JOULUBLOGI 1
Olen muutaman viime vuoden aikana törmännyt uskoviin, jotka ovat selvästi kyllääntyneet joulun viettoon. Tai eivät ehkä joulun viettoon sinänsä, vaan enemmänkin länsimaiseen kaupalliseen jouluun, jossa materialistiset arvot ovat ykkössijalla. No, ymmärränhän minä tuon – ja jaan tämän kokemuksen kyllä. Jos vähäänkään haluaa astua pois mukavuusvyöhykkeeltä ja penkoa perinteisen joulun viettomme juuria, niin törmää tosi mielenkiintoisiin ja arveluttaviin juttuihin.
Joulupukki-taru periytyy yhdestä vanhakatolisen kirkon lukemattomista hassahtaneista pyhimystaruista...
Joulupuu-perinteen juuret ikivanhassa babylonialaisessa ”elämänpuun” palvonnassa....
Tontut taas tulevat ties mistä...
Ja niin edelleen, ja niin edelleen. Luetteloa voisi jatkaa loputtomiin... Tosiasia on, että joulun viettomme on ylevä sekoitus pakanallisia ja kristillisiä aineksia. Nykyaikana tosin se joskus niin harsomaisen ohut joulun kristillinen pintasilauskin halutaan viedä ja tuoda tilalle joulupukki, Korvatunturi ja tontut eli pakanallisuus. Ja kaikki tämä rahanhajuisella kaupallisuudella kuorrutettuna. Käy niin kuin laulussa sanotaan, että ”laps´ hankeen hukkuu, unhottuu”.
Eipä siis ihme, että Euroopassa monet kristilliset ryhmät ovat kritisoineet länsimaista joulun viettoa siitä, että se kiinnittää huomion pois joulun todellisesta sanomasta. Saksassa ja Itävallassa alkoi v. 2006 "Kieltäkää pukki" -kampanja, jonka johdosta joulupukkia ei päästetty joulumarkkinoille. Wienin joulumarkkinoilla pukkijulisteet ja -kuvat piti poistaa. Kampanjan järjestäjien mielestä joulupukki on kaupallinen ja Coca Colan markkinamiesten luoma hahmo. Wienin kaupungintalon tiedottaja sanoi, että ne, jotka haluavat nähdä joulupukin, voivat mennä Amerikkaan...
Mutta mutta, joskus tuntuu siltä kuin jotkut vilpittömät veljet ja sisaret olisivat lähteneet sutta pakoon ja olisikin tullut karhu vastaan. Kuulen nimittäin joidenkin uskovien kristillisen joulun sijasta viettävänkin esim. juutalaista valon juhlaa, hanukkaa. Siihenkin nimittäin liittyy lahjojen antaminen, valon syttyminen pimeään etc. Jollain tavalla voisin ymmärtää postmodernien uskovienkin olevan niin pettyneitä ja toivonsa menettäneitä länsimaiseen jouluun ja kristillisyyteen ylipäätään, että korvaavaa kokemuksellisuutta täytyy jostain löytyä. On ikäänkuin hengellisempää sanoutua tällä tavoin pois maallistuneen joulun vietosta.
Mutta että juutalaisuudesta...? Mikä oli spontaani ensireaktioni tällaisesta kuullessani?
Hoh-hoijaa... (haukotus)
Emme me nyt sentään niin Israelin ystäviä ole. Eikö nyt olisi hyvä kaivaa esille apostoli Paavalin pyhä epistola Galatalaisille, jossa hän yksiselitteisesti osoittaa, että tällä tiellä tulee vastaan juutalainen lakiuskonto ja viime kädessä Jumalan tuomio, sillä mikään liha ei tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain teoista. Miten se vanha kunnon Paavali asian niin piristävän epäuskonnollisesti kiteyttikään? ”Saisivat kuohita itsensä, nuo teidän yllyttäjänne!” (Gal. 5:12)
Uskonnollisuudesta tässä nimittäin on kysymys, ei mistään muusta. Aivan niin kuin alkukristillisenäkin aikana, niin myös kristityillä tänäänkin on uhkaamassa kaksi vaaraa, joihin langeta;
toisaalta juutalainen lakiuskonto ulkonaisine menoineen ja tapoineen,
toisaalta gnostilaisperäinen uskonnollisuus, joka ilmenee tänä päivänä kaikenlaisessa new age-hörhöilyssä.
