. Olen usein ennenkin nostanut esille tämän joidenkin ongelmaksi kokeman kysymyksen apostolisuudesta ratkaisuna tilanteeseemme. Toistan taas uudelleen myös sen, että en näe apostolisen kutsun omaavaa henkilöä minään suuria massoja kokoavana lavaleijonana, joka liituraitapuvussaan kerää tuhdit setelikolehdit ämpäreihin ja lentää sitten takaisin Jenkkeihin. Aitoa apostolisuutta löytyy tänään enemmän jonkun yksinkertaisen uskovan työmiehen lähtemisessä työhön Arabiemiirikuntiin tai nuoren opiskelijapariskunnan sitoutumisessa aitoon elämää jakavaan yhteyteen omien opiskelijakavereittensa kanssa. Nämä nyt vain noin niinkuin esimerkkeinä mainiten - apostolisuus on toki paljon muutakin, mutta ennen kaikkea se on liikkeelle lähtemistä Herran lähettämänä ja menemistä sinne, minne kukaan ei vielä aiemmin ole mennyt.
Syy, miksi pidän tämän apostolisuuden esille nostamista niin merkittävänä seikkana löytyy yksinkertaisesti Raamatun sanasta. Paavali opettaa Efesolaiskirjeen 2. luvussa, että seurakunta on rakennettu apostolien ja profeettojen perustukselle (jae 20) ja kulmakivenä siinä on itse Kristus Jeesus. Seuraavassa 3. luvussa Paavali kirjoittaa seurakuntaa koskevan ilmestyksen - "Kristuksen salaisuuden" - olevan ilmoitettu Herran pyhille apostoleille ja profeetoille. Kun siis lasketaan seurakunnan perustusta, niin nämä kaksi ryhmää Jumalan valtakunnan työntekijöitä ovat siinä avainasemassa: apostolit ja profeetat.
Olin juuri hiljattain eräässä seurakunnan kokoontumisessa, jossa mainitsin tästä asiasta - apostolien ja profeettojen tarpeellisuudesta sen temppelin rakentamisessa, joka on Kristuksen seurakunta. Vähän myöhemmin kun rukoilimme, eräs nuori mies rukoili, ettei Herra herättäisi vain apostoleja, vaan kaikkien Herran omien hengen niin, että he yhdessä rakentaisivat Herran seurakuntaa.
Amen ja näin on. On kuitenkin hyvä ymmärtää, että Paavali samaisen Efesolaiskirjeen 4. luvussa kertoo Jumalan asettaneen seurakuntaansa jotkut ihmiset apostoleiksi, profeetoiksi, evankelistoiksi, paimeniksi ja opettajiksi tavoitteenaan saada koko seurakunta valmiiksi palveluksen työhön eli Kristuksen ruumiin rakentamiseen.
David Pawson julisti Nokia-mission helatorstain 2007 tapahtumassa Pirkka-hallissa Tampereella sanoman 2000-luvun seurakunnalle uskonpuhdistuksen loppuunsaattamisesta. Nokia-missio oraallaan olevana kirkkokuntana takertui silloin Pawsonin julistuksen kasteosioon ja kokonaissanoma peittyi suureen kastekeskusteluun.
ReplyDeleteRuotsalainen Owe Lindeskär julisti useaan otteeseen voimaakkaan profetaalisen sanoman Lahden helluntaiseurakunnalle 1990-luvulla Pyhä Henki -keskellämme tapahtumissa. Sanoma oli useaan otteeseeen terävää ja kohtikäyvää, mutta se ei johtanut yhteisötasolla muutokseen. Vanhimmisto (käsite, jota ei löydy Raamatusta) jäi ihmettelemään, miksi Lindeskärin kokousten innostava ilmapiiri hävisi heti seuraavissa omissa viikkotilaisuuksissa. Tämä toistui vuosi vuoden jälkeen. Olisi pitänyt tarttua asioihin ja astua muutoksen tielle, mutta siihen ei ollut valmiuksia...
Nämä esimerkit osoittavat, kuinka vaikeaa yhteisön on panna käytäntöön profetaalisen julistuksen siihen kohdistuvat muutosvaatimukset.
Kristilliset yhteisöt sen sijaan mukautuvat vähitellen ympäröivän yhteiskunnan sisällä. Alun radikaali herätysliike menettää vähitellen voimansa ja sanomansa. Suola muuttuu mauttomaksi samalla kuin yhteiskuntakelpoisuus kasvaa. Käy kuin vennamolaisuudelle aikoinaan. Isä-Vennamon pojasta tuli juuri sellainen rötösherra ja osakekeinottelija, joita isä vastusti ja pilkkasi. Kansanliike menetti voimansa...kunnes uusi nousu pursuu parin suosikymmenen kuluttua esiin perussuomalaisuutena...
Itselleni lähimmälle herätysliikkeelle - helluntailaisuudelle - on käynyt juuri näin. Se oli alun perin radikaali kansanliike, jonka voimakas julistus tehosi kansan syviin riveihin. Ihmisiä tuli uskoon, kun teräväsanaiset evankelistat jas apostolit kiersivät maatamme kylästä kylään ja kaupungista kaupunkiin. Tuskinpa vuosikymmenten takaiset uranuurtajat olisivat uskoneet , että heidän tienraivaus- ja pioneerityönsä johtaa muutamassa vuosikymmenessä säilyttämiseen keskittyvään kirkkokunnallistumiseen sekä kirkko-, työmuoto- ja ohjelmakeskeisten seurakunnallisten rutiinien pyörittämiseen...
