Thursday, October 27, 2022

Muistin virkistämiseksi...

Eilen illalla kävin läpi vanhoja muistiinpanojani ja törmäsin kandityöhöni teologisessa tiedekunnassa keväältä 2016. Pieni lainaus siitä, mikä teksti edelleen tuntuu niin ajankohtaiselta.

Kirjassaan Orgaaninen seurakunta (Itätuuli, 2007) amerikkalainen seurakunnan istuttaja Neil "Cole korostaa ihmisen muuttuneen elämän todistusvoimaa evankeliumin leviämisessä, joka tapahtuu parhaiten suhdekeskeisessä yhteisössä. Kuvatessaan ihmisen luonnollista suhdeyhteisöä hän käyttää Uudessa testamentin sanaa oikos, joka viittaa kodin tai perhekunnan merkitykseen. Sanan käyttö ulottuu kuitenkin laajemmalle kuin vain omaan taloon tai ydinperheeseen. 

Toisinaan henkilön oikos saattoi käsittää perheen ohella myös ystävät, naapurit ja työtoverit. Esimerkkinä Cole käyttää roomalaisen upseerin Korneliuksen perhekuntaa, oikosta, jonka tämä kutsuu koolle Pietarin tullessa vierailemaan hänen kodissaan. Tuohon oikokseen kuuluivat Korneliuksen ja hänen perheensä lisäksi sukulaiset, lähimmät työtoverit ja alaiset sekä orjat ja palvelijat. Colen mukaan oikos on ihmisten sosiaalisten suhteiden verkosto, joka voi viedä evankeliumin uusiin paikkoihin. 

Agraariyhteisöissä perhe ja suku on yhteiskunnan perusyksikkö. Urbaanissa ympäristössä ihmiset eivät rakenna sosiaalista elämäänsä perheen, vaan samanlaisten mielenkiinnon kohteiden ympärille. Henkilön oikos ei enää koostukaan sukulaisista, vaan ihmisistä, jotka ovat kiinnostuneita samoista asioista tai harrastuksista tai ovat samassa työssä. Apostolien teoista voidaan nähdä, miten evankeliumi levisi nopeasti oikoksesta oikokseen. Myös Jeesuksen omassa tavassa toimia kontekstina olivat luonnolliset ihmissuhteet, mikä käy ilmi evankeliumeista. 

Cole pitää suhdekeskeisyyden avainasioina seuraavia viittä seikkaa: 

· Aika ja käytettävissä oleminen, jotta tutustutaan ihmisiin ja syntyy vuorovaikutus heidän kanssaan. 

· Muuttunut elämä on muihin helposti tarttuvaa. 

· Vieraanvaraisuus on keino rakentaa siltoja syvempiin ihmissuhteisiin. 

· Hengellinen intuitio, mikä edellyttää sekä ihmisten että Pyhän hengen tarkkaa kuuntelua. 

· Anteliaisuus, joka tapahtuu vapaasti ja iloiten."


Tämä muistin virkistämiseksi ja arjessa elettäväksi. Aloita vaikka kysymyksellä, kuinka monta sellaista tunnet, joka ei tunne Kristusta?



Thursday, October 06, 2022

Jumalan valtakunnan pelikirja

Kun urheilujoukkue saa uuden valmentajan, eräs niin alan asiantuntijoita kuin valistuneita harrastajiakin kiinnostava asia on, millainen on uuden valmentajan pelikirja? Mikä on hänen peli-näkemyksensä ja -ideologiansa, miten hän peluuttaa pelaajia ja millaista roolitusta hänellä on mielessään niin yksittäisiä pelaajia kuin koko joukkuettakin ajatellen?

Kun Jeesus aloitti julkisen toimintansa, Hän luki synnyinkaupunkinsa Nasaretin synagoogassa sapatin päivän tekstin Jesajan kirjan luvusta 61. 

"Herran Henki on minun päälläni, sillä Hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille.       Hän on lähettänyt minut julistamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista,        päästämään sorretut vapauteen ja julistamaan Herran suosion vuotta."