Molemmissa näissä on vaarana niiden sekottaminen kristinuskoon ja molempia näitä vastaan apostoli Paavali yhtään siekailematta hyökkää kirjeissään kristillisille seurakunnille nykyisen Kreikan ja Turkin alueella. Eikä kumpikaan näistä vaaroista ole mitenkään tuntemattomia nykypäivän Kristuksen seurakunnallekaan.
Tehkäämme mekin niin, olkaamme Paavalin seuraajia, ja vastustakaamme näitä harhoja.
Mutta eiköhän joulun vietossa edelleenkin se olennainen juttu ole se, että Jumala syntyi ihmiseksi:
ääretön astui äärelliseen
iankaikkinen tuli ajalliseen
katoamaton pukeutui katoavaiseen
Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme...
Tässä nimittäin on ihmettä kerrakseen. Tämän ihmeen käsittelemiseen ei riitä rationalisuus, vaan usko yksin yltää siihen. Tämän ihmeen ihmettelemisen rinnalla emme tarvitse sen enempää materialistista, kuin uskonnollistakaan joulua. Jeesus syntyi ihmiseksi Sinun ja minun vuokseni ja tähän ihmeeseen enkelitkin halajavat katsahtaa.
Jumala nimittäin riisui aseet langenneilta henkivalloilta ja asetti ne julkisen häpeän alaisiksi ja sai heistä Jeesuksen kautta riemuvoiton. Sentähden älköön kukaan tuomitko Sinua syömisestä tai juomisesta, eikä myös minkään juhlan vietosta. Ne nimittäin ovat vain tulevaisten varjo, mutta meidän elämämme on Kristuksen.
Hengellisyydestä puheen ollen; älköön kukaan sellainen riistäkö Sinulta voittopalkintoasi, joka on mieltynyt nöyryyteen, enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama. Jos kerran olet Kristuksen kanssa kuollut pois maailman alkeisvoimista, miksi enää sallit määrätä itsellesi säädöksiä - vaikkapa joulun viettoon liittyen - tyyliin "älä tartu, älä maista, älä koske!". (Ks. Kol. 2:15-21)
Vaan mitä Raamattu kehottaa? "Menkää ja syökää rasvaisia ruokia ja juokaa makeita juomia ja lähettäkää maistiaisia niille, joilla ei ole mitään valmistettuna, sillä tämä päivä on pyhitetty meidän Herrallemme. Ja älkää olko murheelliset, sillä ilo Herrassa on teidän väkevyytenne." (Neh. 8:10)
Näinpä. Coca-Cola joulupukki, ylensyönti ja lahjaröykkiöt voivat olla joulun kristillisestä sanomasta kenties huiman kaukana.
ReplyDeleteSilti "Aidon joulun" haikailu on ehkä vähän tekopyhää. Ennen vanhaan joulut olivat toki karumpia, koska oli köyhempää. Mutta silti oli parasta pöydässä.
Ikinä ei joulu ole kuitenkaan ollut pelkästään Jeesuksen syntymäpäivä. Synkimmän vuodenajan päättymistä on osattu juhlia ilman kristillistä kontekstiakin. Esim. juuri hanukka. Siksi sellaista todellista kristillistä joulua tai jouluperinnettä ei ole olemassakaan.
Kyllä ihmisille tosiaan voi suoda luvan viettää kaupallistakin joulua. Ei se varmastikkaan katastrofi ole jos joulun merkitys on punanuttuisessa partasuussa ja myös Jeesus-lapsessa.
"Hetken kestää elämää, sekin synkkää ja ikävää... nyt on riemun raikkahin aika." lauletaan jo joululaulussakin!