Vastaavalla tavalla on käynyt herännäisyydelle. Alkuaikojen saarnamiesten radikaali julistus ja käräjät ovat vaihtuneet tyhjänpäiväiseen armolässytykseen ja kulttuurivaikuttamiseen. Suuri osa suomalaista luterilaista papistoa (joista uusimman tutkimuksen mukaan puolet ovat valmiita siunaamaan homopareja) kokee läheisimmäksi herätysliikkeekseen juuri körttiläsiyyden.
Lestadiolaisuus on suomalaisista herätysliikkeistä eniten säilyttänyt alkuperäistä olemustaan. Tosin mukaan on tullut voimakas lahkohenkisyys ja sulkeutuneisuus, jotka estävät liikettä kasvamasta muuta kuin luonnollisen sikiämisen kautta. Samalla isien perintö siirtyy sukupolvelta toiselle laimentuneena ja valitettavasti aina vain ulkokohtaisempana.
Kokonaan oma lukunsa on sitten kansankirkkomme, joka itse asiassa hämmästyttävän nopeasti muutamassa vuosikymmenessä on kuulijoita haaliessaan menettänyt sanomansa. Se on heikoilla, koska sen piispat ja papit eivät itsekään usko Raamattuun Jumalan Sanana. Etelä-Suomen Sanomissa lesbojen siunaamisesta ansioista kerännyt rovasti Liisa Tuovinen totesi, että nyt tiedetään enemmän homoudesta kuin Raamatun kirjoittamisen aikoihin. Sen takia siihen voidaan suhtautua eri tavoin. Eikö muka ilmoituksen Antaja tiennyt tarpeeksi hyvin? Valoja päälle kirkon miehet! Vai naisetko (ja itsensä naisiksi kokevat miehetkö) siellä humaanisuudellaan ja valovoimaisuudellaan hallitsevat? Tuovisen mukaan kirkko voisi saada enemmän jäseniä hyväksymällä homojen siunaamisen. Hupsista! Kansankirkko - ja valitettavasti kirkkokunnat yleensä - ovat kiinnostuneet jäsenmääristä. Saatte tulle, saatte olla, saatte pullaa -teologia vallitsee. Jeesus ei kuitenkaan etsinyt jäseniä perustamalleen uskontokunnalle tai kannattajia edustamilleen teologisille näkemyksille, vaan hän etsi seuraajia, jotka eivät tahtoneet mennä pois, kun leipä loppui ja ihmeet tulivat arkipäiväisiksi...
Saksalainen apostoli Wolfgang Simson koki muutamia vuosia sitten voimakkaasti Jumalan tahdoksi eräälle sveitsiläiselle seurakunnalle sanoman siemenen kuolemasta ja siitä kuinka sitä seuraa uusi alku. Seurakunta ja sen pastori eivät ottaneet sanomaa vastaan, koska se olisi edellyttänyt olemassaolevien toimintojeen alasajon ja aloittamisen uudelleen nollapisteestä. Simson kertoi sen jälkeen lopettaneensa perinteisten seurakuntien puolesta rukoilemisen tarpeettomana toimenpiteenä.
Ollaan alkuseurakunnan tilanteessa. Nykyiset uskonnolliset järjestelmät vastaavat juutalaisuutta monimutkaisine jumalanpalveluskultteineen, temppeleineen ja papistojärjestelmineen.
Tähän tilanteeseen tarvitaan ensimmäisenä helluntaina alkanutta viimeisten päivien profetaalista Hengen vuodatusta. Tämä voi synnyttää paluuta yksinkertaisiin totuuksiin: parannuksen tekoon, uskoontuloon ja kasteeseen, Pyhällä Hengellä täyttymiseen ja uskovien yhteyteen (jakamiseen, rukoukseen, leivän murtamiseen ja apostolien opetukseen).
Silloin monimutkaiset kirkkopoliittiset järjestelmät, jotka yksinoikeudella harjoittavat uskonnollisten toimitusten ylläpitämistä, nitisevät liitoksissaan. Ne kokevat olemassaolonsa uhatuiksi ja alkavat vastustaa ja vainota väärin syytöksin (kapina yhteiskuntaa kohtaan)
esiin puhkeavaa Jumalan valtakuntaa. Se on sisäisesti niissä ihmisissä, joita se oikeasti koskettaa.
Fariseukset, jotka edustavat olemassaolevan uskonnollisen järjestelmän erottautunutta ja puhdasta ryhmittymää, kiristelevät hampaitaan ja menevät ulkokultaista järjestelmäänsä puolustaessaan jopa veritekoihin. Parempi, että villitsijät kuolevat kuin että koko kansa menettää uskonnollisen perintönsä.
Kirkkohistoria toistaa kirkkokuntien ja tunnustuskuntien kohdalla itseään: herätys, herätysliike, liike, liikeyritys, yritys ja lopulta uskonnollinen
järjestelmä sääntökokoelmineen vailla elämää ja sisältöä...
Seurakunta elää yhteiskunnan sisällä omaa elämäänsä. Sillä ei ole historiaa eikä tulevaisuutta. Sillä on vain nykyhetki. Siitä ei voida sanoa, että se on täällä tai tuolla. Se on sisäisesti niissä, jotka elävät todeksi Jumalan valtakuntaa omassa arjen elämässä. Se pulpahtaa esiin siellä sun täällä. Se on verkosto, rihmasto, Se kestää vainot, koska se ei lopu kirkon ovien sulkemisella ja ohjelmatoimitusten lopettamisella.
Olkoon alkanut vuosi Jumalan valtakunnan esiinpurkautumisen vuosi!
Odotuksessa ja toteutuksessa on hyvä elää...
Pekka Sahimaa