(Luuk. 4:16-19)   

Tämä oli Jeesuksen esittämä Jumalan valtakunnan pelikirjan ensimmäinen sivu ja perustavaa laatua oleva asetus. Tämän mukaan toimitaan ja tähän Jeesus myös sitoutui sanomalla: 

- Tänään tämä raamatunkohta on toteutunut teidän korvienne kuullen.

Tämän jälkeen meidän on hyvä kysyä, mitä tämä sitten on käytännössä?

Kun luemme Luukkaan evankeliumia eteenpäin, törmäämme mielenkiintoiseen tilanteeseen, jossa Jeesus opetuslapsineen oli vetäytymässä apostolisen työssäoppimisjakson jälkeiseen reflektointiviikonloppuun rauhallisessa paikassa lähellä Beetsaidaa. Ihmisten saadessa tietoonsa Jeesuksen ja opetuslasten olinpaikan, he kerääntyivät sankoin joukoin sinne. 

Jeesuksen toiminta tässä inhimillisesti katsoen uuvuttavassa tilanteessa on merkille pantavaa. Luukas kirjoittaa, että Hän otti heidät vastaan, puhui heille Jumalan valtakunnasta ja paransi kaikki, jotka parantamista tarvitsivat. (Ks. Luuk. 9:11) Jumalan valtakunnan pelikirja oli käytössä ja sen mukaan toimittiin, uskollisena alkuperäiselle toiminta-ajatukselle.

"Hän otti heidät vastaan", itse asiassa toivotti heidät tervetulleeksi sellaisina kuin he olivat. Jeesus hyväksyi seuraansa kaikenlaisia ihmisiä, hyljeksittyjä synnintekijöitäkin. Hän jopa vietti heidän kanssaan aikaa aterioimalla, mikä oli tuon ajan kulttuurissa eräs syvin ihmisten välisen yhteyden kuvaus. 

Jeesus "puhui heille Jumalan valtakunnasta", tarkemmin käännettynä "kuningaskunnasta" (kr. basileia). Viitaten samaisen Jesajan kirjan ennustuksiin tulevasta messiaanisesta ajasta, tämän valtakunnan olemus, luonne ja sanoma voidaan kiteyttää sanoihin "Sinun Jumalasi on nyt kuningas" (Jes. 52:7).  Evankeliumi on siis ilosanoma Jumalan kuninkuudesta. 

Näin ollen Jumalan valtakunnan todellisuus on Jumalan kuninkuutta, Kristuksen herruutta minun elämässäni. Kun kysymme tämän valtakunnan voitollisuuden salaisuutta, niin se löytyy Jeesuksen kuuliaisuudesta ja alamaisuudesta Isän Jumalan tahdolle. Tältä pohjalta Paavalikin kehottaa meitä olemaan alamaisia toinen toisillemme Kristuksen pelossa. (Ef. 5:21) Jumalan Hengen läsnäolo kansansa keskuudessa voi viipyä vain samanlaisessa ilmapiirissä, mikä on ominaista Isän ja Pojan väliselle suhteelle: rakkaus, alamaisuus, kuuliaisuus, nöyryys, tunnustaminen ja tunnustautuminen, tilivelvollisuus ja esikuvallisuus. 

Hän "paransi kaikki, jotka parantamista tarvitsivat". Mitä on parantaminen ja parantuminen? Jumala parantaa meitä aina sisältä ulospäin. Kyse on Jumalan tahdon mukaisen järjestyksen toteutumisesta ihmisen elämässä. Kyse on Jeesuksen herruuden tunnustamisesta kaikilla oman elämämme alueilla. Kyse on sen Valon piiriin näkyväksi tulemista, joka on itse Jumala. Näin tehdessämme voitamme alaa pois sielunviholliselta. 

Jeesus toivotti kaikki Hänen seuraansa pyrkivät ihmiset tervetulleeksi ja otti heidät vastaan sellaisina, kuin he olivat. Nämä ihmiset, Jeesuksen kohdattuaan eivät enää sen jälkeen kuitenkaan jääneet sellaisiksi, kuin mitä olivat aiemmin olleet. Hän paransi kaikki, jotka parantamista tarvitsivat.


(Kirjoitus perustuu 29.09.2022 Ristinkirkon auditoriossa pitämääni Credo-luentoon.)