Aika postmodernin moniarvoista ajattelua; mikä vaan kelpaa, eikä mistään oikein tohdita sanoa mitään - muuta kuin että "se perinteinen" on tekopyhää, epäaitoa jne.
ReplyDeleteTämä "jossain kontekstissa"-ajattelu on myös tyypillistä jälkimodernia mainstreamia; jossain kontekstissa joku käyttäytyminen esim. on ok, jossain toisessa taas "poliittisesti epäkorrektia".
Kyllä todellinen kristillinen joulu on aina löytynyt ja edelleenkin löytyy jouluevankeliumista. Me vietämme joulua ensisijaisesti siksi, että Jumalan Poika syntyi ihmiseksi, "Sana tuli lihaksi". Jos siinä ohessa syödään hyvin ja annetaan lahjoja, niin minulla ei ole sen kanssa mitään ongelmia.
Kunhan pääasia säilyy pääasiana.
Hyvää joulua!
TK
Olen mielestäni onnekas kun saan asua paikassa, missä olen ikään kuin kaiken ulkopuolella, metsän keskellä, taajaman ulkopuolella. Varsinkin näin joulun aikaan koen tämän erityisenä etuoikeutena.
ReplyDeleteTäällä ei tiedä mistään mitään, ellei itse halua. Minulle sopii hyvin olla nämä muutamat jouluajan vapaa päivät läheisteni kanssa ja kutsua jokunen ystävä lisäksi ihmettelemään luomakunnan ihanuutta, lämmittää sauna ja pulahtaa avantoon....hmmm
Uskonnollisuutta en harjoita jouluna, enkä muulloinkaan, jos minusta riippuu, mutta uskoa sitäkin enemmän, erityisesti siksi, kun "Hän on noussut ylös, meidän vanhurskauttamisemme tähden."
Minä vietän joulu ihan perhejuhlana ei-uskovien sukulaisteni kanssa. Jumalan syntymistä ihmiseksi, Jeesukseksi juhlin kyllä uskovien kanssa (monenakin päivänä vuodessa). En näe mitään väärää siinä, että kokoonnutaan yhteen, syödään, juhlitaan ja annetaan lahjoja. Jos kerran vuodessa annetaan jopa lupa kouluissa ja kirkoissa puhua ihmisille Jeesuksesta, niin sehän on huippua. Pitää ottaa siitä kaikki irti.
ReplyDeleteEn tuomitse ketään siitä, miten he viettävät joulunsa (tai vaikkapa hanukkansa!). Osa ystävistäni on päätynyt siihen, etteivät vietä joulua lainkaan. En välttämättä kuitenkaan itse juhlisi joulua Jeesuksen syntymäjuhlana (Jeesus syntyi syksyllä). Niinkuin jo sanoitkin: Ei pidä tuomita juhlien vietosta. Mutta ei toisinkaan päin. Joku lukee Raamatusta Jumalan säätämistä juhlista ja haluaa viettää niitä. Hän sen saakoon tehdä Jumalan kunniaksi ilman muiden kristittyjen irvailua ja leimaamista lakihenkiseksi. Sehän on yhtä pöllöä, kuin tuomita joku joulun vietosta!
Kaisu
Hei taas!
ReplyDeleteTuli vielä mieleen, että on hassua kun juuri joulun kaupallisuus tuomitaan (myös muissa kuin uskovien piireissä). Kukaan ei kritisoi sitä, miksi ylppärilahjoja tai syntymäpäivälahjoja ostetaan. Vain, kun kaikki ostavat samanaikaisesti lahjoja rakkailleen, on se jotenkin tuomittavaa? Erikoista, eikö?
Kaisu
kaiketi se kaupallissuuden tuomitseminen joulun kohdalla liittyy siihen, mitä Timo kirjoitti; "laps hankeen hukkuu, unhoittuu." Eli tuo materiaalisuus peittää uskonnollisen sisällön alleen.
ReplyDelete"ylppärilahjoja tai syntymäpäivälahjoja" ostettaessa juhlan kohde on lahjojen saaja, siinä on vivahde ero.
Mutta olkoon kukin vapaa tavoissaan minun puolestani.